آشنایی با طرز تهیه آبنبات خانگی

آبنبات یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها برای کودکان است، البته در میان بزرگسالان نیز به دلیل یادآوری خاطرات کودکی طرفداران بسیاری دارد. در این مطلب با طرز تهیه آبنیات در منزل آشنا شوید.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با طرز تهیه آبنبات خانگی

آبنبات قیچی خانگی


مواد مورد نیاز
شکر: 1 کیلو
روغن: 100 گرم
آب: 1 لیوان
زعفران به مقدار نیاز

آشنایی با طرز تهیه آبنبات خانگی

طرز تهیه آبنبات قیچی خانگی
این مقدار مواد اولیه جهت تهیه آن برای حدودا 4 نفر مناسب است

در مرحله اول داخل یک قابلمه شکر را با آب ترکیب کنید و روی گاز حرارت دهید تا غلیظ شود

به طوری که به صورت خمیر درآید، در این مرحله زعفران را سایر مواد اضافه کنید

یک سینی را که از قبل کاملا سطح آن را چرب کردید، آماده کنید

و به اندازه یک قاشق مربا خوری از خمیر آبنبات را برداشته و روی سینی بریزید

سپس کمی سینی را حرارت دهید تا به شکل آبنبات قیچی درآید

بهتر از بعد سرد شدن آبنبات ها، آن را در ظرف درب دار داخل یخچال نگهداری کنید 1


آبنبات چوبی


مواد لازم
آب، شکر یا قند، اسانس، رنگ خوراکی، چوب مخصوص

آشنایی با طرز تهیه آبنبات خانگی

طرز تهیه
آب و قند یا شکر را روی حرارت ملایم میگذاریم هم میزنیم تا بجوش بیاید و قند یا شکر داخل آب جوش به خوبی حل شود و آنچه به دست می آید یک شربت شفاف و چسبناک می باشد، سپس اسانس (طعم دلخواه) و رنگ خوراکی (رنگ دلخواه) را به این شربت اضافه می کنید و مخلوط می کنید تا یکدست شود و بعد بسته به سلیقه خود آن را به شکلهای مختلف یا در قالبهای مختلف می ریزید تا سفت شود و حالت کریستالی به خود بگیرد.

روش دیگر درست کردن آبنبات چوبی به این شکل است که آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید و شکر حل شود آنقدر که شهد  شفاف و صاف شود بعد شهد را داخل قالب یا ظرف مورد نظر بریزید و چوب مخصوص آبنبات را داخل شهد قرار دهید و بعد روی آبنباتها شکر ریز رنگی بپاشید و بگذارید تا سرد شود. آبنباتهای شما بعد از 10 دقیقه حاضر است نوش جان.

آبنباتها بسته به نوع مواد تشکیل دهنده آنها انواع مختلفی دارند یا بافتی نرم و جویدنی دارند یا بافتی سخت و شکننده دارند. 2


آبنبات چوبی


مواد لازم
شکر ۲ پیمانه یا ۴۰۰ گرم
کورن سیروپ روشن ۲/۳ پیمانه یا ۲۱۸ گرم (Light corn syrup)
وانیل مایع ۲ ق چ
چوب مخصوص آبنبات (Lollipop sticks)
اسپرینکل Sprinkles جهت تزئین

پیشنهاد می کنم برای بار اول با ۱/۲ مقدار مواد شروع کنید.
دو سینی بزرگ فر را که داخلش سیلیکون مت گذاشتید آماده کنار بگذارید به همراه یک کاسه پر از آب و یخ

آشنایی با طرز تهیه آبنبات خانگی

طرز تهیه
شکر و شیره ذرت و آب را داخل شیر جوش ریخته مخلوط کرده روی شعله ملایم گذاشته و دماسنج را داخل آن بگذارید. منتظر بشید تا شکر حل بشه و به جوش بیاد. کنار دستتون یه کاسه آب بگذارید و مرتب با برس دورتادور داخل ظرف را پاک کنید تا از درست شدن کریستال شکر جلوگیری کنه و بگذارید تا به مرحله Hard-crack stage یا دمای ۳۱۰ درجه فارنهایت برسه.

بعد از جوش آمدن تا رسیدن به این مرحله حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول میکشه و بعد بلافاصله شیرجوش را داخل کاسه آب و یخ فرو ببرید ولی حواستون باشه آب به هیچ وجه وارد ظرف نشه به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه کافیست. کف ظرف را با حوله یا دستمال خشک کنید و فورا وانیل یا هر طعم دهنده دیگه که دوست دارید را اضافه کنید و شروع کنید به ریختن شربت درست شده روی سینی به فرم دایره به قطر ۲ تا ۳ اینچ یا ۵ سانتیمتر و بین هر آبنبات هم حدود ۶-۷ سانتیمتر فاصله را رعایت کنید و بعد چوب آبنبات را تا نیمه داخل آبنبات کرده و با دست کمی فشار دهید تا پرس بشه ( اگر آبنبات رنگی درست میکنید وقتی چوب را داخل آبنبات بردید یک دور بچرخونید تا چوب رنگ خود آبنبات را بگیره و هر دو طرفش رنگی باشه چون چوب سفیده و آبنبات رنگی باید هر دو یکرنگ باشه ) بعد اسپرینکلها را روی آبنبات بپاشید و بگذارید تا چند دقیقه خنک بشه. 3


آبنبات گردویی


مواد لازم
شکر : 1 پیمانه
شکر قهوه ای : 1 پیمانه
شیر عسل : 1/2 پیمانه
کره : 55 گرم
وانیل : 2 قاشق مرباخوری
گردو : 1 و 1/2 پیمانه

آشنایی با طرز تهیه آبنبات خانگی

مراحل آماده سازی
مرحله 1
ابتدا مواد اولیه رو آماده کنید.

مرحله 2
سینی فر را با فویل بپوشانید و بعد با اسپری روغن کمی اون رو چرب کنید. همچنین میتونید از یک صفحه سیلیکونی هم استفاده کنید.

مرحله 3
در یک ماهیتابه کوچک 1 پیمانه شکر، 1 پیمانه شکر قهوه ای و 1/2 پیمانه شیر عسل را بریزید و بعد روی حرارت ملایم قرار بدین تا گرم بشه.

مرحله 4
مواد را هم بزنید تا شکر حل شود. وقتی که شکر خوب حل شد با استفاده از یک دماسنج دما را اندازه بگیرید، باید حدودا 115 درجه سانتیگراد باشه.

مرحله 5
وقتی به دمای مناسب رسید ماهیتابه را از روی حرارت بردارین و 55 گرم کره خرد شده رو اضافه کنید ولی هم نزنید و به مدت 1 دقیقه اجازه دهید تا مخلوط شکر همان طوری ثابت باقی بماند.

مرحله 6
بعد از یک دقیقه 2 قاشق مرباخوری وانیل و 1 و 1/2 پیمانه گردو اضافه کنید. با یک قاشق چوبی به طور مداوم را هم بزنید. خیلی زود میتونید غلیظ شدن آب نبات رو احساس کنید.

مرحله 7
به هم زدن ادامه دهید تا موقعی که آب نبات غلیظ شده باشد و یک شکل ثابت به خودش بگیرد البته بعد از اینکه غلیظ شد هنوز هم می توانید به راحتی هم بزنید، اما بیش از حد این کار را ادامه ندهید زیرا آبنبات به سرعت از مایع به جامد تبدیل میشه.

مرحله 8
به کمک یک قاشق مرباخوری مواد را بردارید و بر روی سینی فر که از قبل آماده کردید بذارید. این کار را باید سریع انجام بدید چون که آب نبات سریع سفت میشود. اگر سفت شد یک قاشق آب جوش بریزید و هم بزنید و دوباره همان کار را سریع انجام بدید.

مرحله 9
حالا آب نبات را در دمای اتاق و به مدت 30 دقیقه قرار بدین تا سفت شود. سپس نوش جان کنید. میتونید این گردو های آب نباتی رو در ظرفی درب بسته در دمای اتاق نگه دارید. 4


آبنبات


مواد لازم
شکر 2 لیوان
آب 1 لیوان
اسانس خوراکی چند قطره
رنگ خوراکی چند قطره
چوب آبنیات به میزان لازم
مغزجات یا میوه به میزان لازم

نکته: در صورت تمایل از مغزجات، گلبرگ‌های خوراکی و میوه استفاده کنید و الزامی در استفاده از آن‌ها نیست.

آشنایی با طرز تهیه آبنبات خانگی

طرز تهیه آبنبات
شکر و آب را با یکدیگر مخلوط کنید و کمی بهم بزنید.

مخلوط را روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید و مرتب بهم بزنید.

زمانی که آب و شکر شروع به جوشیدن کرد، اسانس را اضافه کنید. میزان اسانس به این بستگی دارد که چقدر تمایل دارید آبنیات‌ها کمرنگ یا پررنگ باشد.

در این مرحله چند قطره از مایه آبنیات را درون آب سرد می‌ریزیم، در صورتی که بافت آبنبات شکننده شده، آماده است، در غیر اینصورت باید زمان بیشتری روی حرارت بماند.

کف یک سینی را با کاغذ روغنی می‌پوشانیم.

اکنون چوب‌های آبنیات را درون سینی و با فاصله از یکدیگر قرار دهید.

با قاشق از مایه بردارید و به شکل دلخواه روی چوب‌ها بریزید.

اجازه دهید آبنیات‌ها به طور کامل خنک شوند.

آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید و برای اینکه تازه بمانند در نایلون قرار دهید.

طرز تهیه آبنبات به همین سادگی است و به زمان اندکی احتیاج دارد.

چند نکته
اگر تمایل دارید از مغزجات یا گلبرگ‌های خوراکی استفاده کنید، آنها را بالای چوب‌ها قرار دهید و سپس از مایه آبنیات روی آن‌ها بریزید.

‌می‌توانید از هر اسانس و رنگ غذای خوراکی استفاده کنید، حتی می‌توانید با استفاده از چند رنگ، آبنبات‌های رنگی نیز درست کنید.

اگرچه آبنبات یکی از تنقلات پرطرفدار محسوب می‌شود، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. این تنقلات از مخلوط غلیظی از شکر و آب تهیه می‌شود، به همین دلیل قند بسیار بالایی دارد و مصرف آن به میزان زیاد حتی برای کودکان نیز مضر است.

اگر بعد از تهیه آبنبات رنگ آن نسب به انوع مختلف آن که به طور صنعتی تولید می‌شود، کدر بود، نگران نباشید! این امر کاملا طبیعی است. در زمان تهیه این تنقلات شیرین به روش صنعتی، شربت وارد دستگاهی می‌شود که تحت شرایط خلاء در حرارت بالا قرار می‌گیرد، به همین دلیل تمام اکسیژن موجود در آن از بین می‌رود. وجود اکسیژن در شربت آبنبات باعث می‌شود به میزان اندکی رنگ آن کدر شود. 5


پی نوشت:
1.www.tamiz.app
2.www.hanistar.ir
3.www.ashpaziha.com
4.www.hamyarpaz.com
www.setare.com5


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.