نکاتی در خصوص هشت ماهگی نوزاد

در این مقاله می توانید نکاتی را در خصوص هشت ماهگی نوزاد و همچنین نکاتی جهت حفظ ایمنی او بیابید.
سه‌شنبه، 29 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص هشت ماهگی نوزاد
وزن متوسط نوزاد در هشت ماهگی حدود 18 تا 19 پوند یا 165ر8 تا 618ر8 کیلوگرم و قد او حدود 27 تا 5ر27 اینچ یا 5ر68 تا 8ر69 سانتیمتر خواهد بود. بعضی از نوزادان با سرعت بیشتری نسبت به همسالان خود رشد می کنند. بنابراین در صورتی که قد و وزن فرزند شما بیشتر یا کمتر از این ارقام است نگران نباشید. تا زمانی که در حال افزایش وزن و قد است معمولاً نیازی به نگرانی نیست.
 
فرزند شما روز به روز مستقل تر عمل می کند. شخصیت او در این سن شروع به شکل گیری می کند. ممکن است عصبانیت او را ببینید یا متوجه شوید در مورد انتخاب اسباب بازی هایی که می خواهد بازی کند یا کمتر تمایل به نگه داشتنشان است سختگیری می کند. همچنین از دست دادن علاقه به تغذیه از شیر مادر در این سن امر غیر عادی به حساب نمی آید. اما این بدان معنا نیست که فرزند شما آماده از شیر گرفته شدن است. نوزادان در این سن ممکن است دست به «امتناع یا اعتصاب شیر خوردن از سینه مادر» (nursing strike) بزنند. اعتصاب شیر خوردن از سینه مادر زمانی رخ می دهد که نوزاد به طور موقت از سینه مادر دوری می کند. این وضعیت معمولاً تنها چند روز طول خواهد کشید اما می تواند برای مادر و نوزاد مستأصل کننده باشد. در صورتی که فرزندتان حاضر به تغذیه از سینه شما نیست، شاید لازم باشد شیر خود را دوشیده یا با دست سینه تان را فشار دهید تا اطمینان یابید این امر بر میزان شیر شما تأثیر نمی گذارد. همچنین باید مطمئن شوید حال عمومی نوزاد خوب باشد. دندان در آوردن و بیماری اغلب دلیل امتناع کودک از خوردن شیر از سینه مادر می باشد. به طور مرتب سینه خود را در دهان فرزندتان قرار دهید، تماس پوستی زیادی با او برقرار کنید و حالتهای شیردهی متفاوتی را امتحان کنید.
 
 فرزند شما اکنون شروع به علاقه نشان دادن نسبت به مصرف غذاهای جامد می کند. چنانچه هم اینک در هشت ماهگی در حال تغذیه از غذاهای کودک آماده است، احتمالاً غذای کودک مخصوص مرحله دوم را مصرف خواهد کرد و نیز ممکن است برای مرحله سوم غذای کودک آماده باشد. در صورتی که خود غذای فرزندتان را آماده می کنید، شاید بتواند غذایی حاوی تکه هایی کمی درشت را مصرف کند یا حتی مقداری غذای جامد پوره نشده را مصرف کند. می توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان حدود یک چهارم تا یک دوم فنجان سرآل (نوعی غذای تهیه شده از غلات) در روز، یک چهارم تا یک دوم فنجان میوه در روز، یک چهارم تا یک دوم فنجان سبزیجات در روز و یک تا دو قاشق غذاخوری گوشت در روز مصرف کند.
شخصیت فرزندتان در حال به تکامل رسیدن است و امکان دارد متوجه شوید که می تواند یک اسباب بازی را از میان اسباب بازی های دیگر برای بازی انتخاب کندشخصیت فرزندتان در حال به تکامل رسیدن است و امکان دارد متوجه شوید که می تواند یک اسباب بازی را از میان اسباب بازی های دیگر برای بازی انتخاب کند. سعی کنید گزینه های مختلفی از اسباب بازی را در اختیارش قرار دهید. به هیچ وجه اشکالی ندارد که فرزند پسرتان با یک عروسک کوچک یا دختر کوچک تان با یک کامیون اسباب بازی بازی کند. زمان بازی از اهمیت زیادی برای نوزادان برخوردار است و در اختیار قرار دادن گزینه های بسیار راهی عالی جهت کشف و جستجو برای او است.
 
اکنون فرزندتان به بسیاری از مراحل مهم رشدی خود رسیده است. او در این سن باید بتواند به تنهایی بنشیند. در صورتی که هنوز بدون کمک قادر به نشستن نیست، شاید بهتر باشد این موضوع را با پزشک او مطرح کنید. می توانید از بالش بارداری یا بالش شیردهی برای زمانی که در حال تمرین نشستن است جهت کمک به این کار استفاده کنید. او اکنون باید بتواند به اطراف غلت بزند و حتی ممکن است تا این لحظه بتواند چهار دست و پا حرکت کند. اکثر نوزادان بین 7 و 10 ماهگی شروع به چهار دست و پا حرکت کردن می کنند. زمان زیادی را برای قرار دادن او بر روی شکم و نیز زمانی را برای بازی بر روی زمین اختصاص دهید. این کار به او کمک می کند قوی تر شود و مهارت های چهار دست و پا حرکت کردنش تقویت شده و تکامل یابند.
 

کارهایی که نوزاد تا پایان هشت ماهگی می تواند انجام دهد

* دست زدن یا تکان دادن دست خود به نشانه خداحافظی
 
* بیان واژه های «ماما» یا «دادا»
 
* بررسی و کنکاش خود در آینه
 
* گریه سر دادن یا فریاد زدن به منظور جلب توجه
 
* ایستادن مختصر در صورت تکیه به کاناپه یا مبلمان
 
* گرفتن اشیاء کوچک با انگشت شست و سبابه خود
 
* دنبال کردن شئ مورد اشاره با چشمان خود
 
* اشاره کردن با انگشت خود
 

نوزاد در این ماه انجام کارهای زیر را دوست دارد

* کوبیدن اشیاء به یکدیگر
 
* گوش کردن به ترانه های مورد علاقه خود
 
* انجام بازی های کودکانه ای همچون «قایم باشک» و «خیلی بزرگ»
 
* برداشتن غذا یا سایر وسایل از روی زمین
 
* قرار گرفتن در آغوش مادر یا پدر
 
نکاتی در خصوص هشت ماهگی نوزاد
 

نکاتی جهت حفظ ایمنی نوزاد هشت ماهه

* در زمان استحمام نوزاد مطمئن شوید که در وان از حصیر یا تشکچه ایمنی استفاده می کنید.
 
* هر گونه کیسه پلاستیکی را دور از دسترس فرزندتان قرار دهید.
 
* اطمینان حاصل کنید که وسایل خطرناکی مانند اتو یا دستگاه فر کننده مو را در صورت عدم استفاده از دسترس فرزندتان دور نگاه می دارید.
 
* در قسمت راه پله ها از نرده یا درب های ایمنی مخصوص استفاده کنید.  نوزادان زمانی که کمترین انتظار را دارید نحوه بالا رفتن ار پله ها را پیدا می کنند.
 
* چنانچه از تخت نرده دار یا محوطه مخصوص بازی استفاده می کنید اطمینان یابید که به طور خودکار بسته می شود و عرض نرده یا توری های قسمت ورودی بزرگتر از یک چهارم اینچ یا حدود 5ر0 سانتیمتر نباشد.

نکاتی در خصوص هشت ماهگی نوزاد
 

فعالیتهای مورد نیاز نوزاد هشت ماهه

در این بخش به فعالیت هایی که می توانید با فرزند هشت ماهه خود انجام دهید اشاره شده است.
 
جعبه بازی
یک جعبه مقوایی بزرگ تهیه کنید و اجازه دهید فرزندتان درون آن چهار دست و پا حرکت کند یا چند جعبه تهیه کرده و قلعه ای برای او درست کنید تا بتواند در آن بازی کند.
 
انجام بازی «خیلی بزرگ»
از فرزندتان بپرسید «نی نی چقدر بزرگه؟» آنگاه دستهای او را از هم باز کرده و بگویید «خیلی بزرگ!»
 
پر کردن و بیرون ریختن اشیاء
یک ظرف پلاستیکی و چند اسباب بازی یا بلوک کوچک برداشته و از فرزندتان بخواهید درون ظرف را با بلوک ها و اسباب بازی های کوچک پر کرده و سپس آن را خالی کند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.