آموزش درست کردن چهار مدل دسر مجلسی

در ادامه طرز تهیه انواع دسر مجلسی را به شما علاقمندان آموزش می دهیم، لطفا تا انتها با ما همراه شوید.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش درست کردن چهار مدل دسر مجلسی

محلبی


مواد لازم برای محلبی

برای پودینگ شیر
شیر 3 و 1/4 پیمانه
خامه زده شده 3/4 پیمانه
شکر دانه ریز 1/2 پیمانه + 2 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت 1/2 پیمانه
عرق بهار نارنج 2 قاشق چایخوری
گلاب 1 قاشق چایخوری

برای سیروپ روی محلبی
سیروپ گل رز 2 قاشق غذاخوری
آب 1/4 پیمانه + 2 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت 2 قاشق چایخوری

برای تزیین
کره 2 قاشق چایخوری
پسته خرد شده 100 گرم
شکر دانه ریز 1 قاشق غذاخوری
عرق بهار نارنج 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه محلبی
مرحله اول: آماده کردن پودینگ شیر
1- یک قابلمه کوچک یا شیر جوش را روی حرارت بگذارید. شیر، خامه زده شده، شکر و نشاسته ذرت را خوب بهم بزنید. تا حدی که نشاسته ذرت خوب از هم باز شود و هیچ گلوله ای باقی نماند.

2- شیر جوش باید روی حرارت متوسط باشد. اجازه دهید مواد با هم به جوش بیایند. به طور مداوم به هم زدن ادامه دهید. صبر کنید تا چند ثانیه دیگر مواد با هم بجوشند. به طوری که مخلوط غلیظی حاصل شود که دور آن پر از حباب های بزرگ است.

3- حالا مواد پودینگ شیر محلبی را از روی حرارت بردارید. گلاب و عرق بهار نارنج را اضافه کنید و بهم بزنید.

4- سپس مخلوط پودینگ شیری را در فنجان های مخصوص سرو بریزید و در یخچال بگذارید. نیازی نیست روی آن ها را بپوشانید. حدودا 20 دقیقه لازم است تا از سطح شروع به بسته شدن کند. در این حین سیروپ روی دسر را آماده کنید.
 
مرحله دوم: تهیه شربت روی محلبی
1- در یک شیر جوش کوچک، سیروپ گل رز، آب و نشاسته ذرت را بریزید. آن را روی حرارت بگذارید و خوب بهم بزنید.

2- حالا اجازه دهید روی حرارت متوسط اجاق گاز با هم بجوشند. بهم زدن را ادامه دهید تا مواد با هم غلیظ و یک دست شوند و روی آن حباب به وجود بیاید.
 
3- شیر جوش را از روی حرارت بردارید. به کمک قاشق، یک لایه نازک از شربت صورتی رنگی که تهیه کرده اید، روی هر فنجان محلبی بریزید. فنجان محلبی را به آرامی تکان دهید تا شربت کاملا روی آن را بپوشاند.
 
4- حالا دوباره فنجان ها را در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. حدودا دو ساعت یا تمام شب نیاز است که دسر شما آماده شود.

مرحله سوم: آماده کردن تزیین پسته
1- یک تابه متوسط را روی حرارت اجاق گاز بگذارید. کره را داخل تابه بریزید. حرارت باید متوسط باشد تا کره ذوب شود. مغز پسته هایی که قبلا خرد و ریز کرده اید را به تابه اضافه کنید.

2- پسته ها را در کره خوب تفت دهید و به طور مداوم بهم بزنید تا برشته شوند. حالا شکر را در تابه بریزید تا کم کم ذوب شده و کاراملی شود.

3- حالا حرارت را خاموش کنید. عرق بهار نارنج را روی پسته ها بریزید. مخلوط را به کاسه تمیزی منتقل کنید تا به طور کامل خنک شود.

4- یک قاشق از مخلوط پسته ای که آماده کرده اید، روی فنجان های محلبی (که دیگر خنک شده اند) بریزید. می توانید این دسر را همان لحظه سرو کنید. یا تا زمان سرو در یخچال قرار دهید. نوش جان.

آموزش درست کردن چهار مدل دسر مجلسی

نکات کلیدی تهیه محلبی
این دسر را میتوانید با طعم های دلخواه خودتان ترکیب کنید. برای مثال میتوانید عرق بهار نارنج و گل رز را حذف کرده و وانیل را جایگزین کنید. یا به جای تزیین سیروپ رز و مغز پسته روی این دسر، از مخلوط آجیل مورد علاقه تان استفاده کنید.

برای سرو محلبی میتوانید از هر ظرفی که دوست دارید (بشقاب و حتی کاسه های بزرگ) کمک بگیرید.

این مقدار مواد اولیه به شما حدودا 20 تا 22 فنجان کوچک (شات) دسر می دهد. شما میتوانید به مقدار دلخواه خودتان میزان مواد اولیه را دو برابر، سه برابر یا حتی نصف کنید. 1


دسر پاناکوتا با ژله توت فرنگی ، انار و یا لیمو


مواد لازم پاناکوتا با ژله
خامه  ۷۵۰ گرم
ژلاتین ۳ قاشق سوپ خوری
شکر  ۹۰ گرم
وانیل  ¼ قاشق چایخوری
رنده پوست لیمو یا میوه مورد نظر ¼ قاشق چایخوری
اسانس لیمو یا میوه مورد نظر  چند قطره
ژله لیمو یا نوع دیگر  یک بسته

آموزش درست کردن چهار مدل دسر مجلسی

طرز تهیه پاناکوتا با ژله
برای تهیه پاناکوتا با ژله ابتدا کتری را تا نصف حجمی که دارد آب بریزید و روی اجاق بگذارید تا آب بجوش بیاید سپس یک لیوان از آب جوشیده را در کاسه ای بریزید و کاسه را روی کتری بگذارید.

و ژله لیمو را کم کم به آب جوش اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا ژله در آب جوش حل شود،سپس یک لیوان آب سرد به آن بیفزایید و مجددا هم بزنید و در قالب مورد نظرتان بریزید و صبر کنید تا کاملا ژله لیمو ببندد.

به اندازه ۳ قاشق از روی خامه بردارید و در کاسه ای بریزید و پودر ژلاتین را روی آن بپاشید تا بشکل اسفنجی در بیاید،سپس باقیمانده خامه را در شیرجوش بریزید و وانیل رنده شده.
و پوست و اسانس لیمو را روی آن بریزید و حرارت را ملایم کنید پیاپی هم بزنید و شکر را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا در مواد حل شود.زمانی که تقریبا به جوش آمد از روی حرارت بردارید.

و ژلاتین و خامه در کاسه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا ژلاتین در آن حل شود.صبر کنید تا کمی خنک شود زیرا اگر داغ روی ژله بریزید ممکن است ژله لیمویی را خراب کند.

سپس ژله کاملا بسته شده را از یخچال در آورید و مایع را روی ژله بریزید و بمدت زمان ۲ساعت در یخچال بگذارید تا کرم خوب ببندد و جداره های قالب را کمی گرم کنید و دسر را در ظرف مورد نظرتان برگردانید و نوش جان کنید. 2


دسر ماست میوه ای


مواد لازم
شاه‌ توت یا توت‌فرنگی یک پیمانه
هلو و زردآلو از هر کدام دو عدد
ماست کم‌چرب یک پیمانه
عسل سه قاشق سوپخوری

آموزش درست کردن چهار مدل دسر مجلسی
 

طرز تهیه
ابتدا شاه‌توت یا توت‌فرنگی را با هلو و زردآلوی که هسته آن را جدا کرده‌اید درون مخلوط‌کن ریخته سپس این مخلوط که مثل پوره شده با ماست و عسل مخلوط کنید و مدت سه تا چهار ساعت در فریزر قرار دهید پس از این‌که مواد بسته شد، از فریزر در آورده و با مخلوط‌کن یا همزن بزنید تا یک‌دست شود می‌توانید این دسر را همین‌طوری میل کرده یا ۲۴ ساعت در فریزر قرار داده تا به صورت یخ در بیاید و با تکه‌های میوه‌ تزئین کرده و میل کنید. 3


دسر بیسکوییت بستنی

یک قالب کیک (گرد) را با کاغذ روغنی یا فویل بپوشانید و به مدت 2۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا سرد شود.

آموزش درست کردن چهار مدل دسر مجلسی

درون یک کاسه، بستنی با طعم توت فرنگی یا وانیلی را حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا جایی که نرم شود اما کاملا آبکی نشود.

20 عدد توت فرنگی خرد شده را به بستنی اضافه کنید و مجددا حدود ۱ دقیقه هم بزنید. این مخلوط را به قالب کیک سرد شده منتقل کرده  روی آن را کاملا صاف کنید. یک بسته بیسکویت ساقه طلایی را خرد کرده و با مقداری خامه کنید و روی بستنی بریزید. مجددا ظرف را به مدت 2 الی 3 ساعت داخل فریزر قرار دهید تا به یخ ببندد. حال می‌توانید دسر را داخل ظرف برای سرو کردن قرار دهید و روی آن را با خامه فرم گرفته تزیین کنید.

اگر می‌خواهید دسر شما تا حد امکان رژیمی شود، در مرحله مخلوط کردن بیسکوییت با خامه، از مخلوط خامه و شیر به جای خامه خالص استفاده کنید. 4


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.mepatogh.ir
3.www.pezeshkin.ir
4.www.mamanpaz.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط