در رساله حاضر زنان راوي پيامبر، زندگي و احاديث آنان معرفي شده است و محدوده مطالعه آن براساس حروف الفبا از حرف ((ذال)) تا ((ياء)) ميباشد. روش تحقيق چنين است كه ابتدا بر اساس مطالعه كتب سيره، تاريخ و رجال نام زنان راوي حديث نبوي استخراج گرديده، سپس به شرح حال و احاديث آنان پرداخته شده است . اين رساله در دو فصل تدوين شده است . فصل اول
عنوان پایان نامه : آشنايي با احوال و احاديث زنان راوي پيامبر (ص)
پژوهشگر : طيبه علينژاد مقطع تحصیلی : كارشناسي ارشد دانشگاه : تربيت مدرس سال دفاع : 1377 استاد راهنما : نهله غروينائيني تعداد صفحات : 152 زبان : فارسي + چكيده انگليسي
چکیده :
در رساله حاضر زنان راوي پيامبر، زندگي و احاديث آنان معرفي شده است و محدوده مطالعه آن براساس حروف الفبا از حرف ((ذال)) تا ((ياء)) ميباشد. روش تحقيق چنين است كه ابتدا بر اساس مطالعه كتب سيره، تاريخ و رجال نام زنان راوي حديث نبوي استخراج گرديده، سپس به شرح حال و احاديث آنان پرداخته شده است . اين رساله در دو فصل تدوين شده است . فصل اول شامل مقدمه و پيش درآمدي بر موضوع، تعريف مسئله، روش تحقيق، طرح فرضيات و مسائل مربوط به تاليف پاياننامه ميباشد. در فصل دوم با عنوان روات از صحابيات ، در هر قسمت اسامي راويان به ترتيب حروف الفبا ذكر گرديده، سپس نام يا نامهاي ديگر او، نام پدر و مادر، همسر، فرزندان و شرح حال راوي - در صورتي كه در كتب مربوطه شرح حالي از وي وجود داشته باشد - پس از آن فضايل راوي و در ادامه نام كساني كه كه از راوي مورد نظر روايت كردهاند، تعداد احاديثي كه به او نسبت دادهاند و بالاخره تاريخ وفات او ذكر شده است . در بخش پاياني از شرح حال هر راوي تحت عنوان احاديث ، احاديثي كه از راوي رسيده ذكر شده است . در صورتي كه راوي احاديث بسياري داشته بنا به انتخاب نويسنده برخي از آنها بيان شده است . در صورتي كه راويي احاديث بسياري داشته بنا به انتخاب نويسنده برخي از آنها بيان شده است و اگر از راويي حديثي نرسيده و تنها در كتب مختلف او را از راويان حديث نبوي برشمردهاند، نامش در زمره روات از صحابيان آمده است .
عنوان پایان نامه : اثبات عصمت رسولاكرم (ص) در قرآن كريم
پژوهشگر : محسن احتشامي نيا دانشگاه : آزاد اسلامي تهران واحد مركزي سال دفاع : 1376 استاد راهنما : سيد محمد باقر حجتي زبان : فارسي
چکیده :
اين پاياننامه در چهار فصل تدوين شده است . فصل اول درباره سير تاريخي ادعاي موهوم وجود تناقص در قرآن از عهد پيامبر اسلام (ص) تا عصر حاضر.فصل دوم در زمنيه تناقض به عنوان عامل و انگيزه اين ادعاي موهوم. در اين فصل آيات متشابه و روش نادرست در فهم آنها از عوامل اين ادعا معرفي شدهاند. در فصل سوم ادله قرآني و روائي عدم وجود تناقض در قرآن كريم و در فصل چهارم اسباب موهم تناقض و پاسخگويي به شبهات آمده است . در اين فصل تعارضات ظاهري ميان آيات قرآن از علل موهم ادعاي وجود تناقض در قرآن دانسته شده است .
عنوان پایان نامه : اخلاق محمدی (ص)
پژوهشگر : طیبه سالمیان استاد راهنما : سرکارخانم اعظم رحمت آبادی زبان : فارسي
چکیده :
خداوند حکيم در کتاب خود ، وجود مبارک پيامبر گرامی اسلام- صلی الله عليه و آله - را اسوه حسنه و بهترين نمونه عملی برای مسلمانان و بلکه تمام انسانها معرفی فرموده است ، با توجه به نياز جامعه اسلامی به الگو پذيری از آن حضرت و اقتدا کردن به ايشان در شئونات و کارهای مختلف زندگی، نيازمند دانستن سيره و روش های عملی بکار گرفته شده توسط آنحضرت هستيم ، بنابراين با هدف آشنايي با روشها و اصول کلی زندگی حضرت رسول - صلی الله عليه و آله - اين تحقيق را انجام دادم. البته در بررسی اخلاقيات پيامبر - صلی الله عليه و آله - به نمونه هايي از سيره ايشان در زندگی فردی و اجتماعی اکتفا شد و از آوردن مسائل سياسی تا حد امکان صرف نظر گرديد. منقلب شدن حال پيامبر خدا - صلی الله عليه و آله - در موقع نماز و مقدم دانستن آن بر هر کار ديگر بهترين نمونه اهميت دادن به اين عبادت پرمحتوای اسلامی است . وقتی آن حبيب خدا در نيمه شب در مناجات خود اشک می ريزد و از خدا می خواهد که حتی برای يک لحظه او را بخود وانگذارد وظيفه و حال ما روشن است که چه بايد بکنيم. کوتاه کردن نماز جماعت بخاطر کودکان و رسيدگی به حوايج مردم پس از اتمام نماز در مسجد، گوياترين مطلب برای اهميت دادن و رسيدگی به مشکلات مسلمانان است خوش رفتاری با زن و فرزند ، اصحاب و مسلمانان و با افراد جاهل و نادانی که اعمال جسارت آميز نسبت به ايشان روا داشتند موجب می شد همه مجذوب اين اخلاق کريمانه و زيبا شوند.که اين مطالب بطور تفصيلی در بخش دوم فصل دوم و سوم اشاره شده است . آنحضرت با تمام عظمتی که داشتند مهمان خود را با گذاشتن پشتی، نشاندن در جای خود ، بدرقه و پذيرايي ،گرامی می داشتند . هيچگاه از کلمات زشت و تحقير آميز استفاده نمی کردند و با سخنان مودبانه و مناسب ، پاسخگوی مردم بودند . وصله زدن به لباس و کفش با دستان مبارکشان ، دوشيدن گوسفند ، نشستن روی زمين، غذا خوردن با بردگان ، سلام به کودکان و سوار شدن بر کمترين مرکبها همه و همه بيانگر تواضع و فروتنی آن شخصيت عظيم تاريخی است که هيچگاه نشد مانند رهبران و فرمانروايان طاغوتی برای خود ، شان و مقام ظاهری و تشريفات زائد قائل شوند . و حتی برای شاد کردن دل مومن بدون اينکه دروغی گفته باشند ، با کلمات مناسب آنها را می خندانيدند و خوشحال می کردند اين مطالب در بخش دوم فصل سوم به آنها اشاره شده است . زندگی ساده ايشان به تمام مدعيان رهبری ، ثابت کرد يک رهبر الهی با استفاده از کمترين امکانات مادی و بدون تجملات و تشريفات می تواند بهترين و بانفوذترين رهبری و هدايت را داشته باشد و بايد اين موضوع را از خانواده خود نيز بخواهد تا همه بدانند منظور از مسئوليتها و مديريت در اسلام برخورداری خود و اطرافيان از نعمتهای دنيوی نيست بلکه هدف ، خدمت به مردم است و اگر کسی گرفتار دنيا شد ، ديگر نمی تواند در مسير معنويت و در مسند رهبری مردم موفق باشد . زندگی مختصر حضرت و همراهی عملی ايشان با فقرا ، تحمل اين وضعيت را بر آنان آسان می نمود. علاوه بر اينکه ايشان دائما درصدد کمک به قشر محروم جامعه و کم کردن فاصله طبقاتی بودند .که اين مطالب بطور تفصيلی در بخش دوم فصل چهارم بيان شده است . نظافت لباس و بدن ، مسواک زدن ، معطر نمودن خود ، شانه زدن به موی سر و صورت و امثال آن از سيره آن حضرت است . رعايت مسائل بهداشت فردی و محيط و استفاده از معالجه و مداوا کردن و توصيه های موثر و مفيد آنحضرت در اين زمينه ها نمونه خوبی برای مسلمانان در اهميت دادن به مساله بهداشت و درمان می تواند باشد. برنامه ريزی و نظم و انضباط حضرت در کارهای شخصی ، مديريتی ، جنگ و غيره ، به همه مسلمين آموخت که انسان بدون برنامه و بی نظم نمی تواند فرد موفقی در زندگی باشد.که اين مطالب بطور تفصيلی در بخش دوم فصل پنجم و ششم و ... بيان شده است . صبر و استقامت و تحمل مشکلات و سختی ها توسط شخص پيامبر- صلی الله عليه و آله - ، وظيفه بسيار سنگينی بود که در عرصه های مختلف تبليغی ، جنگی ، مديريتی ، الگوی زيبايي از پايداری را به نمايش می گذاشت . مدارا کردن با مردم و آسان گرفتن دين ، از ابزارهای مهم ايشان برای پيشبرد اهداف الهی شان بود تا مردم در اثر سختگيری های بيجا از دين خدا بيزار و متنفر نشوند. رعايت عدالت در حقوق همسران و کودکان و حتی نگاه کردن به حاضرين در مجلس در حال سخن گفتن ، گرفتن حق مظلومين و گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه ،نمونه های عملی و بارزی بود که حضرت رسول- صلی الله عليه و آله - در جهت اقامه عدل در طول رهبری الهی خويش به يادگار گذاشتند .که اين مطالب بطور تفصيلی در بخش سوم فصل اول و دوم بيان شده است . همه اينها بهترين نمونه و سرمشق عملی زندگی ، برای مسلمانان جهان است که اميدواريم با بکاربستن آن امت خوبی برای آن حضرت باشيم. برای اين مهم از منابع تاريخی چون سيره ابن هشام و مغازی واقدی و منابع اخلاقی چون مکارم اخلاق طبرسی و کتابهايي که بطور اختصاصی به اخلاقيات و سنن پيامبر- صلی الله عليه و آله - مثل شمائل النبی ترمذی و سنن النبی علامه طباطبائی و نيز کتابهای معاصر چون سيره نبوی دلشاد تهرانی استفاده شده است . منبع:www.payambarazam.ir ادامه دارد... /ج
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.