آشنایی با راه های درمان سرفه سیگاری

هنگامی که سیگار می کشید در حقیقت یکسری مواد شیمیایی را استنشاق می کنید. این مواد شیمیایی در گلوی شما گیر می کند و اولین راهی که به ذهنتان می رسد تا راه های تنفسی خود را پاک و باز کنید، سرفه کردن است. زمانی که این سرفه ها طولانی شوند به عنوان سرفه سیگاری شناخته خواهند شد.
سه‌شنبه، 3 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با راه های درمان سرفه سیگاری

سرفه سیگاری چیست؟

سرفه سیگاری به سرفه های طولانی مدت بعد از ترک سیگار گفته می شود. مصرف سیگار در طولانی مدت و حتی قطع آن منجر به بروز سرفه های خلط آور می شود به طور کلی، مصرف سیگار عوارض خطرناک و جبران ناپذیری دارد. شما در هنگام سیگار کشیدن، مواد شیمیایی بسیار زیادی را استشمام می کنید. این مواد شیمیایی وارد گلو و ریه ها می شوند. سرفه کردن، روش طبیعی بدن برای پاکسازی مجاری هوایی می باشد.

سرفه سیگاری با سرفه های معمولی فرق دارد. این سرفه با خس خس سینه و خلط در گلو همراه است. علاوه بر آن، سرفه سیگاری مرطوب بوده و موجب خروج خلط و موکوس از دهان می شود. سرفه مرطوب، خلط را از دستگاه تنفس تحتانی یا ریه به سمت دهان هدایت می کند. در این شرایط صدای خس خس سینه در اثر وجود رطوبت در مجاری هوایی ایجاد می شود.

مصرف سیگار در طولانی مدت منجر به بروز سرفه های مزمن می شود. سرفه های مزمن که در مدت طولانی ادامه پیدا می کنند، می توانند باعث آسیب گلو و ریه ها شوند. بسیاری از روش های درمانی می توانند علائم التهاب را کنترل کرده و به تسکین سرفه و درد گلو در افراد سیگاری کمک کنند.1
 

علائم سرفه سیگاری

تنگی نفس و درد قفسه سینه ممکن است علائمی باشد که در کنار سرفه سیگاری ظاهر می‌شود. در مراحل اولیه سرفه سیگاری، سرفه خشک است. در مراحل بعدی، سرفه خلط ایجاد می‌کند که ممکن است: بی رنگ، خون آلود، زرد-سبز یا سفید باشد.

علائم دیگری که همراه با سرفه رخ می‌دهد عبارتند از:

_تنفس صدادار

_درد قفسه سینه

_تنگی نفس

_گلو درد

_خس خس سینه

سرفه فرد سیگاری در اوایل صبح بدتر است و با گذشت روز به تدریج بهبود می‌یابد. علائم سرفه سیگاری با گذشت زمان به تدریج بدتر می‌شود، مگر اینکه فرد سیگار را ترک کند.2

آشنایی با راه های درمان سرفه سیگاری

علل سرفه سیگاری

طبق مطالعات انجمن سرطان آمریکا، از هزاران ماده شیمیایی موجود در توتون، حداقل ۷۰ مورد از آن‌ها به عنوان عامل سرطان شناخته شده اند. با ورود به بدن، بسیاری از این مواد شیمیایی در عملکرد مژک‌ها (ساختار‌های ریز مانند مو که به فیلتر سموم از مجاری تنفسی کمک می‌کنند)، تداخل می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی حرکت مژک‌ها را کند کرده و حتی طول آن‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب سموم بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود.

این روند ناشی از سیگار کشیدن منجر به التهاب می‌شود. در نتیجه، بدن سعی می‌کند مواد را از طریق سرفه حذف کند. سرفه سیگاری ممکن است هنگام بیدار شدن بدتر شود، زیرا مژک‌ها تحت تأثیر دود تنباکو در هنگام خواب نبوده و بنابراین توانایی بیشتری برای گرفتن و دفع مواد شیمیایی دارند.2
 

عوارض سرفه سیگاری

عوارض زیادی در ارتباط با استعمال دخانیات و سرفه سیگاری وجود دارد که مشکلات زیادی در اثر آسیب به مژک‌ها ایجاد می‌شود. احتمال بروز یک یا چند عارضه به سیگار کشیدن، شدت سرفه و وضعیت کلی سلامتی فرد بستگی دارد. عوارض شامل:

_افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی باکتریایی و ویروسی است

_آسیب به گلو

_تغییر در صدا، مانند گرفتگی صدا

_سرفه و تحریک طولانی مدت ریه

آسیب به مژک‌ها ممکن است منجر به تجمع مواد شیمیایی در ریه‌ها و مجاری هوایی شود که می‌تواند در ایجاد موارد زیر نقش داشته باشد:
 
برونشیت
برونشیت التهاب غشای مخاطی لوله‌های برونش است (لوله‌های اتصال ریه‌ها به بینی و دهان) علائم شامل مشکلات تنفسی به دلیل کاهش ظرفیت حمل هوا و خلط در مجاری تنفسی است. اگر برونشیت ۳ ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد، یا حداقل ۲ بار در سال عود کند، به عنوان برونشیت مزمن شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۵، ۹.۳ میلیون نفر در ایالات متحده با برونشیت مزمن تشخیص داده شدند. سیگار کشیدن شایعترین علت این بیماری است.

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)
COPD یک بیماری پیش رونده است که با دشواری تنفس مشخص می‌شود. اصطلاح COPD شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است. علائم شامل سرفه، خلط، خس خس سینه، و گرفتگی در قفسه سینه است. طبق اطلاعات موسسه ملی قلب، ریه و خون، COPD (که در درجه اول ناشی از سیگار کشیدن است) سومین علت اصلی مرگ در ایالات متحده است.
 
آمفیزم
نوعی COPD ناشی از آسیب به آلوئول‌ها (کیسه‌های هوا در ریه ها) در نتیجه، بدن برای به دست آوردن اکسیژن مورد نیاز تلاش می‌کند. علائم شامل مشکلات تنفسی و سرفه مزمن است.
 
بی اختیاری ادرار
در زنان، سرفه سیگاری ممکن است باعث بی اختیاری ادرار شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زنان سیگاری که بسیار سیگار می‌کشند بیشتر از زنان غیر سیگاری دچار مشکل دفع ادرار ناگهانی می‌شوند.
 
سرطان ریه
سرطان ریه دلیل اصلی مرگ بر اثر سرطان در آمریکا است و کشیدن سیگار عامل شماره یک ابتلا به سرطان ریه است. براساس اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تا ۹۰ درصد سرطان‌های ریه در ایالات متحده به سیگار کشیدن مرتبط است، حتی سیگار کشیدن گاه به گاه خطر سرطان را افزایش می‌دهد.

آشنایی با راه های درمان سرفه سیگاری
 
ذات الریه
مصرف دخانیات حساسیت به عفونت‌های باکتریایی ریه مانند ذات الریه را افزایش می‌دهد. علائم ذات الریه شامل سرفه، تب و مشکل تنفس است. برخی از افراد، به ویژه آن‌هایی که دارای مشکلات اساسی سلامتی هستند، به دلیل ذات الریه در بیمارستان بستری می‌شوند. آمفیزم و سایر شرایط خاص می‌توانند با این عفونت تشدید شوند.
 
تأثیر اجتماعی و عاطفی
گذشته از اثرات جسمی، سرفه مزمن سیگاری می‌تواند بر عملکرد احساسی و اجتماعی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سرفه‌های مداوم می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کرده و دیگران را آزار دهند. این ممکن است در معاشرت نیز اختلال ایجاد کند و ممکن است برای خانواده، دوستان و همکاران نیز ناراحتی ایجاد کند.

