سلامت کودک

پنج نکته جهت رفع احتقان بینی نوزادان و کودکان

در صورتی که فرزندتان دچار گرفتگی بینی شده و در تنفس به مشکل برخورده است می توانید جهت تسکین او راهکارهایی که در این مقاله آمده است را امتحان کنید.
شنبه، 6 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنج نکته جهت رفع احتقان بینی نوزادان و کودکان
حتماً مشاهده تلاش فرزندتان برای نفس کشیدن به هنگام گرفتگی بینی سخت و رنج آور است. علاوه بر آن ممکن است کمی احساس درماندگی نمایید به این دلیل که او هنوز نمی داند چگونه بینی خود را تخلیه نماید یا به اصطلاح فین کند. آیا می دانید در این مواقع برای تسکین حال دلبندتان چه باید بکنید؟
 
ابتدا تمام علائم فرزند خود را مورد بررسی قرار دهید. به خاطر داشته باشید زمانی که از طریق بینی نفس می کشد حتی اگر دچار کمی گرفتگی بینی نیز شده باشد باز هم ممکن است گرفتگی بیش از آنچه در واقعیت است به نظر برسد. به این دلیل که مجرای بینی نوزاد نسبتاً کوچک است.
 

رعایت نکات ساده و کاربردی

در صورتی که فکر می کنید فرزندتان در واقع دچار سرماخوردگی (یا سایر مشکلات احتقانی) شده است، بسیار اهمیت دارد آنچه از دستتان برمی آید را برای تسکین حال او انجام دهید، چرا که گرفتگی بینی می تواند بر توانایی فرزندتان در مکیدن یا بلع مایعات تأثیر بگذارد. در این بخش نکاتی را برای کودکان یا نوزادان بزرگتر از چهار ماه گوشزد می کنیم:
 
پنج نکته جهت رفع احتقان بینی نوزادان و کودکان
 
1- سر فرزندتان را بالا نگاه دارید
اطمینان حاصل کنید که سر فرزندتان در زاویه حدود 30 درجه بالا نگاه داشته شده باشد تا مخاط بتواند به راحتی تخلیه شود. سعی کنید پتویی را تا کرده و آن را زیر تشک تخت در قسمت فوقانی قرار دهید. (اطمینان یابید که زاویه تشک آنقدر زیاد نشود که فرزندتان به سمت پایین غلت بخورد).
 
در مواقعی که علائم شدید است به منظور کمک به سهولت در تخلیه، همچنین می توانید فرزندتان را درون صندلی خودرو مخصوص کودک گذاشته به طوری که در وضعیت زاویه دار قرار گیرد یا او را در حالت عمود بر روی سینه خود نگاه دارید. هر یک از این روشها موجب بالا نگاه داشته شدن سر فرزندتان شده و به مخاط اجازه می دهد به سمت پایین جریان یابد.
 
2- از پوار بینی (اسپیراتور) یا دستگاه مکش بینی استفاده کنید
* یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب استریل گرم بریزید.
 
* با استفاده از قطره چکان، چند قطره از این آب نمک را در هر یک از حفره های بینی فرزندتان بچکانید.
 
* با استفاده از سرنگ حبابی طبی (اسپیراتور یا پوار بینی) مخاط موجود در هر یک از حفره های بینی را خارج سازید.

پنج نکته جهت رفع احتقان بینی نوزادان و کودکان

بعضی از مادران پوار بینی را آنقدر قبول دارند که لقب «مخاط گیر یا فین گیر» به آن داده اند. به هنگام استفاده از پوار بینی مراقب باشید تا مجاری بینی نوزاد تحریک یا آزرده نشود. می توانید به منظور جلوگیری از این کار، سرنگ را آنقدر عمیق در حفره بینی فرو نکنید. نوک آن لازم نیست که خیلی عمیق وارد سوراخ بینی شود و بایستی به سمت گوش قرار گیرد و حواستان باشد بالای بینی و به سمت چشمان نوزاد قرار نگیرد. اطمینان یابید که پوار بینی تمیز و خشک باشد تا میکروب های جدیدی (باکتری یا قارچ) وارد مجرای بینی نوزاد نشوند.
 
3- استفاده از گرما یا بخار آب را امتحان کنید
بعضی از متخصصان اطفال حمام آب گرم یا حمام بخار را برای کمک به رفع گرفتگی و احتقان بینی توصیه می کنند:
 
* دوش آب را باز کرده و اجازه دهید بخار حمام را فراگیرد. سپس فرزندتان را به حمام بخار گرفته برده و اجازه دهید در رطوبت موجود نفس بکشد. این کار همچنین می تواند به تسکین احتقان سینه و سرفه کمک کند.
 
* فرزندتان را در حمام گرم و آرام بخش استحمام کنید. شاید دوست داشته باشید از یک صابون مخصوص حمام مناسب برای رفع احتقان بینی استفاده کنید، اما مراقب باشید که صابون های مخصوص حاوی منتول یا بخورهای گیاهی ممکن است باعث حمله آسم در کودکانی شوند که مبتلا به این بیماری هستند.
 
* در صورتی که فرزندتان مبتلا به آسم نیست، می توانید چند قطره روغن اولباس (Olbas) (نوعی روغن آروماتراپی حاوی بخور گیاهی) را بر روی دستمالی ریخته و برای مدت کوتاهی مقابل صورت فرزندتان تکان دهید یا چند قطره از آن را کاسه آب داغی ریخته و در فاصله نزدیک اما دور از دسترس او قرار دهید.
 
* مقداری ویکس وپوراب (Vicks VapoRub) را به هنگام خواب بر روی سینه فرزندتان ماساژ دهید البته در صورتی که مبتلا به آسم نباشد یا هرگونه حساسیت نسبت به انواع بخور نداشته باشد. (طی تحقیقی که در ایالت پن صورت گرفت نشان داده شده است که این نوع درمان می تواند در کاهش احتقان و کمک به خواب کودک مؤثر باشد).
 
4- آب بدن کودک را حفظ کرده و هوا را مرطوب نگاه دارید
به فرزندتان به اندازه کافی آب استریل شده و شیر خشک یا شیر مادر (در صورتی که از شیر خود او را تغذیه می کنید) بدهید. از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در اتاق کودک استفاده کنید به این دلیل که رطوبت موجود در هوا به رفع مشکلات تنفسی کمک می کند. (البته حتماً دستگاه مرطوب کننده را تمیز نگاه دارید تا قارچ در آن شکل نگرفته و برای سلامتی خطر ایجاد نکند).
 
5- بینی فرزندتان را با دستمالی نرم و گرم پاک کنید
از یک دستمال مرطوب و گرم (نه انواع کاملاً خیس، بلکه تنها دستمالی که آب اضافی آن گرفته شده باشد) استفاده کنید و به آرامی اطراف بینی فرزندتان را پاک کنید. سپس از او بخواهید هر مرتبه به مدت چند ثانیه گرمای دستمال را استنشاق کند.
 

آنچه باید از آن اطلاع داشته باشید

احتقان بینی می تواند بواسطه عوامل مختلفی ایجاد شود که از جمله آن می توان به موارد زیر  اشاره کرد:
 
* عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی معمولی)
 
* آدنوئیدیت یا سینوزیت (عفونت های باکتریایی ثانویه)
 
* آلرژی ها (به ویژه در کودکان بالای 2 سال)
 
* رفلاکس اسیده معده به مری
 
نوزادان و کودکان به ویژه در برابر ویروس ها آسیب پذیر هستند و ممکن است به نظر برسد میان سلامتی آنها و بالا کشیدن بینی (سرماخوردگی) فاصله کوتاهی وجود دارد. در واقع بچه های کم سن و سال می توانند در سال به ده ها ویروس یا سرماخوردگی مبتلا شوند.
 

نشانه هایی که باید مورد توجه قرار گیرند

در صورتی که نمی دانید چه زمان بایستی به پزشک مراجعه کنید، مراقب علائم قرمز حاکی از خطر باشید. این علائم در زیر آمده اند:
 
* داشتن مشکل در غذا خوردن یا تغذیه از شیر مادر
 
* مشاهده تب در فرزندتان
 
* وجود ترشحات بینی تغییر رنگ داده شده که حدود 2 هفته این وضعیت ادامه داشته باشد.
 
* ناتوانی در خوابیدن
 
* گرفتگی بینی که بیش از 6 هفته تداوم داشته باشد.
 
* در صورتی که نوزاد مبتلا به احتقان کمتر از 3 ماهه باشد.
 
* مشاهده نشانه های دیسترس تنفسی (حرکت سریع عضلات قفسه سینه یا تنفس سریع  همراه با گشاد شدن سوراخ های بینی)
 
برخی از علائم نیاز به توجه فوری پزشک اطفال دارند. ببینید آیا هر یک از علائم زیر را در فرزندتان مشاهده می کنید یا خیر:
 
* به نظر برسد که گرفتگی بینی فرزندتان چیزی بیش از بالا کشیدن های معمول آب بینی است و ظاهری ناخوش و بیمار دارد.
 
* گرفتگی سنگین تر شده و بیش از 10 روز به طول انجامیده باشد.
 
* مخاط موجود به رنگ مایل به سبز درآمده و فرزندتان به نظر برسد درد داشته یا تب دارد. این وضعیت می تواند نشانه بروز عفونت باشد.
 
* خون در مخاط دیده شود.
 
* تب در حال افزایش بوده و به مدت بیش از چند روز تداوم داشته باشد.
 
در صورتی که فرزندتان هیچ یک از این علائم را ندارد و نسبت به الگوی تنفس او اطمینان دارید آنگاه نیازی به نگرانی بیش از حد نیست.
 

مواردی که باید در مورد آنها دوباره فکر کرده و تجدید نظر کنید

قابل درک است که به هنگام کلافگی فرزندتان از گرفتگی بینی، بخواهید جهت رفع ناراحتی او به دارو متوسل شوید. با این حال معمولاً بهتر است از دادن داروهای سرماخوردگی به نوزادان و کودکان کم سن خودداری کنید. در واقع بهتر است قبل از دادن هرگونه داروی بدون نسخه به نوزاد یا کودک خردسال خود ابتدا با پزشک اطفال مشورت کنید.
آیا می دانستید داروهای ضد احتقان بینی در واقع می توانند به جای کمک به کودک برای استراحت موجب فعال شدن بیشتر او شوند؟آیا می دانستید داروهای ضد احتقان بینی در واقع می توانند به جای کمک به کودک برای استراحت موجب فعال شدن بیشتر او شوند؟ اکثر پزشکان نسبت به تجویز چنین داروهایی به کودکان زیر یک سال تردید دارند. قبل از خوراندن دارو به فرزندتان دوباره فکر کنید چرا که ممکن است به جای آنکه موجبات به خواب رفتن راحت او را فراهم سازید، با کودکی کاملاً هوشیار و در حال بالا کشیدن بینی خود مواجه شوید.
 
علاوه بر آن هرگز از تیلنول (استامینوفن) برای کاهش تب در نوزاد زیر دو ماه استفاده نکنید. به این دلیل که تب در چنین نوزادان کوچکی ممکن است نشانه وجود عفونت ثانویه باشد. هر گونه تب بالای 4ر100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) بایستی توسط متخصص اطفال مورد بررسی قرار گرفته تا علت اصلی آن مشخص شود. تیلنول همچنین می تواند پاسخ ایمنی طبیعی کودک را کاهش دهد. (از دادن آسپرین به کودک نیز باید اجتناب کرد. آسپرین ممکن است منجر به بروز سندرم ری (Reye) در کودکان شود. این سندرم گاهاً موجب مرگ کودک می شود).
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما