آشنایی با تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در متاورس

تجهیزات متاورس شامل مجموعه‌ای از ابزارها و لوازم جانبی هستند که امکان ورود کاربران به محیط‌های واقعیت افزوده را به آن‌ها می‌دهند.
پنجشنبه، 22 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم توفیق
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در متاورس

آشنایی با تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در متاورس


آیا با متاورس آشنایی دارید؟ تجهیزات متاورس را می‌شناسید؟ درباره نحوه تهیه دستگاه‌های متاورس اطلاعاتی دارید؟ اگر علاقه‌مند هستید که در این زمینه‌ها اطلاعات جامعی به‌دست آورید، در ادامه مقاله با ما همراه شوید:
 

متاورس چیست؟


صاحبان کسب و کارهای فناورانه از متاورس (Metaverse) به عنوان نسل بعدی اینترنت نام می‌برند که بر روی سبک زندگی مردم تاثیر گسترده‌ای خواهد داشت. متاورس فضای مجازی جدیدی است که زندگی انسان‌ها را تغییر خواهد داد، هرچند هنوز بر روی مفاهیم، جایگاه و ویژگی‌های کلیدی آن تفاهم اساسی وجود ندارد. ناشناخته بودن دنیای متاورس باعث شده تا افراد بر اساس گمانه‌زنی‌های خود از آن تعابیر متفاوتی را ارائه کنند.
 

تعریف متاورس


جامع‌ترین تعریفی که از متاورس در حال حاضر وجود دارد عبارت است از:
متاورس یک واقعیت مجازی در جهان‌های سه بعدی است که در آن امکان معاشرت، کار کردن، خرید، بازی، دریافت مشاوره و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را مشابه زندگی واقعی خود خواهیم داشت. متاورس مرز بین زندگی واقعی و دیجیتال را محو خواهد کرد. ترکیب واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و دنیای واقعی با کمک گرافیک بصری چنان در هم تنیده می‌شوند که فضای مجازی مانند دنیای واقعی به‌نظر خواهد رسید.
برای دسترسی به چنین فضایی باید به تجهیزات متاورس دسترسی داشته باشیم. ابزار متاورس بر اساس رشد این فناوری دچار تغییر می‌شوند، اما در حال حاضر تجهیزات VR را مهمترین دستگا‌ه‌های متاورس مورد استفاده می‌دانند.
 

در متاورس چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟


برای اینکه تصور بهتری از دستگاه‌ها یا تجهیزات متاورس داشته باشیم بهتر است به بررسی فعالیت‌هایی بپردازیم که در این محیط امکان انجام آن را خواهیم داشت:

1- ایجاد آواتار سفارشی
آواتار نشان‌دهندۀ هویت دیجیتال یک شخص در محیط متاورس است. در متاورس امکان تغییر بدن، مو، جنسیت و استفاده از ابزارهای مختلف وجود دارد. حتی این امکان وجود دارد که یک شخصیت خیالی را شکل دهید.

2-ایجاد تجربه‌های واقعیت مجازی
زمانی که از تجهیزات متاورس صحبت می‌کنیم، به‌صورت ناخودآگاه به یاد ابزارهای واقعیت مجازی (VR) مانند هدست‌ها یا عینک‌های سه بعدی می‌افتیم. در حقیقت متاورس تا حدود زیادی با کمک همین ابزارها تحقق پیدا خواهد کرد. حضور در محیط‌های سه بعدی مجازی با کمک VR باعث ایجاد تصورات دقیق‌تری از محیط متاورس برای انسا‌ن‌ها شده است.

3- املاک دیجیتال
خرید قطعاتی از املاک در متاورس با کمک ارز دیجیتال از اتفاقات عجیب و غریب در چند سال گذشته بوده است. هرچند شاید هنوز چنین معاملاتی کمی مضحک یا عجیب به نظر برسند، اما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحقق چنین معاملاتی به‌صورت گسترده خواهیم بود.

4-کار از راه دور با کمک تجهیزات متاورس
همه‌گیری کرونا موجب شد تا دورکاری (Remote) یک مفهوم پرکاربرد در محیط‌های کاری شود. تجهیزات متاورس کمک زیادی به ایجاد دفاتر مجازی نموده‌اند. جلسات آنلاین کاری در متاورس حس یک جلسه واقعی کاری را به همکاران خواهد بخشید.

5- بهبود تجربه‌های خرید دیجیتال
در بین سال‌های 2000 تا 2022، توجه به فروشگاه‌های آنلاین افزایش پیدا کرد و تعداد آن‌ها زیاد گردید. اما هنوز بسیاری از مردم خرید فیزیکی را به علت لمس کالاها ترجیح می‌دهند. ابزار متاورس این امکان را در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا به‌صورت مجازی کالاها را لمس کرده، آن‌ها را بپوشند و با یک تجربه کاربری بهتر به خرید دیجیتال بپردازند.

6-بازی‌های واقعیت مجازی
صنعت بازی و سرگرمی در دنیای متاورس، زمینه‌های زیادی را برای رشد خواهد داشت. اکثر تجهیزات متاورس در حال حاضر در زمینه‌های بازی های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند. با کمک یک عینک VR بازیکنان در محیط بازی قرار می‌گیرند و احساسی که به‌دست می‌آورند به آن‌ها حس محیط واقعی را می‌دهد. امکان درآمدزایی از جریان این بازی‌ها باعث شده تا علاقه گیمرها به چنین محیط‌هایی افزایش پیدا کند و به آن‌ها انگیزه کافی برای تهیه دستگاه متاورس را می‌دهد.

7- سرمایه‌گذاری در NFT
توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)  یا امضاهای دیجیتالی یک شناسه یکتا هستند که قابل تکرار نبوده و به وسیله آن دارایی دیجیتالی را با بلاک‌چین در متاورس احراز هویت می‌کنند. NFT به معاملات دارایی‌های ارزشمندی مانند آثار هنری دیجیتال در متاورس کمک می‌کند. NFT یک ابزار متاورس است که در حال حاضر در فضای فیزیکی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

8- توسعه و طراحی محصول با کمک تجهیزات متاورس
فضاهای سه بعدی تعاملی در متاورس به طراحان کمک زیادی می‌کنند تا در طراحی و توسعه محصولات خود امکان تست ایده‌های خلاقانه‌شان را با هزینه‌‌های کم داشته باشند.
 

آشنایی با ساختار تجهیزات متاورس


همانطور که گفتیم ارائه یک تعریف برای متاورس دشوار است، زیرا این فناوری هنوز به‌صورت جامع شکل نگرفته است و بسیاری از مفاهیم بنیادی در آن در حد تعاریف آکادمیک هستند. اما آنچه مسلم است متاورس موجب تغییر نحوۀ تعامل ما با فناوری خواهد شد و تجهیزات متاورس سعی خواهند کرد تا استفاده ما از فناوری‌های سطح بالا را ساده‌تر کنند.
در حال حاضر، مفهوم متاورس با استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شکل می‌گیرد. هرچند که در آینده و با رشد این فناوری شاهد تغییرات گسترده‌ای در تجهیزات متاورس خواهیم بود.
 

چگونه وارد متاورس شویم؟


دسترسی به متاورس از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است. شما برای دسترسی به بازی‌های متاورس تنها به کامپیوتر یا گوشی هوشمند نیاز دارید. البته ممکن است نیاز باشد تا شما با استفاده از کیف پول دیجیتال خود برای برخی از بازی‌ها، پول رمزنگاری شده پرداخت کنید.
این در حالی است که برای دستیابی به پلتفرم‌های دیگر نیاز به تجهیزات متاورس نظیر  عینک واقعیت افزوده یا هدست VR خواهید داشت. یک هدست VR مانند Oculus Quest2  شامل دوربین‌های ردیابی برای پایش سه بعدی است. این هدست با در اختیار داشتن یک کارت گرافیک به راحتی یک تصویر مجازی سه بعدی بر اساس محیط فیزیکی واقعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
 

بهترین تجهیزات متاورس که شما باید بشناسید


اگر قصد دارید تا در آینده‌ای نزدیک در متاورس فعالیت کنید باید مجموعه‌ای از ابزار های متاورس را تهیه و آماده کنید. خبر خوب این است که برای لذت بردن از یک محیط مجازی، لازم نیست پول زیادی خرج کنید. برای ورود به این جهان شگفت‌انگیز، می‌توانید از دستگاه‌های متاورس موجود برای ورود به فضای مجازی استفاده کنید:

1- کامپیوتر
امروزه اکثر افراد صاحب یک کامپیوتر شخصی (PC) یا لپ‌تاپ هستند. درست است که برای پرش به دنیای مجازی به تجهیزات متاورس پیشرفته‌تری نیاز دارید، اما یک کامپیوتر بسیاری از امکانات را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای همگام شدن کامپیوترها با نوآوری و قدرت محاسباتی در متاورس باید به سراغ پردازنده‌های قدرتمند گرافیکی رفت.

