طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک مدل کیک آشنا کنیم، این کیک به علت داشتن شکلات قطعا باب میل بچه ها خواهد بود. برای آشنایی با دستور پخت آن همراه ما باشید.
يکشنبه، 11 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد کیک (الک شده) دو و یک دوم پیمانه (285 گرم)
بکینگ پودر دو و یک دوم قاشق چای خوری
جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چایخوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم)
شکر گرانول سفید یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم)
زرده تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده چهار عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک پیمانه (240 میلی لیتر)
سفیده تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
کرم تارتار یک هشتم قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه باترکرم شکلاتی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (290 گرم)
شکر قنادی سه و یک دوم پیمانه (420 گرم)
پودر کاکائو شیرین نشده (طبیعی یا هلندی) سه چهارم پیمانه (65 گرم)
خامه غلیظ (یا نصف و نیم یا شیر)، به دمای اتاق رسیده سه الی پنج قاشق غذا خوری (45-75 میلی لیتر)
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
اختیاری برای تزئین: ترافل رنگی برای تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

در این مطلب قصد داریم شما همراهان گرامی را با طرز تهیه یک مدل کیک آشنا کنیم، این کیک به علت داشتن شکلات قطعا باب میل بچه ها خواهد بود و برای عصرانه یک کیک ایده آل است. دقت داشته باشید که برای تهیه این کیک دستورالعمل تهیه را با دقت دنبال کنید و دقیقا از مواد ذکر شده استفاد کنید تا نتیجه خوبی بگیرید، پس در ادامه همراه ما باشید.
برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت زمان نیاز داریم که سی دقیقه آن برای آماده کردن مواد اولیه، بیست و هشت دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک استفاده می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای دوازده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب ها
 فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. دو قالب کیک نه اینچی را چرب می کنیم و داخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها جدا شوند. توصیه می کنیم از اسپری برای چرب کردن استفاده کنید.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
دو و یک دوم پیمانه آرد کیک، دو و یک دوم قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک پیمانه کره و یک و سه چهارم پیمانه شکر را با سرعت بالا به مدت 3 دقیقه کامل هم می زنیم تا کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی بتراشید و وسط کاسه جمع کنید.
همزن را روی سرعت متوسط ​​رو به بالا تنظیم می کنیم و چهار عدد زرده تخم مرغ را یکی یکی به مخلوط کره و شکر اضافه می کنیم و هم می زنیم (اجازه می دهیم هر زرده کاملا با مواد مخلوط شود قبل از اینکه زرده بعدی را اضافه کنیم.) در ادامه دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا ترکیب شوند.

طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر
حدود یک سوم از مواد خشک و یک دوم از دوغ را به مواد تر اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم تا مخلوط شوند. سپس یک سوم دیگر از مواد خشک و بقیه دوغ را اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم تا مخلوط شوند و در آخر بقیه مواد خشک را اضافه می کنیم و با دور کم هم می زنیم تا مواد باهم ترکیب و یکدست شوند.
نکته: خمیر بسیار غلیظ است و ممکن است لازم باشد همه آن را با دست هم بزنید تا مطمئن شوید که ته کاسه آرد گلوله ای شده ای وجود ندارد

مرحله پنجم: آماده کردن سفیده تخم مرغ و اضافه کردن به خمیر
در یک کاسه دیگر و با استفاده از همزن دستی یا برقی، دو عدد سفیده‌ تخم ‌مرغ و یک هشتم قاشق چای خوری کرم تارتار را با سرعت بالا حدود سه دقیقه هم می زنیم تا قله‌ های کرکی تشکیل شود. حالا سفیده های تخم مرغ را به آرامی داخل مایه کیک غلیظ می ریزیم و مخلوط می کنیم.
نکته: از مخلوط کردن بیش از حد خودداری کنید زیرا نباید پف سفیده تخم مرغ بخوابد.

طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک را داخل قالب ها می ریزیم و با استفاده از قاشق آن ها را همه جای قالب پخش می کنیم و هر کدام را چند بار روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافی آن ها خارج شود.

طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

مرحله هفتم: پختن کیک
قالب ها را داخل فر می گذاریم و به مدت 27 تا 31 دقیقه یا تا زمانی که کیک ها پخته شوند، آن ها را می پزیم. بعد از حدود 18 دقیقه روی کیک ها را با فویل آلومینیومی می پوشانیم تا رویه و کناره ها زیاد قهوه ای نشود.
نکته: برای تست پخت کیک ها، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و بیرون می آوریم اگر تمیز بیرون بیاید، تمام است.
نکته: کیک ها ممکن است در اثر سفیده تخم مرغ زده شده کمی اسفنجی به نظر برسند. (آن طبیعی است!)

طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

مرحله هشتم: خنک کردن کیک
بعد از اتمام کار قالب ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کیک ها در قالب ها بمانند و کمی خنک شوند سپس آن ها را از قالب خارج کرده و روی توری سیمی می گذاریم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کیک ها باید قبل از فراستینگ و مونتاژ شدن کاملا خنک باشند.

مرحله نهم: آماده کردن فراستینگ
با یک همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه کره را داخل یک کاسه متوسط ریخته و با سرعت متوسط به مدت دو دقیقه ​​هم می زنیم تا کرم رنگ شود.
در ادامه سه و یک دوم پیمانه شکر قنادی، سه چهارم پیمانه پودر کاکائو، سه قاشق غذا خوری خامه غلیظ، یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را به آن اضافه می کنیم و به مدت سی ثانیه با سرعت کم هم می زنیم، سپس سرعت را افزایش می دهیم و یک دقیقه دیگر کامل هم می زنیم.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق است یک چهارم پیمانه شکر یا پودر کاکائو اضافه می کنیم یا اگر فراستینگ خیلی غلیظ است یک الی دو قاشق غذا خوری خامه اضافه می کنیم.
نکته: فراستینگ را مزه کنید، در صورت تمایل یک مقدار دیگر نمک اضافه کنید.

مرحله دهم: مونتاژ و تزئین
بعد از این که کیک ها کاملا خنک شدند برای صاف کردن قسمت گنبدی شکل آن ها با استفاده از یک چاقوی دندانه دار یک لایه کوچک و نازک برمی داریم تا سطح آن ها صاف شود. به این کار "تراز کردن" کیک ها گفته می شود.
نکته: می توانیم آن را دور بریزیم یا پودر کنیم و در آخر روی کیک به عنوان تزئین  بریزیم.
یک لایه کیک را روی صفحه گردان قرار می دهیم و به طور یکنواخت روی آن را با فراستینگ می پوشانیم. بعد لایه دوم را روی آن قرار می دهیم و روی آن و کناره ها را با لایه ای نازک از فراستینگ به صورت یکنواخت می پوشانیم و قبل از روکش کردن کامل کیک، آن را  به مدت 15 دقیقه در یخچال می گذاریم. بعد کیک را از یخچال بیرون می آوریم و با بقیه فراستینگ آن را کاملا می پوشانیم و با ترافل رنگی تزئین می کنیم.
نکته: برای روکش کردن کیک از پالت یا کاردک پلاستیکی استفاده کنید

طرز تهیه کیک وانیلی با باترکریم شکلاتی

مرحله آخر: برش زدن و سرو و نگهداری کیک
برای ایجاد برش‌های مرتب، کیک را قبل از برش زدن به مدت 30 تا 60 دقیقه در یخچال می گذاریم، این کار به کیک کمک می کند شکل خود را هنگام برش حفظ کند. سپس آن را از یخچال بیرون می آوریم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم. روی باقیمانده کیک را هم محکم می پوشانیم و می توانیم تا یک روز در دمای اتاق یا حداکثر تا پنج روز در یخچال نگهداری کنیم.

