دستور تهیه دست پیچ دریایی

در مطلب پیش رو یک غذای دریایی اسپانیایی را آموزش می دهیم اگر به غذاهایی دریایی علاقمند هستید همراه ما باشید.
شنبه، 18 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه دست پیچ دریایی

دست پیچ دریایی


مواد لازم برای تهیه دست پیچ دریایی
مواد غذایی مقدار
خمیر یوفکا یک بسته
ماهی بدون استخوان چهارصد گرم
گوجه فرنگی چهار عدد
جعفری صد گرم
پیاز دو عدد
زعفران دم کرده یک استکان
لیمو یک عدد
فلفل سبز دو عدد
زردچوبه یک قاشق مربا خوری
ادویه کاری یک قاشق مربا خوری

مواد لازم برای تهیه هریسا
مواد غذایی مقدار
فلفل قرمز یک عدد
تخم گشنیز نصف قاشق چای‌ خوری
زیره سبز نصف قاشق چای‌ خوری
زیره سیاه نصف قاشق چای‌ خوری
روغن زیتون یک و نیم قاشق غذا خوری
پیاز قرمز خردشده به قطعات درشت یک عدد
سیر خردشده به تکه‌های درشت ۳سه حبه
فلفل مکزیکی (چیلی) خردشده همراه با دانه‌ هایش سه عدد
آب لیموی تازه دو قاشق غذا خوری
نمک نصف قاشق چای‌ خوری


طرز تهیه دست پیچ دریایی

در این مطلب قصد داریم دستور تهیه یک غذای دریایی را آموزش دهیم این غذا مربوط به مناطق جنوبی بین آفریقا و اروپا است مخصوصا سمت اسپانیا. این غذا بسیار خوشمزه است اما کمی تند است اگر غذای تند دوست ندارید می توانید فلفل آن را حذف کنید اما در دستور اصلی این غذا از کمی فلفل تند یا خمیر هریسه استفاده می شود.

خمیر هریسه خمیری است که در تهیه آن از فلفل های قرمز استفاده می شود آنقدر فلفل ها را می جوشانند و به پخت می رسانند که یک خمیر غلیظ درست می شود که هریسا یا هریسه می گویند و بسیار خوشمزه و مشهور است. در ادامه این مطلب به طرز تهیه هریسا اشاره خواهد شد.

مرحله اول: آماده کردن ماهی
اولین کاری که انجام می دهیم این است که یک ماهیتابه بزرگ را روی اجاق گاز می گذاریم تا گرم شود و بعد کمی روغن در آن می ریزیم تا داغ شود حالا دو عدد پیاز سفید خرد شده را به آن اضافه می کنیم و در ماهیتابه را می گذاریم و می رویم سراغ ماهی. چهارصد گرم ماهی داریم آن را به قطعات کوچک در می آوریم (به جای ماهی از میگو هم میتوان استفاده کرد ) ولی باید حواسمان باشد که خیلی ریز نباشد چون باید زیر دندان بیاید و حس شود.

نکته: حتما از ماهی استفاده کنید که بدون تیغ و استخوان باشد نژاد ماهی اصلا مهم نیست  مهم این است که تیغ نداشته باشد چون قرار است داخل خمیر استفاده شود باید خیالتان راحت باشد که بدون استخوان است.

ماهی منبع مهمی از پروتئین و امگا 3 است و ویتامین هایی که دارد برای سلامتی بسیار مفید است یکی از دلایل این که در چین و ژاپن سکته مغزی و قلبی کم است و در ایران یا کشورهای کویری مانند ایران این موارد زیاد است استفاده کمتر از ماهی است پس حتما از این ماده پروتئینی در برنامه غذاییتان استفاده کنید.

مرحله دوم: اضافه کردن گوجه فرنگی
حالا در ماهیتابه را بر میداریم و پیازها را هم می زنیم و دوباره در آن را می گذاریم و اجازه می دهیم کاملا سرخ شوند حالا باید چهار عدد گوجه فرنگی را رنده کنیم اگر دوست داشته باشید می توانید پوست گوجه ها را بگیرید و نگینی خرد کنید اما ما در اینجا با پوست و به صورت رنده شده استفاده می کنیم.

پیشنهاد می کنیم کسانی که می خواهند ماهی بیشتر مزه دار شود گوجه فرنگی را رنده کنند.

در مورد پیاز باید بگوییم که حتما باید سرخ شده و نرم شوند تنها چیزی که در این غذا باید سفت باشد خمیر است درباره ماهی هم باید بگوییم نباید له شود ولی باید حس شود بدون این که شکل خمیر را به هم بریزد یک نکته دیگر هم که باید به آن اشاره کنیم این است که ماهی را الان اضافه نمی کنیم در آخر اضافه می کنیم تا آنجایی که می شود شکل آن حفظ شود.

مرحله سوم: اضافه کردن زعفران
حالادیگر پیازها نرم شده اند در قابلمه را بر می داریم و گوجه فرنگی های رنده شده را اضافه می کنیم و هم می زنیم و بعد یک استکان زعفران دم کرده می ریزیم (وجود زعفران در دستور این غذا نشان دهنده این است که این دست پیچ متعلق به جنوب اسپانیا است ) و برای این که ته ظرف زعفران چیزی نماند حدود یک استکان آب در آن می ریزیم و آن را هم به پیاز و گوجه اضافه می کنیم و کمی هم نمک می ریزیم و هم می زنیم.

