آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (2)

شيعه اميدوارانه حضور امام را حس مى‏كند و احساس غيبت او به احساس حضورش ضررى نمى‏زند. ظهور نكرده است ، اما هم در دل‏ها و هم در متن زندگى ملت حضور دارد. مگر مى‏شود حضور نداشته باشد ؟ شيعه‏ى خوب، كسى است كه اين حضور را حس مى‏كند و خود را در حضور او احساس مى‏نمايد. اين ، به انسان اميد و نشاط مى‏بخشد. (1)
يکشنبه، 24 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (2)
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (2)
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (2)






آثار روانى اعتقاد به مهدويت

شيعه اميدوارانه حضور امام را حس مى‏كند و احساس غيبت او به احساس حضورش ضررى نمى‏زند. ظهور نكرده است ، اما هم در دل‏ها و هم در متن زندگى ملت حضور دارد. مگر مى‏شود حضور نداشته باشد ؟ شيعه‏ى خوب، كسى است كه اين حضور را حس مى‏كند و خود را در حضور او احساس مى‏نمايد. اين ، به انسان اميد و نشاط مى‏بخشد. (1)
اعتقاد به مهدى موعود، آرمانى اميدبخش براى انسان‏ها
ما با اعتقاد به ظهور حضرت مهدى (عليه‏السلام) و روى كار آمدن حكومت حق و عدل مطلق در حقيقت معتقد هستيم كه آينده‏ى دنيا يك آينده‏ى اميدبخش و مسرت‏بخشى براى انسان است. (2)

اميد ، ميوه‏ى نگرش آرمانى به مهدويت

اعتقاد به مهدويت و به وجود مقدس مهدى موعود ( ارواحنا فداه)، اميد را در دل‏ها زنده مى‏كند. هيچ وقت انسانى كه معتقد به اين اصل است، نااميد نمى‏شود. چرا؟ چون مى‏داند يك پايان روشن حتمى وجود دارد؛ برو برگرد ندارد. سعى مى‏كند كه خودش را به آن برساند. (3)
بديهى است كه انسان‏هاى مأيوس نمى‏توانند هيچ حركتى در راه اصلاح انجام دهند. آن چيزى كه انسان‏ها را وادار به كار و حركت مى‏كند، نور و نيروى اميد است. اعتقاد به مهدى موعود، دل‏ها را سرشار از نور اميد مى‏كند . براى ما كه معتقد به آينده‏ى حتمى ظهور مهدى موعود ( عليه‏السلام)هستيم، اين يأسى كه گريبان‏گير بسيارى از نخبگان دنياست، بى‏معناست. (4)

اعتقاد به ظهور منجى ، تجلى اميد و نجات

اين عقيده نيز آثار و خصوصياتى دارد كه اين خصوصيات براى همه‏ى ملت‏ها و براى ملت مسلمان ما حيات‏بخش است و عمده‏ى اين خصوصيات و آثار هم عبارت است از اميد به آينده. امروز هر فرد شيعه مى‏داند كه در يك آينده‏اى - آن آينده ممكن است خيلى نزديك باشد، ممكن است دوردست باشد؛ به هر حال قطعى است - اين بساط ظلم و بى‏عدالتى و زورگويى كه امروز در دنيا هست، برچيده خواهد شد. مى‏داند كه اين وضعى كه مستكبرين در دنيا به وجود آورده‏اند كه هر كسى حرف حقى بزند و راه حقى را دنبال كند، از طرف آن‏ها مورد فشار قرار مى‏گيرد و اراده‏ى فاسد خودشان را بر ملت‏ها تحميل مى‏كنند، روزى از بين خواهد رفت و گردنكشان، طاغيان، ياغيان و قدرت‏هاى زورگوى عالم ناگزير خواهند شد كه در مقابل حق تسليم بشوند يا از سر راه حركت حق برداشته بشوند. هر فرد مسلمانى ، به خصوص هر فرد شيعه، اين را مى‏داند و به آن يقين دارد. اين خيلى اميدبخش است. اين موجب مى‏شود كه هر انسان خيرخواه و مصلح و علاقه‏مند به صلاح، كار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح با اميد به آينده انجام بدهد. ببينيد اين عقيده چقدر ارزشمند، داراى تأثير و حيات‏بخش است.(5)

آثار وجودى امام در عصر غيبت

امام عصر (عج ) ، واسطه‏ى عالم غيب و شهود

سلسله‏ى اهل‏بيت نبى اكرم در طول تاريخ خورشيدهاى فروزانى بوده‏اند كه در معنا توانسته‏اند بشريت روى زمين را با عالم غيب و با عرش الهى متصل كنند: « السبب المتصل بين الارض و السماء» (6). خاندان پيغمبر ، معدن علم ، معدن اخلاق نيكو، معدن ايثار و فداكارى ، معدن صدق و صفا و راستى ، منبع همه‏ى نيكى‏ها و زيبايى‏ها و درخشندگى‏هاى وجود آدمى در هر عصر و عهدى بوده‏اند ؛ هر يك چنين خورشيد فروزانى بوده‏اند.
جوانان عزيز؛ بسيجيان ! يكى از آن خورشيدهاى فروزان، به فضل و كمك پروردگار و به اراده‏ى الهى ، امروز در زمان ما به عنوان « بقيت الله فى ارضه»، به عنوان «حجت الله على عباده »، به عنوان صاحب زمان و ولى مطلق الهى در روى زمين وجود دارد بركات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر مى‏رسد. امروز هم انسانيت با همه‏ى ضعف‏ها، گمراهى‏ها و گرفتارى‏هايش از انوار تابناك اين خورشيد معنوى و الهى كه بازمانده‏ى اهل‏بيت است، استفاده مى‏كند. امروز وجود مقدس حضرت حجت ( ارواحنا فداه) در ميان انسان‏هاى روى زمين منبع بركت، منبع علم ، منبع درخشندگى ، زيبايى و همه‏ى خيرات است. چشم‏هاى ناقابل و تيره‏ى ما آن چهره‏ى ملكوتى را از نزديك نمى‏بيند ؛ اما او مثل خورشيدى درخشان است ؛ با دل‏هاى مرتبط و با روح و باطن‏ها متصل است - و براى انسانى كه داراى معرفت باشد، موهبتى از اين برتر نيست كه احساس كند ولى خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده‏ى برگزيده در ميان همه‏ى بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهى در زمين ، با او و در كنار اوست، او را مى‏بيند و با او مرتبط است. (7)

توجه امام زمان، عامل توفيق ملت

يك بار ديگر حضور شورانگيز مردم در صحنه‏ى انتخابات و اراده‏ى آگاهانه آنان كه از دلبستگى و ايمانى عميق به اسلام ناشى مى‏شد، بر شرارت دشمنان مستكبر و خدعه‏هاى سياسى و تبليغاتى آنان فايق آمد و كمك و فضل الهى و عنايات حضرت ولى‏الله اعظم ( روحى فداه ) دستگير اين ملت مؤمن شد. (8)

توجه و تأييد امام عصر (عج ) ، شرط توفيق در امور

اين ، مسؤوليتى عظيم و امانتى گران و آزمايشى بزرگ است كه فقط با تأييدات الهى و توجه و دعاى حضرت ولى‏عصر ( روحى فداه) و پشتيبانى و حمايت شما صاحبان اصلى انقلاب و كشور ، مى‏توان بر دوش گرفت و به سرمنزل رسانيد و از آن سربلند بيرون آمد.(9)

توجه امام عصر (عج) ، ضامن بقاى ملت و كشور

امام زمان ( ارواحنا فداه) - كه اين كشور و اين ملت در يد قدرت و قبضه‏ى اوست - مراقب اين كشور و اين ملت است. (10)

ظهور عنايات در پيشبرد اهداف

فضل پروردگار از اول انقلاب شامل حال ما بوده است و ما به وضوح دست قدرت الهى را ديده‏ايم؛ به وضوح تفضلات حضرت بقيت الله الاعظم ( ارواحنا له الفداء) را ديده‏ايم و حس كرده‏ايم و در قضاياى گوناگون، همان چيزى كه به ما وعده داده شده است - « كزرع اخرج شطأه فآرزه فاستغلظ فاستوى على سوقه »(11)؛ و مصداق آن، همين حركت شما مردم مسلمان است تحقق پيدا كرده است . (12)

موفقيت نهضت ، معلول عنايت مهدوى

از اولين لحظات، پيدايش اين نهضت مبارك، تحت الطاف حضرت ولى‏الله الاعظم ( ارواحنا فداه و عجل‏الله تعالى فرجه ) روز به روز به پيش رفته است ... . (13)

حضور امام زمان در صحنه‏هاى انقلاب

امام زمان (عج ) امانت و گوهر درخشنده‏ى عظيم آفرينش در ميان ما، امروز بى‏گمان بيش از هر زمان متوجه و مراقب اين ملت است. اين تجربه‏ى تعيين كننده‏ى زمان ما در طول زندگى پربركت ولى‏عصر ( صلوات الله عليه) تا امروز يك تجربه‏ى بى‏نظير بوده است. من در همين روزهاى اخير احساسى در دلم بود كه اين احساس را به بعضى از دوستان هم گفتم و به شما هم مى‏گويم؛ در روز پانزدهم دى من اين احساس را در خود ناگهان وجدان كردم كه صاحب اين ميدان، صاحب اين بيابان‏ها ، صاحب اين صحنه‏ى پرشور و عظيم، ولى‏عصر امام زمان است و بى‏گمان امام زمان هم‏اكنون با جسم و حضور جسمى و بدنى‏اش يا با توجهش در ميان اين جنگاوران و جنگجويان است. (14)

تشرف به محضر امام عصر (عج )، يك لطف خاص

خيلى از بزرگان ما در همين دوران غيبت ، آن عزيز و محبوب دل‏هاى عاشقان و مشتاقان را از نزديك زيارت كرده‏اند. بسيارى از نزديك با او بيعت كرده‏اند. بسيارى از او سخن دل گرم كننده شنيده‏اند. بسيارى از او نوازش ديده‏اند و بسيار ديگرى بدون اين كه او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبت ديده و او را نشناخته‏اند. در همين جبهه‏ى جنگ تحميلى ، جوانانى كه در لحظه‏هاى حساس، احساس نورانيت و معنويت كردند، لطفى از غيب به سوى دل‏هاى خودشان حس و لمس كردند و نشناختند و نفهميدند، بسيارند. (15)
پى نوشت ها :
1- در جمع اقشار مختلف مردم در روز ميلاد پربركت حضرت ولى‏عصر (عج) ، 17/10/74
2- در مكتب جمعه ، ص 249 و 250، 29/3/60
3- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) ، 25/9/76
4- در ديدار اقشار مختلف به مناسبت نيمه‏ى شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
5- در ديدار اقشار مختلف مردم، 14/9/77
6- سيد بن طاووس ، الاقبال ، ج 1، ص 509
7- جشن بزرگ منتظران ظهور ، 3/9/78
8- پيام به مناسبت افتتاح چهارمين دوره‏ى مجلس شوراى اسلامى ، 7/3/71
9- پيام به ملت شريف ايران، در تجليل از امام امت و تأكيد بر وحدت و حفظ آمادگى مردم در صحنه، 18/3/68
10- در ديدار اقشار مختلف مردم، 11/12/78
11- فتح (48) / 29
12- در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى به مناسبت ميلاد پيامبر اكرم (ص ) و امام جعفر صادق (ع) ، 78/4/10
13- سخنرانى در اجتماع بزرگ مردم قم در سالروز ميلاد حضرت مهدى (عج) ،30/11/70
14- در مكتب جمعه ، ص 55، 19/10/59
15- همزمان با هفته‏ى بسيج و روز ولادت حضرت مهدى (عج) ، 3/9/78
منبع:بیانات مقام معظم رهبری




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.