همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌آلرژی به جواهرات

حساسیت پوستی به زیورآلات نوعی عارضه پوستی است که بیشتر در صورت استفاده از زیورآلات تزیینی،بدلی و دارای جنسی به جز طلا و نقره ایجاد می شود .این عارضه شایع نوعی درماتیت تماسی آلرژیک است که بیشتر در صورت استفاده از فلزاتی با جنس نیکل ،سرب و کامیوم بروز پیدا می کند.
يکشنبه، 29 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌آلرژی به جواهرات

آلرژی به جواهرات چیست؟

آلرژی به جواهرات یکی از دلایل عمده درماتیت آلرژیک تماسی است. بیشترین حساسیت به جواهرات توسط فلز نیکل رخ می دهد که در تولید آلیاژهای فلزات گرانبها استفاده می شود. نیکل اغلب در جواهرات ارزان قیمت به عنوان فلز پایه استفاده و سپس با طلا یا نقره پوشانده می شود.

بسیاری از افرادی که معتقدند به جواهرات طلا یا نقره حساسیت دارند در اصل ممکن است به نیکل حساسیت داشته ، که می تواند به عنوان عنصری کمیاب در طلا یا نقره و یا در ساخت جواهرات طلا برای سفید و تقویت قطعه استفاده شده است.

آلرژی به جواهرات به عنوان درماتیت در جاهایی ظاهر می شود که فلز حاوی نیکل روی پوست را لمس می کند. شایع ترین محل آلرژی به جواهرات، لاله گوش (از گوشواره)، انگشتان (از حلقه) و اطراف گردن (از گردنبند) است. در این وضعیت مناطق آسیب دیده به شدت دچار خارش شده و ممکن است قرمز و تاول زده  ( درماتیت حاد ) یا خشک، ضخیم و رنگدانه ای ( درماتیت مزمن ) شود.

بعضی اوقات درماتیت بعداً مناطقی را تحت تأثیر قرار می دهد که با جواهرات، به خصوص دستها تماس ندارند. پوم فولیکس نوعی تاول از درماتیت دست بوده که در افرادی که سابقه آلرژی به جواهرات دارند شایع است و حتی می توانند به دلیل تماس با منابع دیگر نیکل مانند سکه و کلید رخ دهد.1
 

علائم حساسیت یا آلرژی به زیورآلات و بدلیجات

در افراد مبتلا به آلرژی به زیور آلات و بدلیجات (بخصوص فلز نیکل)، بیماری درماتیت (ویا اگزما) در نواحی از پوست که در مجاورت با فلز حاوی نیکل بوده است، ایجاد می گردد.

شایع ترین نواحی ایجاد واکنش های آلرژیک به زیورآلات، لاله گوش (استفاده از گوشواره)، انگشتان (استفاده از انگشتر و حلقه)، دور گردن (استفاده از گردنبند) می باشند.

در صورت حساسیت و آلرژی به زیورآلات نواحی نامبرده شده دچار خارش، قرمزی و خشکی و احتمال دارد این واکنش ها با ایجاد تاول (درماتیت حاد) همراه باشند.  همچنین در اثر مجاورت طولانی مدت با فلز بکار رفته در زیورآلات و بدلیجات، پوست در ناحیه تماس ممکن است ضخیم و تیره رنگ (درماتیت مزمن) شود.2

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌آلرژی به جواهرات

علت آلرژی به جواهرات

علت دقیق آلرژی به طلا ناشناخته است، اما علائم زمانی بروز می کنند که سیستم ایمنی بدن شما به فلز حساس شود. حساسیت به انواع دیگر فلزات و همچنین داشتن سابقه خانوادگی در رابطه با آلرژی به نیکل یا فلز، احتمال آلرژی به طلا را در شما ایجاد می کند.

همچنین ممکن است به دلیل فلزات دیگری که با هم مخلوط شده اند به جواهرات طلا یا سایر وسایل طلا واکنش نشان دهید. نیکل یکی از رایج ترین مواد حساسیت زای فلز است و اغلب آلیاژ یا مخلوط با طلا است.

واکنش های جواهرات همیشه به دلیل حساسیت به فلز خاصی نیست. سایر دلایل ایجاد بثورات در مورد خاص از جواهرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

محرک تماس درماتیت ممکن است توسط اصطکاک، ذرات و گرد و خاک سطح بر روی فلز، صابون و آب و یا دیگر اجزای غیر فلزی از جواهرات رخ دهد. واکنش های تحریک کننده در افرادی که از پوست حساس یا درماتیت آتوپیک رنج می برند بیشتر دیده می شود.

پسوریازیس و ویتیلیگو ممکن است در قسمت خاصی از پوست ایجاد شود. به عنوان مثال، آنها می توانند در محل بند ساعت محکم، گردنبند یا زنجیر رخ دهند.1
 

تشخیص حساسیت یا آلرژی به زیورآلات فلزی

به طور کلی شناسایی دقیق فلز محرک واکنش های آلرژیک در فرد به طور رایج با روش های تشخیصی پوستی (Patch test) صورت می گیرد. بنابراین متخصص آسم و آلرژی در این روشها به طور کاملا کنترل شده ناحیه کوچکی از پوست بیمار را با فلز محرک مشکوک مجاور نموده و پس از زمان مشخص ناحیه تماس با فلز مورد آزمایش از نظر ایجاد واکنش های آلرژیک پوستی مورد بررسی قرار می گیرد. 2
 

عوامل خطر حساسیت به جواهرات

حساسیت تماسی درماتیت به جواهرات فلز ممکن است در هر سنی بروز کند. اما در بیشتر موارد، آلرژی به نیکل سالها ادامه می یابد و اغلب مادام العمر است. برخی از افراد حتی از طریق تماس مختصر با مواد حاوی نیکل به درماتیت (که به آن اگزما نیز گفته می شود ) مبتلا می شوند، در حالی که دیگران پس از سالها پوشیدن آنها بدون مشکل به طور ناگهانی  بثورات پوستی را تجربه خواهند کرد. این بثورات پوستی معمولاً در محل های تماس پوست با فلز محدود می شود اما در موارد شدید می تواند به طور وسیعی انتشار یابد.

آلرژی به نیکل در زنان بیشتر دیده می شود، احتمالاً به این دلیل است که آنها بیشتر از مردان از جواهرات استفاده می کنند. در حالی که آلرژی به نیکل متداول ترین آلرژی جواهرات است، حساسیت به سایر فلزات مورد استفاده در جواهرات امکان پذیر است. با این وجود به ندرت رخ می دهند.3

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌آلرژی به جواهرات

درمان حساسیت به جواهرات

درمان آلرژی به جواهرات مستلزم حذف جواهرات و عامل محرک است. اگر حساسیت به جواهرات دارید، یک متخصص پوست می تواند تست پچ پوستی را انجام دهد تا تشخیص دهد که آیا به آلرژی به نیکل حساس هستید یا نیستید. پس از تأیید حساسیت به نیکل، باید از تماس با فلزات حاوی نیکل اجتناب کنید. نکات زیر می تواند هنگام خرید جواهرات به شما کمک کند:

اگر گوشواره های حاوی نیکل دارید، روکش های پلاستیکی مخصوص گل میخ های گوشواره را اضافه کنید.

به دنبال جواهراتی باشید که ضد آلرژی باشد، یعنی از فولاد ضد زنگ، حداقل طلای 18 عیار، نقره استرلینگ یا پلاستیک پلی کربنات ساخته شده باشد.

هنگام سوراخ کردن گوش یا سایر اعضای بدن، این کار را با سوزن استیل انجام دهید و مطمئن شوید که جواهرات شما از استیل ضد زنگ یا طلای 18 یا 24 عیار ساخته شده است.

آلیاژهای جایگزین طلای سفید بر اساس پالادیوم، نقره و سایر فلزات سفید موجود هستند، اما آلیاژهای پالادیوم گرانتر از آنهایی هستند که از نیکل استفاده می کنند. آلیاژهای طلای سفید با عیار بالا به مراتب مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به نقره خالص یا نقره استرلینگ دارند.

اگر حلقه ازدواج یا جواهرات دیگری که روزانه از آن استفاده می کنید حساسیت دارید، می توانید از یک جواهرفروش در مورد آبکاری آن در فلز غیر حساسیت مانند رودیم یا پلاتین سوال کنید. با این حال، پوشش در نهایت از بین می رود و نیاز به آبکاری مجدد دارد.
 
وسایل فلزی خود را آزمایش کنید
وسایل فلزی خود را آزمایش کنید تا ببینید آیا حاوی نیکل هستند. از متخصص پوست یا داروخانه خود یک کیت آزمایش نیکل تهیه کنید. این کیت از یک یا دو بطری کوچک مایع شفاف (دی متیل گلیوکسیم و هیدروکسید آمونیوم) تشکیل شده است. هنگامی که در حضور نیکل مخلوط شود، یک رنگ صورتی ایجاد می شود.

یک قطره از مایعات را روی مورد فلزی مورد آزمایش قرار دهید. ابتدا آن را روی یک سکه 10 سنت امتحان کنید. از یک چوب پنبه  برای مالش آرام استفاده کنید. رنگ آن را روی چوب پنبه مشاهده کنید. در صورت روشن ماندن، این ماده فاقد نیکل آزاد است و باعث درماتیت نمی شود. اگر صورتی باشد، حاوی نیکل است و در صورت تماس این ماده با پوست ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. این مواد شیمیایی به جواهرات شما آسیب نمی رساند.

متخصص پوست شما ممکن است توصیه های ویژه دیگری داشته باشد، به خصوص اگر به نیکل یا فلزات دیگر بسیار حساس هستید.3

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌آلرژی به جواهرات

توصیه هایی برای خرید جواهرات

1- طلای سفید حاوی پالادیوم، نقره و فلزات سفید دیگر جایگزین خوبی برای طلای سفید حاوی نیکل است. اما آلیاژهای پالادیوم از آلیاژهای نیکل گرانتر است. طلای سفید با عیار بالا نسبت به نقره خالص و نقره sterling نسبت به خراشیده شدن و برداشته شدن لایه های سطحی مقاومتر است.

2- در صورت استفاده از piercing در هر نقطه ای از بدن حتما سوراخ کردن محل با نیدل از جنس فولاد ضدزنگ انجام شود و حلقه مورد استفاده از جنس فولاد ضد زنگ یا طلای 18 یا 24 عیار باشد.

3- به دنبال جواهراتی باشید که احتمال آلرژی به آنها کم است مثل فولاد ضد زنگ یا طلای بالای 18 عیار، نقره sterling و پلاستیک پلی کربنه.

4- اگر از گوشواره حاوی نیکل استفاده می کنید از پوشش های پلاستیکی مخصوص می توانید استفاده کنید.

5-ا گر حلقه ازدواج یا جواهرات دیگری که دارید که مدام ازآنها استفاده می کنید و باعث واکنش در پوست شما شده است از یک جواهرساز بخواهید که روکش از رادیوم با پلاتین روی آن بکشد. البته این روکش ممکن است به مرور زمان از بین برود و نیاز به روکش مجدد باشد.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.allergycomnet.ir
3.www.sepandjam.ir
4.http:www.doctorsoheila.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.