استراتژی واقعیت افزوده

در این مقاله به این که چرا هر سازمانی به استراتژی واقعیت افزوده نیاز دارد پرداخته می شود و به کاربردهای فناورانه آن اشاره می شود.
چهارشنبه، 17 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استراتژی واقعیت افزوده
در حالی که دنیای فیزیکی سه بعدی است، اکثر داده ها در صفحات و پرده های دو بعدی به دام می افتند. این شکاف بین دنیای واقعی و دیجیتال مانع از بهره برداری کامل از حجم اطلاعاتی است که اکنون در اختیار ما است. واقعیت افزوده، مجموعه ای از فناوری ها که داده ها و تصاویر دیجیتالی را روی اجسام و محیط های فیزیکی قرار می دهد، این فاصله را پر می کند. با قرار دادن اطلاعات به طور مستقیم در زمینه ای که ما آن را به کار می گیریم، AR  یا واقعیت افزوده توانایی ما را برای جذب و عمل به آن افزایش می دهد.
 
مایکل ای. پورتر از هاروارد و جیمز ای. هپلمان، مدیرعامل سازنده نرم افزار صنعتی PTC می گویند که AR رابط جدید بین انسان و ماشین خواهد شد. بسیاری از مردم با برنامه های سرگرمی AR مانند فیلترهای Snapchat آشنا هستند، اما AR در زمینه های تجاری بسیار کاربردی تر است. سازمان های پیشگام در حال حاضر آن را در توسعه محصول، تولید، لجستیک، بازاریابی، خدمات و آموزش پیاده سازی کرده اند و در زمینه کیفیت و بهره وری پیشرفت های چشمگیری را شاهد هستند.
 
AR نحوه تجسم اطلاعات، دریافت و پیروی از دستور العمل ها و تعامل با محصولات را توسط کاربران بهبود می بخشد. به عنوان مثال، AccuVein  از فناوری AR استفاده می کند که امضای حرارتی رگ های بیمار را به تصویری که روی پوست چسبانده می شود تبدیل کند و مکان یابی آنها را بسیار ساده تر کند. بوئینگ از AR برای نشان دادن نحوه مونتاژ بال هواپیما به کارآموزان استفاده می کند - و زمان انجام این کار را تا 35 درصد کاهش می دهد. درGE ، کارگران کارخانه با استفاده از دستورات صوتی در تجربیات AR برای انجام سیم کشی پیچیده، به بهره وری مشابهی دست یافته اند.
 نمای شماتیک دو بعدی یک روش در یک دفترچه راهنما، تبدیل به هولوگرام های سه بعدی تعاملی می شود که کاربر را از طریق فرایندهای لازم راهنمایی می کند. AR  تأثیر گسترده ای بر نحوه رقابت شرکت ها خواهد داشت. این مقاله برخی از سؤالاتی را که شرکت ها هنگام ادغام آن در استراتژی ها و عملیات خود باید بپرسند به خوانندگان می رساند.
 
بین انبوه داده های دیجیتالی در دسترس ما و دنیای فیزیکی که در آن از آنها استفاده می کنیم، گسستگی اساسی ای وجود دارد. در حالی که واقعیت سه بعدی است، داده های غنی که اکنون باید برای اطلاع از تصمیمات و اقدامات خود داشته باشیم، همچنان در صفحات و پرده های دو بعدی به دام می افتند. این شکاف بین دنیای واقعی و دیجیتالی، توانایی ما را در استفاده از سیل اطلاعات و بینش های تولید شده توسط میلیاردها محصول متصل هوشمند (SCP) (smart, connected product) در سراسر جهان محدود می کند.
 
واقعیت افزوده، مجموعه ای از فناوری ها که داده ها و تصاویر دیجیتالی را در دنیای فیزیکی قرار می دهد، وعده می دهد که این شکاف را برطرف کرده و قابلیت های بکر و منحصر به فرد بشر را آزاد کند. اگر چه هنوز در مراحل ابتدایی است، AR آماده ورود به جریان اصلی است. طبق یک برآورد، هزینه های مربوط به فناوری AR در سال 2020 به 60 میلیارد دلار رسید. AR بر شرکت های هر صنعت و بسیاری از انواع دیگر سازمان ها، از دانشگاه ها گرفته تا شرکت های اجتماعی تأثیر می گذارد، و در ماه ها و سال های آینده، نحوه یادگیری، تصمیم گیری و تعامل با دنیای فیزیکی را تغییر می دهد. همچنین نحوه خدمات دهی شرکت ها به مشتریان، آموزش کارکنان، طراحی و ایجاد محصولات و مدیریت زنجیره ارزش آنها و در نهایت نحوه رقابت آنها تغییر خواهد کرد.
 
باید درک کنیم که AR چیست، و تکنولوژی و برنامه های در حال توسعه آن کدام است، و این که چرا این قدر مهم است. اهمیت آن با تکثیر SCP ها یا محصولات متصل هوشمند به طور تصاعدی افزایش می یابد، زیرا قدرت آنها را در ایجاد ارزش و شکل دهی مجدد رقابت تقویت می کند. AR به رابط جدید بین انسان و ماشین تبدیل می شود و دنیای دیجیتالی و فیزیکی را بر هم می زند. در حالی که چالش هایی در استقرار آن وجود دارد، سازمان های پیشگام مانند آمازون، فیس بوک، جنرال الکتریک، کلینیک مایو و نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر AR را پیاده سازی کرده و تأثیر عمده ای بر کیفیت و بهره وری دارند. لازم است که یک نقشه راه ارائه دهیم برای این که چگونه شرکت ها باید AR را مستقر کنند و انتخاب های مهمی که آنها در ادغام AR در استراتژی و عملیات با آنها رو به رو خواهند شد را تعیین کنیم.
 

واقعیت افزوده چیست؟

برنامه های جداگانه AR چندین دهه است که وجود دارد، اما اخیراً فناوری های مورد نیاز برای آشکارسازی پتانسیل آن در دسترس قرار گرفته است. در اصل، AR  حجم داده و تجزیه و تحلیل را به تصاویر یا انیمیشن هایی تبدیل می کند که روی دنیای واقعی پوشانده شده اند. امروزه اکثر برنامه های AR از طریق دستگاه های تلفن همراه تحویل داده می شوند، اما تحویل به طور فزاینده ای در حال تغییر به پوشیدنی های بدون دست مانند نمایشگرهای روی سر یا عینک های هوشمند است. اگر چه بسیاری از مردم با برنامه های ساده سرگرمی AR مانند فیلترهای Snapchat و بازی Pokémon Go  آشنایی دارند، اما AR در شیوه های بسیار مهم تری در تنظیمات مصرف کننده و کسب و کار – به - کسب و کار کاربرد دارد. برای مثال، نمایشگرهای AR-head-up که ناوبری، هشدار تصادف و سایر اطلاعات را مستقیماً در دید رانندگان قرار می دهند، در حال حاضر در ده ها مدل خودرو موجود است. دستگاه های پوشیدنی AR برای کارگران کارخانه که دستور العمل های تولید، مونتاژ یا خدمات را اضافه می کنند، در هزاران شرکت آزمایش می شوند. AR در حال تکمیل یا جایگزینی کتابچه های راهنمای سنتی و روش های آموزشی با سرعتی بیشتر است.
 
