فرزند نوزادم به چه میزان شیر خشک نیاز دارد؟

در صورتی که دوست داشته باشید بدانید نوزاد تازه متولد شده تان به چه میزان شیر خشک در طول شبانه روز نیاز دارد، این مقاله را مطالعه نمایید.
شنبه، 18 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرزند نوزادم به چه میزان شیر خشک نیاز دارد؟
در خصوص تغذیه فرزندتان با شیر خشک، گاهی اوقات باید به غریزه خود اعتماد کنید. استفاده از محاسبات ریاضی جهت بدست آوردن میزان شیر مورد نیاز برای تغذیه نوزاد خوب است، اما به خاطر داشته باشید که نوزادان با یکدیگر فرق دارند. شما به عنوان مادر بهتر خواهد بود که توجه زیادی به نشانه های حاکی از گرسنگی فرزندتان داشته باشید. حواستان به بی قراری مضاعف فرزندتان یا مکیدن مشت یا لباس خود باشد. اینها نشانه های خوبی هستند که حاکی از گرسنگی نوزاد بوده و حتی ممکن است با وجود آنکه با دقت از یک فرمول خاص برای شیر خشک استفاده می کنید اما او این نشانه ها را به شما نشان دهد.
 

محاسبه میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد با استفاده از محاسبات ریاضی

به منظور محاسبه میزان شیر خشک مورد نیاز فرزندتان، وزن او را در 2 و نیز 5ر2 ضرب کنید. این ارقام محدوده های بالا و پایین میزان اونس شیر خشک مورد نیاز یک نوزاد (شش ماهه یا کمتر) طی 24 ساعت شبانه روز به حساب می آیند. به عنوان مثال یک نوزاد 8 پوندی و به عبارتی 6ر3 کیلوگرمی به چیزی مابین 16 و 20 اونس (حدود 473 و 592 میلی لیتر) (این ارقام را همواره به بالا گرد کنید) شیر خشک در روز نیاز دارد. می توانید این ارقام را به تعداد تغذیه در روز تقسیم کنید تا مقدار شیر خشکی که در هر شیشه شیر می ریزید را بدست آورید.
 
در صورتی که ترجیح می دهید از محاسبات ریاضی برای این کار استفاده نکنید، در این بخش نوعی ماشین حساب تغذیه با شیر خشک را در اختیارتان قرار می دهیم.
 

مقدار و دفعات تغذیه با شیر خشک

در شرایط ایده آل می توانید تغذیه نوزاد را در فواصل زمانی مناسب از شبانه روز قرار دهید. برای بعضی از نوزادان این امر تاحدی کارگر واقع می شود. هرچند در اکثر موارد هنوز هم بایستی بر نشانه های گرسنگی اعتماد کنید. بهترین قانون نانوشته و مبتنی بر تجربه برای نوزادان تازه به دنیا آمده تغذیه مقادیر کمتر و تعداد دفعات بیشتر است. نوزادان تازه به دنیا آمده معده کوچکی دارند بنابراین می توانند در هر مرتبه تغذیه مقادیر کمی دریافت کنند و در عین حال از متابولیسم بالایی برخوردار بوده به این دلیل که در چند ماه نخست با سرعت زیادی رشد می کنند بنابراین دفعات تغذیه در آنها می تواند بیشتر باشد (6 تا 8 مرتبه تغذیه در روز).
 
میزان تغذیه باید از یک ماهگی تا دو ماهگی نوزاد دو برابر شود به این دلیل که معده کوچک فرزندتان بزرگتر و رشد او به همین میزان نیز سریعتر خواهد شد. در طول ماه نخست در هر وعده حدود 1 تا 2 اونس (5ر29 تا 59 میلی لیتر) شیر خشک و در طول مرحله انتقال از ماه اول به ماه دوم 3 تا 4 اونس معادل با 89 تا 118 میلی لیتر بایستی فرزندتان را تغذیه کنید. این مقدار از دو تا شش ماهگی (4 تا 6 اونس یعنی 118 تا 178 میلی لیتر شیر خشک) کمی افزایش می یابد. از شش ماهگی تا یک سالگی، کودک به 6 تا 8 اونس (178 تا 5ر236 میلی لیتر) شیر خشک نیاز دارد که همچنین با غذاهای واقعی نیز همراه خواهد شد.
 
باز هم یادآوری می شود که نکات بالا تنها به عنوان راهنما در نظر گرفته می شوند. فرزند شما در مواقعی که در جهش رشد قرار دارد یا زمانی که شروع به دندان درآوردن می کند، گرسنه تر خواهد شد بنابراین بهتر است نشانه های گرسنگی را دنبال کنید.
 

تغذیه بیش از حد و کمتر از میزان لازم

حواستان به پوشک خیس فرزندتان باشد. در صورتی که تعداد پوشک های کثیف کاهش یافته است، احتمال دارد در هر زمان از تغذیه با شیر خشک مقدار کافی از شیر دریافت نمی کند. چنانچه شروع به خواب بیش از حد معمول کرده، در صورتی که پوست او چین و چروک و خشکی بیشتری به خود گرفته یا اگر بیش از حد معمول گریه می کند، شاید بهتر باشد مقدار شیر خشک او را افزایش دهید.
 
فرزند نوزادم به چه میزان شیر خشک نیاز دارد؟

نوزادانی که بیش از حد تغذیه می شوند اندکی پس از تغذیه شروع به تف کردن یا بالا آوردن مقداری از شیر خواهند کرد. این وضعیت ممکن است همراه با گریه یا نشانه هایی از ناراحتی معده (بالا کشیدن زانوهای خود به سمت شکم) باشد. مقدار شیر خشک در هر مرتبه تغذیه را کاهش دهید و ببینید آیا نسبت به آن واکنش نشان می دهد یا خیر.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.