23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010

2) 23خرداد سال 1367 هجري شمسي : عمليات بيت المقدس 7 با رمز عملياتي يا اباعبدالله الحسين در منطقه عمومي شلمچه آغاز شد. عمليات مزبورهنگامي آغاز گرديد كه نيروهاي دشمن بعثي بارها شهرهاي بي دفاع ميهن اسلامي را آماج موشك ها و بمب هاي شيميايي خود قرارداده بودند و با تجمع نيروهايش در ناحيه شلمچه قصد تجاوز و محله اي جديد را داشتند. پس از صدور فرمان حمله، رزمندگان اسلام نيروهاي دشمن را غافلگير كردند و در نخستين مرحله از عمليات بيت
سه‌شنبه، 18 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010

1) 23خرداد سال 1327 هجري شمسي : پس از ابراز تمايل مجلس شوراي ملي به صدارت عبدالحسين هژير، آيت الله كاشاني اعتراض شديد خود را به اين مسئله ابراز داشت. بدين ترتيب به درخواست ايشان دانشجويان دانشكده هاي حقوقي دانشگاه تهران در صفوفي منظم به سوي مجلس حركت كرده ، در ميدان بهارستان تظاهرات نمودند. در همان زمان عده كثيري از طبقات مختلف مردم و بازاريان به دانشجويان پيوستند و اعتراض خود را به نخست وزيري هژير ابراز كردند . اين تظاهرات با دخالت شديد نيروهاي انتظامي رژيم روبه رو شد . گفتني است پس از تظاهرات تهران، در قم، مشهد و اصفهان نيز مردم عليه نخست وزيري هژير تظاهرات كردند .
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010 2) 23خرداد سال 1367 هجري شمسي : عمليات بيت المقدس 7 با رمز عملياتي يا اباعبدالله الحسين در منطقه عمومي شلمچه آغاز شد. عمليات مزبورهنگامي آغاز گرديد كه نيروهاي دشمن بعثي بارها شهرهاي بي دفاع ميهن اسلامي را آماج موشك ها و بمب هاي شيميايي خود قرارداده بودند و با تجمع نيروهايش در ناحيه شلمچه قصد تجاوز و محله اي جديد را داشتند. پس از صدور فرمان حمله، رزمندگان اسلام نيروهاي دشمن را غافلگير كردند و در نخستين مرحله از عمليات بيت المقدس با انهدام وسيع نيروهاي بعثي عراق و تجهيزات جنگي آنان همراه بود. طي اين دو مرحله چهار لشكرارتش بعثي عراق منهدم شد .
3) رحلت فقيه برجسته "شيخ زين العابدين مازندراني" (1271 ش): شيخ زين العابدين بن مسلم بارفروشي مازندراني، عالمي رباني، فقيه صمداني و از بزرگان علماي اماميه اوايل قرن چهاردهم هجري است. ايشان پس از مهاجرت به نجف اشرف از محضر شيخ حسن از شاگردان صاحب جواهر و سيد العلماي مازندراني بهره‏هاي وافر برد. وي به حسن تقرير و بيان بين هم دوره‏اي‏هاي خود ممتاز بود و از لحاظ علمي، استادي كامل به شمار مي‏رفت. شيخ زين العابدين همچنين مرجع تقليد جمع زيادي از شيعيان هند و عراق و ايران نيز بوده است. از فرزندان وي شيخ علي (صاحب فهرست جواهر) و حاج شيخ محمد حسين مجتهد معروفند. اين عالم رباني در 16 ذي‏القعده سال 1309 ق وفات يافت. ذخيرةالمعاد (به فارسي كه به سؤال و جواب معروف است و بارها چاپ و جمعي از بزرگان حواشي بسياري برآن نوشته‏اند) زينةالعباد، مناسك الحج و غير آن از جمله آثار ايشان است.
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010 4) صدور فرمان امام خميني(رحمة الله علیه) براي تشكيل "ستاد انقلاب فرهنگي" (1359 ش): حضرت امام خميني(رحمة الله علیه) به منظور ايجاد تحول در دانشگاه‏هاي ايران طي پيامي، فرمان تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي را صادر كردند. ايشان در بخشي از پيام خود از اعضاي اين ستاد خواستند تا براي برنامه‏ريزي رشته‏هاي مختلف و خط مشي آينده دانشگاه‏ها، بر اساس فرهنگ و ارزش‏هاي اسلامي اقدام كنند. هدف اصلي از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي، بازسازي و دگرگون ساختن نظام آموزش عالي كشور و زدودن مظاهر فرهنگ غرب از چهره دانشگاه‏هاي ايران بود. اعضاي اين ستاد به دستور حضرت امام، از بين كارشناسان و استادان مسلمان در تخصص‏هاي مختلف برگزيده شدند. حيطه كار اين ستاد كه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي تغيير نام يافته است به تدريج گسترش يافت و ساماندهي امور فرهنگي جامعه را در زمينه‏هاي مختلف بر اساس فرهنگ غني اسلام بر عهده دارد.
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010 5) رحلت بانوي مجتهده و عالمه "سيده نصرت امين اصفهاني" (1362 ش): حاجيه خانم سيده‏نصرت‏بيگم‏امين معروف به بانوي مجتهده اصفهاني درسال 1265 هجري‏شمسي در اصفهان متولد شد و از در 4 سالگي براي آموزش قرآن و فراگيري خواندن و نوشتن راهي مكتب گرديد. در سن 15 سالگي با پسر عموي خود ازدواج كرد و از 8 فرزند، 7 تن آنها به مرگ زودرس درگذشتند و فقط يك پسر براي او باقي ماند. بانو امين در 20 سالگي به تحصيل زبان عربي و علوم ديني (فقه و اصول) پرداخت و همزمان به فراگيري حكمت و فلسفه مبادرت ورزيد تا اينكه در سن 40 سالگي مرتبت و تسلط علمي ايشان مورد تأييد علما و مراجع تقليد وقت قرار گرفت و به دريافت درجه اجتهاد و روايت نائل شد. بانو امين از 40 سالگي تا پايان عمر پربركت خود به مدت بيش از 55 سال به تأليف كتب، تدريس، پاسخگويي به پرسش‏هاي ديني مردم و ارشاد مشغول بود. از اين بانوي مجتهده آثار متعددي بر جاي مانده كه تفسير قرآن كريم در پانزده جلد، اربعين الهاشميه (عربي)، جامع الشتات (عربي)، معاد يا آخرين سير بشر، مخزن‏العرفان، روش خوشبختي و توصيه به خواهران ايماني و سير و سلوك در روش اولياء از آن جمله‏اند. سيده نصرت امين در سال 1344 با سرمايه خود مكتبي به نام فاطمه(سلام الله عليها) و نيز دبيرستاني دخترانه تأسيس كرد و در آن به پرورش تعداد زيادي از دختران مسلمان با روش ديني همت گماشت. اين حكيم الهي كه نسبت ايشان با سي واسطه به اميرالمؤمنين(علیه السلام) مي‏رسد، پس از يك عمر خدمت خالصانه در 23 خرداد 1362 ش برابر با آخر شعبان 1403 ق در 97 سالگي در اصفهان بدرود حيات گفت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
6) عمليات كوچك انصاراللَّه در منطقه كردستان توسط سپاه پاسداران (1364ش)
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010 7) تولد بابک بیات (1385-1325) سازنده ملودی های سینمای ایران
8) 13 ژوئن سال 1940 ميلادي : پاريس پايتخت زيباي فرانسه در جريان جنگهاي جهاني دوم به تصرف نيروهاي آلمان نازي درآمد. سربازان هيتلر پس از تصرف پاريس پيروزمندانه در خيابانهاي شهر رژه رفتند. حمله آلمان نازي به فرانسه به دنبال حمله به هلند و نروژ و بلژيك در ماه مي سال 1940 ميلادي شروع شد و پس از انحلال ارتش فرانسه در اين روز ، پاريس تسخير گرديد .
9) تأسيس سازمان "شين فين" به عنوان شاخه سياسي ارتش جمهوري خواه ايرلند (1906م): ايرلند از اواخر قرن پانزدهم مستعمره انگليس بود و سازمان شين فين با هدف استقلال ايرلند توسط يك روزنامه نگار برجسته ايرلندي به نام آرتور گريفيت در 13 ژوئن تأسيس شد. روش شين فين در ابتدا، مقاومت منفي در برابر انگليسي‏ها و عُمّال دولتي آن‏ها بود ولي پس از چندي به مبارزه مسلحانه عليه دولت انگلستان تبديل گرديد. در نهايت به دنبال شورش مسلحانه و جنگ‏هاي چريكي كه در سال 1920م آغاز شد، در سال 1921، استقلال ايرلند جنوبي به دست آمد. اما شين فين به عنوان شاخه سياسي ارتش جمهوري خواه ايرلند، بعد از استقلال ايرلند جنوبي، در كنار مبارزات مسلحانه ارتش جمهوري خواه ايرلند شمالي (ايرا)، براي وحدت دو بخش شمالي و جنوبي ايرلند، به مبارزات سياسي خود ادامه داد تا اين كه پس از دو سال مذاكرات فشرده با دولت انگليس و احزاب پروتستانِ طرفدار انگليس در ايرلند شمالي، در دهم آوريل 1998م، رهبران شين فين موافقتنامه صلحي با انگليس امضا كردند. بر اساس اين موافقتنامه، ايرلند شمالي به يك منطقه خودمختار تحت الحمايه انگليس تبديل مي‏گردد. در اين ميان، مسئله ايرلند شمالي همچنان حل نشده باقي ماند.
10) آغاز نخستين جنبش سراسري و بزرگ فلسطيني‏ها عليه صهيونيست‏ها (1921م): در اولين سال‏هاي قيموميت انگليس بر فلسطين، نخستين جنبش سراسري و بزرگ فلسطيني‏ها عليه صهيونيست‏ها، در 13 ژوئن 1921م آغاز شد. اين نهضت ضد استعماري، بيانگر اعتراض مسلمانان به سياست‏هاي استعمارگرانه انگليس و طرفداري اين كشور از صهيونيست‏هاي ساكن در فلسطين بود. بر اساس اين سياست استعماري بود كه مهاجرت صهيونيست‏ها از سراسر نقاط جهان به فلسطين آغاز شد تا مقدمات تشكيل دولت صهيونيستي در خاك فلسطين فراهم شود. در راستاي اجراي اين سياست، تعداد صهيونيست‏ها از حدود 35 هزار نفر در سال 1923م به بيش از 600 هزار نفر يعني حدود يك سوم جمعيت فلسطين در آستانه تشكيل رژيم صهيونيستي در سال 1948م رسيد.
11) پرتاب اولين موشك زمين به زمين توسط آلمان نازي عليه انگلستان (1944م): از زمان اعلان جنگ آلمان نازي به انگلستان، آلماني‏ها با استفاده از هواپيما، انگليس را كه از صحنه جنگ زميني دور مانده بود، مورد حمله قرار مي‏دادند. در طي اين حملات، خسارات عمده‏اي به نيروهاي هوايى و هواپيماهاي آلمان وارد مي‏آمد؛ در نتيجه آلمان درصددِ ساخت سلاحي بود كه از راه دور، انگلستان را مورد هدف قرار دهد. از اين‏رو موفق به ساخت موشك شد و آن را برضد انگلستان و ديگر متفقين به كار بُرد. موشك‏هاي زمين به زمين، براي ارتش آلمان، ارزان‏تر وكم‏خطرتر از پرواز هواپيما برفراز خاك انگليس بود. اين سلاح جديد كه موشك "V يك" نام داشت نخستين بار در سيزدهم ژوئن 1944م بر روي لندن پرتاب شد ولي دقت عمل آن، آن‏طور كه انتظار مي‏رفت نبود و هم‏زمان با تكميل و رفع نواقص آن، مركز تهيه و توليد اين موشك‏ها توسط هواپيماهاي انگليسي بمباران شد. اين موشك‏ها، اولين موشك‏هاي زمين به زمين در جهان بودند و پس از جنگ جهاني دوم، ساير كشورها با تكميل تكنولوژي آن، موشك‏هاي زمين به زمين پيشرفته امروزي را ساختند.
23 خرداد 1389 / 30 جمادی الثانی 1431 / 13 ژوئن 2010 12) مرگ "الكساندر كِرْنِسكي" سياست‏مدار برجسته روسي (1970م): الكساندر كرنسكي، سياست‏مدار معروف روسي در سال 1881م در اين كشور به دنيا آمد و پس از پايان تحصيلات دانشگاهي، وارد صحنه سياست شد. وي در مقام نمايندگي مجلس دوما عليه اختناق و بيدادگري نيكلاي دوم، آخرين تزار روس، زبان به اعتراض و حملات تند گشود. كرنسكي در 27 فوريه 1917م در پشت تريبون مجلس دوما كه تزار آن را براي فرو نشاندن احساسات آزادي‏خواهانه مردم به وجود آورده بود، خاندان سلطنتي تزار را مسئول فلاكت و هرج و مرج و اختناق آن زمان دانست و آشكارا خواستار بركناري تزار، حتي به زور گرديد. در اين زمان، بي‏ثباتي و تبعات ناشي از جنگ روسيه عليه آلمان و نارضايتي عميق مردم از حكومت تزاري مانع از هرگونه عكس العمل حكومت تزاري عليه كرنسكي شد. كرنسكي پس از آنكه تزار تحت فشار مردم، ناگزير شد در مارس 1917م از مقام خود استعفا دهد، در دولت موقتِ پس از وي اداره وازرتخانه‏هاي دادگستري و جنگ روسيه را برعهده گرفت. كرنسكي سپس در 21 ژوئيه 1917م، رياست دولت موقت را برعهده گرفت. دولت او كه بر مبناي مخالفت با حكومت تزاري زمام امور را در روسيه به دست گرفته بود، كمتر از سه ماه دوام آورد، زيرا در خلال اين سه ماه، مورد حملات شديد لنين و همفكرانش در روسيه قرار داشت. لنين، كرنسكي را عامل سرمايه‏داري مي‏دانست و مدعي بود كه هدف وي، مهار كردن قدرت مردم وباز گرداندن مجدد حكومت سلطنتي است. كرنسكي با وقوع انقلاب اكتبر 1917م توسط بلشويك‏ها سرنگون شد و با آغاز تصفيه‏هاي خونين گروه لنين در روسيه، براي حفظ جان خود، ابتدا به پاريس گريخت و سپس راهي امريكا گرديد. كرنسكي سال‏هاي طولاني در امريكا به ايراد سخنراني و نگارش كتاب‏هاي متعدد درباره انقلاب بزرگ روسيه و سوسيال دموكراسي اين كشور پرداخت. الكساندر كرنسكي سرانجام در سيزدهم ژوئن 1970م در 89 سالگي درگذشت.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.