چرا وقتی سرفه میکنیم دچار کمردرد میشویم؟

درد پایین کمر یک عارضه ی رایج است. سرفه کردن در برخی افراد درد پایین کمر را افزایش می دهد ولی در برخی دیگر تنها هنگام سرفه مشخص می شود. موقعیت فرد هنگام سرفه کردن منجر به ایجاد فشار روی مهره های کمر و یا نخاع شده و درد پایین کمر را بیشتر می کند. در این مقاله به دلایل احتمالی این درد و راه های درمان آن می پردازیم.
شنبه، 15 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
چرا وقتی سرفه میکنیم دچار کمردرد میشویم؟

علت درد کمر هنگام سرفه

برخی از اصلی‌ترین علل درد کمر هنگام سرفه را در اینجا ذکر کرده‌ایم:
 
فتق دیسک
در میان استخوان‌های ستون فقرات، دیسک‌های محافظ‌ِ بالش مانندی وجود دارد که همچون کمک فنر عمل می‌کنند. به دلیل ساییدگی و پارگی طبیعی این دیسک‌ها می‌توانند از جای خودش لغزیده یا دچار برآمدگی شوند که در اصطلاح پزشکی به آن «فتق دیسک» گفته می‌شود. 

تحقیقات نشان داده، چنانچه فرد مبتلا به سیاتیک حاد، در هنگام سرفه دچار کمر درد ‌شود، به احتمال زیاد فتق دیسک دارند. سیاتیک دردی است که در اثر فشار یا تحریک عصب سیاتیک به‌وجود می‌آید.

گاهی‌اوقات، برآمدگی دیسک به ریشه‌های اعصاب در کمر و پا که عصب سیاتیک را تشکیل داده‌اند، فشار وارد می‌کند.

فتق دیسک می‌تواند باعث گزگز یا سوزن سوزن شدن در قسمت تحتانی کمر و در یک یا هر دو پا شود. فتق دیسک شدید نیز می‌تواند موجب بروز علائمی مانند بی‌اختیاری روده (مدفوع) یا مثانه شود.  

برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک، فرد می‌تواند چند روز استراحت مطلق داشته باشد، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ژلوفن مصرف کرده و از کمپرس سرد چند بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه استفاده کند. در موارد حاد ممکن است که برای درمان فتق دیسک نیاز به عمل جراحی باشد.1
 
کشیدگی عضله و پیچ‎خوردگی رباط
بعضی از اوقات طغیان سرفه شدید یا ناگهانی می‌تواند فشار غیر منتظره‌ای بر پشت وارد کند. این فشار می‌تواند به بروز یک آسیب‌دیدگی موقتی مثل کشیدگی عضله منجر شود که پزشکان ممکن است به آن زیر عنوان کشیدگی عضله اشاره کنند.

این درد می‌تواند بر اثر برخی پوزیشن‎ها یا فعالیت‌ها، شامل سرفه شدت بیشتری پیدا کند. شخص ممکن است همچنین دچار گرفتگی پشت، اسپاسم عضله یا حساسیت عضله شود.

مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی، استراحت دادن به پشت برای یک تا دو روز، اجتناب از حالات یا پوزیشن‌های خاصی در بدن که باعث تشدید درد می‌شوند، و استفاده از یخ پیچیده در لحاف پارچه برای ناحیه دچار مشکل می‌تواند باعث تقویت بهبود شود.

به هر حال اگر علایم در طول 4 تا 6 هفته فروکش نکنند، شخص باید به پزشک درد شناسی مراجعه کند.2

چرا وقتی سرفه میکنیم دچار کمردرد میشویم؟
 
استنوزیس نخاعی
وقتی کسی پا به سن می‌گذارد، ستون فقرات وی شروع به باریک شدن می‌کند و این می‌تواند فشار بیشتری بر عصب‌های نخاعی وارد کند.

قرار گرفتن در برخی حالات، مثل خم شدن به جلو در هنگام سرفه کردن، می‌تواند حتی فشار بیشتری بر این عصب‌ها وارد کرده و سبب کمردرد شود.

استنوزیس نخاعی همچنین می‌تواند سبب بی‌حسی یا درد ناشی از کرامپ در کمر و پاها شود. این وضعیت همچنین می‌تواند بر عملکرد جنسی تأثیر منفی گذاشته باعث بروز مشکلاتی در عملکرد روده یا مثانه گردد، و در موارد شدید، به فقدان عملکرد پا منجر شود.

برای کاهش اثرات استنوزیس ستون فقرات، مردم می‌توانند ورزش‌هایی را برای افزودن به عضلات پشت در راستای کمک به حمایت و قدرت‌بخشی آن انجام دهند.

در عین حال استفاده از داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی یا داروهای نسخه‌ای برای تخفیف اسپاسم عضلات می‌تواند مفید باشد. برخی پزشکان ممکن است تزریق استروئید حتی عمل جراحی را در صورت شدید بودن علایم توصیه کنند.2
 
سرطان ریه
بعید است کسی که هنگام سرفه دچار کمر درد می‌شود، به سرطان ریه مبتلا باشد، اما نمی‌توان با قطعیت این احتمال را رد کرد. درد استخوان می‌تواند نشانه‌ی این باشد که بیماری به اندام‌های مجاور رسیده است. 

برخی دیگر از علائم سرطان ریه عبارتند از:

سرفه همراه با خلط خونی

کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل‌توجیه

تنگی نفس

خس‌خس سینه

خستگی و ضعف

روش‌های درمانی سرطان ریه به نوع و مراحل آن بستگی دارد. درمان‌های معمول شامل شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای بین بردن و کوچک کردن سلول‌های سرطانی و جراحی برای برداشتن آن‌ها است.1
 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

فرد اگر هر گونه علائمی را تجربه کنند که نشان ‌دهد ممکن است دارای فشار عصبی و یا بیماری شدید باشد باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

تغییر در حالت روده و یا مثانه

احساسات غیر عادی در پاها یا ناحیه “زین” لگن

تب بالا (بالای ۱۰۳ ° F یا ۳۹.۴ ° C) همراه با سرفه و درد پشت

ضعف در پاها یا بازوها

این علائم ممکن است به درمان اورژانسی آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشد و یا برای از بین بردن فشار روی عصب به جراحی احتیاج باشد.

علایم دیگری که نشان می‌دهند فرد باید به پزشک مراجعه کند عبارتند از:

درد پشت که با درمان‌های خانگی بهبود نیافته است.

درد پشت که فعالیت های روزانه را محدود می‌کند.

خارش و بی‌حسی به نظر می‌رسد که می‌آیند و می‌روند.

یک پزشک ممکن است توصیه کند که اگر علائم ادامه پیدا کند به یک متخصص مراجعه کنید.3

چرا وقتی سرفه میکنیم دچار کمردرد میشویم؟

درمان‌های خانگی

شنا کردن می‌تواند به کاهش تنش ماهیچه در پشت کمک کند.

یک فرد می‌تواند چندین داروی خانگی را امتحان کند تا درد پشت خود را بهبود بخشد. تکنیک‌های زیر ممکن است به شما کمک کنند:

استفاده از کمپرس پارچه ای گرم و یا سرد برای مدت ۱۰ دقیقه در هر روز.

استراحت بر روی پشت بیشتر از ۲ روز طول نکشد. استراحت برای مدت زیادی می‌تواند باعث شود که ماهیچه‌های پشت به هم فشرده شوند که ممکن است درد را بدتر کند.

مصرف NSAID ها مانند: ایبوپروفن و ناپروکسن، برای تسکین ناراحتی.

داشتن فعالیت‌هایی با تاثیر کمتر، مانند راه رفتن و یا شنا کردن. این می‌تواند به کاهش تنش ماهیچه در پشت و تسکین التهاب کمک کند.

تمرین تکنیک های “bracing” هنگام سرفه، مانند گذاشتن بالش روی شکم و نگه داشتن آن در طول یک سرفه. این روش میتواند فشار بر پشت را با کاهش عمل منحنی زمانی سرفه، به حداقل برساند.

برخی افراد همچنین با استفاده از درمان‌های جایگزین مثل ماساژ و طب سوزنی، درد پشت را کمتر کردند.3
 

درمان دارویی کمر درد

پزشک شما معمولا مسکن‌هایی از جمله استامینوفن یا ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده نماید. این داروها را همانطور که پزشکتان تجویز کرده مصرف کنید، چراکه مصرف زیاد می‌تواند اثرات جانبی جدی در پی داشته باشد.

اگر درد شما با داروهای مسکن عادی بهتر نشد، پزشک ممکن است از شل کننده های عضلانی استفاده نماید.داروهای مخدردار همچون کدئین یا هیدروکدون برای مدت‌های کوتاهی ممکن است تجویز شوند.
 
فیزیوتراپی و ورزش برای درمان کمر درد
فیزیوتراپی اساس درمان کمردرد می‌باشد. یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای می‌تواند طیف گسترده‌ای از انواع درمان از جمله درمان با گرما، اولتراسوند، تحریک الکتریکی و تکنیک‌های آزاد کردن ماهیچه برروی ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم پشت بدن، استفاده می‌نماید.

فیزیوتراپیست میتواند به شما ورزش‌های خاصی آموزش دهد که انعطاف پذیری و قدرت ماهیچه‌های شکم و پشت شما را افزایش دهد. انجام منظم این ورزش‌ها می‌تواند از درد کمر در آینده پیشگیری نماید.
 
تزریق برای درمان کمر درد
اگر سایر روش‌های درمان برای شما جوابگو نبود و درد کمر شما کاهش پیدانکرد یا درد آن به پای شما هم کشیده شده و شمارا ناتوان سازد، پزشکتان ممکن است برای شما آمپول کورتیزون (یک داروی ضدالتهاب) درفضای دور نخاع شما تزریق نماید.

تزریق کورتیزون به کاهش التهاب دور ریشه‌های عصبی کمک می‌کند، اما این تسکین کم‌تر از چندماه دوام می‌یابد.

چرا وقتی سرفه میکنیم دچار کمردرد میشویم؟
 
جراحی برای درمان کمر درد
تعداد کمی از افراد برای درمان کمردرد به جراحی احتیاج پیدا می‌کنند. اگر شما دچار کمردردی شدید بهمراه تیرکشیدن پا یا ضعف شدید عضلانی بدلیل تحت فشار قرارگرفتن اعصاب باشید، ممکن است درمان جراحی برای شما مفید باشد.

درغیر اینصورت جراحی فقط برای درمان مشکلات مادرزادی و ساختار استخوانی که درمان آنها با روش های دیگر کافی نبوده، استفاده می‌شود.4

پینوشتها
1.www.drdr.ir
2.www.drmomenzadeh.com
3.www.bazarteb.ir
4.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.