داستانهای کوتاه از پیامبر اکرم (ص) (17)

پيامبر اسلام، چند تن از بزرگان قبيله (بنى شيبان) را ديد و آنان را به دين خدا دعوت نمود و به آنها فرمود: (شما را دعوت مى‏كنم كه به وحدانيت خدا گواهى دهيد و بدانيد كه من پيغمبر خدا هستم و مرا پناه دهيد و يارى كنيد، زيرا قريش به مخالفت با اوامر خداوند برخاسته، پيغمبر خدا را تكذيب مى‏كنند و باطل را گرفته و حق را رها كرده‏اند و خدا است كه بى نياز و شايسته حمد و سپاس است.) يكى از آنها به نام (مفروق) كه مردى خوشروى
دوشنبه، 24 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داستانهای کوتاه از پیامبر اکرم (ص) (17)
داستانهای کوتاه از پیامبر اکرم (ص) (17
داستانهای کوتاه از پیامبر اکرم (ص) (17)






مصاحبه مفروق با پيامبر اسلام (ص)

پيامبر اسلام، چند تن از بزرگان قبيله (بنى شيبان) را ديد و آنان را به دين خدا دعوت نمود و به آنها فرمود:
(شما را دعوت مى‏كنم كه به وحدانيت خدا گواهى دهيد و بدانيد كه من پيغمبر خدا هستم و مرا پناه دهيد و يارى كنيد، زيرا قريش به مخالفت با اوامر خداوند برخاسته، پيغمبر خدا را تكذيب مى‏كنند و باطل را گرفته و حق را رها كرده‏اند و خدا است كه بى نياز و شايسته حمد و سپاس است.) يكى از آنها به نام (مفروق) كه مردى خوشروى و زبان آور بود گفت: (ديگر به چه دعوت مى‏كنى؟) پيامبر اسلام اين آيات را تلاوت كرد: قُلْ تَعالَوْا أتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ألاّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أوْلادَكُمْ مِنْ إمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إيّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتى حَرَّمَ اللَّهُ إلاّ بِالْحَقِّ ذلِكُمْ وَصّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (6أنعام/151) بگو بياييد تا آنچه پروردگارتان بر شما حرام كرده است بر شما بخوانم [نخست اين است كه] چيزى را براى او شريك نياوريد، و در حق پدر و مادر نيكى كنيد و فرزندانتان را از [ترس] فقر نكشيد، ما هم شما و هم ايشان را روزى مى‏دهيم، و به كارهاى ناشايسته، چه آشكار آن باشد، چه پنهان نزديك نشويد، و هيچ انسانى را كه خداوند خون او را حرام داشته است نكشيد مگر به حق [به قصاص يا حد]، اين چنين به شما سفارش كرده است، باشد كه انديشه كنيد.
وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتيمِ إلاّ بِالَّتى هِيَ أحْسَنُ حَتّى يَبْلُغَ أشُدَّهُ وَ أوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْميزانَ بِالْقِسْطِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إلاّ وُسْعَها وَ إذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أوْفُوا ذلِكُمْ وَصّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (6أنعام/152) و به مال يتيم نزديك نشويد، مگر به شيوه‏اى كه آن بهتر باشد، تا زمانى كه به كمال بلوغش برسد، و در كار پيمانه و ترازو به داد و درستى رفتار كنيد، ما بر هيچ كس جز به اندازه توانش تكليف نمى‏كنيم، و چون [به داورى يا شهادت] سخن گوييد به عدالت عمل كنيد و لو او [اصحاب دعوى] خويشاوند [شما] باشد، و به عهد الهى وفا كنيد، اين چنين به شما سفارش كرده است، باشد كه پند گيريد.
مفروق گفت: (اين سخن مردم نيست، اگر از سخن مردم زمين بود، ما مى‏شناختيم.) سپس گفت: (ديگر به چه دعوت مى‏كنى؟) پيامبر اكرم آيه زير را قرائت فرمود: إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اْلإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِى الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (16نحل/90) به راستى خداوند به عدل و احسان و اداى حق خويشاوندان فرمان مى‏دهد، و از ناشايستى و كار ناپسند و سركشى باز مى‏دارد، او شما را اندرز مى‏دهد باشد كه پند گيريد.
يعنى خدا به عدالت و نيكوكارى و پيوند با خويشاوندان امر مى‏كند و از كار زشت و ناپسند و ستم نهى مى‏كند، خدا شما را پند مى‏دهد شايد پند گيريد.
مفروق گفت: به خدا كه تو به تمامى اخلاق و اعمال نيك، دعوت كردى. مردمى كه از حق روگردانند و ترا تكذيب مى‏كنند و با تو دشمنى مى‏ورزند، سخت گمراهند. آيا چه عاملى باعث شد كه فرد كافرى با شنيدن دو آيه قرآن، تسليم شود و اقرار به حقانيت اين دين كند؟ آيا عاملى جز برترى قوانين اسلام و در عين حال بى پيرايگى و سادگى و همه جانبه بودن آن وجود داشته است؟!

داستانهای کوتاه از پیامبر اکرم (ص) (17)

پيامبراکرم(ص) گريه مي كند!