نکاتی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: کیک را طبق دستورآماده کنید. لایه‌های کیک پخته شده و خنک شده را محکم بپیچید و به مدت 1 روز در دمای اتاق نگه دارید یا تا 3 ماه در فریزر قرار دهید. سپس کیک را به دمای اتاق برسانید (اگر منجمد شده است) سپس طبق دستور ادامه دهید. همچنین می توانید فراستینگ را 1 روز زودتر از زمان مقرر درست کنید و محکم بپوشانید و یک شب در یخچال بگذارید. سپس فراستینگ را به دمای اتاق برسانید و با سرعت متوسط ​​چند ثانیه بزنید تا دوباره کرم رنگ شود. در صورت نیاز، اضافه کردن مقداری خامه یا شیر به رقیق شدن آن کمک می کند. کیک روکش شده را به خوبی می زند، تا 3 ماه فریز کرد. بری یخ زدایی آن را یک شب در یخچال بگذارید  سپس به دمای اتاق برسانید یا سرد سرو کنید
آرد کیک: آرد کیک کلید این دستور است. از هیچ جایگزینی برای آرد کیک استفاده نکنید.
کره: اگر فقط کره شور دارید، می توانید به جای آن از آن استفاده کنید. اما باید نمک اضافه شده در کیک را به یک چهارم قاشق چای خوری کاهش دهید. می توانید از کره نمکی نیز در فراستینگ استفاده کنید.  اما قبل از اضافه کردن یک هشتم قاشق چای خوری نمک، فراست را بچشید، سپس در صورت تمایل کمی به آن نمک اضافه کنید. استفاده از کره در دمای اتاق ضروری است تا به درستی با شکر مخلوط شود و پایه مناسبی برای باترکرم باشد.
تخم مرغ: در این دستور به چهار عدد زرده و دو عدد سفیده تخم مرغ نیاز دارید. وقتی تخم مرغ ها سرد هستند راحت تر از هم جدا می شوند. پس بعد از جدا کردن تخم‌مرغ‌ها، روی زرده ها و سفیده ها را بپوشانید و قبل از شروع، حداقل ۲۰ دقیقه کنار بگذارید تا در دمای اتاق بمانند. تخم مرغ های به دمای اتاق رسیده راحت تر با سایر مواد مخلوط می شوند.
دوغ: برای این دستور دوغ لازم است. به جای آن می توانید از شیر کامل استفاده کنید اما طعم کیک مرطوب یا غنی نخواهد بود. شما می توانید دوغ را در خانه درست کنید به این ترتیب که یک قاشق غذا خوری آب لیمو یا سرکه سفید در یک پیمانه اندازه گیری بریزید و آنقدر شیر اضافه کنید که پیمانه پر شود سپس  آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ آماده است و می توانید استفاده کنید.
کرم تارتار: این یک ماده ضروری است و وقتی با سفیده تخم مرغ مخلوط می شود و به مایه کیک اضافه می شود کمک می هنگام پخت کیک در فر پف کند و بافت آن اسفنجی شود. در صورت نیاز می توانید از آن صرف نظر کنید و سفیده ها را به تنهایی هم بزنید و اضافه کنید، اما بافت کیک اسفنجی نخواهد شد.
مقدار مایه کیک: این دستور حدود 5 تا 6 پیمانه مایه کیک به دست می دهد که اگر برای اندازه ها و تبدیل های مختلف کیک به آن نیاز دارید مفید است. این دستور برای 2 قالب کیک 8 اینچی خیلی زیاد است.
تابه 9×13 اینچی: می‌توانید این کیک را در قالبی به ابعاد 9×13 اینچ بپزید.
کیک 3 لایه: این کیک را می توانید به صورت کیک 3 لایه نیز تهیه کنید. خمیر را بین سه قالب کیک 8 یا 9 اینچی طبق دستور تقسیم کنید و به مدت 22 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی در مرکز آن ها  فرو کرده و تمیز بیرون بیاید بپزید. مقدار مواد برای تهیه فراستینگ برای لایه های نازک ( 9 اینچی) کافی است، اما اگر مایل به فراستینگ زیاد هستید می توانید دستور باتر کریم شکلاتی را دو برابر کنید.
کاپ کیک وانیلی: از این دستور العمل می توانید برای تهیه کاپ کیک هم استفاده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.