امور مالی غیر متمرکز و ارزهای رمز نگاری شده

امور مالی غیر متمرکز چیست؟ یک متخصص در زمینه بیت کوین و بلاک چین خطرات و مزایای امور مالی غیر متمرکز را توضیح می دهد. چهار بازخوانی ضروری در رابطه با ارزهای رمز نگاری شده، بلاک چین و جنبه تاریک آنها.
شنبه، 16 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امور مالی غیر متمرکز و ارزهای رمز نگاری شده
تصویر: بیت کوین ممکن است بالاخره برای بیش از فقط سفته بازی و ساختن دکمه مفید باشد. عکس AP/فرانک جوردنز
 
طرفداران پرشور ارزهای رمز نگاری شده و بلاک چین هایی که بر روی آنها اجرا می شوند وعده های زیادی داده اند.
 در مورد الگوهای معاملاتی افراد شفافیت کافی وجود ندارد، آن چنان که در دارایی های تنظیم شده تری مانند سهام و اوراق بهادار معامله شده در بورس های سهام مانند داو جونز و نزدک وجود دارد.از نظر آنها، این فناوری ها نشان دهنده نجات از قدرت شرکت ها در اینترنت، نجات از دخالت های بدون مجوز دولت ها در آزادی، نجات از فقر، و نجات از تقریباً هر چیز دیگری است که به جامعه آسیب می رساند.
 
اما تا کنون، واقعیت بیشتر شامل گمانه زنی های مالی با ارزهای رمز نگاری شده مشهور مانند بیت کوین و دوج کوین بوده است که با نظم هشداردهنده افزایش یافته و سقوط می کنند.
 
بنابراین ارزهای رمز نگاری شده و بلاک چین برای چیست؟
 
به عنوان یک متخصص در زمینه فناوری های نو ظهور  من معتقدم که امور مالی غیر متمرکز، معروف بهDeFi  (مخفف decentralized finance)، اولین پاسخ محکم به این سؤال است. DeFi به خدمات مالی ای اشاره دارد که به طور کامل بر روی شبکه های بلاک چین عمل می کنند، نه از طریق واسطه هایی مانند بانک ها.
 
اما همچنین DeFi با مجموعه ای از خطرات همراه است که توسعه دهندگان و تنظیم کنندگان قبل از این که بتواند به جریان اصلی برسد باید به آن توجه کنند.
دستکاری قیمت در بیت کوین و همتایان آن در مقیاس بسیار وسیعی در حال رخ دادن است که به توضیح افزایش و افت شدید قیمت آنها در سال های اخیر کمک می کند.

DeFi  چیست؟

به طور سنتی، اگر می خواهید 10000 دلار آمریکا وام بگیرید، ابتدا به برخی دارایی ها یا پول هایی که قبلاً در بانک وجود دارد به عنوان وثیقه نیاز دارید.
 
کارمند بانک وضعیت مالی شما را بررسی می کند و وام دهنده نرخ باز پرداخت وام شما را تعیین می کند. این بانک از محل سپرده های خود به شما پول می دهد، پرداخت سود شما را جمع آوری می کند و در صورت عدم بازپرداخت می تواند وثیقه شما را توقیف کند.
 
همه چیز به بانک بستگی دارد: این بانک در وسط فرایند قرار دارد و پول شما را کنترل می کند.
 
همین امر در مورد معاملات سهام، مدیریت دارایی، بیمه و اساساً هر نوع خدمات مالی امروز صادق است. حتی وقتی یک برنامه فناوری مالی مانندChime ، Affirm  یا Robinhood روند را خود کار می کند، بانک ها همچنان نقش واسطه ای را ایفا می کنند. این امر هزینه اعتبار را افزایش داده و انعطاف پذیری وام گیرندگان را محدود می کند.
 
DeFi با باز اندیشی در مورد خدمات مالی به عنوان برنامه های کاربردی نرم افزاری غیر متمرکز که بدون هیچ گونه حضانت از وجوه کاربران کار می کنند، این چیدمان را برعکس می کند.
 چالش های فنی بلاک چین همچنان وجود دارد، اما بیت کوین ها ثابت می کنند که بلاک چین ها می توانند کار کنند.وام می خواهید؟ با قرار دادن ارز رمز نگاری شده به عنوان وثیقه، می توانید فوراً آن را دریافت کنید. این یک "قرارداد هوشمند" ایجاد می کند که پول شما را از سایر افرادی که مجموعه ای از بودجه را در بلاک چین در دسترس قرار داده اند، پیدا می کند. نیازی به وام بانکی نیست.
 
همه چیز بر روی به اصطلاح استیبل کوین یا پول پایدار اجرا می شود، که نشانه هایی شبیه به پول هستند که معمولاً برای جلوگیری از نوسانات بیت کوین و سایر ارزهای رمز نگاری شده به دلار آمریکا متصل می شوند. و معاملات به طور خود کار بر روی یک بلاک چین حل می شوند – که در اصل یک دفتر معاملات دیجیتالی است که در شبکه ای از رایانه ها توزیع می شود - به جای این که از طریق بانک یا سایر واسطه های قطع کننده مسیر این کار انجام شود.
 
 امور مالی غیر متمرکز و ارزهای رمز نگاری شده
 
تصویر: دستگاه خود پرداز بیت کوین لوگوی بیت کوین را روی صفحه نمایش می دهد. بیت کوین می تواند به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن پول با استفاده از DeFi استفاده شود. عکس AP/چارلز کروپا
آن چه باعث می شود بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی کار کنند، سیستم تراکنش زیر بنایی است که به عنوان بلاک چین شناخته می شود.

پاداش ها

معاملات انجام شده از این طریق می تواند کار آمدتر، انعطاف پذیرتر، امن تر و خود کارتر از امور مالی سنتی باشد.
 
علاوه بر این، DeFi  تمایز بین مشتریان عادی و افراد یا مؤسسات ثروتمند را که به محصولات مالی بیشتری دسترسی دارند از بین می برد. هر کسی می تواند به یک حوضچه وام DeFi بپیوندد و به دیگران وام دهد. ریسک آن بیشتر از صندوق اوراق قرضه یا گواهی سپرده است، اما بازده احتمالی آن نیز بیشتر است.
 
و این تازه شروع کار است. از آن جا که خدمات DeFi بر روی کد نرم افزار منبع باز اجرا می شود، می توان آنها را به روش هایی تقریباً بی پایان ترکیب و اصلاح کرد. به عنوان مثال، آنها می توانند به طور خود کار وجوه شما را بین گروه های مختلف وثیقه تغییر دهند که بر اساس آن در حال حاضر بهترین بازده را برای نمایه سرمایه گذاری شما ارائه می دهند. در نتیجه، نو آوری سریعی که در تجارت الکترونیک و رسانه های اجتماعی مشاهده می شود می تواند به یک هنجار در خدمات مالی قدیمی تغییر گریز تبدیل شود.
 
این مزایا به توضیح علت شهابی بودن رشد DeFi کمک می کند. در اوج بازار در ماه مه 2021، بیش از 80 میلیارد دلار ارزهای رمز نگاری شده در قرار دادهای DeFi قفل شدند، در حالی که این رقم در سال گذشته کمتر از 1 میلیارد دلار بود. ارزش کل بازار تا 3 اوت 2021، 69 میلیارد دلار بود.
 
این فقط یک قطره از بخش مالی جهانی 20 تریلیون دلاری است، که نشان می دهد فضای زیادی برای رشد بیشتر وجود دارد.
 بی ثباتی شدید و احتمال سود زیاد، توجه هکرها و نهادهای نظارتی را به خود جلب می کند، که هر یک می تواند آینده ارزهای رمز نگاری شده را به خطر بیندازد.در حال حاضر، کاربران، بیشتر معامله گران با ارزهای رمز نگاری شده هستند، اما هنوز سرمایه گذاران تازه کاری نیستند که به پلتفرم هایی مانند Robinhood هجوم برده باشند. حتی در بین دارندگان ارزهای رمز نگاری شده، فقط 1٪  از DeFi  استفاده کرده اند.
 
 امور مالی غیر متمرکز و ارزهای رمز نگاری شده
 
تصویر: جانت یلن در حالی که یک نسخه از سخنرانی را در دست دارد پشت میز می نشیند. جانت یلن، وزیر خزانه داری و دیگر سیاست گذاران در حال بررسی راه هایی برای تنظیم امور مالی غیر متمرکز هستند. عکس AP/ویرجینیا مایو
 

ریسک ها

در حالی که معتقدم پتانسیل DeFi هیجان انگیز است، اما دلایل جدی برای نگرانی نیز وجود دارد.
 DeFi  ایجاد ارتباطات پنهان که پتانسیل انفجار فوق العاده را دارند، بیش از پیش آسان می کند.بلاک چین ها نمی توانند خطرات ذاتی سرمایه گذاری را که نتیجه احتمالی بازده هستند، از بین ببرند. در این حالت، DeFi می تواند نوسانات بالای ارزهای رمز نگاری شده را افزایش دهد. بسیاری از خدمات DeFi قدرتی اهرمی را تسهیل می کنند که در آن سرمایه گذاران اساساً برای افزایش سود خود وام می گیرند اما با ریسک یزرگ تری در مورد از دست دادن رو به رو هستند.
 
علاوه بر این، هیچ بانکدار یا تنظیم کننده ای وجود ندارد که بتواند وجوهی که به اشتباه منتقل شده را باز گرداند. همچنین وقتی هکرها در قراردادهای هوشمند یا سایر جنبه های سرویس DeFi آسیب پذیری پیدا کنند، لزوماً کسی نیست که به سرمایه گذاران بازپرداخت کند. تقریباً 300 میلیون دلار در دو سال گذشته به سرقت رفته است. حفاظت اولیه در برابر ضررهای غیر منتظره هشدار "حذر از سرمایه گذاری" است که هرگز از نظر مالی کافی نبوده است.
 
به نظر می رسد برخی از خدمات DeFi تعهدات نظارتی در ایالات متحده و سایر حوزه های قضایی را نقض می کند، مانند ممنوعیت معاملات توسط تروریست ها، یا اجازه دادن به هر یک از اعضای عامه مردم برای سرمایه گذاری در دارایی های محدود شده مانند (بازار) مشتقات. مشخص نیست که چگونه برخی از این الزامات حتی بدون واسطه های سنتی در DeFi  قابل اجراست.
 
حتی بازارهای مالی سنتی بسیار بالغ و بسیار منظم به دلیل خطرات پنهان دچار شوک و سقوط می شوند، همان طور که جهان در سال 2008، وقتی اقتصاد جهانی به دلیل یک گوشه مبهم وال استریت تقریباً متلاشی شد، شاهد آن بودیم. DeFi  ایجاد ارتباطات پنهان که پتانسیل انفجار فوق العاده را دارند، بیش از پیش آسان می کند.
 حتی بازارهای مالی سنتی بسیار بالغ و بسیار منظم به دلیل خطرات پنهان دچار شوک و سقوط می شوند.نهادهای نظارتی در ایالات متحده و جاهای دیگر به طور فزاینده ای در مورد راه هایی برای مهار این خطرات صحبت می کنند. به عنوان مثال، آنها شروع به فشار آوردن به خدمات DeFi در مورد رعایت الزامات مبارزه با پولشویی و در نظر گرفتن مقررات حاکم بر استیبل کوین می کنند.
 
اما تا کنون آنها تنها شروع به خراشیدن سطح مورد نیاز کرده اند.
 
از آژانس های مسافرتی گرفته تا فروشندگان خودرو ، اینترنت بارها قدرت دچار تنگنای واسطه ها را تضعیف کرده است.DeFi  مثال دیگری از این است که چگونه نرم افزارهای مبتنی بر استانداردهای باز می توانند بازی را به طور چشم گیری تغییر دهند. با این حال، توسعه دهندگان و تنظیم کننده ها هر دو باید عملکرد خود را افزایش دهند تا پتانسیل این اکوسیستم مالی جدید را درک کنند.
 

ارزهای رمز نگاری شده، بلاک چین و جنبه تاریک آنها

 امور مالی غیر متمرکز و ارزهای رمز نگاری شده
 
تصویر: ارزهای رمز نگاری شده حتی شرکت های سرمایه گذاری خود را دارند. رویترز/سیمون واکر
 بسیاری از خدمات DeFi قدرتی اهرمی را تسهیل می کنند که در آن سرمایه گذاران اساساً برای افزایش سود خود وام می گیرند اما با ریسک یزرگ تری در مورد از دست دادن رو به رو هستند.ارزهای رمز نگاری شده  پس از یک سواری وحشیانه، ممکن است در نقطه اوج قرار گیرند.
 
بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی در سال 2017 منفجر شدند و بخش اعظم سال 2018 را از دست دادند و بخش بزرگی از آن سود را از دست دادند. یک واحد بیت کوین، معروف ترین ارز رمزنگاری شده، از زیر 900 دلار آمریکا در پایان سال 2016 به بالاترین رقم تقریبا 20000 دلار در دسامبر 2017 رسید و از آن زمان به اندکی بیش از 6000 دلار سقوط کرد.
 
بی ثباتی شدید و احتمال سود زیاد، توجه هکرها و نهادهای نظارتی را به خود جلب می کند، که هر یک می تواند آینده ارزهای رمز نگاری شده را به خطر بیندازد.
 
در این جا چهار گزارش از بایگانی ما آورده شده است که به خوانندگان در درک بهتر ارزهای رمز نگاری شده و زیر شکم تیره آنها کمک می کند.
 

پول در عصر بیت کوین چیست؟

قبل از این که درباره پول دیجیتال صحبت کنیم، باید در وهله اول تعریف کنیم که پول چیست.
 
به گفته دیوید کوپسل، پروفسور و فیلسوف دانشگاه بوفالو ، پاسخ در واقع پیچیده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. پول به تازگی آن قدر تغییر کرده است که به "شکل هایی که به سختی قابل درک است" تبدیل شده است.
 بلاک چین ها نمی توانند خطرات ذاتی سرمایه گذاری را که نتیجه احتمالی بازده هستند، از بین ببرند. و بنابراین، کوپسل می پرسد، به عنوان بلوک های صفر و یک که نشان دهنده ارزهای دیجیتال هستند که جایگزین کاغذها و سکه های رنگارنگ می شوند، آیا پول هنوز وجود دارد و اگر وجود دارد ارزش آن چیست؟
 
او می نویسد: "بدون بیمه دولتی یا ضمانت نامه های قراردادی، تنها اعتماد متقابل، ارزش و یکپارچگی سیستم را حفظ می کند." "آن چه صاحبان بیت کوین دارند بدهی است، همان طور که صاحبان پول در بانک ها دارای بدهی هایی هستند که به صورت بیت ثبت شده است. آنها نه صاحب بیت هایی هستند که شامل اطلاعاتی باشد که نشان دهنده آن بدهی است، و نه صاحب خود اطلاعات هستند، بلکه آنها مالک شیء اجتماعی - پول - هستند که آن بیت ها نمایندگی کننده از آنهاست. "
 
 امور مالی غیر متمرکز و ارزهای رمز نگاری شده
 
تصویر: لوگوی بیت کوین به طور برجسته در کنفرانس فناوری بلاک چین Consensus 2018 ظاهر می شود. رویترز/مایک سگار
نو آوری سریعی که در تجارت الکترونیک و رسانه های اجتماعی مشاهده می شود می تواند به یک هنجار در خدمات مالی قدیمی تغییر گریز تبدیل شود.

ارزش بلاک چین

آن چه باعث می شود بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی کار کنند، سیستم تراکنش زیر بنایی است که به عنوان بلاک چین شناخته می شود. و اساساً، از یک پایگاه داده غیر متمرکز برای رد یابی و ذخیره اطلاعات به روشی بالقوه قابل اعتماد و مطمئن استفاده می کند.
 
آری جوئلس و ایتای ایال، محققان علوم کامپیوتر در کرنل، استدلال می کنند که بلاک چین ها علاوه بر حفاظت از پول، می توانند "مجموعه ای خیره کننده از مسائل، مانند تثبیت سیستم های مالی، شناسایی افراد بدون تابعیت، ایجاد مالکیت در املاک و رسانه ها و مدیریت کار آمد زنجیره های تأمین" را حل کنند.
 
آنها می نویسند که چالش های فنی بلاک چین همچنان وجود دارد، اما بیت کوین ها ثابت می کنند که بلاک چین ها می توانند کار کنند.
 

توانمند سازی مجرمان

یکی از مشکلات ارزهای رمز نگاری شده این است که نقطه قوت کلیدی آنها - ناشناس ماندن کاربران - یک نقطه ضعف قابل توجه است.
 DeFi  تمایز بین مشتریان عادی و افراد یا مؤسسات ثروتمند را که به محصولات مالی بیشتری دسترسی دارند از بین می برد. Juels  و  Eyalهمراه باIddo Bentov ، فوق دکتری، توضیح می دهند که این به این دلیل است که سیاست حریم خصوصی آنها، با قادر ساختن مجرمان به فرار از تشخیص هویتشان توسط مجریان قانون، به جرم دامن می زند. آنها معتقدند که این مشکل فقط بدتر می شود زیرا ارزهای رمز نگاری شده حتی قوی تر می شوند و راه حل ساده ای در مقابل چشم نیست.
 
نویسندگان استدلال می کنند: "ابزارهای مبارزه با جنایت مستلزم توانمند سازی مقامات است." "ارزهای رمز نگاری شده ذاتاً فناوری های ضد اقتدار هستند. چگونگی حل این تنش، آینده سیستم های پولی جهان را تعیین می کند. "
 
 امور مالی غیر متمرکز و ارزهای رمز نگاری شده
 
تصویر: معادن فناوری جدید برای ارزهای رمز نگاری شده در عملیات پرورش ارزهای رمز نگاری شده. HydroMiner رویترز/لئونارد فوگر
همه چیز بر روی به اصطلاح استیبل کوین یا پول پایدار اجرا می شود، که نشانه هایی شبیه به پول هستند که معمولاً برای جلوگیری از نوسانات بیت کوین و سایر ارزهای رمز نگاری شده به دلار آمریکا متصل می شوند.

دستکاری بیت کوین

مشکلی که مدتها است دارایی های مالی را درگیر کرده است، تقلب و دستکاری قیمت است، مانند زمانی که معامله گران همراه با یک دیگر تلاش می کنند تا قیمت یک ابزار مالی را تعیین کنند.
 
تصور می شد که ارزهای دیجیتال در برابر این نوع رفتارها بیشتر مصون باشند. تحقیقات نیل گندال از دانشگاه تل آویو و تایلر مور از دانشگاه تولسا نشان می دهد دستکاری قیمت در بیت کوین و همتایان آن در مقیاس بسیار وسیعی در حال رخ دادن است که به توضیح افزایش و افت شدید قیمت آنها در سال های اخیر کمک می کند.
 DeFi به خدمات مالی ای اشاره دارد که به طور کامل بر روی شبکه های بلاک چین عمل می کنند، نه از طریق واسطه هایی مانند بانک ها.وزارت دادگستری اخیراً تحقیقاتی را در مورد این که آیا دستکاری قیمت در بازارهای ارزهای دیجیتال صورت گرفته است، آغاز کرد.
 
گاندال و مور می نویسند: "چالش محققان و دیگران در تشخیص دستکاری امروزه قیمت این است که در مورد الگوهای معاملاتی افراد شفافیت کافی وجود ندارد، آن چنان که در دارایی های تنظیم شده تری مانند سهام و اوراق بهادار معامله شده در بورس های سهام مانند داو جونز و نزدک وجود دارد." "درس کلیدی این است که بازارهای ارزهای رمز نگاری شده نیاز به افزایش همکاری بین تنظیم کننده های مالی و پلتفرم های معاملاتی دارند."
 
آنها نتیجه می گیرند که "نتیجه عدم اقدام در این زمینه احتمالاً از دست دادن اعتماد به ارزهای رمز نگاری شده است."
 طرفداران پرشور ارزهای رمز نگاری شده و بلاک چین هایی که بر روی آنها اجرا می شوند وعده های زیادی داده اند.
منبع: کوین ورباخ، University of Pennsylvania، برایان کیوگ، Economy + Business، جف اینگلیس، The Conversation US، نیکول زلنیکر، The Conversation


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.