انتخابات در دوره انحطاط

امروز اروپایی ها و غربی ها مثل نوکر دارند برای ما کار می کنند. ما نفت داریم، پول داریم، پول می دهیم و آنها کارگر مایند و مثل نوکر دارند برای ما کار می کنند! این، منطق یک نماینده مجلس آن روز است! دوره انحطاط که می گویم، یعنی این. فکر این بود که ما چرا تولید کنیم؟
سه‌شنبه، 18 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخابات در دوره انحطاط
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
سال 44یا 45 در مشهد به دیدن دوستی رفته بودیم و تصادفا یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی آن روز هم به این جلسه آمده بود. دوره جوانی و پرشوری ما بود و از وابستگی و تسلط بیگانگان و این گونه مطالب حرف هایی زدیم؛ بی توجه به این که این آقا نماینده ی مجلس است. نماینده ی مجلس آن وقت - یعنی کسی که دربار لیست داده بود که ایشان باید نمایندهی فلان جا شود؛ آن وقت که انتخابات نبود - در جواب من یک مقدار با تفرعن و تکبر و اخم و تخم حرف هایی زد؛ از جمله اینکه گفت شما چه می گویید و به چه چیزی اعتراض می کنید؟
 
 امروز اروپایی ها و غربی ها مثل نوکر دارند برای ما کار می کنند. ما نفت داریم، پول داریم، پول می دهیم و آنها کارگر مایند و مثل نوکر دارند برای ما کار می کنند! این، منطق یک نماینده مجلس آن روز است! دوره انحطاط که می گویم، یعنی این. فکر این بود که ما چرا تولید کنیم؟ چرا بسازیم؟ چرا یاد بگیریم؟ ما در خانه های خود مثل آقاها می نشینیم، برایمان می آورند و وسایل لازم را در اختیار ما می گذارند؛ ما هم پول نفت داریم، می دهیم و زندگی اشراف می کنیم. این، منطق آن روز یک دولتمرد در سطح بالا بود. فرهنگ حاکم آن روز بر دستگاه های اداره کننده کشور، همین بود؛ لذا آن صد سال، دوره انحطاط ماست.(1)
 
در گذشته، جوانها در سنین شما از مسائل سیاسی کشور چیزی سر در نمی آوردند. دولت ها می آمدند، می رفتند، عوض می شدند، انتخابات نمایشی برگزار می شد و عده یی را بر اساس فهرست دربار به آنچه به آن مجلس شورای ملی می گفتند، می فرستادند و اصلا کسی هم خبر نمی شد! واقعا ماها اسم رؤسای دولت را هم نمی دانستیم؛ هیچ کس از جوان ها در کشور علاقه و شوقی به این کار نداشت؛ راه های معرفت سیاسی بسته بود؛ اما امروز این طور نیست؟
 
امروز جوان ما نقشه های استکبار را می داند؛ حضور استکبار در سطح منطقه را با ساز و برگ های سیاسی و نظامی اش می شناسد؛ نقش آمریکا در فلسطین اشغالی را می داند؛ ارزش و اهمیت والای جهاد فلسطین را می داند. ما در سنین شماها شاید اسم فلسطین به گوشمان نخورده بود. آن وقت هم مبارزه بود، آن وقت هم فلسطین غصب شده بود، اما کسی خبر نداشت؛ ولی امروز همه این ها را جوان های ما می دانند.(2)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار جمعی از مهندسان و محققان فنی و صنعتی کشور 1383/12/5
2- بیانات در دیدار اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان 1383/12/24
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 115


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.