مرحله چهارم: اضافه کردن فلفل
حالا دو عدد فلفل سبز را از وسط نصف می کنیم و دانه های آن را می تراشیم و بدون این که خرد کنیم داخل ماهیتابه می اندازیم چون می خواهیم زمانی که مایع آماده شد آن را خارج کنیم چون همین مقدار پخت برای این که مایع کمی تند شود و عطر فلفل حس شود کافی است.

مرحله پنجم: اضافه کردن لیمو ترش
حالا کمی پوست رنده شده لیمو را اضافه می کنیم و بعد لیمو را نصف می کنیم و آب آن را میگیریم و به سس اضافه می کنیم.

مرحله ششم: اضافه کردن ماهی
حالا نوبت اضافه کردن ماهی است در واقع یک سس درست کردیم که عطر و طعم آن باعث مزه دار شدن ماهی می شود. بعد از اضافه کردن ماهی مایع را آرام هم می زنیم و در آخر یک قاشق مرباخوری ادویه کاری و یک قاشق مربا خوری زردچوبه اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم و اجازه می دهیم مایع خوب سرخ شود و جا بیفتد در این فاصله می رویم سراغ جعفری و آن را خرد می کنیم در اینجا صد گرم جعفری داریم.

مرحله هفتم: اضافه کردن جعفری
جعفری خرد شده را کنار می گذاریم و وقتی که مایع خوب پخت و به غلظت رسید آن را داخل کاسه می ریزیم و اجازه می دهیم سرد شود و بعد جعفری خرد شده را اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا عطر جعفری به خرد مایع برود.

نکته: زمانی که مایع در حال پخت و آماده شدن است نباید جعفری را اضافه کرد چون نمی خواهیم که عطر جعفری بیش از این حس شود.

نکته: بعد از آماده شدن مایع حتما باید فلفل ها را از آن خارج کنیم.

حالا مایع سرد شده و فلفل ها را در آوردیم پس جعفری را اضافه می کنیم و هم می زنیم مایع سرد باعث می شود که خمیر پاره نشود.

مرحله هشتم: آماده کردن خمیر یوفکا
حالا در یک کاسه کوچک ترکیبی از آب و روغن درست می کنیم و لبه های خمیر یوفکا را با آن و به وسیله برس آشپزخانه مرطوب می کنیم به جای آب و روغن از تخم مرغ هم زده به علاوه کمی روغن هم می توانید استفاده کنید.

نکته: روی خمیر یوفکا را تا آخرین لحظه باید سلفون بکشیم چون خیلی زود خشک می شود. لازم به ذکر است که از هر خمیری که بخواهید می توانید استفاده کنید چیزی که مهم است تهیه مایع است حتی می توانید لای نان لواش نازک هم بپیچید.

مرحله نهم: سرهم کردن مواد آماده شده
بعد از مرطوب کردن خمیر مقداری از مایع را روی آن ریخته و می پیچیم به این ترتیب که بعد از یک بار رول کردن لبه های کناری را جمع می کنیم و دوباره رول می کنیم.

مرحله نهم: سرخ کردن رول های آماده شده
حالا داخل ماهیتابه ای که روی گاز گذاشته ایم تا گرم شود روغن می ریزیم و صبر می کنیم داغ شود بعد رول ها را در آن سرخ می کنیم وقتی کاملا دو طرف آن ها طلایی شد آن ها را روی دستمال کاغذی می گذاریم و روغن اضافیشان را می گیریم و سرو می کنیم.

در اینجا یک اشاره کوتاه هم به طرز تهیه هریسا می کنیم که اگر دوست داشتید آن را تهیه کنید و به جای فلفل سبز در تهیه مایع از آن استفاده کنید.

نکته: با این مقدار مواد اولیه به اندازه یک فنجان یا کمتر هریسا به دست می آید.


طرز تهیه هریسا

یک عدد فلفل را به خوبی کباب می کنیم و اجازه می دهیم سرد شود  سپس پوست آن ‌را کنده و دانه های آن را دور می ریزیم.

حالا یک قابلمه خشک را روی حرارت ملایم گاز قرار می دهیم و نصف قاشق چای‌ خوری زیره سبز، نصف قاشق چای‌ خوری زیره سیاه و نصف قاشق چای‌ خوری تخم گشنیز را درون آن به مدت دو دقیقه در حال هم زدن حرارت می دهیم.

در این مرحله با استفاده از هاون یا مخلوط‌ کن محتوای قابلمه را پودر می کنیم.

حالا سه حبه سیرخرده شده با تکه های درشت، یک عدد پیاز قرمز خردشده با قطعات درشت و سه عدد فلفل‌ چیلی خرد شده را به همراه دانه های آن در یک ماهیتابه به مدت ده تا دوازده دقیقه روی حرارت متوسط سرخ می کنیم.

بعد همه مواد را در یک مخلوط‌کن ریخته و نصف قاشق چای‌ خوری نمک اضافه می کنیم و بعد یک و نیم قاشق غذا خوری روغن زیتون و دو قاشق غذا خوری آب لیموی تازه اضافه می کنیم و همه مواد را آسیاب می کنیم تا حالت خمیری به‌ دست آید.

این رب یا سس را می‌توانیم در یخچال و در ظرفی در بسته تا دو هفته نگهداری کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

امیدواریم دستور تهیه این دست پیچ مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد حتما آن را امتحان کنید مطمئنا لذت خواهید برد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.