کامفار و قابلیت‌های آن در طرح توجیهی

نرم افزار کامفار یک نرم افزار مناسب و فوق‌العاده برای تهیه انواع گزارش در زمینه طرح توجیهی و امکان سنجی است.
شنبه، 1 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کامفار و قابلیت‌های آن در طرح توجیهی
در یک طرح‌ امکان ‌‌سنجی، گزارشات مالی و اقتصادی طرح اهمیت بسزایی دارد.  امروزه کارشناسان و مهندسین‌ مشاور شهرسازی ، برای ارزیابی، محاسبه و تحلیل عوامل مالی و اقتصادی یک طرح، نیازمند یک دستیار مجازی هستند. می‌توان گفت تحلیل مالی یک طرح FS به صورت محاسبات ذهنی و به وسیله‌ یک ماشین حساب ساده غیر ممکن است.

محاسبات اقتصادی یک طرح توجیهی با استفاده از نرم افزار کامفار بسیار راحت و آسان است. این نرم افزار با قابلیت‌ها و امکانات فراوان بهترین انتخاب برای طرح‌های توجیهی است. در ادامه همراه ما باشید تا با نرم افزار کامفار و قابلیت‌های آن آشنا شوید.

نرم افزار کامفار، ابزاری برای ارزیابی عوامل مختلف یک طرح امکان‌سنجی و بررسی شرایط مالی و اقتصادی است. به عبارتی این نرم افزار، گزارشات مختلف یک طرح اقتصادی را محاسبه می‌کند. نرم ‌افزار پرکاربرد کامفار، اولین بار توسط سازمان صنعتی متحد (یونیدو) در کشورهای پیشرفته، شروع به کار کرد. استفاده از این نرم افزار پیشرفته در زمینه ارزیابی، تحلیل و محاسبه‌ یک طرح مالی و اقتصادی بهترین انتخاب است.

به وسیله‌ این نرم‌افزار، می‌توان گزارش‌های مالی و اقتصادی انواع پروژه‌ها و طرح‌ها علاوه بر طرح های توجیهی را ساده سازی کرد. علاوه بر این می‌توان با قابلیت‌هایی که این نرم افزار دارد تاثیرات پروژه بر محیط زیست و هزینه‌های آن را مشاهده و محاسبه کرد. کامفار با بیش از بیست و پنج سال توسعه، سابقه‌ بسیار زیادی دارد و با این سابقه اطمینان خاطر را به سرمایه‌گذاران پروژه‌های اقتصادی و طرح امکان سنجی می‌دهد که طرح خود را از لحاظ گزارشات مالی، بیمه نمایند.
 

مهندسان مشاور

 تا به اینجا دانستیم که محاسبه و تحلیل گزارش‌ها و شاخص‌های مختلف مالی و اقتصادی یک طرح توجیهی، برعهده نرم افزار کامفار است. لازم به ذکر است که این نرم‌افزار تمامی ورودی‌های طرح را بررسی می‌کند و تاثیرات مثبت و منفی آنها را در انتهای پروژه ارزیابی می‌کند. در‌نتیجه کامفار، عوامل پذیرش و عدم پذیرش یک پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهد و کارشناسان یک طرح می‌توانند بر این ارزیابی‌ها تسلط کامل را داشته باشند.

کامفار و قابلیت‌های آن در طرح توجیهی
مهندسان مشاور

منافع کامفار برای طرح های امکان سنجی
منافع نرم افزار کامفار آنقدر زیاد است که بسیاری از مهندسین مشاور آن را به سایر نرم افزارها ترجیح می‌دهند.

انتظار می‌رود تا به اینجای مقاله، شناختی نسبی از  نرم‌افزار پرکاربرد کامفار که به عنوان دستیار مدیر یک طرح امکان سنجی شهرسازی معرفی کردیم، داشته باشید. حال می‌خواهیم به منظور درک و آگاهی بیشتر شما، تعریفی از فواید نرم‌افزار کامفار داشته باشیم. مهمترین فواید نرم افزار کامفار شامل موارد زیر است:

_ایجاد فرصت و بررسی جریان نقدینگی و کنترل ارزیابی گزارش‌ها برای مدیران طرح‌ها و پروژه‌های امکان‌سنجی.

_کامفار، فرصتی به مدیران طرحها می‌دهد که برای پروژه‌های بعدی خود استراتژی طراحی کنند.

_کامفار این امکان را برای مهندسان فراهم می‌کند تا از منابع مختلف و موجه، ارزیابی دقیقی بر تامین منابع مالی خود داشته باشند.

_این نرم افزار، سبب جلوگیری پروژه از رد‌کردن برخی خط قرمزهای مضر برای طرح‌ها نظیر: عمر زیاد طرح و سرمایه گذاری بیش از حد نیاز می‌شود.

_یکی دیگر از قابلیت های این دستیار، ایجاد فرایند های مالی و محاسبه  مالی برای طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت و شبیه سازی آنها است.
 

_قابلیت تنظیم زبان فارسی

_این نرم افزار برای هزینه‌های جاری و هنگام اجرای طرح، جدولی ایجاد و ارقام و اطلاعات را محاسبه و ارزیابی می‌کند.

_انجام ارزیابی و تحلیل مالی و اقتصادی انواع پروژه‌ها، مانند: پروژه‌های نوسازی، توسعه، سرمایه‌گذاری مشترک و خصوصی و همچنین پروژه‌های ایجاد.

_پیشرفت در تحلیل و ارزیابی مالی و اقتصادی طرح‌ها

و...

ورودی های کامفار
مهندسان مشاور درباره اطلاعات نرم افزار کامفار  و ویژگی‌های آن به طور کامل برای شما توضیح می‌دهند.

سوال دیگری که شاید در این بخش برای شما به وجود آمده باشد این است که ورودی‌های نرم‌افزار امکان‌سنجی کامفار، شامل چه عباراتی می‌شود؟ در ادامه برخی ورودی‌های نرم افزار کامفار را بررسی می‌کنیم:
 
  1. تعریف پروژه
  2. انجام برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت- فاز بهره‌برداری)
  3. واحد پول (واحد پول داخلی- واحد پول خارجی)
  4. میزان تورم (تورم داخلی- تورم خارجی)
  5. میزان مشارکت (مشارکت داخلی- مشارکت خارجی)
  6. هزینه‌های ثابت سرمایه گذاری (این هزینه شامل: خرید زمین، بهبود زمین، کارهای عمرانی، ماشین‌آلات، تجهیزات کارخانه، تجهیزات جانبی کارخانه، حفاظت‌های زیست محیطی، هزینه‌های سربار، هزینه‌های پیش بینی نشده و… است.)
  7. هزینه‌های تولید (این هزینه‌ها شامل: مواد خام، ملزومات کارخانه، یوتیلیتی، انرژی، قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری، حق امتیاز، دستمزد، مالیات، هزینه سربار کارخانه، هزینه‌های اداری، هزینه‌های اجاره بلند مدت، هزینه‌های بازاریابی و… است.)
  8. برنامه فروش (فروش داخلی- فروش خارجی)
  9. منابع تامین مالی (یارانه- وام کوتاه مدت- وام دراز مدت)
  10. مالیات، یارانه

کامفار و قابلیت‌های آن در طرح توجیهی
 
خروجی‌های کامفار در طرح توجیهی
مهندسان مشاور خروجی‌های نرم افزار کامفار  را به دو بخش مالی و اقتصادی تقسیم می‌کنند.
  1. خروجی‌های مالی عبارتند از:
  2. برآورد و محاسبه سرمایه گذاری ثابت
  3. برآورد و محاسبه سرمایه در گردش
  4. برآورد کل سرمایه مورد نیاز پروژه
  5. برآورد هزینه سالیانه تولید
  6. و ...
خروجی‌های اقتصادی عبارتند از:
  1. تعیین جریان خالص نقدی کل سرمایه گذاری
  2. تحلیل و بررسی جریان نقدینگی تنزیل شده DCF))
  3. نرخ بازده داخلی IRR))
  4. تعیین ارزش خالص فعلی (npv)
  5. و...
جمع‌بندی:
همانطور که خواندید، نرم افزار کامفار یکی از مهم‌ترین و بهترین ابزارهای تحلیل و ارزیابی گزارشات مالی و اقتصادی برای یک طرح توجیهی است. همچنین همانطور که ذکر شد، این نرم افزار فواید دیگری برای دیگر پروژه ها و طرح های مختلف دارد؛ که مشاورین و مدیران طرح ها می‌توانند بر این ارزیابی‌ها نظارت و تسلط داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم شما را با نرم‌افزار کامفار و قابلیت‌های آن آشنا کنیم. امیدوارم از این نوشته بهره کافی را برده باشید.

شرکت هفت شهر آریا با داشتن مهندسین مشاور با تجربه و متخصص به خوبی شما را در زمینه این نرم افزار و امکانات آن راهنمایی می‌نماید.

مهندسین مشاور این شرکت با سالها تجربه و تخصص در تمام مراحل کار با این نرم افزار در کنار شما هستند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.