سلامت کودک

نحوه درمان یبوست در نوزاد

در این مقاله سعی شده است یبوست در نوزاد را مورد بررسی قرار داده و چند راه درمانی آن را در اختیارتان قرار دهیم.
سه‌شنبه، 18 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه درمان یبوست در نوزاد
آیا تصور می کنید فرزندتان دچار یبوست شده است؟ والدین با مشاهده کوچکترین تغییر در عادات اجابت مزاج فرزندشان دچار نگرانی می شوند. این امر معمولاً بین هفته دوم تا ششم پس از تولد رخ می دهد. تقریباً در این بازه زمانی دفعات دفع نوزاد به طور معمول کاهش می یابد (به ویژه در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند). کاهش دفعات اجابت مزاج نوزاد لزوماً به معنای ابتلاء او به یبوست نیست. آنچه در حال اتفاق افتادن است به بلوغ و تکامل رسیدن دستگاه گوارش نوزاد می باشد به طوری که اکنون بدن او بهتر می تواند مواد مغذی موجود در شیر را هضم و جذب کند. در نتیجه مدفوع کمتری تولید می شود.
 
همچنین ممکن است هنگام دفع گاز معده یا اجابت مزاج فرزندتان، متوجه «زور زدن» او شوید. والدین این موضوع را نیز به یبوست ربط می دهند اما همیشه اینطور نیست. زور زدن، خرخر و ناله کردن به ویژه در بازه زمانی حدود 4 تا 6 هفتگی امری متداول به حساب می آید. فرزند شما در حال آگاهی از حواس و رویدادهای مهم بدن خود است. او با زور زدن و فشار آوردن به خود در حال آموختن نحوه عملکرد ماهیچه ها و چگونگی اجابت مزاج است. زمانی که در این کار به مهارت رسید زور زدن هایش نیز کاهش می یابد. با این حال چنانچه فرزندتان هنگام زور زدن گریه می کند احتمالاً مشکلی برایش پیش آمده است.
 
یبوست به فشرده و متراکم شدن مدفوع و سختی دفع آن می گویند. نوزادان معمولاً دچار یبوست نمی شوند مگر آنکه تمام نشانه های زیر را تجربه کنند...
 
* عدم اجابت مزاج به مدت سه روز (برای نوزادانی که از طریق شیر خشک تغذیه می شوند) یا به مدت یک هفته (برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند).
 
* مدفوع سفت، خشک و زبر
 
* گریه در حین اجابت مزاج
 
* مدفوع طبیعی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نرم و روان است. رنگ آن زرد یا خردلی تا نارنجی با تکه های کوچک سفیدی است که شبیه به دانه به نظر می رسند. تعداد دفعات اجابت مزاج می تواند از انجام عمل دفع پس از هر مرتبه تغذیه تا یک یا دو بار در هفته متفاوت باشد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به ندرت دچار یبوست می شوند به این دلیل که شیر مادر تقریباً 100% و به طور کامل هضم می شود. بسیاری از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نیز اجابت مزاج کمی دارند اما این بدان معنا نمی باشد که دچار یبوست شده اند.
 
نحوه درمان یبوست در نوزاد
 
* مدفوع طبیعی نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند نرم و خمیری است. بسته به نوع شیر خشک مصرفی نوزاد رنگ مدفوع او سبز مایل به خاکستری، زرد، خرمایی یا قهوه ای خواهد بود. تعداد دفعات اجابت مزاج یک یا دو مرتبه در هر 1 یا 2 روز می باشد. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند معمولاً بیشتر اوقات در حال مبارزه با یبوست هستند. این به دلیل آن است که شیر خشک به راحتی توسط بدن نوزاد هضم و استفاده نمی شود.
 

علل بروز یبوست در نوزاد

در ادامه به چند مورد از علل بروز یبوست در نوزاد اشاره شده است:
 
1- کافی نبودن مقدار مایعات
در صورتی که فرزندتان به قدر کافی مایعات در اشکال شیر مادر، شیر خشک یا آب دریافت نکند، ممکن است دچار یبوست شود. روده بزرگ آب را از مواد زائد گرفته و به بدن انتقال می دهد در نتیجه موجب سفت و کم آب شدن مدفوع می شود.
 
2- معرفی مواد غذایی جدید
نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند زمانی که برای نخستین بار مواد غذایی جامد یا غذای کمکی وارد رژیم غذایی آنها می شود یا در صورتی که از شیر مادر به شیر خشک تغییر تغذیه داده شوند معمولاً دچار یبوست می شوند. این به دلیل آن است که بدن آنها به هضم غذایی غیر از شیر مادر عادت ندارد.
برخی از مواد غذایی مانند پنیر، بستنی، ماست، نان سفید، ماکارونی، موز، ذرت و سیب زمینی باعث بروز یبوست می شونداطمینان حاصل کنید که غذاهای جدید را به آرامی به فرزندتان معرفی کنید تا فرصت کند خود را با آنها تطبیق دهد. برخی از مواد غذایی مانند پنیر، بستنی، ماست، نان سفید، ماکارونی، موز، ذرت و سیب زمینی باعث بروز یبوست می شوند. مقادیر اندک از این غذاها معمولاً مشکلی پیش نمی آورد.
 
3- انواع مختلف شیر خشک
نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند در معرض ابتلاء به یبوست قرار دارند. برخی از شیر خشک ها مانند شیر خشک های بدون لاکتوز یا شیر خشک های غلیظ شده می توانند در بعضی از نوزادان ایجاد یبوست نمایند. تغییر شیر خشک همچنین می تواند منجر به بروز یبوست در نوزاد شود.
 

نحوه رفع یبوست نوزاد

اقدامات بسیاری وجود دارد که می توانید برای رفع یبوست فرزند خود اتخاذ نمایید. حمام آب گرم و ماساژ شکم را امتحان کنید تا موجب کار کردن شکم او و اجابت مزاج شود. به آرامی اما محکم شکم فرزند خود را در جهت عقربه های ساعت با حرکات طولانی ماساژ دهید. به طور متناوت از حرکت دوچرخه بر روی پاهای او استفاده کنید. فرزندتان را به پشت قرار داده و پاهای او را به آرامی در حالت نیمه خم نگاه دارید و به آرامی شروع به حرکت دادن پاها همانند پدال زدن هنگام دوچرخه سواری کنید.
 
نحوه درمان یبوست در نوزاد
 
اقدامات دیگری که می توانید جهت رفع یبوست انجام دهید موارد زیر را شامل می شود:
 
آب
افزایش مقدار آبی که به فرزند خود می دهید معمولاً در درمان یبوست مؤثر است. برای نوزادان بزرگتر از 2 ماه، حدود 2 تا 4 اونس یا 57 تا 113 میلی لیتر آب دو مرتبه در روز علاوه بر مصرف معمول مایعات بدهید. چنانچه یبوست فرزندتان بهبود نیافت، 2 تا 4 اونس آب میوه (آب انگور،  آب گلابی، آب سیب، آب گیلاس یا آب آلو) دو مرتبه در روز مصرف کند.
 
شکر
شکر با کشیدن مایعات اضافی به سمت روده نوزاد موجب نرم شدن مدفوع می شود. می توانید یکی از انواع شکر (شکر قهوه ای یا شربت ذرت) را به شیر خشک فرزندتان اضافه کنید. همچنین می توانید آن را در مقدار کمی آب جوشیده خنک شده بریزید و پس از حل کردن به فرزندتان بدهید.
 
آب میوه
آب سیب، آب گلابی یا آب آلو می توانند در رفع یبوست بسیار مؤثر باشند. اما برای نوزادان کمتر از سه ماهه توصیه نمی شود.
 
میوه و سبزیجات
در صورتی که فرزندتان شروع به خوردن غذای جامد یا کمکی کرده است، افزودن میوه و سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی او به عدم بروز یبوست کمک می کند. به فرزند خود دو مرتبه در روز غذاهای حاوی فیبر بالا (نخود، لوبیا، زردآلو، هلو، آلو، گلابی یا اسفناج) بدهید تا زمانی که یبوست او بهبود یابد.
 
دارو
داروهای ملین تنها در صورتی باید استفاده شوند که درمان های طبیعی تأثیری در بهبود یبوست نداشته باشند و یا یبوست شدید باشد. بسیاری از داروهای ملین برای نوزادان مناسب نمی باشند. پیش از استفاده از دارو حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
 

نکته مهم:

در صورتی که موارد زیر را در فرزندتان مشاهده کردید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:
 
* یبوست به یک مشکل دائمی تبدیل شده باشد.
 
* فرزندتان وزن اضافه نمی کند.
 
* تعداد پوشک هایی که در روز خیس می کند کمتر از 6 عدد باشد.
 
* خون در مدفوع فرزند خود مشاهده کنید.
 
* متوجه هرگونه خونریزی از ناحیه مقعد شوید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.