از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است

یکی از مهمترین مسائل برای هر نوجوانی پیدا کردن یک و یا چند دوست خوب است که البته کار آسانی نیست و نیاز به یادگیری اصول و مهارت هایی دارد. با مطهره ساغری دوز همراه شوید تا با چند راهکار ساده برای دوست یابی آشنا شوید.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
تصویر گر : حسنی آخوندی
موارد بیشتر برای شما
از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است
انگار همین دیروز بود که آخرین امتحان خردادماه را تمام کردید و برگه را دادید به مراقب محترم و در راه برگشت به خانه، به این فکر بودید که تابستان امسال خود را چگونه بگذرانید؛ اما الان می‌بینید که ای دل غافل! به یک چشم بر هم زدنی تعطیلات تابستان تمام شد و الان در راه رفتن به مدرسه هستید. حتماً تا الان کیف و دفتر و مداد و... انتخاب کردید و خریدید. فقط این وسط یک چیز می‌ماند که باید در مدرسه انتخابش کنید. اگر گفتین چه چیزی؟ جواب سؤال خیلی مشخص است. یک یا چند عدد دوست خوب که قراره حداقل نه ماه کنار شان باشید. خیلی‌ها در انتخاب این مورد آخر مشکل دارند و انتخاب دوست برای شان از آپولو هوا کردن هم سخت تره. متأسفانه مدرسه هم آن قدری که باید، پیدا کردن دوست را به ما آموزش نمی‌دهد؛ به همین دلیل، خیلی از ما هم فکر می‌کنیم انتخاب دوست برحسب تصادف برای ما پیش می‌آید. با هر کس سر راه مان سبز شد یا هر کس در کلاس بغل دست مان نشست باید دوست شویم. این فرمول شاید در کودکی جواب می داد، اما از دوره ی نوجوانی به بعد، این فرمول دیگر کارساز نیست و پیدا کردن دوست، امری بسیار حساس و پیچیده‌ است.


اهمیت دوست و رفیق

ما انسان‌ها خواه ناخواه از دیگران تأثیر می‏پذیریم و بخش‏ مهمی از افکار و رفتارمان را از طریق دوستان مان کسب‏ می‏کنیم. این تأثیرپذیری از دوستان به حدی است که امام علی (ع) فرمودند: «انسان بر دین دوست خویش است؛ ازاین رو باید توجه داشته باشید که چه کسی را به دوستی انتخاب می‌کنید.» شاید خیلی از شما سال‌های گذشته دوست‌های خوبی انتخاب کردید و قصد دارید امسال هم با همان تعداد رفقای سال گذشته در ارتباط باشید و با خودتان می‌گویید که من نیازی به پیدا کردن دوست جدید ندارم. شمایی که فکر می‌کنید تعداد دوستایی که دارید کافیه! خوبه که این حدیث لقمان حکیم به فرزندش را بخوانید و همیشه در زندگی به یاد داشته باشید: «فرزندم! هزار دوست بگیر که هزار دوست هم کم است و یک دشمن مگیر که یک دشمن هم زیاد است.» خب دیگه، سرتان را درد نیاورم. فکر کنم تا همین جا کافی باشد. حالا سریع برویم سراغ اصل مطلب که معرفی چند تا راهکار برای جذب دوستان بهتر و بیش‌تر است.


چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟

 برای پاسخ به این سؤال، کلی دنبال جواب گشتیم و نتیجه‌اش این هفت موردی شد که می‌بینید:
 
1. ما اگر دنبال دوست خوب هستیم، اول از همه باید سعی کنیم ‌خودمان آدم خوبی باشیم؛ چون ما همیشه جذب افرادی می‌شویم که مانند ما فکر و رفتار می‌کنند.

2. یکی از راهکارهای ساده برای زیاد کردن تعداد دوستان، عادت به سلام کردن است.

3. اگر شما جزو آن دسته افرادی باشید که فکر می‌کنند شروع مکالمه با یک فردی که نمی‌شناسیمش کار خیلی سخت و طاقت فرسایی است، یک راهکار بسیار آسان داریم که بهتان قول می‌دهم هیچ عواقبی ندارد، به راحتی هم می‌توانید انجامش بدهید. آن راهکار ساده، سؤال پرسیدن است؛ سؤال‌هایی مثل:
 
  • وای چه کفش‌های قشنگی! می‌شه بگین از کجا خریدید؟
  • ببخشید! شما کلاس های فلان مؤسسه را شرکت کردید؟
سؤال‌هایی از این قبیل، فرصت هم صحبتی با یک فرد غریبه را به راحتی برای شما به وجود می‌آورد.
 
4. خوب است که دوستان خود را براساس هدف‌هایی که در زندگی‌تان دارید انتخاب کنید؛ درواقع دنبال کسانی باشید که از لحاظ اهداف بسیار شبیه شما باشند؛ مثلاً شما فرد بسیار باهوش و زرنگی هستید و در حال حاضر بزرگ ترین و مهم ترین هدفی که دارید، قبول شدن در رشته پزشکی در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است. مسلماً برای انتخاب دوست باید روی افراد زرنگ کلاس تمرکز کنید و دور دانش‌آموزان تنبل کلاس یک خط قرمز بکشید.

5. یک راهکار برای جذب دوست‌های بیش‌تر، لبخند زدن است. با لبخند زدن هم فرد شادی به نظر می‌رسید و هم به افراد اجازه می‌دهید راحت تر با شما ارتباط برقرار کنند.

6. هرکس توی این دنیا از توانایی‌ها و نقاط قوت خاصی برخوردار است. نشان‌ دادن و صحبت‌ کردن از توانایی‌های تان به بقیه در جذب آن‌ها بسیار تأثیرگذار است. شاید شما در درس ریاضی بسیار قوی هستید و پیچیده‌ترین مسائل ریاضی را در کم ترین زمان ممکن حل می‌کنید، شاید هم یک عکاس حرفه‌ای هستید و تا حالا در چندین مسابقه ی عکس برنده شدیدصحبت کردن درباره ی همه ی این توانایی‌ها و موفقیت‌ها می‌تواند باعث شود که در کم ترین زمان ممکن نظر دیگران را به خود جلب کنید.

7. اگر نام و مشخصات افراد را به راحتی در ذهن خود به خاطر بسپارید و در طول مکالمه آن ها را با نام کوچک شان صدا بزنید، این کار صمیمیت و احساس خوشایندی در طرف مقابل به وجود می‌آورد و مقدمه ی دوستی‌های چندین و چند ساله را فراهم می آورد.
 
و نکته ی پایانی این که باید به خاطر داشته باشید با دانستن و اجرای این راهکارها قرار نیست همین فردا کلی دوست پیدا کنید؛ ولی خب این پیشنهادها در طولانی‏ مدت حتماً تأثیر خودش را می‌گذارد و برای تان مفید خواهد بود.

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.