همه چیز درباره متاورس، نحوه ورود، کاربردها و روش پول درآوردن از آن

با دنیای متاورس و روش ورود به این دنیا آشنا شوید. همچنین کاربردها و آینده این شبکه را بشناسید و بدانید متاورس در آینده چه تاثیری در زندگی مردم دنیا خواهد گذاشت.
شنبه، 22 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم توفیق
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره متاورس، نحوه ورود، کاربردها و روش پول درآوردن از آن

آشنایی با متاورس

واژه متاورس Metaverse برای نخستین بار در رمان تصادف برف، تصادف برفی یا Snow Crash، نوشته نیل استفنسون (Neal Stephenson) به کار گرفته شد. قهرمان این رمان علمی‌تخیلی نرم‌افزارهایی اختراع می‌کند و با کمک آنها و با زدن عینک‌هایی بر چشم، وارد دنیایی فراتر از واقعیت می‌شود. با کمک این فناوری، هر شخص در قالب یک آواتار وارد جهان واقعیت مجازی می‌شود. دنیایی که می‌تواند در آن با افراد دیگر وارد تعامل شود، با آنها مسابقه دهد، به تماشای کنسرت بپردازد و همچون دنیای واقعی زندگی کند. در واقع متاورس دنیایی فراواقعی در دل دنیای حقیقی ما است.

کاربران در دنیای متاورس در حالی که پشت رایانه خود نشسته‌اند، وارد جهان دیگری می‌شوند. فضایی سه‌بعدی که شبیه جهان واقعی ما است و امکان گشت‌وگذار را در اختیار کاربران آن می‌گذارد. دنیای واقعیت مجازی را هنوز بسیاری از مردم نمی‌شناسند. با ما همراه باشید تا سری به بخش‌های مختلف این جهان فراواقعی بزنیم و در آن به گشت‌وگذار بپردازیم.

متاورس چیست؟


واژه متاورس از پیشوند Meta به‌معنای فراتر و برتر، و Verse (Universe) به‌معنای دنیا، گیتی و کیهان گرفته شده است. در واقع در پاسخ پرسش متاورس چیست می‌توانیم بگوییم این واژه به‌معنای فراتر از گیتی، جهان یا هستی است. دنیای برتری که دسترسی به آن از راه شبکه‌های اینترنتی و مجازی امکان‌پذیر است. در عالم متاورس، کاربران می‌توانند با یکدیگر و با دنیای مجازی دوروبر خود ارتباط برقرار کنند. در واقع زندگی کاربران در دنیای واقعیت مجازی در فضای آنلاین می‌گذرد.

دنیای واقعیت مجازی نیز پاسخی است به پرسش متاورس چیست. در دنیای واقعیت مجازی، پلی بین جهان واقعی یا فیزیکی و زندگی دیجیتال زده می‌شود. پلی که دنیای به‌ظاهر واقعی ما را با جهانی پیوند می‌دهد که افراد در آن کار، تحصیل، رفت‌وآمد، بازی و زندگی می‌کنند. این عالم فراواقعی مجموعه‌ای از شبکه‌ها، فناوری‌ها و گجت‌های هوشمند است که دست به دست هم می‌دهند تا دنیایی جدید برای شما بسازند.

دنیایی که سه‌بعدی و واقعی به نظر می‌رسد و شما در آن از بند مکان و زمان رها می‌شوید. دنیایی که می‌توانید آن را با توجه به قانون‌های خودتان پایه‌گذاری کنید. بسیاری از فعالان دنیای دیجیتال متاورس را آینده اینترنت امروزی می‌دانند و در راه رسیدن به این آینده تلاش می‌کنند.

تاریخچه متاورس:


بد نیست پاسخ سوال متاورس چیست را در تاریخچه آن هم جست‌وجو کنیم. همان‌گونه که اشاره شد، واژه متاورس نخستین بار در رمان تصادف برفی یا سقوط برفی به کار برده شد. در این رمان مفهومی به نام آواتار مورد استفاده قرار گرفت. شخصیتی که هر کاربر برای خود در این دنیای فراواقعی می‌سازد و در قالب آن فعالیت می‌کند.

پس از نوشتن این کتاب نویسندگان دیگری هم وارد این عرصه شدند. ارنست کلاین (Ernest Cline) در کتاب بازیکن آماده شماره یک (Ready Player One) به زندگی انسان‌ها در سال 2044 می‌پردازد.
در این داستان، انسان‌ها از زندگی سختی که در دنیای واقعی دارند، به زندگی بهتری در دنیای دیجیتال پناه می‌برند.

اجزای تشکیل‌دهنده دنیای متاورس چیست؟


دنیای مجازی متاورس از شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و بلاک چین تشکیل می‌شود. همه این فناوری‌های اینترنتی و دیجیتال در این جهان مجازی با یکدیگر ادغام می‌شوند تا دنیایی بسازند که شبیه دنیای بازی‌های کامپیوتری است.

با بیشتر شدن اهمیت بلاک چین در دنیا، بازی‌های رآیانه‌ای هم از این پدیده تاثیر پذیرفتند. به این ترتیب افراد می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب توکن خریداری و دادوستد کنند. در واقع اساس بازی‌های واقعیت مجازی در شبکه بلاک چین شبیه بازی‌های دیگر دیجیتال است. اما در این بازی‌ها، دارایی بازیکن‌ها به توکن تبدیل شده است.

اجزای اصلی تشکیل‌دهنده متاورس چیست؟


همان‌طور که اشاره شد، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اجزای اصلی این دنیای فراواقعی است:

1- معنای واقعیت مجازی یا VR در متاورس چیست؟

Virtual Realityیا واقعیت مجازی دنیایی است که کاربران با زدن عینکی به چشم وارد آن می‌شوند. دنیایی که بی‌نهایت واقعی به نظر می‌رسد و کاربران ترس‌هایی را تجربه می‌کنند که گویی در زندگی واقعی آنها اتفاق می‌افتد. برخی از لذت‌های این دنیا نیز طبیعی و لذت‌بخش هستند. ورود به دنیای واقعیت مجازی نیاز به یک رآیانه، عینک مخصوص و هدست‌های ویژه فضای مجازی دارد.

در این دنیای مجازی و سه‌بعدی همه کاربران می‌توانند به بازی‌های ویدئویی بپردازند، در کنسرت‌های مجازی شرکت کنند، به دیدارهای مجازی با افراد مختلف بروند و همچنین در همایش‌های مختلف شرکت کنند. در یکی از این فضاهای واقعیت مجازی که در بازی Fortnite تشکیل شده بود، چند میلیون نفر در کنسرت مجازی آریانا گرنده شرکت کردند.

2- معنای واقعیت افزوده یا AR در متاورس چیست؟

Augmented Realityیا AR به‌معنای واقعیت افزوده یک کاراکتر دیجیتال را به این فضای فراواقعی اضافه می‌کند. این کاراکتر می‌تواند یک شیء، یک حیوان، یک شخصیت کارتونی یا کاراکتر دیگری باشد. شبیه به این‌گونه شخصیت‌ها را می‌توانید در فیلم‌هایی ببینید که به‌ویژه، برای کودکان ساخته می‌شود.

در برخی از فیلم‌های سینمایی، شخصیت‌های واقعی فیلم در کنار شخصیت‌هایی غیرواقعی مانند حیوانات، اشیاء و شخصیت‌های کارتونی به نقش‌آفرینی مشغول هستند. فیلم‌های گارفیلد و آلیس در سرزمین عجایب از نمونه این فیلم‌ها هستند. کاراکترهای غیرواقعی در این‌گونه فیلم‌ها شبیه به شخصیت‌های واقعیت افزوده در متاورس هستند.

نمونه دیگری از واقعیت افزوده در بازی Pokemon Go دیده می‌شود. در این بازی شما می‌توانید با یک گوشی هوشمند با واقعیت افزوده تعامل داشته باشید. کاربران این بازی پوکمون‌های مجازی را در برابر خود تجسم می‌کنند و به کنترل حرکات آنها می‌پردازند. در واقع ارتباط بازیکنان با واقعیت مجازی در این بازی به‌صورت دوطرفه شکل می‌گیرد.

ابزار استفاده از متاورس چیست؟


اگر دوست دارید بدانید ابزار بهره بردن از متاورس چیست، باید بگوییم بخشی از آن را الان هم در اختیار دارید و بخشی دیگر را باید تهیه کنید.

1- گوشی هوشمند:

بسیاری از کاربران با گوشی‌های هوشمند خود وارد دنیای واقعیت مجازی می‌شوند. سیستم‌عامل اندروید و ios امکان ورود به این شبکه‌ها را برای شما فراهم می‌کند.
 

2- رآیانه‌های شخصی:

رآیانه‌های شخصی هم ابزار دیگری برای ورود به دنیای واقعیت مجازی هستند. رآیانه شما باید  CPU یا واحد پردازش گرافیکی خوبی داشته باشد.
 

3- کنسول بازی:

کنسول‌های بازی تجهیزات دیگری برای ورود به این دنیای مجازی هستند. کنسول بازی تفاوت زیادی با رآیانه ندارد، اما برای استفاده اختصاصی انواع بازی‌ها برنامه‌ریزی شده است.
 

