از خوردن جعفری غافل نشوید

(Parsley) جعفری از آن دست سبزیجات معطر و پر فایده ای است که نباید از مصرف آن به صورت خام و پخته غافل شویم، این سبزی حاوی عناصر غذایی متعدد و مفید؛ از جمله: منگنز، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم و ید است، و حتی ریشه و تخم آن نیز خاصیت درمانی دارد. برخی جعفری را به عنوان یک سبزی تزیینی استفاده می کنند، در حالی که این سبزی سرشار از مواد مغذی برای سلامتی بسیار مفید است و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین «ث» می باشد.
پنجشنبه، 27 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از خوردن جعفری غافل نشوید
از خوردن جعفری غافل نشوید
از خوردن جعفری غافل نشوید






(Parsley) جعفری از آن دست سبزیجات معطر و پر فایده ای است که نباید از مصرف آن به صورت خام و پخته غافل شویم، این سبزی حاوی عناصر غذایی متعدد و مفید؛ از جمله:
منگنز، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم و ید است، و حتی ریشه و تخم آن نیز خاصیت درمانی دارد. برخی جعفری را به عنوان یک سبزی تزیینی استفاده می کنند، در حالی که این سبزی سرشار از مواد مغذی برای سلامتی بسیار مفید است و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین «ث» می باشد.

سرشار از ترکیبات ضد سرطان

از جمله ترکیبات مفید موجود در جعفری کومارین ها هستند که در جلوگیری از لخته شدن خون مؤثرند. فلانوییدها (ترکیبات ضد رادیکال های آزاد) دسته دیگر ترکیباتی است که مواد آنتی اکسیدان بسیار قوی را شامل می شود و عمل مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کند. این ترکیبات با رادیکال های آزاد اکسیژن ترکیب شده و از آسیب رساندن آن ها به سلول های بدن جلوگیری می کند.
میوه این گیاه حاوی روغن های فراری است که از تشکیل سلول های سرطانی در حیوانات آزمایشگاهی که به آن ها رژیم غذایی حاوی جعفری خورانده شده بود، جلوگیری نمود. جعفری منبع بسیار خوبی از ویتامین «ث»، «آ»، «ب1»، «ب2»، «ب3» و پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر، کلسیم، مواد نشاسته ای، پروتئین، مواد چربی و آب است. ویتامین های موجود در آن سنگ مجاری ادرار را از بین می برد. جعفری یبوست و گازهای معده را نیز برطرف می سازد.
از این سبزی معطر به عنوان تقویت کننده و تنظیم کننده بر گردش خون نام برده می شود. تأثیرات آن بر تقویت حافظه را هم نباید از قلم انداخت. علاقه مندان به طب گیاهی معتقدند که دم کرده ی ریشه جعفری برای درمان تنگی نفس مناسب است و آن را برای درمان سرخک نیز توصیه می کنند. (1)

پی نوشت ها :

1.روزنامه جام جم، ضمیمه، 1386/10/20.

منبع: ماهنامه ی نامه ی جامعه 42، نشریه ی فاطمه الزهرا(علیها السلام)




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.