همه جیز راجع به میگرن شکمی در کودکان

میگرن شکمی به تکرر درد شکم بدون علت شناخته‌شده گفته می شود. اگرچه واژه میگرن معمولاً برای نوعی از سردرد به کار می رود، اما به نوعی از درد مزمن و مکرر معده نیز میگرن اطلاق می شود. اگرچه این بیماری در بزرگسالان نیز بروز می کند اما در کودکان بیشتر دیده می شود. میگرن شکم ،بیشتر در کودکانی که میگرن سردارند دیده می‌شود.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه جیز راجع به میگرن شکمی در کودکان

میگرن شکمی در کودکان

میگرن شکمی در کودکان با دردی در مرکز شکم مشخص می شود که ممکن است شدید باشد. علائم می توانند به مدت یک ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند. حالت تهوع و استفراغ ممکن است همراه با درد باشد.

مانند بزرگسالان، کودکان می توانند به میگرن مبتلا شوند. این وضعیت می تواند همان نوع بیماری باشد که در بزرگسالان دیده می شود، که به طور معمول با سردرد اتفاق میفتد و گاهی اوقات هاله ایجاد می کند.

 حالت تهوع، استفراغ و فوتوفوبیا (کاهش تحمل به نور) می تواند همزمان با این وضعیت رخ دهد. کودکان همچنین دچار برخی از تغییرات غیرمعمول و غیرمعمول میگرن می شوند که به ویژه با سردرد همراه نیستند، که معمولاً در بزرگسالان مشاهده نمی شود. میگرن شکمی یکی از این انواع است.

میگرن شکمی نوعی بیماری است که تصور می شود مربوط به میگرن است که با درد در شکم مشخص می شود. اغلب با عوامل معمول میگرن کلاسیک بروز می کند. درد می تواند شدید باشد و حالت تهوع و استفراغ ایجاد شود.

میگرن شکمی در بزرگسالان به ندرت دیده می شود، اما تخمین زده شده است که تا 2٪ از کل کودکان ممکن است به میگرن شکمی مبتلا شوند. کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً در بزرگسالی دچار سردرد میگرنی می شوند. دختران بیشتر از پسران مبتلا می شوند. میگرن شکمی به طور معمول برای اولین بار در سنین 2 تا 10 سالگی رخ می دهد.1
 

علت‌ها و عوامل میگرن شکمی

پزشکان نمی‌دانند علت میگرن شکمی دقیقا چیست. میگرن شکمی می‌تواند در برخی از ریسک فاکتور‌ها با سر درد‌های میگرنی مشترک باشد. یکی از تئوری‌ها این است که میگرن شکمی از مشکلی در ارتباط بین مغز و سیستم گوارش ناشی می‌شود. یکی از مطالعات انجام شده نشان داد بین این عارضه و حرکات کُند غذای گوارش شده در روده‌ها ارتباط وجود دارد.

میگرن شکمی در میان کودکانی که در خانواده‌ی خود سابقه‌ی سر درد‌های میگرنی را دارند شایع‌تر است. مطالعه‌ای دریافته است بیش از ۹۰ درصد بچه‌هایی که این عارضه را دارند، پدر، مادر، خواهر یا برادرشان دچار میگرن هستند.

برخی از عوامل می‌توانند در بروز میگرن شکمی دخیل باشند از جمله استرس و هیجان. تغییرات هیجانی می‌توانند سبب ترشح مواد شیمیایی در بدن شوند که زمینه را برای علائم میگرن آماده می‌کنند.

سایر عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

نیترات و سایر مواد شیمیایی موجود در غذا‌های فرآوری شده

بلعیدن مقدار زیادی هوا

خستگی

ماشین گرفتگی.2

همه جیز راجع به میگرن شکمی در کودکان

علائم میگرن شکمی در کودکان کدامند؟

همانطور که گفته شد، میگرن شکمی دردی در شکم ایجاد می کند که می تواند شدید و ناتوان کننده باشد. به طور معمول در قسمت میانی شکم، اغلب در اطراف ناف قرار دارد. گرفتگی، حالت تهوع و استفراغ می تواند درد را همراه داشته باشد. رنگ پریدگی  اغلب مشاهده می شود. ممکن است سردرد وجود نداشته باشد. علائم معمولاً با خواب تسکین می یابد و می تواند از یک ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

از طرفی هم بعضی از کودکان ممکن است سردردهای میگرنی را تجربه کنند که با درد معده آنها ارتباط نداشته باشد. اگر کودک شما استفراغ می کند، تشخیص بین میگرن شکمی و سندرم استفراغ دوره ای مهم است. سندرم استفراغ دوره ای مهم است  که باعث استفراغ مکرر می شود و ناگهان از بین می رود.

کودکانی که به میگرن شکمی مبتلا می شوند، در دوره های مختلف علائم را بروز نمی دهند. بر همین اساس تشخیص این بیماری ممکن است مشکل باشد زیرا علائم مشابه سایر دلایل درد معده است.

درد شکمی در حمله میگرن بین یک ساعت تا سه روز طول می کشد. در بین حملات، بچه ها سالم هستند و هیچ علائمی ندارند. علائم میگرن شکمی شبیه بسیاری از دیگر بیماری های دستگاه گوارش (GI) در کودکان است. تفاوت در این است که علائم میگرن شکمی با روزها تا ماه ها بدون هیچ علامتی پدیدار می شود.1
 

میگرن شکمی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان تست بخصوصی برای تشخیص میگرن شکمی ندارند. پزشک شما ممکن است سوال‌هایی در مورد سابقه‌ی پزشکی کودک و خانواده‌تان از شما بپرسد. بچه‌هایی که دچار میگرن شکمی هستند معمولا یکی از اعضای خانواده‌شان دچار میگرن است. سپس پزشک در مورد علائم کودک از شما سوال می‌کند.

میگرن شکمی در کودکانی تشخیص داده می‌شود که معیار‌های زیر در موردشان مثبت است:

دست کم پنج حمله‌ی شکم درد که هر کدام یک تا ۷۲ ساعت طول کشیده است

دردی مبهم در اطراف ناف که می‌تواند متوسط تا شدید باشد

دست کم دو تا از این علائم: از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی پوست

عدم وجود علامتی از یک عارضه‌ی گوارشی دیگر یا بیماری کلیوی هرچند میگرن شکمی معمولا با بررسی سوابق پزشکی و معاینه بالینی صورت می‌گیرد، اما تست‌هایی مانند سونوگرافی یا اندوسکوپی ممکن است برای بررسی عوارضی که علائم مشابهی دارند انجام شود، مثلا: ریفلاکس اسید معده به مری، بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر، انسداد روده، زخم معده، بیماری کلیوی، التهاب کیسه صفرا.2

همه جیز راجع به میگرن شکمی در کودکان

درمان میگرن شکمی

هنوز راه درمانی قطعی برای میگرن شکمی در دست نیست. اما در برخی موارد برخی از داروهایی که برای درمان سردرد های میگرنی استفاده می شود مانند والپروئیک اسید برای میگرن شکمی نیز تجویز می شود.ممکن است با مراجعه به درمانگاه کودکان همچنین داروهایی برای کم کردن ترشح سروتونین و داروهای ضد افسردگی ممکن است برای میگرن شکمی استفاده شود.

درمان به موقع در میگرن شکمی بسیار حائز اهمیت است و موجب کاهش حداکثری عوارض بیماری می شود.متخصص اطفال با توجه به شرایط بیمار داروهایی را تجویز می کنند و ممکن است راه های دیگری را برای درمان در پیش گیرند.گاهی اوقات استراحت و دور کردن کودک از موقعیت های استرس زا می تواند به عنوان یکی از راه های درمانی به کار گرفته شود.3
 

پیشگیری میگرن شکمی

شایع ترین سن ابتلا به میگرن شکمی بین 5 تا 9 سالگی است و این نارسایی در دختران شایع تر از پسران است. برخورد به موقع با این بیماری مراجعه به درمانگاه کودکان و پیشگیری از آن بسیار مهم است. برخی مواد غذایی می توانند به عنوان محرک شانس بروز این نارسایی را افزایش دهند.

غذاهایی مانند شکلات، مواد غذایی چینی ، و گوشت های فرآوری شده که حاوی برخی از مواد شیمیایی ( نیتریت ) است، ممکن است میگرن شکمی را آغاز کند .

بلع بیش از حد هوا نیز ممکن است میگرن شکمی یا سایر علائم مشابه دستگاه گوارش را آغاز کند و در نتیجه باعث نفخ و تداخل با غذا خوردن شود.کاهش استرس روزانه می تواند تا حدی منجر به جلوگیری از بروز میگرن شکمی شود.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.yjc.ir
3.www.armaghan-clinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.