چند مدل نان کروسان مزه دار شده

در این نوشتار دستور تهیه سه مدل نان کروسان را با مزه های متفاوت آموزش می دهیم که هم می توانید به عنوان صبحانه و هم عصرانه آنها را مصرف کنید.
سه‌شنبه، 24 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند مدل نان کروسان مزه دار شده

چند مدل نان کروسان مزه دار شده


مواد لازم برای تهیه خمیر
مواد غذایی مقدار
تخم‌مرغ بزرگ دو عدد
آب گرم  دو لیوان (چهارصد و پنجاه گرم)
شکر یک چهارم لیوان (پنجاه گرم)
آرد همه‌ منظوره پنج و نیم تا شش لیوان (ششصد و شصت تا هفتصد و بیست گرم)
خمیرمایه فوری دو و یک چهارم قاشق چای‌ خوری
کره آب‌شده دو قاشق غذا خوری (بیست و هشت گرم)
شیر خشک (اختیاری) نصف لیوان (پنجاه و شش گرم)
نمک یک قاشق غذا خوری سرخالی
عصاره وانیل (اختیاری) یک قاشق چای‌ خوری

مواد لازم برای تهیه کره
مواد غذایی مقدار
کره چهارصد و بیست و پنج گرم
نمک سه چهارم قاشق چای‌ خوری
آرد همه‌ منظوره نصف لیوان (شصت گرم)

مواد لازم برای پوشش تخم‌ مرغی
مواد غذایی مقدار
تخم‌ مرغ یک عدد
آب یا شیر کامل یک قاشق غذا خوری

مواد لازم برای تهیه چند مدل کروسان مزه دار شده
مواد غذایی مقدار
نان کروسان سه عدد
کره بادام زمینی دو قاشق غذا خوری
موز نصف یک عدد
شکر قهوه ای به مقدار لازم
نوتلا دو قاشق غذا خوری
توت فرنگی یک عدد
گردوی تفت داده شده به مقدار لازم
مارشمالوی زده شده دو قاشق غذا خوری
شکلات دارک به مقدار لازم
بیسکویت ترد دو عدد
 

طرز تهیه چند مدل نان کروسان مزه دار شده

در این مطلب طرز تهیه چند مدل نان کروسان خوشمزه را به شما آموزش می دهیم که می توانید با هر چیز شیرینی که دلتان می خواهد پر کرده و نوش جان کنید.

مرحله اول: آماده کردن نان کروسان
اولین کاری که باید انجام دهیم تهیه نان کروسان است که شما می توانید آن را به صورت آماده از بیرون تهیه کنید و یا خودتان این نان خوشمزه را در خانه درست کنید، ما اول نان کروسان را به ترتیب زیر آماده می کنیم.

آماده‌ سازی خمیر
تخم‌ مرغ‌ ها و آب را داخل کاسه هم زن می ریزیم و یک قاشق غذا خوری شکر، سه لیوان (سیصد و شصت گرم) آرد و خمیر مایه فوری را اضافه می کنیم و با دور متوسط هم زن آن‌ ها را به‌ مدت پنج دقیقه مخلوط می کنیم تا کاملا با هم ترکیب شوند سپس آن را کنار می گذاریم و می رویم سراغ آماده کردن کره.

آماده‌ سازی کره
در این مرحله کره را به تکه‌ های مکعبی شکل برش می زنیم و آن‌ ها را با نمک و آرد با دور پایین هم زن مخلوط می کنیم تا یک ترکیب یک دست و بدون گلوله به دست بیاید. فقط باید توجه داشته باشیم که مخلوط کره و آرد را نباید زیاد هم بزنیم، چون هوا وارد ترکیب می‌شود.

حال کره را روی یک پوشش پلاستیکی پخش می کنیم و آن را به‌ شکل یک مربع با طول بیست سانتی‌ متر در می آوریم سپس روی آن را می پوشانیم و به‌ مدت سی دقیقه داخل یخچال قرار می دهیم.

آماده‌ سازی نهایی خمیر
در این مرحله کره آب‌ شده را به اسفنج خمیری اضافه می کنیم و باقی‌ مانده شکر، دو و نیم لیوان (سیصد گرم) آرد، شیر خشک و نمک را با هم مخلوط می کنیم و به اسفنج خمیری اضافه می کنیم حال این مخلوط را آن‌ قدر با هم زن مخلوط می کنیم تا خمیر شکل بگیرد. بعد به‌ مدت پنج دقیقه دیگر آن را با دست ورز می دهیم. با انگشت، خمیر را امتحان می کنیم اگر هنوز چسبناک بود، بقیه آرد را کم‌کم (هر بار، دو قاشق غذا خوری) به خمیر اضافه می کنیم تا به قوام مطلوب برسد زمانی که خمیر کاملا یک دست و کشدار شد، آن را به‌ شکل یک مربع با طول بیست و سه سانتی‌ متر پهن می کنیم و روی آن را می پوشانیم و به‌ مدت سی دقیقه در یخچال قرار می دهیم.

ورقه‌ورقه کردن خمیر
حالا خمیر سرد شده را از یخچال درمی آوریم و آن را با استفاده از یک وردنه به‌ آرامی پهن می کنیم تا به یک مربع با طول سی و یک سانتی‌ متر تبدیل شود.

مربع کره‌ ای خنک‌ شده را از یخچال در می آوریم و در مرکز خمیر پهن‌ شده قرار می دهیم لبه‌ های خمیر را با کمی آب مرطوب می کنیم و روی هم می آوریم و به هم می چسبانیم تا کره کاملا مخفی شود  روی آن، کمی آرد می پاشیم و آن را بر می گردانیم.

بعد با استفاده از یک وردنه، خمیر را با ضربات آرام به‌ شکل یک مستطیل درمی آوریم وقتی که احساس کردیم، خمیر قابل انعطاف است، آن را به‌ شکل یک مستطیل بیست و پنج در پنجاه سانتیمتری در می آوریم بعد آن را بر می داریم و اگر نیاز بود، روی خمیر به‌ اندازه کافی آرد می پاشیم.

وقتی خمیر به‌ اندازه مناسب رسید، با استفاده از یک برس خشک، هر گونه آرد اضافی را از خمیر می تکانیم و بعد خمیر را تا می زنیم و روی هم می آوریم تا اندازه‌ اش یک سوم شود باید لبه‌ های خمیر در هنگام تا کردن، صاف باشند و کاملا روی هم قرار بگیرند اگر لبه‌ های خمیر در حین تا زدن برگشتند، از کمی آب استفاده می کنیم تا لبه‌ ها به‌ صورت صاف روی هم قرار بگیرند این اولین دور تا زدن خمیر است.

حالا خمیر را نود درجه می چرخانیم تا به‌شکل کتابی در بیاید که قرار است آن را باز کنیم، خمیر را یک بار دیگر با استفاده از وردنه پهن می کنیم تا به‌ شکل یک مستطیل به ابعاد بیست و پنج در پنجاه سانتی‌متر در بیاید و آن را دوباره به‌ شکل قبل تا می زنیم. این دومین دور تا زدن خمیر است خمیر را در یخچال قرار می دهیم تا به‌ مدت سی دقیقه خنک شود و گلوتن موجود در آرد استراحت کند.

پس از سی دقیقه استراحت در یخچال، خمیر را دو بار دیگر به روش قبل تا می زنیم و سپس روی خمیر را می پوشانیم و به‌ مدت حداقل یک ساعت یا یک شب در یخچال قرار می دهیم.

نکته: در این مرحله می‌توانید خمیر را برای استفاده‌ های بعدی فریز کنید.

درست کردن کروسان‌ ها
حالا خمیر را نصف می کنیم و روی یک دوم آن را با استفاده از سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم.

بعد نیمه دیگر خمیر را با استفاده از وردنه به‌ شکل یک مستطیل به ابعاد سی و سه در چهل و شش سانتی‌ متر در می آوریم و حدود نیم سانتی‌ متر از لبه‌ های خمیر را با استفاده از کاتر پیتزا و یک خط‌ کش می بریم تا گوشه‌ های تا شده‌ ای که از پف کردن خمیر جلوگیری می‌کنند را حذف کنیم.

