همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری آکانتوزیس نیگریکانس

آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری جلدی است که با موجودیت نواحی تغییر رنگ جلد به رنگ قهوه ای تیره و ضخیم شدن مخملی و جلد در التوات یا نواحی چین دار بدن و گردن مشخص میشود درین حالات جلد تیره ، ضخیم و درشت گردیده و امکان دارد با بوی بد بدن همراه باشد.
سه‌شنبه، 31 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مجتبی خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری آکانتوزیس نیگریکانس

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟ یک بیماری پوستی است که خود را با نواحی تیره و تغییر رنگ مخملی در چین و چروک و لایه های بدن نشان می دهد. پوست آسیب دیده روز به روز ضخیم تر شده و در اغلب اوقات آکانتوزیس نیگرایکانس قسمت های به خصوصی از بدن مثل زیر بغل، کشاله ران و گردن فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

تغییرات پوستی ناشی از آکانتوزیس نیگریکانس معمولاً در افراد چاق یا مبتلا به دیابت رخ می دهد. کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند احتمال ابتلای آن ها به دیابت نوع 2 تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت. به ندرت ، آکانتوزیس نیگریکانس می تواند نشانه هشدار دهنده ای از وجود تومور سرطانی در اندام های داخلی مانند معده یا کبد فرد مبتلا باشد.

تا این لحظه هیچ درمان خاصی برای آکانتوزیس نیگریکانس وجود ندارد. اما درمان بیماری های زمینه ای ممکن است بتواند مقداری از رنگ و بافت طبیعی در مناطق آسیب دیده پوست را به حالت اولیه بازگرداند.

آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که باعث تیرگی و ضخیم تر شدن پوست می شود. این افزایش ضخامت و تیرگی پوست بیشتر در چین و لایه های پوستی در اطراف گردن، کشاله ران و زیر بغل فرد ظاهر شده و می تواند با علائم دیگری مثل خارش و بوی بد همراه باشد.

آکانتوزیس نیگریکانس با چاقی و دیابت رابطه مستقیم داشته و درمان آن شامل رسیدگی به اختلال و بیماری های زمینه ای است. در موارد نادر ممکن است در افرادی که مبتلا به سرطان های خاصی هستند ،شکل بدخیمی از آکانتوزیس نیگریکانس به وجود بیاید.1
 

علل آکانتوزیس نیگریکانس

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پوستی اپیدرم به سرعت تکثیر می‌یابند. این رشد سلولی غیرطبیعی اغلب ناشی از افزایش انسولین در خون است. در موارد نادر، افزایش سلول‌های پوستی ممکن است به عوامل دیگری نظیر: مصرف برخی داروها، سرطان یا شرایط پزشکی دیگر مرتبط باشد.
 
انسولین بیش از حد
وجود انسولین بیش از حد در جریان خون می‌تواند یکی از شایع‌ترین علل تیرگی و ضخیم شدن پوست برخی نقاط بدن باشد. وقتی غذا می‌خورید، بدن کربوهیدرات را به مولکول‌های قند نظیر گلوکز تبدیل می‌کند.

مقدای از گلوکز برای تولید انرژی سلول‌های پوستی مصرف می‌شود و مابقی دیگر ذخیره می‌شود. هورمون انسولین اجازه می‌دهد تا گلوکز وارد سلول‌ها شود و سلول‌ها بتوانند از گلوکز برای تامین انرژی خود استفاده کنند.

افراد خیلی چاق با مرور زمان مقاوت زیادی به انسولین نشان می‌دهند. با وجود این‌که  غده پانکراس انسولین تولید می‌کند اما بدن نمی‌تواند از آن به درستی استفاده کند. این امر منجربه تجمع گلوکز در خون شده و باعث افزایش سطوح گلوکز خون و انسولین خون می‌شود.

انسولین زیاد موجب می‌شود سلول‌های طبیعی پوست به سرعت تکثیر پیدا کنند. در افرادی که پوست تیره دارند این سلول‌های جدید دارای ملانین بیشتری هستند. افزایش ملانین موجب بروز لکه‌ و تیرگی پوست برخی نقاط نسبت به اطراف آن می‌شود.

بیماری آکانتوزیس می‌تواند با بیماری دیابت مرتبط باشد. اگر علت این ناهجاری ناشی از انسولین زیاد در خون باشد، با رژیم غذایی مناسب، ورزش و کنترل قند خون می‌توان آن را  تا حدودی به‌راحتی درمان نمود.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری آکانتوزیس نیگریکانس
 
داروها
مصرف برخی از داروها نظیر قرص‌های جلوگیری از بارداری، هورمون‌های رشد انسانی، داروهای تیروئید و حتی مکمل‌های بدنسازی می‌توانند موجب تیرگی و ضخیم شدن برخی نقاط در پوست شوند. تمامی این داروها می‌توانند موجب تغییرات سطح انسولین خون شوند.

داروهایی که جهت تسکین عوارض جانبی شیمی درمانی مصرف می‌شوند نیز با این ناهنجاری مرتبط هستند. در بیشتر موارد، هنگامی که مصرف چنین داروهایی متوقف می‌شود بیماری آکانتوزیس بهبود می‌یابد.
 
سایر عوامل احتمالی
عواملی که در این قسمت معرفی می‌کنیم از موارد نادری هستند که موجب تیرگی یا ضخیم شدن پوست می‌شوند:

سرطان معده یا آدنوکارسینومای معده

اختلالات غده آدرنال نظیر بیماری آدیسون

اختلالات غده هیپوفیز

سطح پایین هورمون‌های تیروئید

دوز بالای نیاسین.2
 

علائم و نشانه های بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس

تغییرات پوستی تنها نشانه های آکانتوزیس نیگریکانس هستند که شما متوجه می شوید. معمولاً تغییرات پوست به آرامی ظاهر می شوند. پوست آسیب دیده ممکن است بو یا خارش داشته باشد. 

در واقع نشانه ها شامل تیرگی تدریجی همراه با ضخیم شدن پوست نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران ، گردن ،زیر بغل ، پشت ران و باسن و .. می باشند که بعضی اوقات به دلیل تجمع باکتری و عفونتهای قارچی دچار خارش و بوی بد نیز می شود. گاهی ماه ها تا سالها طول می کشد تا نشانه های این بیماری آشکار شوند. 

این بیماری به طور معمول در افرادی رخ می دهد که چاقی یا دیابت دارند. کودکانی که دچار این عارضه هستند در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 می باشند. 

آکانتوزیس نیگریکانس گاه با لیمفوما اتفاق می افتد و یا می تواند نشانه هشدار یک غده سرطانی در یک اندام داخلی مانند معده یا کبد باشد.3
 

 عوامل خطر بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

عوامل خطرناک شایع در بروز بیماری آکانتوزیس نیگریکانس شامل موارد زیر می شوند:
 
چاقی
هرچه وزن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس نیز بیشتر خواهد شد.
 
نژاد
مطالعات نشان می دهد که در آمریکا ، آکانتوزیس نیگریکانس در بین بومیان آمریکا شایع تر از دیگر نواحی آن است.
 
سابقه خانوادگی
به نظر می رسد برخی از انواع بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس ارثی هستند.
 
اختلال هورمونی
کسانی که دارای شرایط به خصوصی هستند که بر روی هورمون های آنها تأثیر می گذارند ، بیشتر از سایرین احتمال ابتلای آن ها به بیماری آکانتوزیس نیگریکانس وجود دارد.
 
مصرف داروهای خاص یا مکمل ها
برخی از داروها، از جمله کنترل هورمونی هنگام تولد و استروئیدها، خطر ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس را تا حد زیادی افزایش می دهند.1
 

آکانتوس نگریکانس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

این بیماری با معاینه و نگاه کردن به‌راحتی قابل تشخیص است. ممکن است پزشک از طریق آزمایش گلوکز  خون یا آزمایش انسولین ناشتا،  دیابت و یا مقاومت به انسولین را که یکی از علت‌های این ناهنجاری است بررسی می‌کند. در چنین شرایطی داروهایی که بیمار مصرف می‌کند ارزیابی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که آیا چنین ناهنجاری پوستی به مصرف برخی داروها مرتبط است یا خیر.

شاید برای تشخیص بیماری‌های دیگر به آزمایش خون یا تست‌های دیگر نیاز باشد. بهتر است درخصوص مصرف مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها و مکمل‌های بدنسازی که ممکن است در کنار داروهای تجویزی مصرف شوند پزشک را در جریان امر قرار دهید. در موارد نادر، ممکن است بیوپسی یا تکه‌بردای از پوست انجام شود تا احتمالات دیگر رد شود.2
 

درمان ها بیماری  آکانتوزیس نیگریکانس 

بیماری  آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که روش های درمانی متفاوتی برای این امر وجود دارد.

هیچ درمان خاصی برای این بیماری در دسترس نیست.اما درمان بیماری های زیر پوستی، ممکن است برخی از رنگ و بافت طبیعی را به نواحی آسیب دیده پوست بازگرداند که شامل موارد زیر می باشند: 

از دست دادن وزن
اگر مشکل آکانتوزیس نیگریکانس شما ناشی از چاقی باشد, از دست دادن وزن ممکن است کمک کننده باشد. 
 
مصرف داروها و مکمل ها
اگر به نظر می رسد که مشکل شما مربوط به دارو یا مکملی است که استفاده می کنید, پزشک ممکن است توقف مصرف آن را توصیه کند. 

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری آکانتوزیس نیگریکانس
 
جراحی
اگر آکانتوزیس نیگریکانس با یک تومور سرطانی ایجاد شود, با عمل جراحی, پوست را برمی دارند.

اگر نگران ظاهر پوست خود هستید و یا اینکه از این ضایعه ناراحت می شوید یا پوستتان بوی بد می دهد،پزشک ممکن است برای درمان این موارد را پیشنهاد کند: 

کرم هایی برای روشن کردن و یا نرم کردن مناطق آسیب دیده.

صابون ضد باکتری که به آرامی استفاده می شود، چون شستشو می تواند وضعیت را بدتر کند.

آنتی بیوتیک موضعی

درمان آکنه با داروهای خوراکی

لیزر درمانی برای کاهش ضخامت پوست.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.doctormanshadi.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.