مرحوم طبرسى مى‏نويسد: مفسران گويند وقتى آيه: إنَّكَ مَيِّتٌ وَ إنَّهُمْ مَيِّتُونَ (39زمر/30) تو ميرا هستى (خواهى مُرد) و آنان هم ميرا هستند (خواهند مُرد).
نازل شد، پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:( كاش مى‏دانستم اين زمان چه وقتى است) خداوند متعال سوره فتح و نصر را نازل فرمود. پيغمبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله پس از نزول اين سوره، ميان تكبير و قرائت سكوت مى‏كرد و مى‏فرمود: (سبحان اللَّه و بحمده، استغفراللَّه و اتوب اليه) به رسول خدا عرض كردند: پيش از اين چنين ذكرى نمى‏گفتيد؟ فرمود: اين ندا و فرياد جان و روان من است. سپس شديدا گريست، عرض كردند آيا از ترس مرگ مى‏گريى؟ در حالى كه خداوند گناهان پيشين و پسين ترا بخشيده است؟ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: كجاست دهشت روز قيامت، تنگى قبر، تاريكى گور؟ پيغمبر اسلام پس از نازل شدن سوره فتح يكسال زندگى كرد. سپس آيات: لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ (9توبه/128) به راستى كه پيامبرى از ميان خودتان به سوى شما آمده است كه هر رنج كه شما مى‏بريد، براى او گران مى‏آيد، سخت هواخواه شماست [و] به مؤمنان رئوف و مهربان است.
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إلهَ إلاّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ (9توبه/129)
پس اگر رويگردان شدند، بگو خداوند مرا كافى است، خدايى جز او نيست، بر او توكل كردم و او صاحب عرش عظيم است.
تا آخر سوره توبه نازل گرديد. وسوره توبه آخرين سوره كاملى است از قرآن كه بر پيامبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله نازل شد. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پس از نزول اين آيات شش ماه زندگى كرد. و وقتى براى حجة الوداع از مدينه بيرون شد در ميانه راه آيه: يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتيكُمْ فِى الْكَلالَةِ إنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَها نِصْفُ ما تَرَكَ وَ هُوَ يَرِثُها إنْ لَمْ يَكُنْ لَها وَلَدٌ فَإِنْ كانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثانِ مِمّا تَرَكَ وَ إنْ كانُوا إخْوَةً رِجالاً وَ نِساءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اْلأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أنْ تَضِلُّوا وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ (4نساء/176) از تو نظرخواهى مى‏كنند بگو خداوند در باره كلاله به شما چنين فتوا مى‏دهد كه اگر مردى درگذرد و فرزندى نداشته باشد و خواهرى داشته باشد، نصف تركه از آن او [خواهر] است، و [اگر زنى درگذرد و برادرى داشته باشد] در صورتى كه فرزند نداشته باشد، آن مرد [همه تركه را] از او ارث مى‏برد، و اگر خواهران دو تن [يا بيشتر] باشند، دو سوم تركه از آنان است، و اگر گروهى برادر و خواهر باشند، در اين صورت براى هر مرد بهره‏اى برابر با بهره دو زن است، خداوند [ احكامش را] برايتان روشن مى‏سازد تا مبادا گمراه شويد، و خدا به هر چيزى داناست.
كه به آيه (صف) معروف است نزول يافت، سپس در حال وقوف به عرفات آيه: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ ما أكَلَ السَّبُعُ إلاّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أنْ تَسْتَقْسِمُوا بِاْلأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ ديناً فَمَنِ اضْطُرَّ فى‏مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ ِلإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (5مائده/3) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه نامى جز نام خدا به هنگام ذبحش برده باشند، و [حيوان حلال گوشت] خفه‏شده، و به ضرب [چوب و سنگ] مرده، و از بلندى‏افتاده، و شاخ‏خورده و آنچه درندگان از آن خورده باشند، مگر آنچه [به موقع به ذبح شرعى] حلال كنيد و همچنين آنچه براى بتان ذبح شده است و نيز تعيين قسمت به كمك ازلام همه بر شما حرام شده است [و پرداختن به هر يك از] اينها نافرمانى است، امروز كافران از دين شما [و بازگشت شما از آن] نوميد شده‏اند، لذا از آنان نترسيد و از من بترسيد، امروز دين شما را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم و دين اسلام را بر شما پسنديدم، اما هر كس در مخمصه‏اى ناچار شود و مايل به گناه نباشد [و از آنچه نهى شده بخورد] بداند كه خداوند آمرزگار مهربان است.
نازل شد و پس از آن رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله هشتاد و يك روز در قيد حيات بود و بعداًبه ترتيب آيه‏هاى ربا و در واپسين مرحله آيه: وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فيهِ إلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ (2بقره/281) و از روزى بترسيد كه در آن به سوى خداوند بازگردانده مى‏شويد، سپس به هر كس جزاى كردارش به تمامى داده شود، و بر آنان ستم نرود.
نازل گرديد. پيامبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله پس از آن بر حسب اختلاف روايات بيست و يك روز يا نه شب و يا هفت شب زندگانى كرد و در روز دوشنبه سوم ربيع الاول همزمان با طلوع آفتاب طبق روايت شيعه بيست و هشتم صفر سال يازدهم هجرى و يكسال پيش از خسرو اردشير بن شيرويه بن پرويز بن انوشيروان رحلت كردند.
منبع:www.payambarazam.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ابوالفضل و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوالفضل و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
play_arrow
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
play_arrow
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
play_arrow
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
آخرین زیارت شهید جمهور
play_arrow
آخرین زیارت شهید جمهور
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
play_arrow
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
play_arrow
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
music_note
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
play_arrow
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور
play_arrow
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور
تلاوت قرآن آقای حمیدرضا احمدی وفا در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
music_note
تلاوت قرآن آقای حمیدرضا احمدی وفا در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید