همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری، یک باکتری ذره بینی است که موجب بروز عفونت در معده و روده شده و بیماری همچون التهاب معده و بیماری های سنگین تر گوارشی مانند زخم معده و دوازدهه، سرطان معده و یا لنفوم، را ایجاد میکند. بدن بیش از نمی از مردم دنیا به این باکتری آلوده است.
پنجشنبه، 21 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری

عفونت اچ پیلوری

سال هاست که متخصصان پزشکی بر این باور بودند که زخم های گوارشی در اثر استرس یا غذاهای خاصی ایجاد می شوند. با این حال، پس از کشف عفونت اچ پیلوری، این نظریه به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت. مطالعه ای در مورد بیماری هضم و کبد نشان می دهد که 60 تا تقریبا 100 درصد زخم های گوارشی با H. پیلوری همراه هستند. زخم ها تنها مشکلات مرتبط با H. پیلوری نیستند.

Helicobacter pylori، که معمولاً به آن H. پیلوری گفته می شود، نوعی باکتری است که معده و روده کوچک را آلوده می کند و باعث ایجاد بیماری زخم معده می شود و خطر ابتلا به سرطان معده و گاستریت را افزایش می دهد.

با این حال، انجمن سرطان آمریکا اظهار داشت که بیشتر مبتلایان به H. پیلوری در معده خود هرگز به سرطان معده مبتلا نمی شوند. در حقیقت، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، دو سوم از جمعیت جهان دارای اچ پیلوری هستند. اما به دلایلی که هنوز درک نشده است، برخی از افراد از عفونت اچ پیلوری زخم، گاستریت یا سرطان معده می گیرند.

معده دارای لایه ای از مخاط است که برای محافظت از آن در برابر اسید معده طراحی شده است. اچ پیلوری به این پوشش مخاط حمله می کند و بخشی از معده را در معرض اسید قرار می دهد. باکتری ها و اسید با هم دیگر می توانند معده را تحریک کرده و باعث ایجاد زخم، گاستریت یا سرطان معده شوند.1
 

علت عفونت هلیکو باکتر پیلوری

هنوز معلوم نیست دقیقا چگونه عفونت های H. pylori گسترش می یابد. باکتری ها هزاران سال با انسان زندگی می کنند. تصور می شود که این عفونت ها از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همجنین رعایت نکردن بهداشت فردی امکان گسترش عفونت را دارد. H. pylori همچنین می تواند از طریق تماس با آب آلوده یا غذا گسترش یابد.

اعتقاد بر این باکتری باعث ایجاد مشکلات معده می شود. وقتی باکتری هلیکو باکتر به داخل تخریب مخاطی معده نفوذ می کنند و مواد شیمیایی را ایجاد می کنند که اسید معده را خنثی می کنند. این باعث می شود که سلول های معده  در مقابل اسید های گوارشی محافظت نشوند. اسید معده و هلیکو باکتر پیلوری با تخریب معده باعث ایجاد زخم معده یا دوازدهه می شود که اولین قسمت آن روده کوچک شما است.2

همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری

علائم عفونت H.پیلوری

علائم عفونت H.pylori ممکن است شامل درد معده و التهاب، حالت تهوع و سرگیجه باشد. بسیاری از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری هیچ علامت مشخصی ندارند. اما علائم زخم معده ممکن است شامل درد شدید یا سوزش در ناحیه فوقانی شکم باشد. گاهی اوقات درد در شب یا هنگامی که معده خالی است، بدتر می شود و با مصرف یک آنتی اسید به طور موقت تسکین می یابد اما ممکن است علائم دوباره عود کنند و برگردند.

علائم گاستریت اغلب شامل درد در ناحیه فوقانی شکم، تهوع و استفراغ است. از آنجایی که احتمالاً مبتلایان به عفونت اچ پیلوری شش برابر بیشتر از سایر افراد به سرطان معده مبتلا می شوند درمان سریع هلیکوباکتر پیلوری می تواند به کاهش بروز عوارض ناشی از   اچ پیلوری  و خطر ابتلا به سرطان معده و سایر مشکلات گوارشی کمک کند.1
 

درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری

برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری، پزشک باید یک تست تنفسی، آزمایش خون یا مدفوع را انجام دهد.

درمان هلیکوباکتر پیلوری شامل چندین دارو با حضور حداقل دو نوع آنتی‌بیوتیک برای موفقیت در کشتن باکتری است.

