بهترین پرورش قناری با استفاده از رژیم غذایی

پوره برای قناری‌ها شامل مخلوطی از غذاهای پوره ‌شده و سایر موادغذایی اساسی است. پوره بر اساس وجود یا عدم وجود تخم‌مرغ در آن می‌تواند نرم یا خشک و سفید یا زرد باشد.
پنجشنبه، 6 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
بهترین پرورش قناری با استفاده از رژیم غذایی
نگهداری و پرورش قناری‌ها علاوه بر اینکه به یک محل مناسب و آرام نیاز دارد، تا اندازه زیادی نیز به تغذیه قناری وابسته است. اگر شما بتوانید به عنوان یک پرورش دهنده، رژیم غذایی مناسبی را برای قناری‌های خود تهیه کنید به راحتی می‌توانید آنها را تکثیر کنید. اما اگر غذای قناری شما حاوی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز نباشد، شاید همان جفت والد را نیز از دست بدهید. در این مطلب قصد داریم نکات مهم در نگهداری و پرورش قناری‌ها با استفاده از رژیم غذایی را با هم بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

از غذای اصلی غافل نشوید

قناری‌ها علاقه زیادی به خوردن دانه دارند. از این رو بخش بزرگی از غذای قناری می‌بایست از دانه‌های مختلف نظیر تخم کتان، ارزن، تخم شلغم، جو دوسر، شاهدانه و مواردی از این دست تهیه شده باشد. در مواقع می‌توان گفت که دانه‌ها، غذای اصلی برای تغذیه قناری‌ها هستند که باید با موادغذایی دیگر کامل شوند.

 
بهترین پرورش قناری با استفاده از رژیم غذایی

البته به این نکته نیز توجه نمایید که دانه‌ها طبیعت‌های گوناگونی دارند، به عبارت دیگر طبع بعضی از دانه‌ها نظیر ارزن، سرد و طبیعت برخی دیگر همچون شاهدانه، گرم است. از این رو بهتر است در فصول متفاوت، از دانه‌های مختلفی برای تغذیه پرنده خود استفاده نمایید و تعادل طبعی آنها را نیز در نظر بگیرید.
میوه و سبزیجات را فراموش نکنید

اغلب پرندگان به خوردن میوه و سبزیجات علاقه دارند و حتی در طبیعت نیز از این موادغذایی تغذیه می‌کنند. از این رو شما نیز به عنوان یک پرورش دهنده برای اینکه بتوانید قناری‌های سالمی را تکثیر کنید باید از میوه نیز در غذای قناری خود بهره بگیرید.

جالب است بدانید که سیب، میوه مورد علاقه قناری‌ها است. با این حال این پرندگان به خوردن موز، زردآلو، هلو، گلابی و حتی خربزه نیز علاقه نشان می‌دهند. از این رو می‌توانید این میوه‌ها را خرد کرده و هر از چند گاهی با غذای پرنده خود مخلوط نمایید. همچنین برای تنوع بخشیدن به این برنامه غذایی می‌توانید از سبزیجاتی نظیر گشنیز، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و هویج نیز کمک بگیرید.

 
بهترین پرورش قناری با استفاده از رژیم غذایی

از پوره‌های غذایی استفاده کنید

پوره برای قناری‌ها شامل مخلوطی از غذاهای پوره ‌شده و سایر موادغذایی اساسی است. پوره بر اساس وجود یا عدم وجود تخم‌مرغ در آن می‌تواند نرم یا خشک و سفید یا زرد باشد. قناری برای دریافت پروتئین و لیپید در رژیم غذایی خود، به پوره غذایی به‌ ویژه در فصل زمستان بسیار نیاز دارد. شما می‌توانید 2 الی 3 بار از انواع پوره به‌ عنوان غذای قناری خود استفاده کنید که البته دانه مارکت برای راحتی در خرید غذای قناری این امکان رو برای شما فراهم کرده است.

به یاد داشته باشید که بسیاری از ویتامین‌ها و موادغذایی را می‌توانید به پوره غذایی اضافه کرده و در دسترس پرنده خود قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کنید تا علاوه بر پروتئین، سایر موادغذایی مورد نیاز بدن قناری خود را نیز تامین نمایید. البته فراموش نکنید که مکمل‌های غذایی و پلت‌ها را باید از فروشگاه‌های معتبری نظیر دانه مارکت خریداری نمایید.

به زمان جفتگیری و جوجه کشی پرنده توجه نمایید

زمانی که پرنده شما برای جفتگیری و جوجه کشی آماده می‌شود، شکل بال و پر آن تغییر می‌کند. در چنین مواقعی برای تقویت پرنده حتماً باید مواد پروتئینی بیشتری را در دسترس او قرار دهید و از مکمل‌ها در غذای قناری خود استفاده کنید. برای مدیریت ساده و فوری این شرایط می‌توانید از تخم مرغ آبپز به عنوان منبع پروتئین و از استخوان ماهی برای تامین کلسیم بدن والد بهره بگیرید.

 
بهترین پرورش قناری با استفاده از رژیم غذایی

تعویض مداوم ظرف آب را از یاد نبرید

آبی که در دسترس پرنده شما قرار می‌گیرد باید همیشه تازه باشد. همینطور پرنده هیچ گاه نباید احساس کم آبی کند از این رو بهتر است روزی یک تا دو بار ظرف آب قناری خود را تعویض کنید. البته این دوره زمانی وقتی که از ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی محلول در آب استفاده می‌کنید باید کاهش پیدا کند. پس اگر ویتامینی را به صورت قطره یا پودر به آب اضافه کردید بهتر است پس از تغذیه پرنده از آن، ظرف را با آب داغ و ابر نرم شستشو داده و سپس آن را، مجدد از آب تازه پر کنید.

از موادغذایی ارگانیک و تازه استفاده کنید

استفاده از دانه‌های کهنه یا حاوی انگل، مشکلات گوارشی زیادی را در پرندگان ایجاد کرده و ممکن است سبب مرگ آنها شود. همچنین اگر میوه و سبزیجات بیش از اندازه در ظرف غذای قناری باقی بمانند، فاسد شده و پرنده را مسموم می‌کنند. از این رو حتماً از غلات ارگانیک برای تغذیه پرنده خود استفاده نمایید و میوه و سبزیجات خورده نشده را در پایان روز از قفس خارج کنید.

همینطور فراموش نکنید که میوه‌ها را باید حتماً قبل از خرد کردن بشویید و ضدعفونی کنید تا سموم شیمیایی آنها به خوبی شسته شوند. تغذیه پرنده با میوه ‌و سبزیجات سمپاشی شده، بسیار خطرناک است و می‌تواند به مرگ ناگهانی پرنده منجر شود. در پایان یادآور می‌شویم که برای تهیه دانه‌های تازه می‌توانید به دانه مارکت، اولین فروشگاه انلاین غلات ارگانیک در کشور مراجعه نمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط