سلامت کودک

اطلاعاتی از وزن طبیعی نوزاد

در این مقاله می توانید در خصوص وزن طبیعی نوزاد و نکاتی مهم در این باره اطلاعاتی بدست آورید.
چهارشنبه، 27 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی از وزن طبیعی نوزاد
پیگیری میزان پیشرفت وزنی فرزندتان راهی مناسب جهت بررسی مناسب بودن رشد او است، اما اهمیت دارد که بیش از حد به نمودارهای رشد وابسته نشوید. در این بخش نکات با اهمیت در خصوص وزن نوزاد را به اطلاعتان می رسانیم.
 

کاهش وزن نوزاد تازه به دنیا آمده امری طبیعی است

در صورتی که فرزندتان هر روز سنگین تر از روز قبل می شود، نشانه قابل اطمینانی از آن است که در سلامتی و رشد مناسبی بسر می برد. اما چنانچه در ابتدا مشکلی در خصوص افزایش وزن او وجود داشت نگران نشوید. بسیاری از نوزادان در چند روز اول پس از تولد تا 10 درصد از وزن خود را از دست می دهند به این دلیل که بدن آنها در حال دفع ادرار و مکونیوم (مدفوع روزهای نخست) است. به طور معمول تا رسیدن به روزهای چهارم تا پنجم شاهد کاهش وزن خواهید بود و پس از دو هفته 80 درصد از نوزادان سالم به وزن زمان تولد خود باز می گردند.
 

چه زمان بایستی در خصوص وزن فرزند خود کمک بخواهید

در صورتی که پس از دو هفته پیشرفت چندانی در وزن فرزندتان مشاهده نکردید، با مراقب بهداشت یا پزشک خود صحبت کنید. ممکن است تغذیه صحیح فرزند کوچکتان کار سختی باشد و کمک مداوم می تواند تفاوت در سطوح وزنی او ایجاد کند. این افراد می توانند سلامت فرزندتان را بررسی کرده و در خصوص تمام مسائل، از یافتن حالت قرار گیری مناسب و راحت بدن برای شیردهی گرفته تا کمک به قرار گرفتن صحیح نوزاد بر روی سینه نکاتی را به شما گوشزد می کنند.
 

درک نمودار وزن نوزاد

وزن فرزند شما در پرونده سلامت شخصی ثبت خواهد شد. در این پرونده خطوط منحنی شکلی را مشاهده خواهید که تحت عنوان منحنی صدکی شناخته می شوند که میانگین افزایش وزن و قد نوزاد در هر گروه سنی را نشان می دهد. به عنوان مثال در صورتی که وزن فرزندتان در صدک سی و پنجم قرار داشته باشد، وزن او از 34% نوزادان همسن خود بیشتر و از 64% آنها کمتر است.
 
بیشتر نوزادان با بزرگتر شدن در یک خط رشدی مشابه پیش می روند اما اگر فرزندتان به طور کامل در یک خط رشدی جدیدی قرار گرفته است، نگران نشوید. همچنین قرار گرفتن در بالا یا پایین صدک رشدی اشکالی ندارد اما اگر از دو صدک یا بیشتر عبور کرد مهم است که با مراقب بهداشت خود صحبت کنید.
 
اطلاعاتی از وزن طبیعی نوزاد


چند مدت به چند مدت بایستی فرزند خود را وزن کنید

در طول دو هفته نخست پس از تولد، فرزندتان به طور مرتب وزن می شود تا اطمینان حاصل شود به وزن زمان تولد خود بازگشته است. پس از آن تنها به بررسی های سریع و گذرا نیاز خواهد داشت.
 
* صفر تا 6 ماهگی: یکبار در ماه یا کمتر
 
* 6 تا 12 ماهگی: دو ماه به دو ماه یا کمتر
 
* یک سالگی: حداکثر هر سه ماه یکبار
 

بررسی شاخص توده بدنی (BMI) کودک نوپا

فرزند شما زمانی که به سن دو سالگی برسد، پزشک ممکن است از وزن و قد او جهت محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) استفاده کرده و قرار گرفتن آن در محدوده حاکی از سلامتی را بررسی نماید. در صورتی که در این محدوده قرار نداشته باشد مشاوره های مفیدی در زمینه رژیم غذایی و ورزشی فرزندتان به شما خواهد داد.
 

تمام نوزادان متفاوت از یکدیگر هستند

اکثر نوزادان در شش تا نه ماهه نخست به سرعت بر وزنشان افزوده می شود، سپس در زمان نوپایی اضافه وزن کمتری خواهند داشت.
 
در صورتی که فرزندتان به آرامی وزن اضافه می کند نگران نباشید. هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است و گرچه نمودارهای رشد مفید هستند اما نبایستی نگران شوید. چنانچه فرزندتان در حال کاهش وزن است و احساس نگرانی می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.