به طور کلی، AR  یک الگوی جدید ارائه اطلاعات را فعال می کند، که ما معتقدیم تأثیر عمیقی بر نحوه ساختار، مدیریت و تحویل داده ها در اینترنت خواهد داشت. اگر چه وب نحوه جمع آوری، انتقال و دسترسی به اطلاعات را تغییر داد، اما مدل آن برای ذخیره و تحویل داده ها - صفحات روی صفحه  نمایش های تخت - محدودیت های عمده ای دارد: از افراد می خواهد که اطلاعات دو بعدی را برای استفاده در دنیای سه بعدی به صورت ذهنی ترجمه کنند. این همیشه آسان نیست، همان طور که همه کسانی که از دفترچه راهنمای تعمیر برای تعمیر دستگاه کپی دفتر کار استفاده کرده اند این را می دانند. AR با قرار دادن مستقیم اطلاعات دیجیتالی روی اشیاء یا محیط های واقعی، به افراد اجازه می دهد تا فیزیک و دیجیتال را به طور همزمان پردازش کنند، و نیازی به پل زدن ذهنی بین این دو نیست. این امر توانایی ما را در جذب سریع و دقیق اطلاعات، تصمیم گیری و اجرای سریع و کارآمد کارهای مورد نیاز بهبود می بخشد.
AR بیش از سه برابر احتمال یک سوزن زنی موفق در اولین تلاش را افزایش می دهد.

کشف واقعیت افزوده

وجود نمایشگرهای AR در خودروها نشان دهنده روشن این امر است که برنامه رایگان واقعیت افزوده HBR چه کارهایی می تواند انجام دهد. تا همین اواخر، رانندگانی که از ناوبری GPS استفاده می کردند باید نقشه ای را روی صفحه تخت نگاه می کردند و سپس نحوه استفاده از آن را در دنیای واقعی پیدا می کردند. به عنوان مثال، برای خروج صحیح از یک چهار راه گرد شلوغ، راننده باید نگاه خود را بین جاده و صفحه نمایش تغییر داده و تصویر روی نقشه را به طور ذهنی وصل کند به محل چرخش مناسب. نمایشگرهای AR-up تصاویر ناوبری را مستقیماً بر روی آن چه راننده از میان شیشه جلو می بیند قرار می دهند. این باعث کاهش تلاش ذهنی استفاده از اطلاعات، جلوگیری از حواس پرتی و به حداقل رساندن خطای راننده می شود و ذهن افراد را برای تمرکز بر روی جاده آزاد می کند.
 
 استراتژی واقعیت افزوده
 
تصویر: همگرایی فیزیکی و دیجیتالی
 
AR در بازارهای مصرفی پیشرفت می کند، اما تأثیر ظهور آن بر عملکرد انسان در محیط های صنعتی بیشتر است. در نظر بگیرید که چگونهNewport News Shipbuilding ، که ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده را طراحی کرده و می سازد، از AR در اواخر مراحل تولید خود برای بازرسی یک کشتی استفاده می کند و برای حذف سازه های ساختمانی فولادی که بخشی از حامل نهایی نیستند، علامت گذاری می کند. از لحاظ تاریخی، مهندسان مجبور بودند کشتی واقعی را با نقشه های پیچیده دو بعدی مقایسه کنند. اما باAR ، آنها اکنون می توانند طرح نهایی را روی کشتی مشاهده کنند، که زمان بازرسی را تا 96 درصد کاهش می دهد - از 36 ساعت به 90 دقیقه. به طور کلی، برای کارهای تولیدی با استفاده از AR، صرفه جویی در زمان به اندازه 25 درصد یا بیشتر، امری معمولی است.
 

قابلیت های کلیدی  AR

 SCP ها (یعنی محصولات متصل هوشمند یا smart, connected product ها) که در خانه ها، محل کار و کارخانه های ما گسترش می یابند به کاربران اجازه می دهند تا عملیات و شرایط محصول را به صورت بلادرنگ، کنترل و شخصی سازی کنند. عملیات محصول را از راه دور سفارشی کنید و عملکرد محصول را با استفاده از داده های بلادرنگ بهینه کنید. و در برخی موارد، هوش و اتصال به SCP ها اجازه می دهد تا کاملاً خودگردان باشند.
 
AR  به گونه ای قدرتمند ارزش ایجاد شده توسط آن قابلیت ها را بزرگ می کند. به طور خاص، نحوه تجسم و در نتیجه دسترسی کاربران به تمام داده های نظارتی جدید، نحوه دریافت و پیروی از دستور العمل ها و راهنمایی های مربوط به عملکرد محصول و حتی نحوه تعامل و کنترل خود محصولات را بهبود می بخشد.
 

تجسم کنید

برنامه های AR نوعی دید شبیه اشعه ایکس را ارائه می دهند و ویژگی هایی داخلی را نشان می دهند که در غیر این صورت مشاهده آنها دشوار است. به عنوان مثال، در شرکت تجهیزات پزشکیAccuVein ، فناوری AR امضای حرارتی رگ های بیمار را به تصویری تبدیل می کند که روی پوست چسبانده می شود و پیدا کردن رگ ها را برای پزشکان راحت تر می کند. این به طور چشمگیری میزان موفقیت خونگیری و سایر اقدامات عروقی را بهبود می بخشد. AR بیش از سه برابر احتمال یک سوزن زنی موفق در اولین تلاش را افزایش می دهد و نیاز به "تشدید" (یا  escalation)(به عنوان مثال درخواست کمک) را تا 45 درصد کاهش می دهد.
 AR  حجم داده و تجزیه و تحلیل را به تصاویر یا انیمیشن هایی تبدیل می کند که روی دنیای واقعی پوشانده شده اند.بوش رکسروت، ارائه دهنده جهانی واحدهای قدرت و کنترل های مورد استفاده در تولید، از تجسم تقویت شده با AR برای نشان دادن طراحی و قابلیت های واحد قدرت هیدرولیکی CytroPac متصل و هوشمند خود استفاده می کند. برنامه AR  به مشتریان اجازه می دهد تا نمای سه بعدی از پمپ داخلی واحد و گزینه های خنک کننده را در چندین پیکربندی و نحوه هماهنگی زیر سیستم ها را با یکدیگر مشاهده کنند.
 
 استراتژی واقعیت افزوده
 
تصویر: تجسم کنید. یک نمایش نمایشگاهی AR که توسط مایکروسافت و ولوو توسعه یافته است، یک نمای اشعه ایکسی از موتور و زیر خودرو را ارائه می دهد.
 

آموزش دهید و راهنمایی کنید

AR تاکنون بازتعریف آموزش، تربیت و مربیگری بوده است. این عملکردهای مهم، که بهره وری نیروی کار را بهبود می بخشند، ذاتاً پرهزینه و پرکار هستند و اغلب نتایج ناهمواری را به همراه دارند. برای مثال، دستور العمل های مکتوب برای کارهای مونتاژ اغلب سخت و زمانبر است. ویدئوهای آموزشی استاندارد تعاملی نیستند و نمی توانند با نیازهای یادگیری فردی سازگار شوند. آموزش حضوری هزینه بر است و نیاز است که دانش آموزان و معلمان در یک مکان مشترک، گاهی اوقات مکرر، ملاقات کنند. و اگر وسایلی که دانش آموزان با آنها آموزش می بینند در دسترس نباشد، ممکن است نیاز به آموزش اضافی داشته باشند تا آموخته های خود را به محیط واقعی منتقل کنند.
 
AR  با ارائه راهنمایی بصری به صورت بلادرنگ، در محل، و گام به گام به صورت بصری در مورد کارهایی مانند مونتاژ محصول، عملکرد دستگاه و چیدن انبار به آن مسائل می پردازد. برای مثال، نمای شماتیک دو بعدی یک روش در یک دفترچه راهنما، تبدیل به هولوگرام های سه بعدی تعاملی می شود که کاربر را از طریق فرایندهای لازم راهنمایی می کند. فاصله کمی تا تخیل یا تفسیر باقی می ماند.
 
 استراتژی واقعیت افزوده
 
تصویر: آموزش دهید و راهنمایی کنید. یکی از کارکنان شرکت تجهیزات کشاورزی Agco دستور العمل های AR را برای کار بر روی شیرآلات هیدرولیکی تراکتور مشاهده می کند. کلینت فورد
 AR رابط جدید بین انسان و ماشین خواهد شد.در بوئینگ، آموزش AR تأثیر چشمگیری بر بهره وری و کیفیت روش های پیچیده ساخت هواپیما داشته است. در یک مطالعه بوئینگ، AR  برای راهنمایی کارآموزان در 50 مرحله مورد نیاز برای جمع آوری بخش بال هواپیما شامل 30 قسمت مورد استفاده قرار گرفت. با کمکAR ، کارآموزان کار را در مدت زمانی 35 درصد کمتر از کارآموزانِ استفاده کننده از نقشه ها و مستندات سنتی دو بعدی به پایان رساندند. و با این فناوری، تعداد کارآموزان با تجربه اندک یا بدون تجربه که می توانستند عملیات را در اولین بار به درستی انجام دهند 90 درصد افزایش یافت.
 

