ذکر نکاتی کلیدی در انتخاب آغوشی

یافتن وسیله ای که بتوان نوزاد را بدون نیاز به دست در آغوش گرفته و در عین حال بتوان به کارهای روزانه رسیدگی کرد رؤیای هر پدر و مادری است. در این مقاله نکاتی را در خصوص این وسیله متذکر شده ایم.
چهارشنبه، 5 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ذکر نکاتی کلیدی در انتخاب آغوشی
حمل و در آغوش کشیدن فرزند خود در انواعی از وسایل حمل نوزاد مدت های زیادی است که رواج یافته است. آغوشی از جمله یکی از وسایل حمل نوزاد یا کودک به حساب می آید. مادران در سراسر دنیا در طول روز اغلب به هنگام انجام کارها و وظایف روزانه، نوزادان شان را با بستن  به پشت خود بوسیله تکه ای پارچه به این طرف و آن طرف انتقال می دهند. با این حال در کشورهای صنعتی تر آغوشی به عنوان نوعی مفهوم خارجی تلقی می شود، چرا که در این جوامع در آغوش کشیدن دائم نوزاد در طول روز به عنوان روش قابل قبول تربیتی در نظر گرفته نمی شود. گاهی اوقات مادران از آن ترس دارند که با در آغوش نگاه داشتن فرزند خود برای مدت زمان طولانی ممکن است باعث لوس شدن او شوند. همچنین جامعه مدرن ما اغلب به دنبال راحتی بیشتر است. به نظر می رسد که قرار دادن نوزاد در گهواره های برقی برای آرام ساختن یا خواباندن او راحت تر از حمل بر پشت به این طرف و آن طرف است. حتی با وجود متداول بودن بستن نوزاد به پشت و حمل او با خود در بسیاری از کشورها اما باز هم مادران زیادی را نمی توان یافت که به هنگام خرید یا انجام کارهای روزمره نوزاد خود را به پشت بندند.
 

مزایای استفاده از آغوشی

استفاده از آغوشی هم برای مادر و هم نوزاد مفید است. نوزادانی که با وسیله ای همچون آغوشی حمل می شوند احساس امنیت بیشتری کرده و پیوند مادر و فرزندی بهتری  میان این دو شکل می گیرد. نوزاد زمانی که نزدیک به مادر خود نگاه داشته می شود می تواند صدای ضربان قلب مادر را شنیده و این وضعیت احتمالاً یادآور قرار داشتن او در رحم مادر خواهد بود و در نتیجه احساس راحتی بیشتری به نوزاد دست می دهد. آغوشی برای نوزادانی که از دردهای کولیک یا قولنج رنج می برند و نیز نوزادان بی قرار بسیار عالی عمل می کند. نوزادان بی قرار معمولاً در صورتی که کنار مادر خود قرار بگیرند و نیز در صورت تماس با بدن مادر آرام می شوند. نوزادانی که در آغوشی قرار می گیرند ممکن است خواب بهتری داشته باشند. کسانی که صاحب فرزند هستند حتماً با نوزادانی برخورد کرده اند که در آغوش مادر به خواب رفته ولی به محض آنکه مادر او را درون گهواره قرار می دهد از خواب بیدار می شوند. اجازه دادن به نوزاد در به خواب رفتن در آغوشی ممکن است به خواب بهتر و طولانی مدت تر او کمک کند.
قرار دادن کودک در آغوشی همچنین راهی عالی جهت جلوگیری از بروز نوعی عارضه مرتبط با دوران نوزادی تحت عنوان پلاژیوسفالی (Plagiocephaly) است.قرار دادن کودک در آغوشی همچنین راهی عالی جهت جلوگیری از بروز نوعی عارضه مرتبط با دوران نوزادی تحت عنوان پلاژیوسفالی (Plagiocephaly) است. پلاژیوسفالی وضعیتی است که در آن قسمت هایی از پشت و اطراف سر نوزاد صاف شده است. این عارضه زمانی رخ می دهد که سر نوزاد برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت قرار داشته باشد. نوزادانی که درون نی نی لای لای یا گهواره برقی برای مدت زمان طولانی قرار داده می شوند ممکن است دچار صافی سر شوند. با قرار دادن نوزاد در آغوشی می توانید سر او را از قرار گرفتن در یک وضعیت برای مدت زمان طولانی حفظ کرده و مانع از بروز صافی سر در او شوید.
 
انجام کارهای روزمره در صورتی که فرزند خود را در آغوش داشته باشید و دستانتان آزاد باشد بسیار راحت تر خواهد بود. با در اختیار داشتن یک آغوشی خوب و مناسب می توانید فرزندتان را حمل کرده و با این وجود قادر به انجام کارهای ضروری خود باشید. مزیت آغوشی قابلیت حمل و راحت بودن آن است. در صورت خارج شدن از خانه و قرار دادن فرزند خود در آغوشی دیگر لازم نیست نگران کشیدن کالسکه سنگین یا وارد و خارج ساختن صندلی ایمنی کودک مخصوص خودرو باشید. از دیگر مزیت های عالی آغوشی آن است که می توانید افرادی که به فرزندتان دست می زنند یا به نحوی به او توجه نشان می دهند را بدون هیچ مشکلی کنترل کنید. به هنگام خرید از فروشگاه در صورتی که فرزندتان را در آغوشی رو به بدن خود قرار دهید ممانعت از دست زدن بدون اجازه افراد غریبه به او بسیار آسانتر خواهد شد.
 
استفاده از آغوشی همچنین برای نوزادان نارس نیز مفید است و می تواند به کاهش میزان مرگ و میر آنها کمک کند. در حقیقت بسیاری از بیمارستانها والدین را ترغیب به انجام روشی تحت عنوان مراقبت کانگورویی می سازند که اساساً قرار دادن نوزاد در آغوشی و تماس پوست به پوست بین مادر و نوزاد می باشد. آغوشی به نوزادان زودرس کمک می کند که بتوانند با مادران خود پیوند عاطفی برقرار ساخته، سریعتر وزن خود را افزایش دهند. این وسیله همچنین شیردهی را آسانتر ساخته و سلامت کلی نوزادان را بهبود می بخشد.
 

انواع آغوشی

انواع بسیار زیادی آغوشی در بازار وجود دارد. بهتر است به فروشگاه های مختلف سر زده و ببینید کدام نوع را بیشتر از همه دوست دارید. بعضی از آنها برای نوزادان تازه به دنیا آمده بسیار عالی هستند و برخی دیگر برای نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا بهتر می باشند. بهتر است بیش از یک نوع آغوشی را امتحان کنید و ببینید کدامیک برای شما راحت تر است. باید اطمینان حاصل کنید آغوشی انتخابی شما فشاری بر کمرتان وارد نمی سازد. در صورت فشار آمدن بر کمرتان در حین استفاده از آغوشی شاید لازم باشد نوع دیگری را انتخاب کنید یا آن را در وضعیت متفاوتی بپوشید.
 
آغوشی کیسه ای یا کانگورویی
این نوع آغوشی که دارای طراحی ساده ای است، از تکه پارچه ای تشکیل شده که در قسمت مرکزی شکل منحنی به خود می گیرد. آغوشی کانگورویی قابلیت بزرگ و کوچک شدن ندارد به طوری که اگر بخواهید به درستی بر روی بدنتان قرار گیرد لازم است سایز مناسب را انتخاب کنید. با این آغوشی فرزندتان می تواند درون آن دراز کشیده، به حالت راست بنشیند یا بر روی باسن قرار گیرد.

ذکر نکاتی کلیدی در انتخاب آغوشی
 
آغوشی حلقه ای
آغوشی حلقه ای شبیه به آغوشی گانگورویی است اما به جای آنکه پارچه با یک خط درز بهم دوخته شود، دم انتهایی آن از میان یک سری حلقه عبور داده می شود. در این نوع آغوشی می توانید اندازه آن را متناسب با بدن خود تنظیم کنید. آغوشی حلقه ای کاملاً چند کاربردی است. به وسیله آن می توانید کودک را در حالت خوابیده، به صورت راست نشسته، بر روی باسن و حتی بر روی پشت تان قرار دهید. قرار دادن کودک بر روی پشت ممکن است به کمی تمرین نیاز داشته باشد و همچنین برای نوزادان کوچک مناسب نمی باشد.

ذکر نکاتی کلیدی در انتخاب آغوشی
 
آغوشی شالی یا رپ (Wraps)
آغوشی رپ بسیار کاربردی، آسان و مانند آغوشی حلقه ای چند کاربردی است. این نوع آغوشی تنها از یک تکه پارچه دراز تشکیل شده است که به منظور نگاه داشتن فرزندتان در جای خود آن را به دور بدن خود پیچیده و گره می زنید. بیش از یک روش برای گره زدن این نوع آغوشی وجود دارد. آغوشی شما ممکن است راهنمای بستن یا حتی ویدئویی حاوی روش های متفاوت بستن و گره زدن باشد. طبق دستورالعمل داده شده عمل کنید تا نحوه گره زدن آن را بیاموزید و بدین ترتیب کودک بتواند بر روی باسن، خوابیده رو به جلو یا در پشت شما قرار گیرد.

ذکر نکاتی کلیدی در انتخاب آغوشی
 
آغوشی می تای (Mei tais)
آغوشی هایی هستند که کمی از آغوشی های حلقه ای، کانگورویی و رپ متفاوت می باشند اما در عین حال استفاده از آنها بسیار آسان است. طراحی آن به گونه ای است که از تکه پارچه ای به شکل مستطیل برای بدن و بندهایی در بالا و پایین تشکیل شده است. بندهای بالا بلند هستند به طوری که می توانید آنها را اطراف شانه خود ببندید و بندهای پایین کوتاه تر می باشند و در اطراف کمر بسته می شوند. به وسیله این آغوشی می توانید کودک را از ناحیه جلو یا پشت خود حمل کنید. این آغوشی برای کودکان بزرگتر بسیار عالی است.

ذکر نکاتی کلیدی در انتخاب آغوشی
 
آغوشی با ساختار یا بدنه نرم و انعطاف پذیر
این نوع آغوشی کمی متداول تر و پر رونق تر از انواع دیگر آغوشی یعنی کانگورویی، حلقه ای، رپ و می تای است. پیدا کردن این نوع آغوشی احتمالاً آسان خواهد بود. از نظر ظاهر شبیه به آغوشی های مای تای است اما بخش های ساختار مانندی نیز به آن افزوده شده است. شبیه به کوله پشتی بسته می شود و دارای بندهایی است که در قسمت کمر به یکدیگر بسته می شوند یا می توانید آن را برگردانده و کودک را به پشت خود ببندید.
 
ذکر نکاتی کلیدی در انتخاب آغوشی
 

نکات ایمنی در خصوص آغوشی

آغوشی برای مادرانی که تمایل داشته وقت بیشتری را برای در آغوش کشیدن فرزندان خود بگذرانند اما نیاز دارند دستانشان آزاد باشد تا بتوانند به کارهای خود رسیدگی کنند وسیله ای بسیار عالی و کاربردی به حساب می آید. با وجود آنکه می توانید در حین در آغوش داشتن فرزند خود به کارهای زیادی رسیدگی کنید، اما برخی موارد وجود دارد که نباید در زمان در آغوش داشتن فرزندتان آنها را انجام دهید.
 
* به دلایل امنیتی کاملاً مشخص هرگز نباید در حالی که فرزندتان را در آغوش دارید آشپزی کنید یا نوشیدنی های داغ به دست بگیرید.
 
* همچنین بایستی حتماً وضعیت قرار گیری فرزندتان را بررسی کرده تا اطمینان یابید اکسیژن کافی به او می رسد. کودک در صورتی که به گونه ای در آغوشی قرار گرفته باشد که راه های تأمین هوا مسدود شده باشند، احتمال بروز خفگی برای او وجود دارد. زمانی که کودک را درون آغوشی قرار می دهید، اطمینان حاصل کنید که به خوبی نفس می کشد.
 
* ممکن است بخواهید در حین قرار داشتن فرزندتان در آغوشی کمی ورزش کنید، اما نباید کارهای پرتحرک مانند پریدن یا دویدن را انجام دهید.
 
* همچنین باید مطمئن شوید که نوع آغوشی مورد استفاده شما برای سن و وزن فرزندتان مناسب باشد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.