بازگشت جدی بیت کوین و رمز ارزها به بازار

بیت کوین باز گشته است: به سه دلیل ممکن است این حباب ترکیده نشود. در موضوع بیت کوین، انگلیس و ایالات متحده در حال معامله رمز نگاری هستند – اما چرا این هنوز معامله بزرگی نیست؟
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازگشت جدی بیت کوین و رمز ارزها به بازار

بیت کوین برگشت.
 
سه سال بعد از حبابی که طی آن بیت کوین ارزش خود را از 5،000 دلار به 20،000 دلار آمریکا در کمتر از سه ماه افزایش داد و سپس به طرز چشمگیری ترکید و بیش از 80٪ سقوط کرد، ارز رمز نگاری شده دو باره در آستانه یک رکورد قرار دارد.
 
در روزهای اخیر بیش از 19000 دلار آمریکا معامله شده است، این در حالی است که در ماه اکتبر 10 هزار دلار و در مارس 5900 دلار بود. قیمت اتریوم، دومین ارز رمز نگاری شده بزرگ از نظر ارزش بازار، نیز طی چند ماه گذشته افزایش یافته است و از کمتر از 250 دلار در ماه جولای به حدود 600 دلار آمریکا رسیده است.
 این بار دلایل اصلی بیشتری برای افزایش قیمت ارز رمز پایه وجود دارد.گزارش های وحشیانه ای وجود دارد که می گوید تا پایان سال 2021 بیت کوین می تواند به 100000 دلار یا حتی 318،000 دلار برسد.
 

 بازگشت جدی بیت کوین و رمز ارزها به بازار

 
تصویر: تاریخچه قیمت بیت کوین (به دلار آمریکا) تا 3 دسامبر 2020. یاهو! دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
 
بازارهای ارزهای رمز نگاری شده بسیار بی ثبات هستند، از این رو شاید تا زمان خواندن این ارزش، ارزش بالا رفته باشد، یا دوباره پایین آمده باشد.
 
خوب چه خبر است؟ آیا این یک حباب سوداگرانه دیگر است که توسط "نظریه احمقانه بزرگتر" تقویت می شود؟
 
نه، لزوماً این طور نیست. بر خلاف حباب سال 2017 - وقتی که سر و صدا و هیجان زیادی بر اساس پذیرش یک جریان اصلی واقعی وجود نداشت - این بار دلایل اصلی بیشتری برای افزایش قیمت ارز رمز پایه وجود دارد.
 این واقعیت که قیمت بیت کوین بسیار بی ثبات است، از نظر تاریخی آفت این بخش بوده است.نشانگر این تغییر، موضعِJPMorgan Chase ، بزرگترین بانک در ایالات متحده است. در ماه اکتبر، تحلیلگران در بخش مدیریت دارایی جهانی بانک، قیمت "بیت کوین" را "دو برابر یا سه برابر" کردند.
 
واضح است که چیزی تغییر کرده است، زیرا در سپتامبر 2017، رئیس اجرایی بانک، جیمی دیمون، ارز رمز نگاری شده را "کلاهبرداری" و "بدتر از حباب مشهور بازار tulips bulbs" نامید و گفت که هر کارمندی را که اقدام به این تجارت می کند به دلیل "احمق بودن" اخراج می کند.
 
سه روند اساسی را می توان در پشت این تغییرِ قلب تشخیص داد.
 

1- پول دیجیتال در راه است

اول، تأثیر اقتصادی COVID-19 و دولت هایی است که پول هنگفتی را به اقتصادها پمپ می کنند. با توجه به جذابیت کمتر سرمایه گذاری هایی مانند دارایی، پس انداز و اوراق قرضه، سرمایه گذاران به دنبال دارایی هایی با چشم انداز بهتر بوده اند.
 
پول به سمت دارایی های سنتی "امن" مانند طلا و همچنین سهام همسو با اقتصاد دیجیتال، از جمله سهام های مورد علاقه مثل اپل، مایکروسافت، آمازون، Etsy ، PayPal و Zoom ، سرازیر شده است. بیت کوین جنبه هایی از این هر دو را ارائه می دهد.
 
افزایش چشمگیر خریدهای آنلاین و پرداخت های بدون پول به دلیل COVID-19 نیز علاقه مندی به پول دیجیتال را تسریع کرده است.
 
بانک های مرکزی - از جمله فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن، بانک ملی سوئیس و بانک انگلستان - در تلاش هستند تا ارزهای دیجیتالی خود را بسازند (که معروف است به "ارزهای دیجیتال بانک مرکزی" یا  CBDCکه مخفف “central bank digital currencies” است). پیشرو در این بسته، بانک مردم چین است که در حال آزمایش یک رنمینبی دیجیتال است. (رنمینبی سیستم ارزی جمهوری خلق چین است که در سال 1948 معرفی شد.)
 
ارزهای رمز نگاری شده همچنین از طریق اصطلاحاً "سکه های ثابت" با مقادیر مرتبط با ارزهای بانک مرکزی (دلار آمریکا و مانند آن) و همچنین کیف پول های بهبود یافته، در حال قابل استفاده تر شدن هستند و این، معامله‌ی علائم رمزی را آسان تر می کند.
 
نشانه هایی وجود دارد که این روندها به هم نزدیک می شوند. سیستم پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال چین تا حدی از برنامه های Ethereum پشتیبانی می کند. پی پال در حال حاضر به کاربران آمریکایی امکان خرید بیت کوین از طریق حساب های پی پال خود را می دهد و پرداخت های پی پال را با بیت کوین در سال آینده امکان پذیر می کند.
 

2- این فناوری در حال بلوغ است

دوم، فناوری پشتیبانی ارزهای رمز پایه در حال بلوغ است.
سرمایه گذاران آماتور در معرض "ضررهای ناگهانی و غیر منتظره" قرار دارند. یکی از بزرگترین مشکلات جریان اصلی ارزهای رمز پایه، وجود مقدار زیاد فرآیندهای محاسباتی پر انرژی برای ایجاد امنیت در معاملات است (که این مهم است زیرا نمی خواهید یک رمز یکسان دو بار خرج شود). میزان انتشار کربن حاصل از استخراج بیت کوین بیش از این انتشار برای کشوری مانند سریلانکا برآورد شده است.
 

 بازگشت جدی بیت کوین و رمز ارزها به بازار

 
تصویر: یک معدن Bitcoin در استان سیچوان، چین. لوئی زینگژه / EPA
 
Ethereum با به روز رسانی بزرگ فنی (به نام Eth2) اقدام به انتقال زنجیره بلوک به مکانیزم "اثبات سهام" کرده است که فرایندهای محاسبات پر انرژی را از بین می برد. این باید نگرانی کسانی را که به دلایل زیست محیطی مانع آن می شوند برطرف کند و اجازه دهد تا مقیاس بندی شود.
 
همچنین لایه های کاملاً جدیدی در حال توسعه است که به شما امکان می دهد از فناوری های بلاکچین در بازارهای مالی استفاده کنید. آخرین مورد، مالیه غیر متمرکز (معروف به defi) ، با استفاده از بلاکچین برای ایجاد بازارهای مالی کاملاً دیجیتالی و خودکار، است. این موارد شامل مبادلات غیر متمرکز و معاملات مشتقه بدون واسطه های سنتی مانند بازارهای سهام یا بانک ها است. این تنها با استفاده از زیر ساخت های بلاکچین - و ارز رمز پایه امکان پذیر است.
 

3- مؤسسات، ارزش آن را درک می کنند

سوم – همان طور که با تغییر موضع در JPMorgan Chase نشان داده شده است - سرمایه گذاران نهادی اکنون ارز رمز پایه را پذیرفته اند.
 
Grayscale Investments، اداره کننده دارایی های رمز نگاری شده ایالات متحده، ماه گذشته، در دارایی های ارز رمز نگاری شده برای سرمایه گذاران نهادی از 10 میلیارد دلار آمریکا پیشی گرفت. اخیراً شرکت خدمات مالی جهانی Guggenheim Partners (که دارایی ای بیش از 275 میلیارد دلار آمریکا را مدیریت می کند) اعلام کرد که می تواند تا 530 میلیون دلار در بیت کوین از طریق Grayscale سرمایه گذاری کند.
 
همان طور که ریک ریدر، مدیر اجراییBlackRock ، بزرگترین مدیر صندوق های سرمایه گذاری جهان (با بیش از 7.4 تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت) اعلام کرد، "ارز رمزنگاری شده آمده است که بماند."
 

آیا باید بیت کوین بخرید؟

بنا بر این این برای شما به عنوان یک سرمایه گذار احتمالی خرده فروشی چه معنایی دارد؟ آیا خرید ارز رمز نگاری شده فرصتی برای کسب ثروت به شما می دهد، مانند آن مردی که گفته بود 3000 دلار آمریکا را در بیت کوین به 25 میلیون دلار تبدیل کرده است؟
 
نه واقعا. هنوز این کار، قمار است.
 
این فرصت در اوایل سال بود که قیمت ها بسیار پایین تر بود و بازارها با عدم اطمینان و سر در گمی پر شده بودند. اکنون شما فقط ریسک خریدِ بالا و فروشِ پایین را دارید.
 
تمام ارزهای رمز پایه، دارایی هایی ناپایدار و سوداگرانه باقی می مانند. بسیاری از افراد در گذشته با ورود پر مایه، بد جوری سوخته اند. بیش از 1000 ارز رمز پایه قبلاً شکست خورده اند.
 اکثر شرکت های درگیر در سرمایه گذاری های رمز نگاری هنوز بدون مجوز فعالیت می کنند.شاید این زمان متفاوت باشد و حباب بیت کوین ترکیده نشود. اما اگر چنین باشد، دلیل این امر این است که ارز رمز نگاری شده در حال تبدیل شدن به زیر ساخت های اقتصادی متوقف شده است، نه دست یابی به آخرین الگوی رفتاری ثروتمند کننده.
 
هیچ تضمینی وجود ندارد. فقط وارد شرط بندی ای شوید که توانایی تحمل شکست در آن را دارید.
 

معامله رمز نگاری

بازگشت جدی بیت کوین و رمز ارزها به بازار

تصویر: هر فرازی فرودی دارد. نوویکوف الکسی

توسط تنظیم کننده مالی، اداره رفتار مالی (FCA)، فروش و تبلیغ مشتقات بیت کوین و سایر ارزهای رمز پایه به سرمایه گذاران آماتور در انگلیس ممنوع اعلام شده است. این، چند روز پس از آن که مقامات ایالات متحده مالکان پیشگام مبادلات رمز نگاری BitMex را متهم کردند که بدون ثبت در آمریکا و عدم پیروی از قوانین ضد پولشویی اقدام به کار بیت مک کرده اند، یک ضربه بیشتر به بازار در حال رشد ارزهای رمز نگاری شده است.

تمام ارزهای رمز پایه، دارایی هایی ناپایدار و سوداگرانه باقی می مانند.با توجه به یافته های اخیر دانشگاه کمبریج مبنی بر این که اکثر شرکت های درگیر در سرمایه گذاری های رمز نگاری هنوز بدون مجوز فعالیت می کنند، سایر اپراتورها نیز در برابر کیفر خواست آسیب پذیر هستند.

برای همه کسانی که امیدوارند سرمایه گذاران بیشتری پول خود را برای ارزهای رمز پایه بگذارند، اخبار، بد به نظر می رسد. اما با یک بررسی دقیق، ما خیلی به این امر مطمئن نیستیم.

قطره ها و اقیانوس ها؟

FCA مانع از خرید و فروش سرمایه گذاران خرده فروشی در چیزهایی مانند معاملات آتی و گزینه های ارز رمز نگاری شده می شود، که مردم اغلب از آنها به عنوان راهی برای محافظت از شرط های خود در یک دارایی اساسی استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر قیمت 10٪ کاهش یابد، شما ممکن است یک گزینه فروش تعداد معینی بیت کوین به قیمت امروز را خریداری کنید که در صورت حرکت بازار علیه شما، یک بیمه نامه به شما ارائه می دهد.

FCA اعلام کرد که این ممنوعیت را از 6 ژانویه در نظر گرفته است زیرا سرمایه گذاران آماتور در معرض "ضررهای ناگهانی و غیر منتظره" قرار دارند. استدلال این است که این افراد اغلب بازار را درک نمی کنند، "سوء استفاده از بازار و جرم مالی" در این بخش وجود دارد، ارزهای رمز پایه بسیار بی ثبات هستند و ارزش گذاری آنها دشوار است.

بازگشت جدی بیت کوین و رمز ارزها به بازار

تصویر: صفحه وب FCA. تنظیم کننده انگلیس در تلاش است تا از سرمایه گذاران حمایت کند. مهانیک

اکنون شما فقط ریسک خریدِ بالا و فروشِ پایین را دارید.برای تأکید، باید بگوییم که این ممنوعیت به بازرگانان حرفه ای یا مؤسسات سازمانی مانند صندوق های تأمینی، که به طور معمول اجازه دسترسی به محصولات مالی خطرناک تر از جمعیت عمومی را دارند، داده نمی شود. این موضوع در مورد محافظت از افرادی است که ممکن است "با شنیدن اخبار هیجان انگیز و اخبار درباره صعود و سقوط"، به فکر بیت کوین افتاده باشند و فکر کنند "ممکن است واحد پول آینده باشد". تعداد معدودی سایت تجارت پر جاذبه وجود دارد که ورود سریع و آسان مردم عادی به این دنیا را به آنها ارائه می دهد و تأثیر گذاران YouTube وجود دارند که با شور و شوق آنها را ترغیب می کنند که معاملات پیچیده ای را امتحان کنند.

حدود 1.9 میلیون نفر - حدود 4٪ از جمعیت بزرگسال - در انگلیس ارزهای رمز پایه دارند. ارزش دارایی سه چهارم آنها زیر 1000 پوند است و مطمئناً به عنوان سرمایه گذاران خرده فروشی واجد شرایط هستند. ما نمی دانیم چه بخشی از سرمایه گذاران انگلستان از مشتقات رمز نگاری استفاده می کنند، اما می دانیم که تجارت جهانی این محصولات مالی تقریباً یک پنجم کل بازار رمز نگاری در سال 2019 بود (و در سال 2020 به سرعت در حال رشد است).

با این حال سرمایه گذاران خرده فروشی احتمالاً کاربران اصلی مشتقات نیستند. سایت تجارت eToro در اوایل سال جاری گفته بود که شاید فقط یک دهم از سرمایه گذاران خرده فروشی آنها صرف این قسمت شده است. و با توجه به این که اغلب نیروهای انگلستان از مبادلات غیر مستقر در بریتانیا استفاده می کنند، به راحتی می توان از حوزه قضایی FCA اجتناب کرد. FCA می گوید این ممنوعیت می تواند خسارات و هزینه های سالانه سرمایه گذاران را بین 19 تا 101 میلیون پوند کاهش دهد.

این ممنوعیت همچنین در سطح جهانی تفاوت چندانی ایجاد نمی کند. بازار رمز نگاری انگلستان در مقایسه با دارایی های رمز ارز جهانی که ارزش آن 335 میلیارد دلار آمریکا (258 میلیارد پوند) است، اندک است. بنا بر این انتظار نمی رفت که ممنوعیت FCA تأثیر مخربی بر قیمت بیت کوین یا سکه های جایگزین مانند ethereum بگذارد و مطمئناً این گونه نبود. در واقع، این امر توسط ناظران صنعت به طور گسترده ای انتظار می رفت و بدون شک قبلاً در آن قیمت گذاری شده بود.

نوسان و ریسک بیش از حد

این واقعیت که قیمت بیت کوین بسیار بی ثبات است، از نظر تاریخی آفت این بخش بوده است، و بسیاری از متخصصان بارها و بارها اظهار داشتند که این امر مانع از این می شود که به عنوان ذخیره ارزش عمل کند و به یک ارز کاربردی تبدیل شود. ممکن است استدلال کنید که ممنوعیت تجارت برخی از مشتقات آن، پتانسیل کاهش دادن این نوسان را دارد.

ارز رمزنگاری شده آمده است که بماند.هنگامی که مردم مشتقات را خریداری می کنند، می توان آنها را به شدت خفت یا اهرم کرد، به این معنی که آنها برای افزایش حجم تجارت خود برای کسب سود (یا زیان) بالقوه ، وام می گیرند. بسیاری از مبادلات، به طور معمول در آسیا، به سرمایه گذاران اجازه می دهد 15 برابر اندازه تجارت وام بگیرند، در حالی که برخی از آنها تا بیش از 100 برابر وام می دهند.

وقتی معاملات اهرم می شود، سرمایه گذاران با سرعت بیشتری وارد بازار می شوند، زیرا ضرر یا سود آنها در نسبت وام گرفته شده ضرب می شود. این تأثیر در بازار است که نوسانات قیمت را افزایش می دهد. با این حال بیت کوین اخیراً با وجود نوسانات در کمترین میزان خود در طول زمان معامله کرده است، بنابراین ممکن است ممنوعیت در این زمینه چیز زیادی برای آن نداشته باشد.

بازگشت جدی بیت کوین و رمز ارزها به بازار

تصویر: ترن هوایی در نمودار بازار سهام. یک روز از زندگی بیت کوین (تا همین اواخر).  Studio77 FX Vector

هیچ یک از این موارد به معنای بی معنی بودن این ممنوعیت نیست. مشتقات با اجازه دادن به سرمایه گذاران برای طفره رفتن از شرط بندی خود، بازارها را کارآمدتر می کنند، بنا بر این حتی یک ممنوعیت جزئی در یک کشور بزرگ باید یک گام به عقب برای ارزهای رمز پایه تلقی شود. همچنین این خطر بزرگتر برای صنعت وجود دارد که سایر تنظیم کنندگان مالی جهانی مانند SEC در ایالات متحده و BaFin در آلمان از این الگو پیروی کنند.

یکی از بزرگترین مشکلات جریان اصلی ارزهای رمز پایه، وجود مقدار زیاد فرآیندهای محاسباتی پر انرژی برای ایجاد امنیت در معاملات است.اگر ایالات متحده یا سایر مقامات بخواهند سایر صرافی های ثبت نشده مانند BitMex را متهم کنند، این آسیب می تواند بسیار تشدید شود. این امر می تواند باعث بحران نقدینگی شود زیرا سرمایه گذاران به طور دسته جمعی پول خود را برداشت می کنند. باز هم باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد. BitMex گفته است که از زمان صدور اتهامات آمریکا، حدود 30٪ از وجوه مشتری ها پس گرفته شده است، اما اصرار دارد که این صرافی برای انجام "تجارت به طور معمول" باز است.

اما تا آن جا که به ممنوعیت انگلستان مربوط می شود، ما در تعادل می گوییم که محدود کردن ریسک پذیری بیش از حد بازرگانان آماتور در بخشی که تجارت ارزهای وانیلی به اندازه کافی خطرناک است، منطقی به نظر می رسد. ما با بسیاری از "سرمایه گذاران خرده فروشی" در رمز نگاری ملاقات کرده ایم که عمق دانش آنها طراوت بخش است، بسیار بیشتر از مؤسسات مالی، اما مطمئناً افراد دیگری هستند که ریسک های خود را درک نمی کنند.

برای پایان دادن به یک یادداشت مثبت، بیان می کنیم که بخشی از استدلال FCA در مورد ممنوعیت این بود که "هیچ مبنای قابل اعتمادی" برای ارزیابی ارزهای رمز پایه وجود ندارد، اما نگفته که ارزشی برای ارزهای رمز پایه وجود ندارد. این یک تغییر محسوس است نسبت به آن چه تنظیم کنندگان در گذشته گفته اند، و نشانه ای از استقبال بیشتر از بیت کوین است.

 افزایش چشمگیر خریدهای آنلاین و پرداخت های بدون پول به دلیل COVID-19 نیز علاقه مندی به پول دیجیتال را تسریع کرده است.
منبع: جیسون پاتس، الی رنی، RMIT University، گاوین براون، University of Liverpool



مجله راسخون مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.