تقویت تصمیم گیری بشر

در اصل، قدرت واقعیت افزوده از نحوه پردازش اطلاعات توسط انسان رشد می کند. ما از طریق هر یک از حواس پنج گانه خود به اطلاعات دسترسی داریم - اما با نرخ های مختلف. بینایی بیشترین اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهد: تخمین زده می شود که 80 تا 90 درصد اطلاعاتی که انسان دریافت می کند از طریق بینایی به دست می آید.
 
توانایی جذب و پردازش اطلاعات با توجه به ظرفیت ذهنی ما محدود می شود. تقاضای این ظرفیت "بار شناختی" نامیده می شود. هر کار ذهنی که ما انجام می دهیم ظرفیت موجود برای سایر کارهای همزمان را کاهش می دهد.
 
بار شناختی به تلاش ذهنی مورد نیاز برای پردازش نوع خاصی از اطلاعات بستگی دارد. به عنوان مثال، خواندن دستور العمل ها از صفحه کامپیوتر و عمل به آنها بار شناختی بیشتری نسبت به شنیدن همان دستور العمل ها ایجاد می کند، زیرا حروف باید به کلمات ترجمه شوند و کلمات تفسیر شوند. بار شناختی همچنین به "فاصله شناختی" یا فاصله بین شکلی که اطلاعات ارائه می شود و زمینه ای که در آن اعمال می شود بستگی دارد. در نظر بگیرید که چه اتفاقی می افتد وقتی شخصی در هنگام رانندگی به تلفن هوشمند برای راهنمایی مراجعه کند. راننده باید اطلاعات صفحه را مصرف کند، این اطلاعات را در حافظه کاری ذخیره کند، جهت ها را به محیط فیزیکی رو به رو تبدیل کند و سپس در حین کار با وسیله نقلیه به آن جهت عمل کند. بین اطلاعات دیجیتالی روی صفحه و زمینه فیزیکی که اطلاعات در آن استفاده می شود، فاصله شناختی قابل توجهی وجود دارد. برخورد با این فاصله بار شناختی ایجاد می کند.
 
ترکیبی از سرعت انتقال و جذب اطلاعات و فاصله شناختی که در استفاده از آن نقش دارد، در ریشه عبارت تکراری "یک عکس ارزش هزار کلمه دارد" نهفته است. وقتی به دنیای فیزیکی نگاه می کنیم، مقدار زیادی از تنوع اطلاعات را تقریباً آنی جذب می کنیم. به همین ترتیب، یک نگاره یا تصویری که اطلاعات جهان فیزیکی را بر هم قرار می دهد و آنها را برای ما در زمینه قرار می دهد، فاصله شناختی را کاهش می دهد و بار شناختی را به حداقل می رساند.
 
این توضیح می دهد که چرا AR بسیار قدرتمند است. هیچ رابط کاربری گرافیکی ای بهتر از دنیای فیزیکی که در اطراف خود می بینیم وجود ندارد هنگامی که توسط یک پوشش دیجیتالی از داده ها و راهنمایی های مربوطه در جا و زمانی که مورد نیاز است، تقویت شود. AR وابستگی به اطلاعات خارج از زمینه و سخت پردازش دو بعدی را در صفحات و صفحه های نمایش حذف می کند در حالی که توانایی ما را در درک و کاربرد اطلاعات در دنیای واقعی بسیار افزایش می دهد.
 
منبع: میخائیل ای پورتر، جیمز ای هوپلمن، Harvard Business Review


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.