آیا می توان مجدد از سهمیه ایثارگران استفاده کرد

برای داوطلبان کنکور سهمیه های متفاوتی وجود دارد مانند سهمیه مناطق، سهمیه فرزندان جانبازان و شرایطی وجود دارد، لذا ممکن است برای شما این موضوع که در هر کد رشته محل چند بار می توان از سهمیه ایثارگران استفاده کرد سوال باشد
شنبه، 16 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا می توان مجدد از سهمیه ایثارگران استفاده کرد
قوانین استفاده از سهمیه های ایثارگران از موضوعات بسیار پر تکرار است که بسیاری می‌خواهند از رشته خود انصراف بدهند ولی نمی دانند که آیا می توانند مجدد از سهمیه ایثارگران استفاده کنند یا خیر به همین دلیل تصمیم گرفته ایم توضیحاتی راجعب این موضوع در اختیار این افراد قرار دهیم.

 
آیا می توان مجدد از سهمیه ایثارگران استفاده کرد

 
تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری
برای افرادی که این سهمیه را دارند سوالاتی پیش می آید مانند این که چند بار مجاز به استفاده از سهمیه کنکور هستند؟ آیا برای تمام دانشگاه ها شرایط یکسان است؟ این سهمیه چه محدودیت هایی دارد؟ برای آگاهی بیشتر از شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران می توانید با مشاورین ما در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند و به سوالات شما پاسخ بدهند.

برای داوطلبان کنکور سهمیه های متفاوتی وجود دارد مانند سهمیه مناطق، سهمیه فرزندان جانبازان و شرایطی وجود دارد که اگر جزو خانواده های رزمندگان و ایثارگران هستید می توانند از ۵تا۲۵ درصد تاثیر مثبت در کنکور استفاده کنید. البته این تسهیلات برای همه مورد استفاده نیست و باید قوانین مربوط به این موضوع در نظر گرفته شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 
آیا می توان مجدد از سهمیه ایثارگران استفاده کرد
 

سایت انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

سازمان سنجش اعلام کرده است که در کل در هر کد رشته حدود ۵تا۲۵ درصد سهمیه کنکور به خانواده های ایثارگران اختصاص داده شده است. و این سهمیه فقط زمانی به شما تعلق می گیرد که در انتخاب رشته مجاز شده باشید.

بر اساس آن چه که سازمان سنجش اعلام کرده افرادی که جانبازان بالای ۲۵ درصد و یا کم تر از آن هستند آزادگان، شهدا و مفقودالاثر ها فرزندان و همسرانشان می توانند از کد مورد نظر ارگان های مربوط به خودشان در قسمت سهمیه ایثارگران استفاده کنند.

ممکن است فردی از سهمیه خود استفاده کرده و به هر دلیلی مانند انصراف از دانشگاه یا قبولی در رشته اشتباهی به این صورت که هنگام انتخاب رشته از کد اشتباهی برای ثبت نام استفاده شده و یا تغییر رشته و... بخواهند دوباره از سهمیه خود استفاده کنند که در این صورت باید شرایط خاصی را داشته باشند. برای آگاهی از شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در ادامه مطلب به این موضوع می پردازیم.
 
آیا می توان مجدد از سهمیه ایثارگران استفاده کرد


چگونگی استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران
به تازگی برای سهمیه های ایثارگران تغییراتی به وجود آمده است که به صورت خلاصه در متن زیر این قوانین توضیح داده شده است و در سامانه صدای سنجش به نشانی sanjeshmoshaveran.ir  قرار داده شده است

آن افرادی که از سهمیه خود یک بار استفاده کرده اند و در کد رشته های روزانه ثبت نام کرده اند یعنی یک بار از سهمیه ایثارگری خود برای رشته های روزانه استفاده کرده باشند، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران نیستند. این موضوع برای همه یکسان است چه شما در این رشته روزانه ثبت نام نهایی انجام داده باشید چه انجام نداده باشید و یا پس از ثبت نام انصراف دهید نمی توانید از سهمیه ایثارگران استفاده کنید.

از شرایط استفاده مجدد سهمیه ایثارگران برای کنکور باید به این موضوع اشاره کرد که اگر متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگران یک بار از سهمیه خود برای دانشگاه های غیر سراری مانند دانشگاه آزاد اسلامی ، غیرانتفاعی ها ، دانشگاه پیام نور و پردیس های خودگردان یک بار از سهمیه استفاده کرده باشند و از رشته خود انصراف بدهند شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران به این صورت است که تنها یک بار دیگر می توانند از سهمیه خود استفاده کنند.

شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران برای دانشگاه آزاد نیز به این صورت است که اگر فردی یک بار از این دانشگاه ها انصراف بدهد تنها یک بار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران است.

اگر داوطلبان کنکور که از سهمیه ایثارگران خود برای هیچکدام از دانشگاه های سراسری و آزاد استفاده نکرده اند مجاز به استفاده از سهمیه خود برای مقاطع بعدی مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.برای اطلاع از  سهیه بهیاری لطفا مقاله زیر را مطالعه بفرمایید

سهمیه ی بهیاری در کنکور سراسری

 
اگر داوطلبی از سهمیه خود برای ثبت نام کنکور استفاده کرده باشد و به ثبت نهایی رسیده باشد و داوطلب از رشته در حال تحصیل خود انصراف ندهد این طور قلمداد می شود که داوطلب در کنکور یک بار از سهمیه خود استفاده کرده است و دیگر نمی تواند از سهمیه ایثارگران استفاده کند.

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران با تفکیک دانشگاه ها

ممکن است برای شما این موضوع که در هر کد رشته محل چند بار می توان از سهمیه ایثارگران استفاده کرد سوال به وجود آمده باشد به همین دلیل با تفکیک دانشگاه های سراسری و دانشگاه غیر دولتی توضیح کلی راجعب سهمیه های ایثارگران می دهیم ولی برای توضیحات تکمیلی باید با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دانشگاه روزانه: اگر فردی یک بار از سهمیه خود برای دانشگاه روزانه استفاده کند دیگر نمی تواند مجدد از شرایط سهمیه ایثارگران استفاده کند. تنها یک بار مجاز به استفاده هستند.

دانشگاه نوبت دوم یا شبانه: اگر از رشته قبلی خود انصراف بدهند می توانند یک بار دیگر از سهمیه خود استفاده کنند.

پردیس های خودگردان: شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران مانند شبانه است

دانشگاه مجازی: این افراد نیز با انصراف از دانشگاه قبلی خود مجاز به استفاده مجدد هستند.
داوطلبانی که به آن ها ۵درصد سهمیه تعلق می گیرد:
  • افرادی که کم تر از ۲۵ درصد جانبازی دارند و فرزندان این جانبازان
  • همسران و فرزندان افرادی که حداقل شش ماه داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند.
  • به افرادی که به آن ها ۲۵درصد سهمیه ایثارگران تعلق گرفته در هر رشته ۲۵درصد ظرفیت هر رشته در نظر گرفته می شود.
  • به افرادی که به آن ها  ۵ درصد سهمیه ایثارگران تعلق گرفته در هر رشته ۵ درصد ظرفیت هر رشته در نظر گرفته می شود.
به طور دقیق تر شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در دفترچه کنکور هر سال به روز شده و در اختیار داوطلبان کنکور قرار می گیرد. بهتر است اگر جزو این گروه هستید برای بالا بردن شانس قبولی خود در کنکور سراسری از این سهمیه ها استفاده کنید.

امیدواریم که استفاده نادرست از این سهمیه ها صورت نگیرد چرا که سهمیه ها برگشت پذیر نیست و ممکن است شانس قبولی خود را برای رشته های بهتر از دست بدهید.

پس برای پاسخ به سوالات خود راجعب شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران با ما تماس بگیرید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.