هرآنچه که باید راجع به آمادگی جسمانی بدانیم

رسیدن به سطح مطلوبی از آمادگی جسمانی، کم‌وبیش، خواستهٔ همگی ماست و می‌تواند برای سلامتی بسیار سودمند باشد. اما برای کسی که تخصصی در این زمینه نداشته باشد، آمادگی جسمانی صرفا مفهومی کلی است و برای استفادهٔ بهتر از آن، ابتدا باید با جزئیات و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده‌اش آشنا شد.
شنبه، 27 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به آمادگی جسمانی بدانیم

آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی ، سلامت و تندرستی عمومی است و میتوان اینگونه تعریف کرد ، توانایی انجام گونه‌ های مختلف از ورزشها، مشاغل و فعالیت‌های روزانه می‌باشد. آمادگی جسمانی از طریق تغذیه مناسب، تمرینات درست جسمانی و با شدت متوسط و استراحت کافی به دست می آید.

آمادگی جسمانی به انگلیسی Physical fitness می باشد.
 
رشته ورزشی آمادگی جسمانی و انواع آن
هر رشته ورزشی چهار بخش عمده دارد که عبارتند از تکنیک، تاکتیک، آمادگی‌جسمانی و آمادگی روانی.

یکی از مهمترین بخش‌های تمرینی در هر رشته ورزشی، آمادگی‌جسمانی است که رکن و اساس دستیابی به اجراها ومهارت‌های ورزشی است و هدف از آن توسعه و افزایش قابلیت‌های عملی ورزشکاران می‌باشد. آمادگی‌جسمانی اولین مرحله پیشرفت ورزشکار می باشد و موفقیت‌های بعدی ورزشکار، براساس آمادگی‌جسمانی عمومی بدست می‌آیند.

هرچه زمان بیشتری به آمادگی‌جسمانی عمومی در برنامه تمرینات اختصاص یابد اجراها و مهارت‌های ورزشی بهتر خواهد بود. آمادگی‌جسمانی یعنی قابلیت انجام فعالیت‌های بدنی بدون ایجاد خستگی و حفظ این قابلیت در بعد عمومی و همگانی آن برای هر انسانی مهم می‌باشد؛ چراکه به فرد کمک می‌کند تا در فعالیت‌های روزمره خود توان لازم را داشته باشد. هدف از آمادگی‌جسمانی بدون توجه به ویژگی‌های رشته ورزشی موردنظر، بهبود توانایی و ظرفیت کاری ورزشکاران می‌باشد.1
 

اجزای آمادگی تندرستی

اجزای آمادگی تندرستی عبارتند از: استقامت قلبی - عروقی، ترکیب بدنی، قدرت و استقامت عضلانی و انعطاف پذیری. در این بخش هر کدام از این عناصر تعریف می شود و ارتباط آنها با تندرستی مشخص می گردد و از شیوه های توسعه این عناصر بحث می گردد.
 
 1- استقامت قلبی - عروقی
استقامت قلبی - عروقی عبارت است از توانایی بدن در اکسیژن رسانی به عضلات در حال کار، جهت انجام فعالیت جسمانی. انجام فعالیت های شدید و طولانی مدت به کارآیی سیستم قلب و عروق بستگی دارد. هر قدر کارآیی این سیستم بیشتر باشد، میزان فعالیت بدنی قبل از رسیدن به حد خستگی بیشتر خواهد بود. اگر اکسیژن کافی توسط سیستم قلبی - تنفسی در اختیار عضلات در حال کار قرار نگیرد، از کیفیت و میزان اجرا کاسته خواهد شد. استقامت قلبی - عروقی یکی از اجزای مهم تندرستی است. 

آمادگی قلبی - عروقی را می توان از طریق برنامه های مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا  توسعه داد و حفظ کرد.
 
 2- ترکیب بدنی      
ترکیب بدنی عبارت است از تشریح بدن بر حسب عضله، استخوان، چربی و دیگر عناصر در رابطه با آمادگی تندرستی، ترکیب بدنی عبارت است از درصدی از وزن بدن که ترکیبی  از چربی در مقایسه با بافت بدون چربی یا بافت نرم است. درصد بالای چربی بدن عامل مهمی در فقدان آمادگی تندرستی است و به عنوان یکی از  فاکتور های بیماری زا مطرح می باشد برای بهبود ترکیب بدنی می توان با اصلاح شیوه زندگی ، مقدار چربی بدن را کاهش داد.
 
هرآنچه که باید راجع به آمادگی جسمانی بدانیم
 
 3- قدرت و استقامت عضلانی
قدرت عضلانی عبارت است از حداکثر نیرویی که یک عضله و یا گروه عضلانی فقط برای یک بار می تواند در مقابل یک نیروی مقاوم اعمال کند.

به اعتقاد بعضی از مردم، استقامت و قدرت عضلانی فقط برای ورزشکاران و کسانی که در کارهای سنگین فعالیت می کنند، لازم است. در صورتی قدرت و استقامت عضلانی برای اجرای کار های روزمره نیز ضروری است. این اجزای آمادگی جسمانی برای تمام مردم در انجام کارهای روزانه، حفظ وضعیت قامت و مقاومت در مقابل خستگی ضروری است.

با افزایش سن، حفظ استقامت و قدرت ضروری است. زیرا اینکار در زندگی مستقل نقش مهمی دارد. کسب قدرت واستقامت عضلات بالا تنه از طریق بارفیکس و عضلات شکم از طریق دراز و نشست ، نمونه هایی از تمرینات حفظ وضعیت قامت و بهبود ظاهر شخص می باشد.
 
 4- انعطاف پذیری
انعطاف پذیری به عنوان حداکثر دامنه ی حرکت در یک مفصل تعریف می شود.   این عامل یکی از مهمترین عناصر آمادگی جسمانی است. انعطاف پذیری در پیشگیری از آسیب های عضلانی نیز مؤثر است.

ضعف انعطاف پذیری موجب ناهماهنگی در حرکات می شود و همچنین موارد آسیب دیدگی را افزایش می دهد. استفاده از برنامه های کششی قبل و بعد از تمرین موجب بهبود درد عضلانی و گرفتگی عضلات پس از فعالیت های شدید بدنی می شود.

انعطاف پذیری در اجرای فعالیت های جسمانی نقش مؤثری دارد و موجب اجرای مؤثر تمام فعالیت های حرکتی اعم از فعالیت های مرتبط با کار روزمره و یا ورزش می شود و فرد را در اجرای بهتر فعالیت ها یاری می کند، ولی این عامل اغلب نادیده گرفته شده و از توسعه ی آن غفلت می شود.2
 

فواید آمادگی جسمانی برای بدن

آمادگی جسمانی به اندام شخص ارتباط ندارد. چون ممکن است فردی با وزن کمتر، از نظر جسمی برای انجام هر فعالیت بدنی آماده‌تر باشد.

اما یک فرد با وزن بیشتر، در انجام فعالیت های بدنی، ضعیف عمل کند. پس نگران نباشید چون حتی با بدن ضعیف هم می توانید عضلات قوی داشته باشید.

برای رسیدن به آمادگی جسمانی بالا به تمرینات طولانی و سخت نیازی نیست. پس با وجود سن زیاد هم توانایی افزایش آمادگی جسمانی را خواهید داشت.

بنابراین ۱۵۰ دقیقه تمرین متوسط در هفته منجربه تغییرات چشم گیری در میزان آمادگی جسمانی می شود. در نتیجه می توانید از همین امروز شروع کنید. برنامه ای برای تمرین بریزید و از نتایج به دست آمده شگفت زده شوید.
 
کنترل وزن
اقدامات لازم برای افزایش آمادگی جسمانی به صورت ناخودآگاه روی کاهش وزن تأثیر می گذارد. پس با یک تیر دو نشان را بزنید و وزن و آمادگی جسمانی را کنترل کنید.

از طرفی با انجام این تمرینات، حجم عضلات و متابولیسم بدن افزایش می یابد. بنابراین با افزایش کالری سوزی احتمال چاقی نیز کاهش می یابد.
 
هرآنچه که باید راجع به آمادگی جسمانی بدانیم
 
سلامت قلب و عروق
با انجام تمرینات آمادگی جسمانی، سلامت قلب و استقامت قلبی عروقی تضمین شده و به شکل خارق العاده ای تقویت می شود.

بدین منظور عضلات قلب با انجام تمرینات هوازی تقویت شده و فشار کمتری برای پمپاژ به قلب وارد می شود. همچنین با تقویت قلب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی مثل: فشار خون، گرفتگی عروقِ قلبی و یا خطر سکته کاهش پیدا می کند.
 
عضلات قوی‌تر و حجیم‌تر
یکی از فاکتورهای بدنِ سالم افزایش استقامت و قدرت عضلانی برای انجام هر فعالیت بدنی است. به راستی فایده افزایش عضله سازی و قدرت عضلانی چیه؟ باید بگیم که با عضله سازی:

تراکم استخوانی بالا می رود؛

توانایی بدن برای انجام کارهای روزمره افزایش پیدا می کند؛

در نتیجه متابولیسم کلی بدن افزایش پیدا کرده و شما خوش اندام تر می شوید؛

بدن قوی شده و در مقابل همه آسیب و بیماری ها یه جورایی واکسینه می شوید؛

فرم و وضعیت ایستایی بدن بهبود پیدا کرده و کمتر دچار کمر درد یا عوارض آن می شوید.
 
سلامت روان و آرامش ذهنی
تمرین و ورزش یک آیین برای پرورش جسم و روح شناخته می شود و این یک حقیقت اثبات شده برای اتفاقات خوب است، از جمله:

تقویت روح و جسم

کاهش استرس و افسردگی

افزایش ظرفیت های روحی و فکری

افزایش عزت نفس، اعتماد به نفس و کیفیت خواب

کاهش یا تسکین مشکلاتی مثل سردردهای میگرنی
 
بهبود زندگی سالم
ناخودآگاه با ورود ورزش به برنامه روزانه ناخودآگاه بیشتر عادت های ناسالم حذف می شود.  عادت های ناسالمی چون: کشیدن سیگار، مصرف الکل، خواب بی موقع و بی کیفیت، تغذیه ناسالم و روابط مضر برای روح و روان.

در آخِر هم به بمب انرژی تبدیل شده و فِرفِره وار دنبال کارهای روزمره خواهید بود.
 
پیشگیری از بیماری
به طور کلی تقویت سیستم ایمنی یکی از تأثیرات فیتنس و ورزش بر بدن هست. این روزها کرونا امان همه رو بُریده است. پس برای جلوگیری از کرونا باز هم باید ورزش کنید.

پس هیچ جوره نمی توان از فواید ورزش فرار کرد. ورزش از ابتلای افراد به بیماری های دیگر هم جلوگیری می کند، از جمله:

بهبود و کنترل قند خون؛

افزایش کلسترول HDL (خوب) و کاهش کلسترول LDL (بد)؛

تقویت سیستم گردش خون و ریه‌ها؛

کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله: سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، دیابت نوع دو (دیابت بزرگسالان)، بیماری‌های ریوی و …
 
هرآنچه که باید راجع به آمادگی جسمانی بدانیم
 
مدیریت درد عضلانی
اگر پادرد و زانو درد دارید، اگر دنبال کاهش درد در این نواحی از بدن هستید، باز هم ورزش چاره کار است.

این توصیه را متخصصان تعذیه و ورزش دارند، چون ورزش در نهایت علاوه بر تمام تأثیراتش، دردهای مختلف را تسکین می‌دهد. حالا حتما از خودتان می پرسید، فواید دیگر ورزش در کاهش دردهای عضلانی چیست؟

افزایش طول عمر

درمان تأخیر در پیری

کاهش کمر درد و زانو درد

حفظ سبک زندگی مستقل

تسهیل در بارداری و زایمان

تقویت روحیه شاد و سرزنده

کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان.3

پینوشتها
1.www.minevisam.com
2.www.kowsarsport.com
3.www.fitamin.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.