میزبانی یک مهمانی کم هزینه و با کلاس

مهمانی‌گرفتن باعث برکات مادی و معنوی بسیاری می‌شود و ریزش رحمت الهی را در پی دارد.. مطهره ساغری دوز در متن زیر چهار راهکار پیشنهادی را برای ساده و کم هزینه برگزار کردن مهمانی ها را ارائه داده است.
دوشنبه، 11 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میزبانی یک مهمانی کم هزینه و با کلاس
در فرهنگ دینی ما، مهمان، حبیب خداست. مهمانی‌گرفتن باعث برکات مادی و معنوی بسیاری می‌شود، فرقی هم نمی‌کند این مهمانی کوچک است یا بزرگ، رسمی است یا یک دورهمی دوستانه، تولد است یا یک مجلس عزاداری برای امام حسین علیه السلام، درهرصورت، مهمانی باعث ریزش رحمت الهی می‌شود؛ اما اگر مهمانی شما سبب زحمت برای خانواده ی‌تان شود، آن وقت چه؟ باز هم این برکات را دارد؟ واقعیت این است که مهمانی‌گرفتن در حالت کُلی کار ساده‌ای  است، اما اگر بخواهید:
 
  • اول: مهمانی تان از همه ی جهات تمام و کمال باشد؛
  • دوم: همه ی دوستان تان از مهمانی شما تعریف کنند و با لبخند از در خانه ی‌تان خارج شوند؛
  • سوم: والدین تان از مهمانی شما راضی باشند؛
  • چهارم: در آینده والدین تان به شما مجوز گرفتن مهمانی‌های دیگر را بدهند.
  • کار کمی سخت‌تر می‌شود و باید به یک سری از اصول پای بند باشید. یکی از مهم ترین اصل‌ها برای میزبانی، انتخاب بهترین‌ها با صرف کم ترین هزینه است؛ این چهار راهکار پیشنهادی را بخوانید و موارد دیگری را هم که به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید و بعد به آن‌ها عمل کنید تا بتوانید میزبان یک مهمانی کم هزینه اما شیک و باکلاس باشید:

1. چگونه مهمان‌هایم را دعوت کنم؟

ما دو راه برای دعوت مهمان‌ها داریم؛ یکیش با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی مثل پیامک یا تلگرام و دیگری دعوت نامه‌های چاپی و کاغذی است. هریک از این دو روش مزایای خاص خود را دارند. مزیت دعوت نامه‌های مجازی این است که هزینه‌ای ندارند، در کم ترین زمان به دست مهمان‌ها می‌رسد، هرفرد را در هرجای این دنیا می‌توان دعوت کرد؛ اما از مزایای کارت دعوت می توانیم به، می توانیم به... راستش من نمی‌دانم چه مزیتی دارد؛ اما این را می‌دانم که هزینه دارد و دیر و به سختی به دست مهمان‌ها می‌رسد؛ درنهایت انتخاب با خودتان است که از کدام روش استفاده کنید؛ اما من اگر جای شما بودم گزینه ی اول را انتخاب می‌کردم.

 
2. چگونه فضای خانه را برای مهمانی تزیین کنم؟

اگر دوروبر خانه‌ ی تان را به دقت نگاه کنید، کُلی وسایل و لوازم بی‌استفاده پیدا می کنید که بدون استفاده مانده‌اند و منتظرند شما با کمک‌ خلاقیت، از آن‌ها، برای تزیین و دکور مناسبتی مهمانی‌تان استفاده کنید؛ مثلاً برای مجلس عزاداری، حتماً نباید پارچه‌های گلدوزی‌شده خرید، بلکه با کاغذهای مشکی و تیره می‌توان فضا را برای عزاداری آماده کرد. برای تولد و مناسبت‌های شاد با کاغذهای رنگی، چیزهای بسیار زیبای تزیینی می‌توانید درست کنید. این کار شما درواقع تهیه ی دکوراسیون بازیافتی است. درست‌کردن دکوراسیون بازیافتی هم در کاهش هزینه‌های تان موثر است و هم باعث خاص‌ و منحصر‌به‌فرد‌ شدن مهمانی شما خواهد شد؛ البته برای این کار باید ذوق هنری هم داشته باشید.


3. چگونه غذا تهیه کنم؟

مهمانی بدون خوردن غذای خوشمزه نمی‌شود، پس یکی از وظایف میزبان تهیه ی خوردنی‌های خوشمزه است؛ اما بعضی وقت‌ها همین خوردنی‌های خوشمزه به دلیل هزینه‌های زیادی که روی دست میزبان می‌گذارد، باعث کم‌شدن تعداد مهمانی‌ها می‌شود؛ اما شما با دو راه کار می‌توانید این مشکل را حل کنید:
 
راه کار اول
جایگزین‌کردن میان‌وعده به جای وعده ی غذایی اصلی. مهمانی را در ساعتی برگزار می‌کنیم که نیازی به دادن وعده‌ ی غذایی ‌اصلی نباشد. پذیرایی این گونه مهمانی‌ها آسان‌تر و کم‌خرج‌تر خواهد شد.
 
راه کار دوم
خودتان آشپز باشید؛ البته اگر شما تاکنون یک نیمرو هم نپخته اید، انتظار نداشته باشید پدر و مادرتان با این خواسته ی شما موافقت کنند، پس باید هنرتان را در آشپزی به پدر و مادرتان اثبات کنید؛ مثلاً اگر دوماه دیگر تولد شماست با پختن یک کیک در عرض همین مدت هنر خود را در زمینه ی کیک‌پزی نشان دهید. وقتی خودتان با دست‌های خودتان برای مهمان‌ها خوراکی درست کنید علاوه بر کاهش هزینه‌ها، حس استقلال، اعتماد به نفس و خیلی چیزهای مثبت دیگر را در خودتان پرورش می‌دهید، ضمناً برای یادگیری آشپزی احتیاجی به کلاس رفتن ندارید، تا دل تان بخواهد سایت‌ها و کتاب‌هایی وجود دارند که کارشان آموزش دستور پخت خوردنی‌های خوشمزه است.

4. چگونه مهمان‌ها را سرگرم کنم؟

رمز داشتن یک مهمانی درجه ی یک، سرگرم‌کردن مهمان‌هاست به گونه‌ای که گذشتن زمان را احساس نکنند. شاید تا اسم سرگرمی بیاید یاد شبکه‌های مجازی بیفتید و بخواهید که با دادن رمز وای فای به دوستان تان حسابی سرشان را گرم کنید، اما در خانه به اندازه ی کافی وقت برای چک‌ کردن شبکه‌های اجتماعی و گشتن در اینترنت دارید و در مهمانی‌ها بهتر است سرگرمی‌هایی انجام دهید که در تنهایی امکان انجام دادنش را ندارید؛ سرگرمی‌های بدون هزینه‌ای مثل پانتومیم و مشاعره. این نکته را هم در ارتباط با سرگرمی‌ها به خاطر داشته باشید که هرچه بیش تر مهمان‌های تان را سرگرم کنید، خوردنی‌های بیش تری برای خودتان در پایان مهمانی باقی خواهد ماند؛ پس این مرحله را اصلاً دست‌کم نگیرید.

نویسنده: مطهره ساغری دوز
تصویرساز: جعفر بهروان

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما