دستور پخت مربای قارچ

مربای قارچ از انواع مرباهای خوشمزه و خوش طعم است و شما می توانید این نوع مربا را برای وعده صبحانه خود در منزل تهیه کنید. در دستور ساخت مربای قارچ از زعفران و قارچ و شکر و پودر هل سبز و آبلیمو استفاده می شود.
پنجشنبه، 21 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای قارچ

مواد لازم در تهیه مربای قارچ

قارچ : نیم کیلوگرم

زعفران آب شده : دو قاشق غذاخوری سرپر

شکر : ۷۵۰ گرم

پودر هل سبز : یک قاشق مرباخوری

آبلیمو : یک قاشق چایخوری
 

طرز تهیه مربای قارچ

برای تهیه مربای قارچ ابتدا قارچ ها را به خوبی بشویید سپس آن ها را درون آب نمک رقیق شده به مدت نیم ساعت قرار دهید تا کثیفی قارچ ها خارج شود و بعد از مدت زمان ذکر شده قارچ ها را بشویید.

درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و قارچ ها را به مدت ۸ دقیقه درون آب جوش قرار دهید و بعد از گذشت ۸ دقیقه قارچ ها را آبکشی کنید و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید تا قارچ ها خنک شوند.

در مرحله بعدی طرز تهیه مربای قارچ در صورت تمایل قارچ ها را خرد کنید یا آن ها را به صورت درسته درون قابلمه قرار دهید و در لا به لای قارچ ها شکر بریزید سپس درب قابلمه را ببندید و قابمه را به مدت سه ساعت در یخچال قرار دهید تا شکر به خورد قارچ ها برود و بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید تا مربا به قوام مناسب برسد.

در اواخر پخت مربای قارچ پودر هل سبز و زعفران دمکرده را به مربا بیفزایید و بعد از گذشت یک دقیقه آبلیمو را به مربا اضافه کنید و قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و در مکانی مناسب قرار دهید تا مربا خنک شود سپس مربا را درون بطری های شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

دستور پخت مربای قارچ
 

نکات طلایی برای خوش رنگ و خوش طعم شدن مربای قارچ

در صورت تمایل می توانید قارچ ها را خرد کنید و با آبلیمو بشویید تا رنگ مربای قارچ سفید شود.

قارچ دکمه ای نسبت به قارچ صدفی به مدت زمان بیشتری برای پخت نیازمند است.

در صورت تمایل می توانید در دستور پخت مربای قارچ به جای پودر هل از ۵ دانه هل سبز استفاده کنید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از :

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

دستور پخت مربای قارچ
 

خواص قارچ برای سلامتی

 
۱. تنظیم سطح کلسترول
قارچ کلسترول و چربی ندارد و میزان کربوهیدراتش هم کم است؛ پس مقدار زیادی پروتئینِ کم‌چرب به بدن‌تان می‌رساند.

یکی دیگر از خواص قارچ این است که فیبر و آنزیم‌های خاصی در آن وجود دارند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند.

تازه، پروتئین کم‌چربی که در قارچ وجود دارد، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می‌کند.

توازن و تعادل بین سطح کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مثل تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی و سکته ضروری است.
 
۲. درمان کم‌خونی
کسانی که کم‌خونی دارند در واقع سطح آهن خون‌شان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی‌شان کاهش می‌یابد و مشکل سوءِهاضمه دارند. قارچ یک منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد این آهن توسط بدن جذب می‌شود.‌

با جذب آهن، خون می‌تواند گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند که باعث می‌شود یکی دیگر از فواید قارچ، کمک به سلامتی و افزایش قدرت فرد باشد.
 
۳. پیشگیری از سرطان سینه و پروستات
قارچ سرشار از بتاگلوکان و اسید لینولئیک کُنژوگه (Conjugated Linoleic Acid) است. این مواد خاصیت ضدسرطانی دارند و برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات خیلی مفید هستند.‌ به علاوه اسید لینولئیک آثار مضر استروژن اضافی در بدن را هم متوقف می‌کند.

مقدار زیاد و اضافی استروژن بعد از یائسگی مهم‌ترین دلیل سرطان سینه در خانم‌هاست.

از طرف دیگر بتاگلوکان از رشد سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و تحقیقات زیادی خواص ضدتومور قارچ را اثبات کرده‌اند.
 
۴. دشمن دیابت
یک خاصیت دیگر قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم‌انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود.‌

این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد.

به علاوه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته‌ی موجود در غذا کمک می‌کنند. ‌

قارچ ترکیبات پیچیده‌ی دیگری هم دارد که عملکرد کبد، لوزالمعده و غده‌های درون‌ریز دیگر را هم بهتر می‌کنند و به علاوه باعث تقویت تشکیل انسولین و تنظیم سطح آن در بدن می‌شوند.

افراد مبتلا به دیابت معمولا با مشکلات عفونی مواجه هستند مخصوصا در ناحیه‌ی اندام‌های حرکتی.

این عفونت‌ها برای مدت طولانی فرد را آزار می‌دهند. آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی موجود در قارچ به درمان این عفونت‌ها و دردها کمک می‌کنند.
 
۵. کمک به سلامت استخوان
قارچ یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده‌ی زیادی دارد.

اگر قارچ را به طور مداوم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید خطر ابتلا به پوکی استخوان، درد مفاصل و کاهش تحرک را کاهش می‌دهید.
 
۶. کمک به جذب مواد مغذی
ویتامین D به سختی در سبزیجات پیدا می‌شود و در واقع شکل خوراکی این ویتامین خیلی کم است. اما قارچ سرشار از ویتامین D است و این ویتامین به جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر کمک می‌کند. به علاوه قارچ مقدار زیادی کلسیم و فسفر هم دارد.

حالا که می‌دانید قارچ حاوی چه مواد و ویتامین‌های مفیدی است و با فواید قارچ برای سلامتی آشنا هستید باید هر وقت توانستید قارچ بخورید. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط