دکوراسيون اتاق کودک

بعضي‌ها به اشتباه اين تصور ذهني را دارند که اتاق کودک تنها مکاني براي خوابيدن کودک است در صورتي که به هنگام طراحي اتاق کودک بايد فاکتورهاي متعددي را مانند کف‌پوش‌ها، رنگ ديوار، پرده‌ها، کمدهاي لباس، قفسه‌هاي کتاب و وسايل بازي و تخت‌خواب را در نظر بگيريد. يکي از اين فاکتورهاي تعيين کننده نحوه چيدمان و طراحي دکور اين اتاق است. از آنجايي که رشد
شنبه، 23 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دکوراسيون اتاق کودک
دکوراسيون اتاق کودک
دکوراسيون اتاق کودک






بعضي‌ها به اشتباه اين تصور ذهني را دارند که اتاق کودک تنها مکاني براي خوابيدن کودک است در صورتي که به هنگام طراحي اتاق کودک بايد فاکتورهاي متعددي را مانند کف‌پوش‌ها، رنگ ديوار، پرده‌ها، کمدهاي لباس، قفسه‌هاي کتاب و وسايل بازي و تخت‌خواب را در نظر بگيريد. يکي از اين فاکتورهاي تعيين کننده نحوه چيدمان و طراحي دکور اين اتاق است. از آنجايي که رشد بچه‌ها بسيار سريع است، احتياج به فضايي دارند که به رشد فکري و جسمي آنها کمک کند. اتاق کودک بايد طوري دکور شود که در آن، فضايي براي رشد، پيشرفت و خلاقيت کودک وجود داشته ‌باشد. محيط و فضاي اتاق کودک تاثير مستقيم و سريعي روي شخصيت و يادگيري او دارد. کودک بايد اتاقش را معادل خانه شخصي‌ خود ارزيابي کند و احساس کند که قادر است در آن يک زندگي به ظاهر مستقل با علايق خاص خودش را پي بگيرد. در ستون اين هفته به رعايت نکاتي که در اتاق کودکان بايد انجام شود مي‌پردازيم.

دکوراسيون اتاق کودک

نکته اول

به هنگام استفاده از کمدها و قفسه‌هاي کتاب و اسباب‌بازي‌ها بهتر است آن دسته‌اي را انتخاب کنيد که جاي ريل آن درجه‌بندي شده ‌باشد. اين درجه‌ها امکان اين را به وجود مي‌آورد که با قد کودک تنظيم شود و با رشد قدي کودک جاي ريل بالاتر رود. به اين ترتيب ديگر بيم آن نمي‌رود که کودک براي گذاشتن و يا برداشتن لباس خود مجبور شود که جسمي ديگر را زير پايش بگذارد تا دستش به ريل برسد و خداي نکرده سقوط کند و دچار صدمه شود.

نکته دوم

نکته ديگر در مورد کمد اتاق کودکان اين است که بايد حتما آن را به ديوار متصل کنيد. يکي از عاداتي که بسياري از کودکان، به‌خصوص پسر بچه‌ها دارند اين است که وقت و بي‌وقت از وسايل اتاق خود بالا مي‌روند. هنگامي که کمد به ديوار کاملا فيکس شده باشد، ديگر با خطر برگشتن و سقوط کمد روي کودک مواجه نخواهيد بود.

دکوراسيون اتاق کودک

نکته سوم

بهتر است که تخت کودکان لبه نداشته باشد و اگر هم تختي لبه‌دار انتخاب مي‌کنيد بهتر است لبه‌اي منحني‌شکل داشته باشد تا به هنگام بازي و ضربه‌خوردن باعث خراشيدگي و شکستگي نشود. بهترين پوشش لبه‌هاي تيز و برجسته، پوشش پارچه‌اي و اليافي است.

نکته چهارم

بازي با وسايل و اسباب بازي‌هايي با تضاد رنگي زياد از مهيج‌ترين بازي‌ها براي کودکان است. اين رنگ‌ها کودکان را به تحرک زياد وامي‌دارند. وسايل بازي کودکان بايد نرم و کاملا ايمن باشد. لبه‌هاي تيز نداشته باشد و از موادي که ترکيبات شيميايي دارد، ساخته نشده باشد، چرا که ترکيبات شيميايي براي کودکان ضرر دارد.

نکته پنجم

در گوشه‌اي از اتاق، فضايي مختص نقاشي کودکان فراهم کنيد براي مثال مي‌توانيد از بوردهايي که مخصوص نقاشي و نوشتن است روي ديوار نصب کنيد. کودکان علاقه بسيار زيادي به نوشتن روي ديوار دارند. بسياري از حروف و اشکال پارچه‌اي چسبان را مي‌توانيد در اختيار کودکان‌تان بگذاريد تا از چسباندن آنها روي ديوار، هم به آزادي عمل بيشتري دست ‌يابند و هم پوشش ديوار کثيف نشود.

دکوراسيون اتاق کودک

نکته ششم

دو نوع نور براي اتاق کودکان قابل استفاده است. نور کلي که همه اتاق را به طور يکنواخت روشن مي‌کند (نوري که از سقف به محيط پايين و اطراف تابيده ‌مي‌شود) و نور ناحيه‌اي که به‌طور معمول در اتاق کودکان توسط چراغ خواب و چراغ مطالعه تامين مي‌شود.

نکته هفتم

در کنار تخت حتما بايد چراغ خواب قرارگيرد. ديدن کابوس‌هاي شبانه در کودکان بسيار شايع است و براي از بين بردن ترس آنها در شب، چراغ خواب يکي از وسايل مورد نياز اتاقشان است. اين چراغ‌ها مي‌تواند توسط نورهاي کمي در بالاي تخت آنها قرار گيرد و يا روي ميز يا عسلي در کنار تخت آنها باشد.

نکته هشتم

براي مطالعه و يا هرکار ديگري مثل نقاشي کردن کودکان و يا بازي که در هر صورت بر آن متمرکز مي‌شوند بايد نورپردازي به‌خصوصي را در نظر بگيريد. بهترين نورها براي اين منظور، همان چراغ‌هاي مطالعه‌اند. با روشن کردن چراغ مطالعه به هنگام درس خواندن، نقاشي‌کردن و هر نوع بازي فکري، مي‌توانيد از خستگي چشم کودکان جلوگيري کنيد. به هنگام استفاده از چراغ مطالعه در اتاق حتما ايمني سيم آن را هم در نظر بگيريد. سيم‌ها مي‌توانند عامل خطرسازي براي کودکان باشند. هر سيمي را با بستي به ديوار محکم کنيد تا امکان معلق بودن در فضا از آن گرفته شود.
منبع:http://www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.