2- گوشی‌های هوشمند
بله، به همین راحتی! شما می‌توانید کاوش در فضای متاورس را با کمک اسمارت‌فون خود شروع کنید. اکثر پلتفرم‌های متاورس از یک اپلیکیشن موبایلی برخوردار هستند. برای شروع فعالیت در Metaverse نیازی نیست تا تجهیزات متاورس گران‌قیمتی تهیه کنید.
گوشی‌های هوشمند به پرکاربردترین متاورس‌ها مانند Sandbox و Axie Infinity دسترسی خواهند داشت. سازندگان گوشی‌های هوشمند در تلاش هستند تا پردازنده‌های نسل بعدی را طوری طراحی کنند که ظرفیت لازم برای فعالیت در فضای متاورس را داشته باشند.
انجام انواع بازی‌های متاورس و استفاده از تجربه واقعیت افزوده با گوشی هوشمند امکان‌پذیر است. هر چند که برای استفاده از AR، نمایشگرهای موجود در گوشی هوشمند از توانایی لازم برخوردار نیستند.

3- عینک AR
در حال حاضر بسیاری از فیلترهای واقعیت افزوده (AR) در برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، اسنپ‌چت و تیک‌تاک در دسترس هستند و محبوبیت جهانی پیدا کرده‌اند. این محیط مجازی با عینک‌های AR گسترش می‌یابد تا تعاملات آنلاین بهبود پیدا کند.
عینک AR از تجهیزات متاورس است که باعث دسترسی سریع‌تر کاربران و امکان تجسم واقعی می‌شوند. تولیدکنندگان صفحات نمایش واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی (VR/AR/MR) انگیزه‌های جدید دارند، زیرا ابزار آن‌ها امکان دسترسی به متاورس را برای کاربران فراهم می‌کند. به همین دلیل شاهد عرضه نسخه‌های جدیدی از Google Glass، Magic Leap One و Oculus Rift هستیم.

4- دستکش VR
هدف متاورس درگیر کردن هر 5 حس در تجربیات مجازی است. از همین‌رو، ابزار متاورس به دنبال ایجاد یک تجربه کامل در مجازی‌سازی است. اشیا مجازی با کمک دستکش‌های VR یا دستکش‌های Meta-Haptic قابل لمس هستند.
در زمانی که کاربر از این دستکش‌ها استفاده می‌کند، مکانیزم موجود به کاربر برای تجربه واقعیت مجازی یا افزوده کمک می‌کند. تجهیزات متاورس مانند دستکش‌های VR با اعمال فشار به قسمت‌های مختلف دست و نوک انگشتان کاربر به او حسی واقعی را انتقال می‌دهند.
به کمک این دستکش‌ها، کاربر یک شی را همانطوری احساس می‌کند که در دنیای واقعی احساس می‌کند. لمس اشیا به همراه ورودی‌های شنیداری یا بصری، کمک زیادی به شبیه‌سازی فضاها در متاورس خواهد کرد. این تجهیزات متاورس اهمیت زیادی برای ایجاد تجربه واقعی برای کاربران دارند.

5- هدست واقعیت مجازی
هدست‌های VR از تجهیزات متاورس هستند که استفاده از آن‌ها برای به حداکثر رساندن تجربه دنیای مجازی ضروری است. با استفاده از هدست VR در متاورس غوطه‌ور خواهید شد. این ابزار متاورس، جهان فیزیکی را با کمک حواس انسانی به جهان مجازی تبدیل می‌کند.
ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، مغناطیس‌سنج و دیگر فناوری‌ها در هدست‌های واقعیت افزوده  استفاده می‌شوند. برای هر چشم یک صفحۀ نمایش استریوسکوپی در نظر گرفته می‌شود که تصاویر متفاوتی را ارائه می‌دهد. این گجت‌ها روز به روز در بین تجهیزات متاورس محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.
 

بهترین دستگاه های متاورس


دستگاه‌های متاورسی که از واقعیت افزوده استفاده می‌کند، کاربران را شگفت‌زده خواهند کرد. این تجهیزات متاورس، حواس کاربران را از دنیای واقعی خارج کرده و واقعیتی جدید را در برابر چشمان آنان قرار خواهند داد.

هدست واقعیت مجازی Oculus Quest2
برای داشتن یک تجربه کامل از متاورس، تجهیزات گوناگونی وجود دارد. اما با داشتن یک هدست واقعیت مجازی Oculus Quest2 شما کلید ورود به دنیای متاورس را خواهید داشت. این دستگاه متاورس دارای یک تراشه گرافیکی و اجزای ذخیره‌سازی است که مستقیم بر روی هدست قرار گرفته‌اند.
این هدست واقعیت مجازی به‌عنوان یکی از مهمترین تجهیزات متاورس، دارای شش دوربین ردیابی خارجی-داخلی است که موقعیت سر و دست کاربر را در یک فضا بدون نیاز به سنسورهای ردیابی جداگانه تشخیص می‌دهد.
به همراه این هدست VR، یک کنترلر لمسی Oculus نیز عرضه می‌شود که دارای یک جوی استیک و دکمه‌هایی است که امکان کنترل اشیا مجازی و تعامل با آن‌ها را به استفاده‌کننده خواهد داد.
هنگامی که برای اولین بار از هدست استفاده می‌کنید، نمایی تک رنگ از محیط اطراف را مشاهده می‌کنید. این نما از طریق دوربین‌های ردیاب خارجی در اختیار شما قرار می‌گیرد.  کاربر مکان‌هایی که برای قدم زدن در نظر دارد را با نشانگر واقعیت افزوده مشخص می‌کند و ناگهان خود را در آن فضا خواهد دید. از اینجا به بعد این کاربر است که دنیای اطراف خود را ترسیم خواهد کرد و دنیای واقعی به صورت کامل متلاشی می‌شود و تجربه محیط سه بعدی ایجاد خواهد شد.
این هدست همچنین صدا را از همه جهت‌ها انتقال می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا صدای محیط مجازی را با کمک هدست واقعیت افزوده بشنوید. در صورتی که بخواهید به طور کامل در محیط سه بعدی غرق از یک هدفون استفاده کنید. حذف نویز پس زمینه، لذت یک تجربه واقعی از تجهیزات متاورس را به شما خواهد بخشید.

پلی‌استیشن سونی
یکی از کاربردهای اصلی متاورس در صنعت بازی است. به همین دلیل تجهیزات متاورس مختلفی عرضه شده است. پلی استیشن یک کنسول بازی است که امکان دسترسی به هزاران بازی تعاملی را در سراسر جهان فراهم می‌کند. با عرضه پلی استیشن ۵ شاهد ورود به فضای واقعیت افزوده توسط سازندگان آن بوده‌ایم تا برای مشتریان خود یک تجربه بازی متفاوت را رقم بزنند. سخت‌افزار Sony VR که توسط سیم به PS5 متصل است از دوربین‌های یکپارچه برای ردیابی مکان‌ها در طول بازی استفاده می‌کند.
با ویژگی‌هایی مانند ردیابی چشم و صدای سه بعدی، تجربه بازی شگفت‌انگیزی رقم خواهد خورد. رانندگی در GTA5 با واقعیت افزوده تجربه‌ای باورنکردنی است، زیرا وارد دنیای جدیدی می‌شوید که گرافیک واقعی و یک داستان تعاملی را ارائه می‌دهد.
اگرچه مشخصات سونی پلی استیشن VR2 منتشر شده است، اما تاریخ عرضه عمومی آن هنوز مشخص نیست. کاربران پلی استیشن VR معمولی، امکانات بی‌نظیری برای بازی‌های سه بعدی در اختیار دارند، بی‌صبرانه در انتظار نسخه پیشرفته‌تر آن هستند.

هدست واقعیت افزوده مایکروسافت
هولولنز(Hololens) یک هدست AR بسیار محبوب است که کاربران را قادر می‌سازد دنیای مجازی را مانند دنیای واقعی مشاهده کنند. میکروسافت مدت زمان زیادی است که بر روی تهیه و ساخت تجهیزات متاورس فعالیت می‌کند. این شرکت بر روی واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) تمرکز کرده و هولولنز با حسگرهای نوری متعدد، انقلابی در صنعت آموزش، پزشکی، ساخت و ساز و تولید ایجاد کرده است.
این هدست از دوربین برای تشخیص محیط اطراف کاربران استفاده می‌کند و اشیای متاورس را در محیط واقعی قرار می‌دهد. مایکروسافت معتقد است با کمک این ابزار متاورس، امکان حل مشکلات زنجیرۀ تامین را خواهد داشت. به‌عنوان مثال یک تعمیرکار برای برطرف کردن ایرادات یک واحد تولیدی، از راه دور به شبیه‌سازی محیط واقعی می‌پردازد. قیمت گران دستگاه متاورس هولولنز موجب شده تا هنوز خرید این وسیله برای تمامی افراد یا صنایع امکان‌پذیر نباشد.

دستگاه متاورس Valve Index
اگر چه این هدست واقعیت مجازی در مقایسه با رقبای خود چیز منحصر به فردی ارائه نمی‌دهد، اما قیمت هزار دلاری و ویژگی‌های خاص در آن باعث جذابیتش شده است. وجود کنترلرهای باور نکردنی باعث ردیابی حرکات انگشتان دست خواهد شد. برای برخی از بازی‌ها این ویژگی یک خصوصیت جالب است. امکان استفاده از استریم باعث می‌شود تا با کمک این هدست به یک مجموعه بزرگ از بازی‌های VR دسترسی داشته باشیم.

دستکش Hoptx
لوازم جانبی متاورس بخش عمده‌ای از تجهیزات و ابزارهای مرتبط با آن را تشکیل می‌دهد. دستکش‌ها (Gloves) ابزاری بی‌نظیر برای کسانی است که به دنبال غوطه‌ور شدن در دنیای مجازی هستند. این دستکش‌های لمسی با مقاومت بالایی که دارند این امکان را به کاربر می‌دهند که شرایط دنیای فیزیکی را در دستان خود احساس کند.
استفاده از ردیاب‌های حرکتی مغناطیسی موجب می‌شود تا تاخیر بین تصویر و احساس به حداقل برسد. این دستکش‌ها امکان حرکت آزاد با اواتار دیجیتال را به افراد در فضای متاورس می‌دهند. استفاده هم‌زمان از این دستکش با هدست‌های واقعیت افزوده یک تجربه متفاوت را رقم می‌زند.
در تجهیزات متاورس، دستکش مانند یک دست رباتیک عمل کرده و کاربردهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال یک جراح با تجربه را تصور کنید که در آمریکا با کمک این دستکش‌ها به انجام یک جراحی در ژاپن می‌پردازد. به طور قطع در آینده این ابزار متاورس فرصت‌های زیادی را برای نوآوری ایجاد خواهد کرد.

تجهیزات متاورس Magic Leap
سازنده این دستگاه متاورس از سال 2010 فعالیت جدی خود را شروع کرده و از آن زمان به عنوان یک بازیگر کلیدی در صنعت AR مطرح بوده است. این هدست با یک کنترلر کار می کند که درجه آزادی زیادی برای بازخوردهای حسی-لمسی دارد. این ویژگی موجب تعامل بیشتر کاربر با محیط اطرافش می‌شود.
فناوری Magic Leap دارای کاربردهای زیادی است. به عنوان مثال پزشکان امکان مشاهده سی تی اسکن‌های سه بعدی و MRI در کودکان را با کمک آن خواهند داشت.
Magic Leap از تجهیزات متاورس پرکاربرد در پزشکی است. هم‌زمان از این فناوری برای آموزش با کمک AR استفاده می‌شود. دانش‌آموزان یا دانشجویان می‌توانند مفاهیم پیچیده را به صورت تعاملی فرا بگیرند. این دستگاه متاورس ورودی‌های صوتی، ردیاب چشم، ردیاب دست و.. را در خود جای داده تا یک تجربه AR پیشرفته را به کاربران عرضه کند. وزن سبک و 316 گرمی، آن را به یکی از سبک‌ترین هدست‌های واقعیت افزوده در بازار تبدیل کرده است.

دستیار متاورس Mojo Vision
استفاده از متاورس بدون یک هدست بی‌نظیر است. این همان چیزی است که یک استارتاپ آمریکایی مستقر در کالیفرنیا برای تجهیزات متاورس ارائه نموده است. Mojo Vision یک ابزار جانبی متاورس است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا واقعیت افزوده را به سادگی با استفاده از لنزهای تماسی اسکلرال (Scleral) تجربه کنند.
این نوآوری منحصربفرد از میکرو ال‌ای‌دی در کنار باتری‌های جامد و حسگرهای هوشمند برای نمایش اطلاعات مرتبط استفاده می‌کند. از لنزهای اسکلرال برای اصلاح قرنیه و مشکلات بینایی استفاده می‌شود.
به همین دلیل استفاده از آن‌ها در Metaverse عوارض جانبی برای کاربران نخواهد داشت. به‌علاوه این دستگاه انقلابی در تصحیح بینایی در کنار پوشش دنیای مجازی به وجود خواهد آورد. در نسل بعدی این لنزها امکان یادآوری اطلاعات به کاربر درباره صحنه‌های وجود دارد که او در حال مشاهده آن‌ها است.

دستگاه هدست متاورس HP Reverb G2
این هدست واقعیت مجازی بخشی از سری  Windows Mixed Reality است. ویندوز مدت‌هاست که به دنبال محو خطوط بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی است. این هدست به کاربران این فرصت را می دهد تا با کمک یک صفحه نمایش 4K به طور کامل در دنیای متاورس غوطه‌ور شوند.
این هدست از جمله تجهیزات متاورس است که با کامپیوترهای شخصی سازگار است. کامپیوتر مورد استفاده باید دارای مشخصات قوی باشد. هرچند که امکان کار با وضوح نصف وجود دارد، اما بهتر است G2 را با ظرفیت کامل اجرا کنید تا تجربه کاربری متفاوتی داشته باشید.
این هدست بسیار سبک وزن است، بنابراین تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. صدای سه بعدی با وضوح بالا و تنظیم لنزها در فواصل چشمی مختلف، امکان استفاده از آن را برای کاربران مختلف به وجود می‌آورد. 
همچنین این دستگاه متاورس به هیچ سنسور خارجی نیاز ندارد، زیرا دوربین‌های تعبیه شده در هدست حرکت می‌کنند. کار با کنترلرهای این دستگاه بسیار ساده بوده و همین موضوع آن را تبدیل به یکی از بهترین تجهیزات متاورس در بازار کرده است.

نکات مهم در هنگام انتخاب تجهیزات متاورس


هنگام انتخاب یک دستگاه متاورس باید به چند نکته توجه داشته باشید:

هزینه: هدست‌های گران قیمت مانند مایکروسافت هولولنز برای افراد مناسب نیستند که بودجه زیادی ندارند. با این حال HP Reverb G2 یا Meta Quest2 برای افرادی مناسب است که به دنبال انجام بازی یا کشف دنیای متاورس هستند؛

وضوح تصویر و کیفیت صدا: تجهیزات متاورس دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند. هدست‌های 4K VR در مقایسه با هدست‌هایی با وضوح پایین‌تر، تجربه‌ای کاملاً متفاوتی را ارائه می‌دهند. صدای سه بعدی نقش مهمی در تجربه کاربران از متاورس خواهد داشت؛

آزادی عمل کاربر: برخی از هدست‌هایی که در بالا از آن‌ها نام بردیم با اتصال سیمی متصل می‌شوند که بر آزادی حرکت کاربران اثر منفی می‌گذارند. از طرفی دیگر، وجود سنسورهای خارجی نیز مانع حرکت آزاد کاربر می‌شوند. البته در استفاده از نمونه‌های بی‌سیم یا ابزارهای متاورسی که از سنسور داخلی استفاده می‌کنند، این مشکلات به حداقل می‌رسد.
 

سخن پایانی

از زمانی که مارک زاکربرگ در سخنرانی خود در Connnect 2021 نشان داد که آینده شبکه‌های اجتماعی چگونه خواهد بود، علاقه‌مندی به متاورس در بین افراد افزایش پیدا کرده است. برای دسترسی به چنین فضایی، تجهیزات متاورس نقش کلیدی دارند.
استفاده از متاورس با ابزارهای مختلفی امکان‌پذیر است. به هر میزانی دستگاه متاورس کیفیت بالاتری داشته باشد، تجربه کاربران بهبود خواهد یافت. از همین‌رو، شرکت‌های بزرگ در کنار تلاش برای کاهش قیمت‌ها به دنبال استفاده از فناوری‌های نوآورانه برای بهبود تجربۀ استفاده‌کنندگان از متاورس هستند.


منبع
https://cyberscrilla.com/metaverse-pros-and-cons-the-top-benefits-and-drawbacks/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.