اطلاعاتی در خصوص زمان شروع به حرکت نوزاد به صورت چهار دست و پا

در این مقاله به نکاتی در خصوص نحوه حرکت نوزاد بر روی چهار دست و پای خود و زمان شروع به آن پرداخته شده است.
سه‌شنبه، 16 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی در خصوص زمان شروع به حرکت نوزاد به صورت چهار دست و پا
اکثر نوزادان بین سنین 7 و 10 ماهگی نحوه چهار دست و پا راه رفتن را می آموزند. این بدان معنا نیست که ممکن است فرزندتان زودتر از این سن شروع به انجام آن نکند، اما نوزادان به طور متوسط حدود 7 تا 10 ماهگی شروع به چهار دست و پا راه رفتن می کنند. در صورتی که فرزند شما زمانی را بر روی زمین سپری می کند و اوقات زیادی را بر روی شکم قرار داده می شود، امکان دارد زودتر در مهارت چهار دست و پا راه رفتن مسلط شود. با این حال بعضی از نوزادان مرحله چهار دست و پا راه رفتن را انجام نداده و مستقیماً شروع به راه رفتن می کنند. در صورتی که فرزندتان در 7 تا 10 ماهگی هنوز به صورت چهار دست و پا راه نمی رود، سعی کنید دچار هراس نشوید. چنانچه سایر مراحل رشد خود را به خوبی طی می کند و در حال پیدا کردن راهی برای حرکت کردن به این طرف و آن طرف است بنابراین نیازی به نگرانی نیست. بعضی از نوزادان به صورت چهار دست و پا حرکت نمی کنند اما با این وجود راهی برای حرکت بر روی زمین با سینه خیز رفتن یا سر دادن خود بر روی شکم و در امتداد زمین پیدا می کنند. فرزند شما پیش از سردرآوردن از نحوه حرکت مستقیم رو به جلو ممکن است شروع به سر دادن خود در جهت عقب یا به پهلو کند.
 

اختصاص زمانی برای قرار گرفتن بر روی شکم و چهار دست و پا راه رفتن

برای آنکه فرزندتان شروع به حرکت بر روی چهار دست و پای خود بکند، نیاز دارد بتواند بالاتنه اش را با کمک دستان خود نگاه داشته و از ماهیچه های پشت و پای قوی ای برخوردار باشد. اختصاص زمانی برای قرار دادن نوزاد بر روی شکم به او کمک می کند ماهیچه های خود را قوی سازد. هر زمان که سر خود را بالا گرفته تا به اطراف نگاه کند یا بالاتنه خود را با دستانش به بالا می کشد در حال ساخت ماهیچه است. نوزادانی که به قدر کافی و به وفور بر روی شکم خود قرار داده نمی شوند، شاید در یادگیری غلت زدن، چهار دست و پا حرکت کردن و راه رفتن با تأخیر مواجه شوند.
 
اطلاعاتی در خصوص زمان شروع به حرکت نوزاد به صورت چهار دست و پا
 

نحوه یادگیری چهار دست و پا حرکت کردن نوزاد

نوزادان اغلب پیش از شروع به حرکت بر روی چهار دست و پا، خود را به سمت جلو یا عقب، پس و پیش و به صورت گهواره ای تکان می دهند. ممکن است در طول زمان قرار داشتن نوزاد بر روی شکم شاهد بلند شدن او بر روی چهار دست و پا و شروع به تکان دادن خود به جلو و عقب باشید. در صورت مشاهده فرزندتان در حال تکان دادن خود به صورت گهواره ای و به جلو و عقب، بدانید که احتمالاً به زودی شروع به حرکت بر روی چهار دست و پای خود خواهد کرد. و سرانجام متوجه می شود که می تواند از این نوع حرکت گهواره ای به هل دادن خود به سمت جلو استفاده کند.
 
بیشتر بخوانید:«آنچه که باید درباره چهار دست و پا رفتن نوزاد بدانید»
 

نگرانی هایی در خصوص حفظ امنیت نوزادانی که به صورت چهار دست و پا حرکت می کنند

به محض آنکه فرزندتان نحوه حرکت بر روی چهار دست و پای خود را آموخت شاید مجبور شوید بیشتر مراقب او باشید به این دلیل که ممکن است بخواهد کنکاش های بیشتری در اطراف خانه داشته باشد. خوب است که خود بر روی زمین نشسته و ببینید آیا وسیله ای که ممکن است موجب خفگی او شود یا سایر اشیاء و وسایلی که به لحاظ ایمنی خطرناک می باشند بر روی زمین قرار دارند یا خیر. گاهی اوقات بدون نشستن بر روی زمین و قرار گرفتن در خط دید نوزاد قادر نخواهید بود این اشیاء خطرناک را ببینید.
 

نکاتی جهت کمک به نوزاد در یادگیری نحوه حرکت بر روی چهار دست و پا

* اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به قدر کافی و به وفور بر روی زمین قرار داده می شود و در این وضعیت بسر می برد. در صورتی که بر روی زمین قرار نگرفته و زمانی را بر روی شکم نگذراند نمی تواند نحوه حرکت بر روی چهار دست و پای خود را یاد بگیرد.
حرکت گهواره ای به او کمک خواهد کرد حفظ تعادل را یاد بگیرد و وزن خود را از یک دست به دست دیگر انتقال دهد* زمانی که بر روی زمین قرار دارد، سعی کنید به او کمک کرده بر روی چهار دست و پای خود بلند شود. می توانید پتوی نوزادی یا حوله رول شده ای را زیر شکمش قرار داده تا به او کمک شود در آن وضعیت باقی بماند. از دستان خود برای نگاه داشتن فرزندتان استفاده کرده و به او کمک کنید به صورت گهواره ای به جلو و عقب تکان بخورد. حرکت گهواره ای به او کمک خواهد کرد حفظ تعادل را یاد بگیرد و وزن خود را از یک دست به دست دیگر انتقال دهد. حفظ تعادل و تقویت بالاتنه جهت شروع به حرکت بر روی چهار دست و پا از جمله الزامات انجام این کار به حساب می آیند.
 
* حوله ای را برداشته و آن را در زیر شکم فرزندتان قرار دهید. دو انتهای حوله را گرفته و به آرامی به سمت بالا بکشید. این کار موجب می شود بتواند بر روی چهار دست و پای خود بلند شود. زمانی که بر روی چهار دست و پای خود قرار گرفت می توانید به او اجازه دهید حفظ این وضعیت قرار گیری را تمرین کرده یا به جلو و عقب به صورت گهواره ای تکان بخورد. هنگامی که توانست بر روی چهار دست و پا به خوبی قرار بگیرد و در این وضعیت باقی بماند، آنگاه می توانید از یک حوله برای کمک به او در حین تلاش برای حرکت بر روی چهار دست و پا استفاده کنید.
 
* به محض آنکه نوزاد در حرکت گهواره ای بر روی چهار دست و پای خود به مهارت کامل رسید، سعی کنید نوعی اسباب بازی را نزدیک به او آویزان کنید. امید است که از دیدن اسباب بازی هیجان زده شده و سعی کند خود را به آن برساند و در این راه یکی از دستان خود را بلند کرده و برای گرفتن اسباب بازی به جلو حرکت کند.
 
اطلاعاتی در خصوص زمان شروع به حرکت نوزاد به صورت چهار دست و پا
 

چه زمان باید نگران عدم حرکت فرزندم بر روی چهار دست و پا شوم؟

نوزادان همیشه به طور همزمان و مانند یکدیگر به مراحل رشد خود نمی رسند. تا یک سالگی باید به طریقی تلاش نموده به اطراف حرکت کند. لزوماً لازم نیست از چهار دست و پا راه رفتن شروع کند، اما باید بتواند به صورت سینه خیز، سردادن خود یا غلت زدن بر روی زمین به اطراف حرکت کند. در صورتی که فرزندتان هیچ راهی برای هماهنگ ساختن دست و پاهای خود جهت حرکت به این طرف و آن طرف زمین تا 12 ماهگی خود نیافته است، باید با پزشک او تماس بگیرید. همچنین بایستی در صورتی که متوجه شدید به هنگام سینه خیز رفتن یا کشیدن خود (به مدت بیش از یک ماه) یک طرف بدن خود را می کشد، باید پزشک او را از این امر مطلع سازید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.