داروی دیگر همیشه جزو داروهای کاهش دهنده‌های اسید هستند. چرا چند نوع آنتی بیوتیک استفاده می‌شود؟ منطق عقلی می‌گوید یک آنتی بیوتیک به تنهایی ممکن است که باکتری را از بین نبرد، بنابراین آنها معمولا از حداقل دو نوع در یک زمان استفاده می‌کنند.

درمان معمول هلیکوباکتر پایلوری نیز معمولا شامل داروهای کاهش دهنده اسید مانند اسومپرازول، لانزوپرازول، امپرازول یا پنتوپرازول است، به خصوص اگر بیمار علائم زخم یا سوزش معده داشته باشد، بیسموت زیرالسیسیلات معمولا توصیه می‌شود.

علاوه بر این، پزشک ممکن است داروهای هیستامین را قطع کند تا اسید معده کاهش یابد.

بنابراین صحبت از امکان مصرف ۱۴ دارو یا بیشتر برای هر روز به مدت چند هفته است. حدود یک یا دو هفته پس از اتمام رژیم درمانی، پزشک شما احتمالا دوباره از شما تست خواهد گرفت تا ببیند آیا درمان نابودی هلیکوباکتر موفق بوده است یا نه.

گاهی اوقات هنوز باکتری‌‌ها وجود دارند و بیماران باید دو هفته دیگر داروها را مصرف کنند. تخمین زده شده است که حدود ۲۰ درصد بیماران عفونت مجدد با این باکتری را تجربه خواهند کرد.3
 

عوارض عفونت H.پیلوری

عوارض مرتبط با عفونت اچ پیلوری عبارتند از:

همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری
 
سرطان معده
عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک عامل خطرناک برای انواع خاصی از سرطان معده است.
 
التهاب آستر معده
عفونت اچ پیلوری می تواند معده را تحریک کرده و باعث التهاب (گاستریت) شود.

زخم ها اچ پیلوری می تواند به پوشش محافظ معده و روده آسیب برساند. این امر به اسید معده امکان ایجاد درد (زخم) باز را می دهد. حدود 10٪ از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری به زخم مبتلا می شوند.

این عوارض نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. علائم احتمالی آن شامل موارد زیر است:

لرز یا تب

درد شدید معده

مدفوع تیره یا خونی

احساس سرگیجه یا ضعف

احساس ضعف یا تنگی نفس

استفراغ خونی یا قهوه ای رنگ.1
 

پیشگیری عفونت میکروب هلیکوباکتری

شما می‌توانید از ابتلا به عفونت  میکروب هلیکوباکتری معده پیشگیری کنید. روش پیشگیری از این میکروب شبیه روش‌های پیشگیری از میکروب‌های دیگر است:

پس از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن دست‌های خود را بشوئید. به کودکان خود نیز این کار را آموزش دهید.

از مصرف غذا یا آبی که سالم نیست،خودداری کنید.

از خوردن چیزی که به طور کامل پخته نشده است، خودداری کنید.

از خوردن غذایی که توسط افرادی که دست‌های خود را نمی‌شویند، تهیه شده، خودداری کنید.

اگر چه استرس، غذاهای تند و مصرف دخانیات باعث بوجود آمدن زخم معده نمی‌شود، اما مانع از بهبودی سریع یا تشدید درد ناشی از زخم معده می‌شود. در مورد شیوه‌ها مدیریت استرس، بهبود رژیم غذایی و در صورت استعمال دخانیات، نحوه ترک سیگار با پزشک مشورت کنید.2
 

موارد احتیاط

اگر فکر می‌کنید که ممکن است عفونت هلیکوباکتر پیلوری داشته باشید، قطعا ارزش تست باکتری را به زودی در خواهید یافت.

اگر علائم زیر را تجربه می‌کنید، قطعا باید به اورژانس مراجعه کنید :

مشکل بلع

درد مداوم یا شدید شکم

استفراغ خونین یا سیاه

استفراغ که شبیه پودر قهوه است

مدفوع سیاه قیری یا خونریزی

درد مداوم یا سوزش در ناحیه زیر دندان که پس از غذا خوردن، نوشیدن شیر یا مصرف آنتی اسیدها بهبود می‌یابد

اگر علائم یا نشانه‌های یک عفونت هلیکوباکتر پیلوری را ندارید، اما آزمایش مثبت است، بحث برانگیز است که آیا درمان ایده خوبی است یا نه.

اگر در حال حاضر هر نوع دارویی را مصرف می‌کنید یا مشکلی در سلامتی دارید، قبل از هر مکمل جدید یا غذا با پزشکتان مشورت کنید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drdr.ir
3.www.bartarinha.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.