سرفه افراد سیگاری به احتمال زیاد تا زمانی که فرد سیگار می‌کشد ادامه خواهد داشت. در حالی که برخی از دارو‌های خانگی برای کاهش علائم سرفه سیگاری در دسترس هستند، اما این مشکل را به شکل دائمی برطرف نمی‌کند. حتی پس از ترک، سرفه ممکن است چندین ماه ادامه داشته باشد.3
 

درمان سرفه سیگاری‌

بهترین و موثرترین راه برای متوقف کردن سرفه سیگاری‌ها، از بین بردن علت اصلی، یعنی مصرف دخانیات است. برای خیلی از سیگاری‌ها، سرفه‌های مداوم می‌تواند اعصاب‌خردکن و موجب خجالت باشد زیرا هم دیگران را اذیت می‌کند، هم مکالمات را قطع می‌کند، موجب درد عضلانی و پخش کردن میکروب شود. سیگاری‌هایی که دچار سرفه مزمن می‌شوند باید بلافاصله پیش دکتر بروند زیرا ممکن است یک مشکل ریوی دیگر دلیل آن باشد. طی سه ماه بعد از ترک سیگار، سرفه در اکثر بیماران از بین خواهد رفت.

حین تلاش برای ترک سیگار، انجام ورزش‌های هوازی منظم توصیه می‌شود. تنفس سریع می‌تواند به بالا بردن داخل و خارج شدن هوا کمک کند که تقریباً مشابه سرفه کردن است. بعد از یک ورزش سخت، بزاق به تدریج از نای به دهان خارج می‌شود. بعد از ۳۰ دقیقه ورزش شدید، خلط راحت‌تر خارج می‌شود.

بخاطر پایین آمدن کارایی ریه، هفته اول ورزش می‌تواند سخت باشد. در بیشتر موارد، بعد از چند روز ورزش، میزان سرفه و خلط فرد سیگاری بیشتر می‌شود.

دلیل آن این است که خلط روان‌تر شده و به سمت دهان می‌آید. باید خلط را بیرون بیندازید زیرا بدنتان سعی در خارج کردن آن دارد. اگر ترک سیگار و ورزش منظم همراه هم انجام شوند، طی دو هفته سرفه‌ها قطع خواهد شد.

وقتی بیشتر خلط بیرون رفت، فقط کمی سرفه خواهید کرد و علاوه بر آن، مژک دوباره شروع به کار خواهد کرد. اگر در حال ترک سیگار هستید، باید ورزش را ادامه دهید زیرا اگر متوقف شود، خلط دوباره به وضعیت سابق خود برگشته و سرفه‌هایتان هم به شدت هر چه تمام‌تر برمی‌گردد.

علاوه بر این می‌توانید انواع درمان‌های طبیعی را در کنار ترک سیگار و ورزش کردن انجام دهید. این روش‌ها می‌تواند به سم‌زدایی از ریه‌هایتان کمک کرده و آلودگی‌های آن را از بین ببرد:

– تمرینات تنفس عمیق را به صورت منظم در هوای آزاد امتحان کنید.

آشنایی با راه های درمان سرفه سیگاری

– برگ‌های نعنا و اکالیپتوس را بجوشانید و برای روان‌تر شدن مخاط، در بخار آن تنفس کنید.

– موادغذایی سم‌زدا مثل انگور، بادام، زیتون، بروکلی، کلم، پیاز و ترب بخورید.

– آب‌نمک غرغره کنید. اینکار سرفه‌هایتان را بهتر کرده و خلط را راحت‌تر بیرون می‌آورد.

– هر روز حداقل ده لیوان آب بنوشید. آب جزء مواد روان‌ساز اصلی است و می‌تواند درد ناشی از سرفه‌ها را کاهش دهد.

– از قرص‌های گلو استفاده کنید. این قرص‌ها شدت سرفه‌ها را کاهش داده و تولید بزاق را بیشتر می‌کنند.

قهوه ممکن است دیواره برونش را خشک کرده و سرفه‌هایتان را وخیم‌تر کنند. سعی کنید بیشتر از چای گرم و آب ساده استفاده کنید. چای گرم مخلوط با عسل گلویتان را تسکین داده و سرفه‌ها را کمتر می‌کند. اگر سرفه‌هایتان خش‌دار است، می‌توانید یک قاشق غذاخوری آب آلوئه‌ورا هم به چایتان اضافه کنید.

– موقع خواب زیر سرتان یک بالش سفت قرار دهید تا سرتان کمی بالاتر قرار گیرد. وقتی صاف می‌خوابید، خلط در گلویتان مع شده و سرفه‌هایتان شدیدتر می‌شود.

در اتاق‌خوابتان از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید. هوای خشک سرفه‌ها را وخیم‌تر می‌کند.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.eghtesadonline.com
3.www.bartarinha.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.