4- هدست واقعیت مجازی:

برای شنیدن صداها، موسیقی و همه آواهای این دنیای فراواقعی، شما نیاز به هدست دارید. شرکت‌های معتبر دنیا به ساخت بهترین هدست‌های مناسب این فناوری اقدام کرده‌اند.

5- عینک واقعیت افزوده:

بدون عینک واقعیت افزوده شما نمی‌توانید وارد دنیای متاورس شوید. شما با این عینک‌ها خود را در فضایی می‌بینید که بسیار متفاوت از واقعیت اطراف شما است. فضایی که شبیه به محیط بازی‌های کامپیوتری است. این عینک‌ها دارای سنسورهایی هستند و دنیای فیزیکی را با واقعیت مجازی تلفیق می‌کنند.

آواتار متاورس چیست؟


اگر می‌خواهید بدانید آواتار متاورس چیست، باید بگوییم که تصویری سه بعدی است که نماد شخصیت شما در این دنیای فراواقعی است. شما می‌توانید شکل ظاهری این شخصیت را با توجه به سلیقه خودتان طراحی کنید. هر شبکه اجتماعی جایگاهی برای قرار دادن تصویر کاربران آن طراحی کرده است. آواتار شما در این فناوری تصویری سه‌بعدی است که به‌جای شما در این شبکه راه می‌رود، بازی می‌کند و فعالیت‌های دیگر را انجام می‌دهد.

پلتفرمی که انتخاب کرده‌اید امکانات مختلفی برای طراحی این شخصیت در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال شما از بین مدل موهای مختلف می‌توانید مدل دل‌خواه خودتان را انتخاب کنید. به این ترتیب با انتخاب شخصیت زن یا مرد، و انتخاب بخش‌های مختلف پیکر هریک از آنها، شما نمادی برای شخصیت خودتان می‌سازید.

پس از این همه فعالیت‌های شما در متاورس با استفاده از این نماد انجام می‌شود. آواتار شما بازی می‌کند، سفر می‌رود و شما در قالب این آواتار رانندگی، فعالیت و زندگی می‌کنید.

کاربردهای دیگر آواتار متاورس چیست؟


 آواتار شما در بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. داشتن یک آواتار ثابت استفاده از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را برای شما جذاب‌تر می‌کند. برای نمونه می‌توانید آواتار خود را در بازی‌هایPokerStars VR، Topgolf With Pro Put، Coaster  ،Epic Roller  و بسیاری از بازی‌های دیگر به کار بگیرید.

البته کاربردهای این آواتارها در حال افزایش است. به‌زودی شما می‌توانید این شخصیت‌های سه‌بعدی را به‌عنوان تصویر پروفایلتان در فیس‌بوک، مسنجر و اینستاگرام قرار دهید.

رابطه بلاک چین و متاورس چیست؟


ترکیب پروژه‌های مختلف با یکدیگر این دنیای فراواقعی را پدید آورده است. از طرف دیگر فناوری بلاک چین از شبکه‌های قابل‌اعتماد و غیرقابل نفوذ تشکیل می‌شود. این شبکه‌ها می‌توانند بین سیستم‌های مختلف سازگاری ایجاد کنند و آنها را با یکدیگر هماهنگ سازند. در واقع متاورس می‌تواند با کمک فناوری بلاک چین پروژه‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کند.

برای ابنکه بدانید رابطه بلاک چین و متاورس چیست باید به ترکیب کدهای مختلف هم اشاره کنیم. ترکیب کدهای مختلفی مانند کدهای بازی دیجیتالی سه‌بعدی، شبکه‌های اجتماعی، سامانه‌های مالی، بخش‌های مربوط به تشخیص هویت دیجیتالی و اپلیکیشن‌های بسیار دیگر این تکنولوژی را پدید می‌آورند.
بلاک چین با همکاری متاورس اجازه آفرینش آواتارهای مجازی، مالکیت بر دارائی‌های مختلف، انتشار ارزهای دیجیتال و موارد بسیار دیگری را در اختیار شما قرار داده است.
 

از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز بلاک چین برای متاورس به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:


* دارائی‌های دیجیتالی که در فضای بلاک چین تولید می‌شوند امکان کپی‌سازی ندارند. در واقع مالکیت بر این آثار در این شبکه همانند دنیای واقعی است.

* هرکدام از کاربران در دنیای متاورس کیف پولی رمزنگاری‌شده دارند. دارائی‌های کاربران در این کیف پول‌های کریپتو نگهداری می‌شوند. با وجود این کیف پول‌های رمزنگاری‌شده، شما امکان خرید و فروش در دنیای واقعیت مجازی را پیدا می‌کنید.

* بلاک چین این امکان را در اختیار کاربران واقعیت مجازی می‌گذارد که نقل‌وانتقال دارائی‌های خود را در امنیت کامل انجام دهند. در واقع اگر بخواهیم بگوییم راهکارهای امنیتی متاورس چیست، باید امنیت در بلاک چین را مورد دقت و بررسی قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد امنیت دنیای واقعیت مجازی همانند امنیت بلاک چین است.

رابطه فیس‌بوک و متاورس چیست؟


مدتی است کمپانی فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داده است. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیر عامل این شرکت در همایشی مجازی گفته است که می‌خواهیم در آینده در قالب یک شرکت متاورس دیده شویم.

مدیر عامل فیس بوک اظهار داشته که قصد انجام دو نوع فعالیت را دارند که یکی از آنها در حوزه اپلیکیشن‌ها، و دیگری در زمینه شبکه‌های این شرکت است. زاکربرگ با هدف تبدیل دنیای واقعیت مجازی به فضایی که افراد مختلف بتوانند گرد هم بیایند، پا به این دنیای فراواقعی گذاشته است. دنیایی که بتوانید در آن جمع‌های خانوادگی و دوستانه تشکیل دهید، به بازی با دیگر کاربران آن بپردازید، خرید بروید و تجربه‌هایی را تجربه کنید که امکان آن فقط در این عالم وجود دارد.

اینکه تاثیر فیس‌بوک در اهداف و آینده متاورس چیست، پاسخی روشن دارد. شرکت فیس‌بوک دارای منابع مالی گسترده‌ و فراوانی است. به این ترتیب ورود فیس بوک به این پروژه می‌تواند دگرگونی بزرگی در پیشبرد اهداف آن ایجاد کند. همکاری کمپانی فیس‌بوک با متاورس منابع بزرگ مالی را برای توسعه این دنیای دیجیتال و مجازی فراهم می‌کند.

ویژگی‌های متاورس چیست؟

دنیای متاورس چند ویژگی مهم دارد:

1- حضور:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که توضیح می‌دهد متاورس چیست حس حضور واقعی در آن است. جهان واقعیت مجازی دنیایی سه‌بعدی است که بودن در آن را واقعی‌تر جلوه می‌دهد. البته برای حضور در این دنیای دیجیتال باید عینک مخصوص آن را به چشم بزنید.

2- همکاری متقابل:

همکاری با دیگر کاربران دنیای واقعیت مجازی ویژگی دیگر این تکنولوژی است. شما در این شبکه تنها نیستید. می‌توانید به مکان‌های مختلف سفر کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید به خرید و فروش بپردازید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. با داشتن یک آواتار یکسان، امکان حضور در بخش‌های مختلف و استفاده از امکانات آن برای شما و دیگران فراهم شده است.

3- استانداردسازی:

یکی از ویژگی‌های مهم متاورس استانداردسازی آن است. در یک سیستم استاندارد، همه اجزاء به صورت یکسان عمل می‌کنند. سازمانی جهانی کنترل و استانداردسازی این شبکه را در دست گرفته است. استانداردسازی این پدیده بخش‌های مختلف آن را با هم هماهنگ می‌سازد.

4- هم‌زمانی:

هم‌زمانی به این معنا است که کاربران مختلف سراسر دنیا می‌توانند به‌صورت هم‌زمان در این شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دنیای واقعیت مجازی امکان گرد هم آمدن میلیاردها کاربر در گوشه و کنار دنیا را در زمان واقعی در کنار هم فراهم کرده است.

5- سرعت:

سرعت یکی دیگر از ویژگی‌های این پلتفرم است. شما در دنیای واقعیت مجازی نیازی به صرف زمانی برای به دست آوردن اطلاعات ندارید. همه داده‌ها در این دنیا به شکل آنی در دسترس شما قرار می‌گیرند.

6- پایداری:

پایداری به‌معنای برقرار بودن ساخته‌های شما در این دنیای مجازی است. در دنیای متاورس، شما می‌توانید ابزار جدید یا ساختمان‌های جدیدی بسازید. همچنین می‌توانید آنها را تغییر دهید و نکته جالب این است که همه این اشیاء و ساختمان‌ها همان‌گونه که ساخته‌اید، باقی خواهند ماند.

7- هوشمندی:

در دنیای متاورس بهره بردن از وسایل و تجهیزات هوشمند را تجربه می‌کنید. در واقع هرآنچه را که در فیلم‌های علمی و تخیلی دیده‌اید را در این دنیا به کار می‌بندید. برای مثال می‌توانید خانه هوشمند خود را در این عالم بسازید و وسایل زندگی مجازی خود را از راه دور و با ابزار هوشمند کنترل کنید.

