نکات جالب و سرگرم کننده در خصوص آموزش زبان اشاره به کودک

در این مقاله به نکاتی در خصوص زبان اشاره کودک و راه های آموزش کودک به استفاده از علائم و نشانه ها جهت برقراری ارتباط با اطرافیان خود پرداخته شده است.
چهارشنبه، 16 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات جالب و سرگرم کننده در خصوص آموزش زبان اشاره به کودک
زبان اشاره کودک به نوعی استفاده از حرکات یا اشارات جهت برقراری ارتباط با کودک شیرخوار است. بسیاری از مادران به هنگام آموزش زبان اشاره به فرزندشان از زبان اشاره مرسوم و متعارف استفاده می کنند اما هیچ اشکالی ندارد زبان اشاره مخصوص به خود را داشته باشید. هدف از آموزش زبان اشاره به کودکی که هنوز زبان باز نکرده برقراری ارتباط با او است. کودکان شیرخوار بسیار زودتر از آنکه بتوانند با بکار بردن کلمات ارتباط برقرار کنند قادر به استفاده از حرکات دست هستند. مادر و فرزندی که نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار سازند دچار استیصال و ناامیدی می شوند. آموزش زبان اشاره به فرزند خود این امکان را فراهم می سازد که ماه ها قبل از آنکه کودک بتواند در واقع شروع به صحبت کند قادر به برقراری ارتباط با شما باشد.
 

علت صحبت به زبان اشاره با کودک شیرخوار چیست؟

در ادامه چند علت در استفاده از زبان اشاره با کودک را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
برقراری ارتباط زودتر از موعد مقرر با کودک شیرخوار
کودکان شیرخواری که قادر به استفاده از زبان اشاره هستند می توانند نیازهای خود را زودتر بیان کنند به این دلیل که می توانند حتی پیش از آنکه قادر به تکلم باشند، با اطرافیان خود ارتباط برقرار سازند. این امر به ویژه برای کودکانی که دارای تأخیر زبانی و گفتاری هستند بسیار مفید می باشد. بعضی از کودکان تا دو سالگی یا بیشتر شروع به صحبت نمی کنند که در این مواقع کودک می تواند با کمک گرفتن از زبان اشاره  نیازهای خود را بیان کند.
 
کاهش لحظات ناامید کننده برای مادر و کودک
بعضی از محققان بر این اعتقادند که نوزادان تنها به این دلیل ممکن است شروع به گریه کنند، بدخلقی نمایند و شروع به گاز گرفتن کنند که دچار استیصال و ناامیدی ناشی از عدم توانایی در بیان خواسته ها و نیازهای خود شده اند. آیا تا به حال کودک گریانی را دیده اید که دوست داشته بودید از او بپرسید که چه می خواهد به این دلیل که نمی توانستید متوجه شوید به چه نیاز دارد و مشکل او چیست؟  آموزش زبان اشاره یا حرکات مختلف بدنی، به فرزندتان کمک خواهد کرد بتواند نیازهای خود را بیان کند. در نتیجه از استیصال بوجود آمده میان مادر و فرزند کاسته خواهد شد.
 
نکات جالب و سرگرم کننده در خصوص آموزش زبان اشاره به کودک

کمک به کودک در یادگیری نحوه تکلم
بسیاری از والدین و افراد بدبین از این امر نگران هستند و عنوان می کنند زبان اشاره کودک به تأخیر در تکلم یا عدم تمایل کودک در استفاده از کلمات جهت برقراری ارتباط منجر خواهد شد. طی یکی از مطالعات صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا و با حمایت مالی مؤسسه بهداشت ملی این نتیجه حاصل شد که کودکان شیرخواری که از زبان اشاره استفاده می کنند اوقات راحت تری جهت یادگیری نحوه تکلم خواهند داشت.
 
امکان کمک به کودک در برقراری ارتباط با افراد ناشنوا
در صورتی که به کودک زبان اشاره مرتبط با زبان خاصی را آموزش بدهید، مرحله مقدماتی خوبی برای یادگیری زبان اشاره متعارف و مرسوم خواهد بود. البته که زبان اشاره کودک در حد ابتدایی است و ساختار جمله را در بر نمی گیرد اما چنانچه علاقمند باشید مطالعات بیشتری در زمینه زبان اشاره داشته باشید این راه مطمئناً کمک خواهد کرد.
 
کمک به کودک در برقراری ارتباط با خواهر یا برادر
آموزش تمام خانواده به استفاده از علائمی که کودک بکار می برد به خواهر و برادر کمک خواهد کرد بتوانند پیوند عاطفی با کودک برقرار سازند و رابطه بهتر خواهر و برادری داشته باشند. خواهران یا برادران بزرگتر معمولاً دوست دارند در امر آموزش زبان اشاره به خواهر یا برادر کوچکتر خود شرکت کنند. این کار به آنها کمک می کند احساس نزدیکی به کودک پیدا کنند و  بتوانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار سازند.
 
بهبود پیوند عاطفی میان مادر و کودک
مشاهده فرزند خود در بیان نخستین واژه ها با زبان اشاره بسیار هیجان انگیز است. زبان اشاره به مادر و کودک راهی ویژه برای گفتگو با یکدیگر می بخشد.  مطمئناً کار جالب و سرگرم کننده ای است. فکر نمی کنید ارزش امتحان کردن را داشته باشد؟
 
نکات جالب و سرگرم کننده در خصوص آموزش زبان اشاره به کودک
 

شروع آموزش زبان اشاره به کودک

در ادامه به چند پرسش در این زمینه پاسخ داده شده است.
 
از چه زمان باید آموزش زبان اشاره کودک را شروع کنیم؟
می توانید استفاده از اشارات و حرکات بدن را در هر زمان و زودتر از موعد مقرر شروع کنید، اما هشت تا نه ماهگی سن خوبی برای این کار خواهد بود. شروع زودتر آن اشکالی ندارد اما کودک ممکن است به این زودی ها شروع به حرف زدن به زبان اشاره نکند.
 
از چه علائم و اشاراتی باید شروع کرد؟
شیر، بنوش، بخور، مامان، بابا، بیشتر، بالا، پایین، گربه، سگ (یا سایر حیوانات خانگی) همگی علائم خوبی برای شروع به حساب می آیند. زمانی که شروع به معرفی یک علامت می کنید، بهتر است همانطور که آن علامت یا نماد را نشان می دهید واژه مربوط به آن را نیز بیان کنید. این کار را بسیار تکرار کنید. بخشی از یادگیری زبان از طریق تکرار صورت می گیرد.
هر اندازه کودک بیشتر نشانه و علامت مختص واژه ای خاص را بشنود و ببیند، بیشتر نیز با آن آشنا خواهد شدهر اندازه کودک بیشتر نشانه و علامت مختص واژه ای خاص را بشنود و ببیند، بیشتر نیز با آن آشنا خواهد شد. به عنوان مثال هر زمان که فرزندتان بخواهد از شیر شما تغذیه کند یا از شیشه شیر استفاده نماید می توانید از او بپرسید «شیر می خوای؟» و علامت «شیر» را به او نشان دهید. این کار را چندین مرتبه انجام دهید به طوری که کودک بتواند علامت و نشانه شیر را با خود شیر ارتباط دهد. او ممکن است پیش از آنکه در واقع شروع به پاسخ به شما با استفاده از اشارات نماید، برای مدتی نحوه آموزش آن را توسط شما تماشا کند.
 
آیا باید از زبان اشاره مربوط به زبانی خاص شروع کرد؟
به هیچ وجه! بسیاری از مادران علائم خاص خود را درست می کنند که فهم و استفاده آن برای کودک راحت باشد. در واقع برنامه های آموزشی ای وجود دارد که آمیزه ای از علائم ساده متعارف و نیز نشانه هایی است که کودک و پدر و مادر آنها را از خود ساخته اند.
 
نکات جالب و سرگرم کننده در خصوص آموزش زبان اشاره به کودک
 
آیا در صورتی که کودک قادر به صحبت کردن باشد، باز هم باید از علائم استفاده کنیم؟
این امر به آن بستگی دارد که آیا علاقمندید به فرزند خود در آموزش زبان اشاره مرسوم و متعارف در آینده ادامه دهید یا خیر.  با این حال، چنانچه از زبان اشاره کودک به منظور ایجاد پلی ارتباطی جهت تشویق فرزندتان به تکلم استفاده می کنید، آنگاه بهتر است زمانی که کودک متوجه شد که چگونه کلمات را بیان کند دیگر از زبان اشاره استفاده نکنید. استفاده کودک از علائم و نشانه ها کار خوبی است اما اگر هدف شما ترغیب او به صحبت کردن است، در این صورت توصیه می شود والدین استفاده از زبان اشاره را به محض اطلاع کودک از نحوه صحبت کردن متوقف سازند.
 
اگر کودک واژه ای را به درستی با علائم خاص آن نشان ندهد چه باید کرد؟
اشکالی ندارد. کودکان اغلب کلمات را به شیوه ای متفاوت با زبان اشاره بیان می کنند. البته به شرطی که کودک نسبت به علامتی که بکار می برد دارای ثبات باشد و شما بتوانید آن را به عنوان حرکتی متمایز برای واژه ای که به آن اشاره می کند تشخیص دهید، آنگاه آن نشانه را به عنوان آن کلمه در نظر بگیرید. به نشان دادن صحیح آن کلمه با زبان اشاره ادامه دهید و او یا در این کار بهتر می شود و یا راه خود را برای نشانه گذاری آن کلمه پیدا خواهد کرد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما