علل، علایم و درمان سرطان کوریوکارسینوم

علامت سرطان کوریوکارسینوم خونریزی از رحم می باشد که اگر درمان نشود سریعا این سرطان رشد نموده و از بافت جفت ابتدا به دیواره های رحم کشیده شده و رحم را هم سرطانی می کند و سپس به سایر بافت ها و اعضا کشیده و حتی کبد شخص را نیز سرطانی می کند.
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل، علایم و درمان سرطان کوریوکارسینوم
سرطان کوریوکارسینوم یک سرطان نادر است که در هر ۲۰۰۰۰ هزار خانم حامله یک نفر به آن دچار می شود.
 

علل احتمالی سرطان کوریوکارسینوم

1. این سرطان از بافت جفت ایجاد می شود و معمولا از یک تومور غیر سرطانی جفت تشکیل می شود. که به اصطلاح پزشکی به آن مول هیداتی فرم گویند.
۲. همچنین این بیماری ممکن است بعد از یک حاملگی خارج رحمی نیز رخ دهد.
3. به طور نادر بعد از زایمان نیز اگر چند سلول جفت در رحم زن باقی بماند ممکن است این بیماری ایجاد شود.
 
گاهی اوقات این بیماری حتی تا چند ماه یا چند سال بعد از زایمان، رشد نمی کند.
 

علامت این بیماری

علامت این سرطان خونریزی از رحم می باشد که اگر درمان نشود سریعا این سرطان رشد نموده و از بافت جفت ابتدا به دیواره های رحم کشیده شده و رحم را هم سرطانی می کند و سپس به سایر بافت ها و اعضا کشیده و حتی کبد شخص را نیز سرطانی می کند.
 

درمان در پزشکی جدید

ابتدا با انجام آزمایش خون یا ادرار و اندازه گیری میزان هورمون HCG (هورمون گنادوتروپین جفتی انسان) «هورمون HCG به طور طبیعی در هنگام حاملگی توسط جفت زن حامله ترشح می شود اما اگر مقدار این هورمون خیلی زیاد بالا برود نشان دهنده بروز کوریوکارسینوم میباشد.»
خانم هایی که دچار حاملگی مول (بچه خوره) شده اند خطر بروز سرطان کوریوکارسینوم در آنها زیاد می باشد. معمولا به طور مرتب و در فواصل زمانی خاصی میزان هورمون HCG آنها اندازه گیری می شود.
 
خانم هایی که بعد از زایمان یا سقط جنین خارج از رحمی، دچار خونریزی طولانی شدند، باید از نظر میزان هورمون HCG مورد ارزیابی قرار داد. اگر میزان این هورمون در خانمی بالا بود اقدام به انجام سونوگرافی می شود؛ تا از آن طریق تومور (غده سرطانی را کشف نمایند که آیا این تومور در جفت رحمش است یا نه؟
 
اگر تشخیص سرطان کوریوکارسینوم تایید شد آزمایش های بیشتری مثل سی تی اسکن از شکم و آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد کبد انجام می شود که آیا این سرطان اعضای دیگر را هم درگیر کرده است یا نه؟
 
در پزشکی جدید این سرطان را معمولا با شیمی درمانی معالجه می کنند. اکثر خانم های مبتلا به این سرطان بعد از درمان مناسب به طور کامل بهبود می یابند.
 

درمان از نظر گیاهی

 پرهیزات
١. پرهیز از زایمان در خانه.
۲. پرهیز از باقی ماندن چیزی از جفت در رحم (حتی چند سلول جفت).
 
درمان
- شست و شوی کامل داخل رحمی یا کورتاژ توسط متخصص مخصوصا بعد از سقط جنین (برای اینکه قبل از بارداری بعدی چیزی از جفت حتى چند سلول جفت در رحم باقی نمانده باشد).
- خوردن گل اسطوقدوس؛ صبح یک قاشق چای خوری سر خالی با عسل.
- خوردن میوه به یا آب به یا مربای به در بین روز و مصرف برگ مو (در بین روز).
مثلا: دلمه برگ درخت انگور با رب انار شیرین یا ۷ برگ درخت انگور را به صورت تازه بجود و بخورد.
- خوردن کلم بروکلی اول شب.
-  مصرف روغن زیتون یک قاشق پلوخوری با نهار و یک قاشق با شام
- مصرف روغن کنجد با عسل، صبح یک قاشق پلوخوری.
 
منبع: بیماری‌های زنان و نسخه‌های سید حسن ضیایی، نویسندگان: مجید برزو، مهدی برزو، چاپ اول، انتشارات ابتکار دانش، قم، 1395ش، صص 206-204
 
نکته مهم: محتوای این مقاله، جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.