دستور تهیه کتلت ماهی

ماهی یکی از منابع مهم پروتئین به شمار می آید اگر می خواهید از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید همراه ما باشید تا با دستور تهیه کتلت ماهی آشنا شوید.
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه کتلت ماهی

کتلت ماهی


مواد لازم برای تهیه کتلت ماهی
مواد غذایی مقدار
ماهی بدون تیغ و استخوان پانصد گرم
زردچوبه یک قاشق مربا خوری
سیر درشت (ریز) سه حبه (چهار حبه)
نارنج یک عدد
پیاز قرمز متوسط یک عدد
تخم مرغ یک عدد
جعفری بیست شاخه
گشنیز بیست شاخه
پودر فلفل قرمز به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
 

طرز تهیه کتلت ماهی

امروز قصد داریم طرز تهیه کتلت ماهی را به شما عزیزان آموزش دهیم. ماهی یکی از مهم ترین منابع پروتئینی است و به همین دلیل لازم است در حفظ دریا، رودخانه و دریاچه ها کوشا باشیم تا به این منبع پروتئین و امگا 3 آسیبی وارد نشود. شاید شما هم جزء کسانی باشید که از طعم ماهی خوشتان نمی آید ولی در این مطلب ترفندهایی برای مزه دار کردن ماهی به شما آموزش می دهیم که بتوانید خیلی راحت آشپزی کنید و برای خودتان و اعضای خانواده غذاهای دریایی درست کنید.

غذای دریایی امروز بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی آن را تهیه کنید خب می رویم سراغ درست کردن غذای خوشمزه امروزمان.

لازم به ذکر است که ماهی که در این غذا استفاده می شود می تواند کیلکا باشد یا هر ماهی که استخوان و تیغ ندارد یعنی از هر نوع ماهی بدون تیغ و استخوان می توانید استفاده کنید هیچ محدودیتی در این مورد ندارید.

مرحله اول طرز تهیه کتلت ماهی
برای تهیه این غذا ابتدا باید ماهی را با پیاز چرخ کنیم پس یک عدد پیاز قرمز متوسط را پوست می گیریم و چند تکه می کنیم همچنین پانصد گرم ماهی را به صورت مربعی درشت خرد کرده و داخل غذا ساز می ریزیم.

نکته: برای چرخ کردن ماهی و پیاز از چرخ گوشت هم می توانید استفاده کنید ولی استفاده از چرخ گوشت را به دلیل خطرناک بودن آن مخصوصا برای کسانی که بچه کوچک دارند توصیه نمی کنیم. غذا ساز در مقایسه با چرخ گوشت هم ایمن تر است و هم کارایی بالایی دارد شما اگر چرخ گوشت نداشته باشید زیاد مهم نیست ولی برای این که راحت تر آشپزی کنید حتما به یک غذا ساز نیاز دارید.

مرحله دوم طرز تهیه کتلت ماهی
یکی دیگر از چیزهایی که باید با ماهی و پیاز چرخ شود و عطر و خاصیت غذایی این کتلت را بالا ببرد سیر است.

دستور تهیه کتلت ماهی

دستور تهیه کتلت ماهی

پس ماهی و پیاز خرد شده را به همراه سه حبه سیر (اگر ریز بودند می توانید از چهار حبه استفاده کنید) داخل غذاساز می ریزیم و چرخ می کنیم تا کل مواد یک دست شوند و مزه سیر و پیاز به خورد ماهی برود. سیر باعث طعم دار شدن ماهی می شود و ما در این مرحله بخشی از مزه دار کردن ماهی را انجام می دهیم و مابقی این کار را در مراحل بعدی انجام می دهیم.

نکته: ما چهار نژاد مختلف پیاز داریم که عبارتند از پیاز قرمز، سفید، قهوه ای و سفید کاشانی. سمت خراسان هم پیاز های خوشمزه ای دارند اما در این جا از پیاز قرمز استفاده می کنیم چون عطر و طعم بهتری به ماهی می دهد.

مرحله سوم طرز تهیه کتلت ماهی
حالا ماهی و پیاز و سیر چرخ شده را به یک کاسه متوسط انتقال می دهیم و مرحله بعدی مزه دار کردن ماهی را در این قسمت انجام می دهیم پس یک قاشق مربا خوری زردچوبه، کمی پودر فلفل قرمز و مقداری نمک می ریزیم و سپس آب نصف یک عدد نارنج را اضافه می کنیم.

نکته: نارنج عطر و بوی بی نظیری به غذا می دهد، مراقب باشید که هسته آن داخل غذا نیفتد چون بسیار تلخ است و باعث می شود که مزه غذا از بین برود. در این جا از نصف نارنج استفاده می کنیم و نصف دیگر آن را نگه می داریم تا در آخر، زمانی که کتلت ها آماده شدند کنار آن ها می گذاریم تا هر کس که دلش بخواهد غذای خود را با آن مزه دار کند.

دستور تهیه کتلت ماهی

دستور تهیه کتلت ماهی

مرحله چهارم طرز تهیه کتلت ماهی
در این مرحله بیست شاخه جعفری و بیست شاخه گشنیز را روی تخته ساطوری می کنیم خیلی نباید ریز خرد شوند چون قرار است داخل غذا ساز بریزیم این برش ها را می زنیم تا به راحتی داخل دستگاه بچرخند. پس جعفری و گشنیز را بعد از خرد کردن داخل غذا ساز می ریزیم تا کاملا ریز و یک دست شوند.

نکته: می توانید یک بار دستگاه را خاموش کنید و هم بزنید و دوباره آن را روشن کنید تا یک دست شوند.

نکته: لازم نیست ظرف غذا ساز را بشویید چون جعفری و پیاز هم قرار است به ماهی اضافه شوند.

مرحله پنجم طرز تهیه کتلت ماهی
در این فاصله مقداری روغن داخل ماهیتابه می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم تا روغن داغ شود.

حالا سبزی های خرد شده را به مخلوط ماهی اضافه می کنیم و در نهایت یک عدد تخم مرغ داخل آن می شکنیم. تخم مرغ هم باعث خوشمزه تر شدن غذا می شود و هم باعث می شود مواد به هم بچسبند و موقع سرخ شدن وا نروند.

نکته: اول تخم مرغ را در یک پیاله دیگر بشکنید بعد اگر دیدید سالم است استفاده کنید.

حالا مواد را خوب ورز می دهیم تا انسجام کافی را داشته باشند از این لحظه به بعد شش تا هفت دقیقه اجازه می دهیم مخلوطمان استراحت کند و مزه ها خوب جذب همدیگر شوند.

مرحله آخر طرز تهیه کتلت ماهی
در این فاصله هم روغن داغ شده است و می توانیم آن را سرخ کنیم. جالب است بدانید اگر این مواد را به صورت گلوله های کوچک بردارید و پهن کنید و داخل روغن سرخ کنید در نهایت کتلت خواهید داشت اما اگر کل مواد را داخل ماهیتابه بریزید و صاف کنید و سرخ کنید کوکو حاصل می شود.

دستور تهیه کتلت ماهی

بچه ها با خوردن این غذا مطمئنا به خوردن ماهی علاقمند خواهند شد پس توصیه می کنیم این غذای خوشمزه و مقوی را درست کنید و برای اعضای خانواده سرو کنید حتما لذت خواهند برد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.