خمیر را از طول به سه قسمت مساوی بریده و سپس آن‌ها را از وسط می بریم  به این ترتیب، شش مستطیل یازده در بیست و سه سانتی متری خواهیم داشت. این مستطیل‌ها را از قطر به دو نیم تقسیم می کنیم تا دوازده تکه مثلثی شکل به دست بیاید سپس آن‌ ها را به‌ آرامی می کشیم تا کمی دراز تر شوند و یک شکاف دو و نیم سانتی متری در مرکز قاعده هر مثلث ایجاد شود.

حالا دو گوشه داخلی شکاف را به‌سمت بالا رول می کنیم و در حین رول کردن خمیر به‌ سمت نوک مثلث، یک فرم هلالی‌ شکل می سازیم نوک مثلث را به زیر کروسان می بریم نان شکل‌ گرفته را روی یک کاغذ روغنی مخصوص فر قرار می دهیم و دو طرف هلال آن را به هم می رسانیم و می چسبانیم سپس آن را به‌ مدت سی دقیقه در یخچال قرار می دهیم.

مرحله ور آمدن خمیر
کروسان‌ ها را از یخچال در می آوریم و اجازه می دهیم تا به‌ مدت شصت تا نود دقیقه در دمای اتاق گرم شوند و ور بیایند حالا آن‌ ها باید به‌ صورت قابل ملاحظه‌ ای افزایش حجم داشته باشند و اگر با انگشت به‌ آرامی آن‌ ها را فشار دهیم باید تورفتگی در خمیر بماند.

در حین ور آمدن خمیر، فر را روشن می کنیم تا در دمای چهارصد و بیست و پنج درجه فارنهایت یا دویست و بیست درجه سانتی‌گراد گرم شود. یک عدد تخم‌ مرغ را با یک قاشق غذا خوری آب یا شیر در یک کاسه مجزا هم می زنیم و هر کروسان را با استفاده از یک برس به تخم‌ مرغ هم‌ زده آغشته می کنیم سپس به‌ مدت پانزده دقیقه آن‌ ها را می پزیم دمای فر را کم می کنیم و روی سیصد و پنجاه درجه فارنهایت یا صد و هفتاد و پنج درجه سانتی‌ گراد می گذاریم و کروسان‌ ها را به‌ مدت ده تا پانزده دقیقه دیگر می پزیم تا روی آن‌ ها طلایی قهوه‌ ای شود و هیچ خمیر خامی در جایی که لایه‌ ها با هم همپوشانی دارند دیده نشود.

در این مرحله کروسان‌ها را از فر در می آوریم و به‌ مدت بیست دقیقه روی یک سینی یا کانتر آشپزخانه قرار می دهیم تا خنک شوند.

نکات مهم
حباب هوا: امکان این که در خمیر ورقه‌ ورقه خود با حباب هوا رو به‌ رو شوید زیاد است اگر این اتفاق افتاد با یک خلال دندان حباب هوا را بترکانید و خمیر را فشار دهید تا صاف شود.

نشتی: اگر در خمیر سوراخی وجود داشت که کره از آن نشت می‌کرد به‌ سادگی سوراخ خمیر را با آرد بپوشانید و آن را به‌ آرامی فشار دهید تا به خمیر بچسبد. سپس خمیر را داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

افزودن آرد به کره باعث می‌شود که کره بافت محکم‌ تری پیدا کند و از خمیر در حین رول کردن بیرون نریزد این کار همچنین باعث می‌شود تا پهن کردن کره در مرحله اول راحت‌ تر انجام شود.

در حین کار، کانتر یا سینی مخصوص آشپزی خمیر و وردنه خود را به‌ خوبی به آرد آغشته کنید. هر چند وقت یک بار خمیر را این‌ رو به آن‌ رو کنید و روی آن آرد بپاشید. در حین رول کردن، ممکن است لایه‌های بالایی از لایه‌های پایینی پهن‌تر شوند ولی اگر گاهی خمیر را برگردانید این اتفاق نمی‌افتد.

قبل از تا کردن خمیر، برای تکاندن آرد اضافه از یک برس خشک استفاده کنید. با انجام این کار، خمیر پس از تا شدن به خودش می‌چسبد و لایه‌ ها پخش نمی‌ شوند.

در حین کار، کمی آب در کنار خود داشته باشید و لبه‌ های خمیر را با آب کمی خیس کنید تا به هم بچسبند.

وقتی که می‌ خواهید برای اولین بار خمیر را با وردنه پهن کنید، به این موضوع توجه کنید که خمیر و کره از چگالی برابری برخوردار باشند تا خمیر به‌ راحتی پهن شود.

برای تهیه خمیر دانمارکی کروسان، نصف قاشق چای‌ خوری هل آسیاب‌ شده، یک چهارم قاشق چای‌ خوری جوز هندی و یک هشتم قاشق چای‌ خوری میخک آسیاب‌ شده به خمیر اضافه کنید.

اگر در حین مراحل اولیه احساس کردید که خمیر در حال گرم شدن است، بلافاصله آن را به‌مدت بیست دقیقه در یخچال قرار دهید. فراموش نکنید که خمیر کروسان در مراحل قبل از شکل گرفتن کروسان‌ ها باید حتما سرد باشد.

خمیر را حتما به‌شکل یک مستطیل در بیاورید و اجازه ندهید که گوشه‌های آن، حالت خمیده داشته باشند.

در حین رول کردن خمیر و کره باهم، دمای کره و خمیر باید با هم برابر باشند تا فرآیند ورقه‌ ورقه شدن به آسانی انجام شود.
 
بعد از آماده و خنک شدن نان های کروسان سه عدد از آن ها را بر می داریم و از وسط به صورت طولی نصف می کنیم، بعد از برش زدن کروسان ها می توانیم شروع کنیم به درست کردن مزه های مختلف.

مرحله دوم: آماده کردن کروسان بروله کره بادام و موز
این جا قرار است سه نوع نان کروسان با مزه های مختلف درست کنیم، با بروله کره بادام و موز شروع می کنیم. بعد از نصف کردن کروسان قسمت های برش خورده و صاف آن را حسابی با کره بادام آغشته می کنیم بعد یک عدد موز را به صورت حلقه حلقه برش می زنیم و روی کره بادام می چینیم و کمی شکر قهوه ای روی موز ها می ریزیم و با مشعل آشپزخانه به آن ها حرارت می دهیم تا کاراملی شده و آب شوند در آخر نصفه برش خورده و کره مالی شده نان را روی آن می گذاریم.

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

مرحله سوم: آماده کردن کروسان نوتلا
مدل دوم که به احتمال زیاد مورد تایید همه است یک عالمه نوتلای مالیده شده روی قسمت های برش خورده نان به همراه توت فرنگی حلقه حلقه شده و کمی گردوی تفت داده شده است.

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

مرحله چهارم: آماده کردن کروسان مارشمالو
و آخری ساندویج مارشمالو است که ترکیبی از مارشمالوی زده شده، شکلات دارک خرد شده و کمی بیسکویت ترد است که در وسط نان قرار می گیرد.

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

مرحله آخر: پرس کردن کروسان ها
وقتی نان ها آماده شدند آن ها را داخل دستگاه پرس می گذاریم و با درجه متوسط رو به بالا به مدت شش الی هشت دقیقه می پزیم.

نکته: اگر دستگاه پرس ندارید می توانید داخل دیگچه بزرگ خشک بگذارید و به مدت سه الی چهار دقیقه با حرارت متوسط رو به بالا هر دو طرف آنها را بپزید.

وقتی کروسان ها برشته شدند و یک رنگ قهوه ای تیره به خودشان گرفتند آن ها را از روی حرارت بر می داریم.

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

چند مدل نان کروسان مزه دار شده

حالا تنها کاری که باید انجام دهیم این است که آن ها را از وسط نصف کنیم و از مزه شیرین آب شده آن ها لذت ببریم.

امیدواریم این دسر خوشمزه را آماده کنید و از خوردنش در کنار خانواده و دوستان نهایت لذت را ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
play_arrow
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
music_note
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
music_note
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن