پایان نامه های نبوی (15)

سيره پيامبر (ص) به عنوان شيوه نامه رفتار آن حضرت (ص)، راهنماي رفتار و كردار ما مسلمانان مي باشد. آن حضرت (ص) به حكم آيه ((لقد كان فيكم رسول الله اسوه حسنه))؛ در تمام عرصه هاي زندگي الگوي نيكويي است كه بايد به آن حضرت (ص) تاسي نمود؛ چرا كه اقتدا و تاسي به آن بزرگوار، اقتدا به تمام خوبي ها و نيكي ها و زيبايي هاست. اين پژوهش كه به بررسي
سه‌شنبه، 22 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان نامه های نبوی (15)
پایان نامه های نبوی (15)
پایان نامه های نبوی (15)






عنوان پایان نامه : سيره پيامبر اسلام (ص) در برخورد با منافقان در قرآن و حديث

پژوهشگر : حسين پيري
مقطع تحصیلی : كارشناسي ارشد
دانشگاه : تربيت مدرس
سال دفاع : 1380
استاد راهنما : نهله غروي نائيني
زبان : فارسي

چکیده :

سيره پيامبر (ص) به عنوان شيوه نامه رفتار آن حضرت (ص)، راهنماي رفتار و كردار ما مسلمانان مي باشد. آن حضرت (ص) به حكم آيه ((لقد كان فيكم رسول الله اسوه حسنه))؛ در تمام عرصه هاي زندگي الگوي نيكويي است كه بايد به آن حضرت (ص) تاسي نمود؛ چرا كه اقتدا و تاسي به آن بزرگوار، اقتدا به تمام خوبي ها و نيكي ها و زيبايي هاست. اين پژوهش كه به بررسي ((سيره رسول خدا (ص) در برخورد با منافقان)) پرداخت، در شش فصل تنظيم شده است. فصل اول آن، شامل ((كليات)) و فصل دوم آن، مباحثي چون سنت، سيره، اهميت و تحريف سيره و ... را دربردارد. در فصل سوم، به مطالعه سيره نبوي به تاكيد بر ((سيره اجتماعي و حكومتي)) رسول خدا (ص) پرداخته شده است. در فصل چهارم، با موضوع ((رفتار شناسي منافقان))، برخي از ((رفتارهاي عقلي)) يا ((مكانيسم هاي دفاعي)) و ((رفتارهاي رواني)) و نيز ((رفتارهاي اجتماعي)) منافان به بحث نهاده شده است. در فصل پنجم، علاوه بر پيدايش منافقان در تاريخ اسلام، به بررسي برخي از شيوه هاي برخورد آنان با پيامبر اسلام (ص) نيز پرداخته شده است و در فصل ششم، ابتدا به دستورات خداوند در خصوص منافقان پرداخته و سپس، سعي شده تا برخي از شيوه هاي برخورد رسول خدا (ص) با منافقان بررسي شود. آنچه از سيره رسول خدا (ص) برمي آيد، اين است كه آن حضرت (ص) در مدت حكومتش، براي اصلاح جامعه از پديده نفاق از شيوه ((درماني))، مخصوص خودش استفاده نموده است.

پایان نامه های نبوی (15)

عنوان پایان نامه : زندگي پيامبر و دعوت اسلامي در مكه ، ترجمه بخش سوم كتاب‌محاضرات في تاريخ‌العرب لاحمد صالح

پژوهشگر : مينا جيگاره
مقطع تحصیلی : كارشناسي ارشد
دانشگاه : تهران
سال دفاع : 1370
استاد راهنما : محمود شكيب
زبان : فارسي

چکیده :

رساله حاضر مشتمل است بر ترجمه فصل سوم كتاب با ارزش و محققانه / محاضرات تاريخ‌العرب / تاليف دكتر صالح احمدعلي / و تحقيقي كوتاه و مختصر در زمينه تاريخ و تاريخ نويسي كه تحت عناوين ذيل موضوع را مورد بحث و بررسي قرار داده است : واژه تاريخ - تعريف تاريخ - پيدايش تاريخ نويسي در اسلام - سيره نويسي سيره نويسان، تاريخ نويسي و تاريخ نويسان، زندگي پيامبر و دعوت اسلامي در مكه - زندگي پيامبر اسلام (ص) پيش از بعثت - وحي - مبادي اوليه اسلام - ادله براهين قرآني بر پيشرفت دعوت اسلامي - اولين مسلمانان - مقاومت مشركان در برا دعوت اسلامي - مبارزه بر عليه مشركان .

پایان نامه های نبوی (15)

عنوان پایان نامه : سلوك پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله در شئون خانوادگي در قرآن و حديث

پژوهشگر : افسانه حسن‌پور بهبهاني
دانشگاه : دانشكده اصول‌الدين قم
سال دفاع : 1377
استاد راهنما : محمدعلي مهدي‌راد
زبان : فارسي

چکیده :

اين پژوهش در مورد سيرة عملي پيامبر صلي‌الله عليه و آله در خانواده است، و به بحث لغوي سنت و سيره مي‌پردازد، سپس به موقعيت زن و خانواده در دوران جاهليت نظر مي‌كند كه زن در جامعه بصورت كالا مورد معامله قرار مي‌گرفت و احترام و ارزشي برايش قائل نبودند تا اينكه با ظهور دين مقدس اسلام زن جايگاه و موقعيت والا و مقدس خود را با تعاليم حيات‌بخش اسلام بازيافت، پس از آن به صورت اجمالي زندگي همسران رسول خدا صلي الله عليه و آله ذكر شده است، و حكمت و عوامل تعدد همسران آورده شده كه اغلب اين ازدواجها براي جلب حمايت دشمن و جلوگيري از جنگ و خونريزي بيشتر، و پناه دادن يك زن بي‌سرپرست بوده است، و يا به علتهاي سياسي فرهنگي و تشريعي و الگوي عملي بودن براي مردم بوده است، و با توجه به ايم مطلب، روشن است كه پيامبر صلي الله عليه و آله مردي زاهد، بدور از تجمل بوده و زنان خود را به زهد و تقوا در زندگي دعوت مي‌نموده است و شكي نيست كه ازدواجهاي ايشان مانند ازدواجهاي ديگران براي ارضاء غريزه نبوده بلكه هركدام علت و حكمت مخصوص به خود را دارا است. و اصولاٌ روش پيامبر صلي الله عليه و آله در برخورد با زنها روي اصل ادب و احترام بوده است. مسأله افك به طور اجمال بررسي شده است كه در نزد عامه اين حديث براي عايشه بوده و در نزد اماميه براي يكي ديگر از همسران به نام ماريه قبطيه بوده است و نظر بعضي از مفسرين در اين ارتباط بيان شده است. در بخش ديگري رفتار و سيرة عملي پيامبر نسبت به همسرانش آورده شده است. وظايف همسران پيامبر صلي الله عليه و آله مثل تقوا، رازداري، تحريم ازدواج و انزواطلبي ذكر شده است و رفتار عملي ايشان در خانه، با زنانش مهربانترين و منصف‌ترين شوهر بود. و با كمال محبت رفتار مي‌كرد و در كارهاي خانه به آنها كمك مي‌كرد. و نمونه و الگوي ساده زيستي براي همسرانش بود و با آنها در كمال عدالت رفتار مي‌كرد كه حتي در حال بيماري در هنگام رحلت خويش، مي‌فرمودند كه بستر او را به منزل زني كه نوبتش بود منتقل نمايند، و در برخورد با اشتباهات همسران خود بسيار صبور و آموزنده و آنها را به بهترين راه‌حل راهنمايي مي‌كرد، و رواياتي هم ذكر شده است. و در آخرين بحث سيرة عملي پيامبر صلي الله عليه و آله در برخورد با فرزندانش آورده شده است و احاديثي در اين ارتباط زينت‌بخش اين پژوهش شده است.
منبع: www.payambarazam.ir
ادامه دارد...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.