تأثیر سوء تبعیض نژادی بر سلامتی سیاه پوستان

بر اساس مطالعه‌ای 25 ساله بر روی خانواده‌ها، تبعیض نژادی باعث‌ می‌شود سیاه پوستان آمریکایی سریع‌تر پیر شوند.
پنجشنبه، 23 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر سوء تبعیض نژادی بر سلامتی سیاه پوستان
تصویر: تظاهرات ضد نژاد پرستی در سال 2020
 
این مقاله خلاصه‌ای از یک پژوهش دانشگاهی است.
 

ایده‌ی بزرگ

یک تیم تحقیقاتی در طول بیش از 25 سال، 800 خانواده‌ی سیاه پوست آمریکایی را زیر نظر گرفتند و روند زندگی آن‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها دریافتند افرادی که در زمان نوجوانی تبعیض نژادی بیشتری را تجربه کرده‌اند، در سن 20 سالگی به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر و شدیدتر از سایر افراد به افسردگی مبتلا می‌شوند. این میزان بالای افسردگی، حتی در نمونه‌های خون این افراد نیز به صورت تسریع روند پیری یا پیری زودرس قابل مشاهده است.
 بیماری‌ها و اختلالات روحی و جسمی با هم مرتبط هستند.این نخستین بار نیست که تحقیقات نشان می‌دهند سیاه پوستان آمریکایی زندگی بیمار گونه‌تری نسبت به سایرین دارند و طول عمر کمتری در مقایسه با سایر گروه‌های نژادی یا قومی دارند. استرس و اضطراب دائم ناشی از نژاد پرستی که فرد در زندگی خود بارها آن را تجربه می‌کند، بدن او را فرسوده و پیر می‌کند و به معنای واقعی کلمه سلامت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این ترتیب فرد دچار مشکلات روحی و جسمی متعددی می‌گردد.
 
یافته‌های محققان به خوبی نشان می‌دهد که استرس و نگرانی ناشی از نژاد پرستی به خصوص در سال‌های اول زندگی، می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی سیاه پوستان آمریکایی تأثیر بگذارد.
 

چرا مسأله‌ی تبعیض نژادی مهم است؟

اخبار حوادث به قتل رسیدن زنان، مردان و کودکان سیاه پوست آمریکایی اهمیت مطالعه و تحقیق درباره‌ی تأثیرات نژاد پرستی بر این افراد را دوچندان می‌کند.
 
بیماری کووید 19 یا کرونا برای سیاه پوستان به دلیل عواملی مانند فقر، بیکاری و عدم دسترسی کافی به مراقبت‌های بهداشتی نوعی همه گیری استرس است و آن‌ها را بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار داده است.
 
 تأثیر سوء تبعیض نژادی بر سلامتی سیاه پوستان
 
تصویر: نژاد پرستی تأثیر عمیق و گسترده‌ای بر سلامت کودکان دارد.
 
در سال 2019، مؤسسه‌ی کودکان آمریکا نژاد پرستی را به عنوان عاملی معرفی کرد که بر سلامت کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در حال رشد و خانواده‌های آن‌ها تأثیر عمیقی می‌گذارد. یافته‌های محققان این گفته‌ را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد جامعه باید در مورد تأثیرات مادام العمر نژاد پرستی بر توانایی‌های کودکان سیاه پوست در جامعه‌ی آمریکا به طور جدی تأمل کند و راهکاری برای آن در نظر بگیرد.
 برخی از جوانان سیاه پوست در سطح سلولی سنی بیشتر از سن تقویمی خود دارند و دچار پیری زودرس می‌شوند.

این تحقیقات چگونه انجام شد؟

این مطالعه در باره‌ی سلامت خانواده و جامعه در سال 1996 در دانشگاه ایالت آیووا و جورجیا آغاز شد و به تحقیق در مورد تأثیر استرس، ویژگی‌های محل زندگی و سایر عوامل بر والدین سیاه پوست و فرزندان آن‌ها در طول زندگی شان پرداخت. افراد مورد مطالعه در این پژوهش، از جوامع روستایی، شهری و حومه‌ی شهر انتخاب شدند. انجمن‌های ملی بهداشت و سلامت بودجه‎‌ی این تحقیق را تأمین کردند و بزرگترین مطالعه بر روی 800 خانواده‌ی آمریکایی آفریقایی تبار در آمریکا انجام شد.
 
 تأثیر سوء تبعیض نژادی بر سلامتی سیاه پوستان
 
تصویر: تجربه‌ی نژاد پرستی در سنین پایین‌تر می‌تواند تأثیرات جسمی طولانی مدتی بر روی فرد داشته باشد.
 
در طی این پژوهش، محققان هر دو تا سه سال یک بار به جمع آوری اطلاعات درباره‌ی تجربه‌ی تبعیض نژادی و علائم افسردگی پرداختند. همچنین از پرسشنامه‌ هایی برای گزارش علائم توسط خود افراد استفاده کردند. در سال 2015 این تیم پژوهشی برای ارزیابی ریسک ابتلای شرکت کنندگان به بیماری‌های قلبی و دیابت، نمونه‌ی خون افراد را بررسی کردند و همچنین تلاش کردند نشانگرهای زیستی پیش بینی کننده‌ی این بیماری‌ها را در نمونه‌ی خون شرکت کنندگان شناسایی کنند.
 بیماری کووید 19 یا کرونا برای سیاه پوستان به دلیل عواملی مانند فقر، بیکاری و عدم دسترسی کافی به مراقبت‌های بهداشتی نوعی همه گیری استرس است و آن‌ها را بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار داده است.محققان همچنین به مقایسه‌ی سن تقویمی با سن  فرد در سطح سلولی پرداختند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که برخی از جوانان سیاه پوست در سطح سلولی سنی بیشتر از سن تقویمی خود دارند و دچار پیری زودرس می‌شوند. علت عمده‌ی این تفاوت سن، تبعیض نژادی است. این مسأله نشان می‌دهد تجربه‌های نژاد پرستی روند پیری در فرد را تسریع می‌کنند.
 
مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که بیماری‌ها و اختلالات روحی و جسمی با هم مرتبط هستند.
 

قدم بعدی چیست؟

به گفته‌ی محققان، در آینده مطالعات، بیشتر در مورد چگونگی تسریع پیری خواهد بود. همچنین آن‌ها به تأثیر انعطاف پذیری و مداخلات زود رس در زندگی سیاه پوستان آمریکایی برای جلوگیری از آسیب‌های سلامتی در این گروه از افراد، خواهند پرداخت.
استرس و اضطراب دائم ناشی از نژاد پرستی که فرد در زندگی خود بارها آن را تجربه می‌کند، بدن او را فرسوده و پیر می‌کند. به دلیل همه گیری بیماری کووید 19، جمع آوری سری بعدی نمونه‌های خون افراد حاضر در مطالعه حداقل تا بهار سال 2021 به تأخیر افتاده است. کودکانی که از 25 سال پیش در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، تا آن زمان در اواسط تا اواخر دهه‌ی سوم زندگی خود خواهند بود و احتمالاً به دلیل تسریع پیری در آن‌ها، بخشی از بیماری‌های مزمن را در آن سنین تجربه خواهند کرد.
 
پژوهشگران امیدوارند با ادامه‌ی روند تحقیقات، بتوانند به راه حل‌هایی برای از بین بردن اثرات زیان آور نژاد پرستی دست یابند. زیرا زندگی سیاه پوستان مهم است و باید شرایطی  فراهم شود تا آنان هم بتوانند مانند سایر افراد پیشرفت کنند و تبعیض نژادی حاکم بر جامعه آنان را دچار بیماری‌های جسمی و روحی و پیری زودرس نگرداند.
 
منبع: سیِرا کارتر، Georgia State University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.