8- دنیایی بی‌انتها:

دنیای فراتر از واقعیت انتهایی ندارد. این دنیا محدود به فضاهای فیزیکی نیست و می‌تواند تا بی‌نهایت گسترش پیدا کند. پس در توضیح اینکه متاورس چیست می‌توانیم به ویژگی بی‌نهایت بودن آن اشاره کنیم.

9- نداشتن هزینه:

زندگی در فضای مجازی نیازی به هزینه‌های مختلفی مانند هزینه‌های رفت‌وآمد، خرید وسیله نقلیه و بسیاری از هزینه‌های دنیای واقعی ندارد. شما بدون پرداخت هزینه می‌توانید به مناطق مختلف دنیا سفر کنید. موزه‌های تاریخی را ببینید و از دیدن منظره‌های زیبای طبیعت لذت ببرید.

محدودیت‌های متاورس چیست؟


دنیای واقعیت مجازی محدودیت‌هایی هم دارد. این جهان فراواقعی برای بسیاری از انسان‌ها قابل‌درک نیست و بسیاری از افراد زندگی سنتی را به این جهان مجازی ترجیح می‌دهند. هنوز هم میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا از پول نقد برای خرید و فروش استفاده می‌کنند. برای تعداد بسیار زیادی از مردم دنیا هنوز هم خواندن کتاب کاغذی به کتاب‌های الکترونیکی برتری دارد. به این ترتیب فضای واقعیت مجازی هم می‌تواند برای میلیون‌ها انسان در کره زمین غیرقابل‌ درک باقی بماند.
در کنار این موارد، دنیای متاورس محدودیت‌های خاص خود را هم دارد:

1- نبودن لذت‌های فیزیکی در دنیای واقعیت مجازی:


شاید اگر بخواهیم بگوییم مهم‌ترین اشکال متاورس چیست، باید به نبودن بسیاری از لذت‌های فیزیکی در آن اشاره کنیم. برای مثال شما هرچقدر هم از بودن در فضای واقعیت مجازی لذت ببرید، وقتی احساس گرسنگی کنید باید به دنیای واقعی بازگردید. بوئیدن و لمس کردن نیز یکی از لذت‌های انسانی است که با وجود امکانات فعلی، دستیابی به آن در این دنیای مجازی وجود ندارد.

همچنین لذت‌های دیگری مانند قدم زدن با دوستان، پیاده‌روی، بازی با کودکان، ورزش کردن و بسیاری از لذت‌های دیگر زندگی در این دنیا قابل‌دستیابی نیست. شاید نبودن این لذت‌ها برای برخی نوجوانان که زمان خود را بیشتر در عالم مجازی و شبکه‌های اینترنتی سپری می‌کنند، قابل‌تحمل باشد. اما این دنیا برای افرادی که زندگی آنها با ورزش کردن، گفت‌وگو با دوستان و قدم زدن در پارک معنا پیدا می‌کند، دوست‌داشتنی نیست.

یکی دیگر از لذت‌های ما انسان‌ها بهره بردن از مسیر سفر است. متاورس این لذت را برای شما فراهم نمی‌کند. هم‌نشینی با عزیزان، خوراکی‌های بین راه و دیدن منظره‌های بین راه سفر را برای شما زیباتر می‌کند. دنیای فراواقعی و مجازی امکان دستیابی به این لذت‌ها را از عاشقان سفر می‌گیرد و آنها را در چشم‌برهم‌زدنی به مقصد می‌رساند.

2- نیاز به سخت‌افزارهای قوی و گران‌قیمت:

از محدودیت‌های مادی و تجهیزاتی متاورس باید به نیاز این فناوری به سخت‌افزارهای قدرتمند اشاره کرد. در زمان کنونی برای دسترسی به این شبکه باید سخت‌افزارهای گران‌قیمتی تهیه کرد که هرکسی توان مالی آن را ندارد. در صورتی همه مردم می‌تواند از این تکنولوژی بهره ببرند که زیرساخت‌های آن، مانند زیرساخت‌های اینترنت برای همگان مهیا شود. در صورت وجود زیرساخت‌های متاورس در جامعه، هرکسی با تهیه یک هدست می‌تواند از آن استفاده کند.

3- نبود زیرساخت‌های مخابراتی:

اکنون بسیاری از مردم دنیا از اینترنت پرسرعت محروم هستند. شبکه واقعیت مجازی نیازمند شبکه اینترنت گسترده جهانی و قوی است تا همه مردم دنیا بتوانند از آن استفاده کنند. اکنون مردم بسیاری از نقاط دنیا حتی از دسترسی به اینترنت 5G هم محروم هستند. تا زیرساخت‌ها و اراده استفاده از این زیرساخت‌ها نباشد، امکان دسترسی همگان به دنیای واقعیت مجازی هم وجود نخواهد داشت.

البته اینترنت نسل سوم دنیا که به Web 3.0 یا وب 3 مشهور است، در برخی کشورها با کمک فناوری بلاک چین در حال راه‌اندازی است. اما این تکنولوژی شامل همه کشورهای دنیا نمی‌شود.

4- نبود ابزارهای مناسب برای تولید گرافیک‌های سه‌بعدی پیچیده:

در توضیح اینکه ابزار متاورس چیست باید گفته شود شکی نیست این دنیای فراواقعی به سخت‌افزارهای پیچیده و پردازشگرهای قدرتمند برای ساخت گرافیک‌های سه‌بعدی نیاز دارد. اما تکنولوژی کنونی دنیا به‌اندازه کافی برای توسعه این ابزارها پیشرفت نکرده است.

نقش ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی در متاورس چیست؟


پول در دنیای واقعیت مجازی از نوع ارزهای دیجیتال است. اگر قرار باشد در دنیای فراواقعی نیز همانند دنیای واقعی خرید و فروش جریان داشته باشد، باید افراد به پول دسترسی داشته باشند. افراد برای داد و ستد در این فضا نیاز به پول مجازی، از نوع رمزارزها دارند. در کنار ارزهای دیجیتال، توکن‌های دیگری هم در این دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند که NFT یا Non-Fungible Token نامیده می‌شوند.

ارزهای دیجیتال توکن‌های مثلی هستند که می‌توان آنها در دادوستدها مبادله کرد و هر واحد از آنها با واحد مشابه خود ارزش برابر دارند. برای مثال یک بیت کوین از نظر ارزش با یک بیت کوین دیگر برابر است. توکن‌های غیرمثلی نوعی دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد هستند. این ارزها شامل گزینه‌های زیادی مانند آثار هنری، بازی‌های رآیانه‌ای و موارد دیگر می‌شوند.

در دنیای واقعیت مجازی می‌توانید آثار هنری خود را به NFT تبدیل کنید و به فروش برسانید. در این صورت حق مالکیت این اثر هنری، بازی رآیانه‌ای یا هر چیز دیگر متعلق به کسی است که آن را خریداری کرده است. توکن‌های غیرمثلی از جدیدترین پدیده‌های فناوری بلاک چین است و باسرعت زیادی در حال گسترش است.

کاربردهای متاورس چیست؟


برای اینکه بدانید کاربردهای متاورس چیست، باید به نکته‌های مختلفی توجه داشته باشید. واقعیت مجازی نوعی فناوری است که در آغاز راه آن هستیم. برای بررسی کاربردهای این تکنولوژی، نگاه ما باید به آینده باشد. از مهم‌ترین کاربردهای دنیای واقعیت مجازی در حال و آینده به موارد مختلفی باید اشاره کنیم:

1- بازی و سرگرمی:

یکی از کاربردهای شناخته‌شده این شبکه، بازی و گیمینگ است. برای توضیح اینکه بازی در متاورس چیست و چگونه است، باید بگوییم حضور شما در فضای بازی این شبکه واقعی به نظر می‌رسد. لذت بازی در این شبکه بسیار بیشتر از لذت بازی‌های کامپیوتری است. بازی شما در دنیای واقعیت مجازی همراه با دیدن سه‌بعدی صحنه‌ها و شنیدن صداهای آن است.

2- آموزش:

اگر می‌خواهید بدانید یکی از مهم‌ترین کاربردهای آینده متاورس چیست باید به آموزش اشاره کنیم. همه‌گیری کرونا نشان داد کلاس‌های حضوری دنیا می‌تواند در فاصله چند هفته تعطیل شود و تا ماه‌ها و بلکه سال‌ها تعطیل بماند. شروع کلاس‌های آنلاین در همه‌گیری کرونا نیاز همه کشورهای دنیا را به سیستم آموزشی از راه دور ثابت کرد.

البته در کنار ضروری بودن سیستم آموزش آنلاین، کلاس‌های حضوری محدودیت‌های مختلفی هم دارند. بسیاری از دوره‌های آموزشی در دنیای واقعی گران‌قیمت و دور از دسترس علاقه‌مندان است. برگزاری این دوره‌ها برای مجریان آنها نیز گاهی با هزینه زیادی همراه است. همین آموزش‌ها را می‌توان در دنیای متاورس با کمترین هزینه برگزار کرد. شرکت در دوره‌های آموزشی مجازی هزینه پائین‌تری دارد. از طرف دیگر، امکان دسترسی کاربرانی از همه نقاط دنیا به این دوره‌های آموزشی امکان‌پذیر می‌شود.

نکته جالب این است که پس از کرونا بسیاری از دوره‌های آموزشی در کشور ما و در تمام دنیا بهترین پلتفرم‌ها را برای آموزش از راه دور پیدا کردند. اکنون پس از پآیان نسبی کرونا، بسیاری از این کلاس‌ها به رسانه‌های اجتماعی انتقال یافته و در همان‌جا به فعالیت مشغول هستند.

3- خرید و فروش کالا:

در دنیای واقعیت مجازی فقط کالاهای دیجیتال و مجازی به فروش نمی‌رسند. در این فضا شما می‌توانید به خرید همه وسایل مورد نیاز زندگی خود بپردازید و پیش از خرید، همه بخش‌های آن را با دقت نگاه کنید. خرید لباس، پارچه، کیف، کفش و هرگونه وسایل شخصی نیز در این فضا برای شما مهیا شده است.

اکنون عکس کیف یا کفشی را در یک سایت اینترنتی می‌بینید و آن را خریداری می‌کنید. در آینده طرح سه‌بعدی پوشاک مورد نظر را می‌بینید. ابتدا آن را بررسی می‌کنید. سپس آن را به تن آواتار خود امتحان می‌کنید، جنس و کیفیت آن را آزمایش می‌کنید، سایز آن را کنترل می‌کنید و سپس آن را خریداری می‌کنید. فروشگاه‌های اینترنتی آینده از نوع سه‌بعدی و در این فضا خواهند بود.

4- خرید و فروش آثار دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:

بازار دیجیتال در متاورس با نام Metaverse NFT Marketplace شناخته می‌شود. فروشندگان کالاهای دیجیتال دارائی‌های دیجیتال خود را در این بازار به فروش می‌رسانند. خریداران هم آنها را با ارزهای دیجیتال خود خریداری و دانلود می‌کنند.

5- فعالیت‌های تجاری در متاورس:

با مدد از این پدیده می‌توان مراکز تجاری در سراسر دنیا راه‌اندازی کرد. این دفترهای مجازی شرکت‌ها را از هزینه کردن برای گشایش یک دفتر کاری واقعی معاف خواهند کرد. اما برای اینکه بدانید برتری‌های فعالیت تجاری و مارکتینگ در متاورس چیست، باید به نکته‌های مختلفی توجه کنید.

یکی از تجارت‌های معمول در دنیای واقعیت مجازی خرید زمین است. کسب‌وکار دیگری که در این فضا می‌توان داشت شغل‌های بومی و تجاری است. تجارت‌های جهانی نیز بخش دیگری از کار و کسب در دنیای فراواقعی است.

6- سفر، گردش و تفریح:

محدودیت‌های ویزا و مسائل مالی مانع سفر بسیاری از افراد به دور دنیا شده است. اگر می‌خواهید بدانید یکی از بهترین لذت‌های متاورس چیست، باید به سفر کردن بدون محدودیت آن اشاره کنیم. شما در این دنیای مجازی به شهرهای مختلف می‌روید. درگردش‌های دسته‌جمعی و انفرادی شرکت می‌کنید. همراه با آواتارهای دیگر به مراکز تفریحی می‌روید و سوار ترن هوایی می‌شوید. در یک کلام، شما تفریحی بدون هزینه خواهید داشت.

7- دیدار از ساختمان‌های تاریخی:

دوستداران آثار باستانی و تاریخی در این فضا به دیدار آثار تاریخی مورد نظرشان می‌روند و با صرف زمان دل‌خواه همه بخش‌های آن را می‌بینند. بلیط دیدار مجازی از این سازه‌های باستانی نیز با توکن‌های هر پلتفرم پرداخته می‌شود و بسیار ارزان‌تر از بلیط‌های دنیای واقعی است. نکته جالب در دیدار از سازه‌های تاریخی این است که شما از هر زاویه‌ای که بخواهید می‌توانید آنها را ببینید.

8- دیدار از موزه‌ها:

همه‌گیری کرونا باعث شد تا مسئولان موزه‌های بزرگ دنیا به فکر بیفتند که آثار این موزه‌ها را به‌صورت مجازی در معرض دید همگان بگذارند. در آینده‌ای نه‌چندان دور، شما می‌توانید در یک روز تعطیل، با استفاده از کیف پول دیجیتال خود بلیطی تهیه کنید و به دیدار آثار موزه لوور بروید. آواتار شما در راهروهای این موزه به گشت‌وگذار خواهد پرداخت و شما بیننده همه آثار این موزه خواهید بود. البته موزه لوور به‌اندازه‌ای بزرگ است که برای دیدن همه آثار آن باید زمان زیادی داشته باشید.

9- تبلیغات و برندینگ:

آینده‌ای که رفت‌وآمد کاربران در دنیای واقعیت مجازی بسیار زیاد خواهد بود، تبلیغات تجاری نیز سر از این فضاها در خواهد آورد. تا چندی پیش تبلیغات فقط مختص بیلبوردهای خیابانی و تبلیغات تلویزیونی بود. اما اکنون ده‌ها تبلیغ در هر سایت پرمخاطب می‌بینید. برای تجسم اینکه آینده تبلیغات در متاورس چیست باید سری به این دنیای مجازی بزنید.

تصور کنید در فضای متاورس مشغول گشت‌وگذار هستید و یک بیلبورد تبلیغاتی سه بعدی را می‌بینید. بیلبوردی که امکان طراحی آن در دنیای کنونی و در عالم واقعی وجود ندارد. این بیلبورد سه‌بعدی و متحرک می‌تواند کالا و خدماتی را چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی تبلیغ کند. بسیاری از تبلیغات آینده نیز از سردر سایت‌ها به این شبکه‌ها انتقال خواهد یافت.

10- برگزاری کنسرت:

برگزاری کنسرت آینده متاورس نیست. اکنون نیز کنسرت‌های مختلفی در این فضا برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود. شاید اگر بپرسیم یکی از بهترین بخش‌های متاورس چیست، برگزاری کنسرت در آن باشد. تامین هزینه برای خرید بلیط کنسرت‌ها برای بسیاری از مردم امکان‌پذیر نیست. قیمت بلیط‌های کنسرت حضوری ارزان نیست و خیلی از افراد علاقه‌مند نمی‌توانند در کنسرت‌های مورد علاقه خود شرکت کنند.

از طرف دیگر بسیاری از کنسرت‌ها در شهرها یا کشورهای دیگری برگزار می‌شوند که شما دوست دارید بیننده و شنونده آنها باشید. دنیای واقعیت مجازی دسترسی شما به این کنسرت‌ها را آسان می‌کند. شما در دنیای فراواقعی می‌توانید با قیمتی مناسب در کنسرت خواننده مورد علاقه خود شرکت کنید و از تجربه شرکت در آن با دیگران گفت‌وگو کنید.

11- خرید در متاورس:

اکنون بسیاری از کسب‌وکارها اینترنتی شده و فروش کالا و خدمات بخش بزرگی از دنیای اینترنت را در همه کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است. بسیاری از مردم خریدهای سوپرمارکتی خود را نیز به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهند. حالا تصور کنید در یک فروشگاه متاورسی قدم می‌زنید و کالاهایی که دوست دارید را لمس کرده، به سبد خرید خود منتقل می‌کنید.

همین کالاها برای شما ثبت می‌شود و شما قیمت آنها را با توکن‌های مورد نظر پرداخت می‌کنید. پس از آن خریدهای شما برایتان فرستاده می‌شوند. شما در عالم واقعی خریدهای خود را تحویل می‌گیرید و از آنها استفاده می‌کنید.

12- برگزاری جلسه‌های کاری:

گاهی برای شرکت در یک جلسه فقط باید از بخشی از یک شهر به بخش دیگر آن بروید. اما گاهی نیز باید از شهری به شهری دیگر سفر کنید. تاجران بزرگ برای جلسه‌های خود از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کنند. هرگاه خواستید بدانید یکی دیگر از کاربردها در آینده متاورس چیست کافی است به این موضوع توجه کنید. در آینده دیگر نیازی نیست حتی سران کشورها برای شرکت در جلسات مختلف جهانی به کشورهای دیگر سفر کنند. این شبکه پاسخی برای آینده کنفرانس‌های جهانی است.

13- دیدن فیلم و تئاتر:

شاید ندانید راه دیدن فیلم در متاورس چیست. برای دیدن فیلم در این پلتفرم شما می‌توانید در بین بازیگران قدم بزنید و از نزدیک به تماشای بازی آنها بپردازید. تئاتر دیدن در دنیای واقعیت مجازی نیز به شما همین اجازه را می‌دهد. حرکت می‌کنید و تئاتر مورد نظر خود را از هر زاویه‌ای که دوست دارید، تماشا می‌کنید.

14- بهبود تجربه در خرید کالا و خدمات:

فرض کنید قرار است به یک سفر داخلی یا خارجی بروید و هتلی را به شما معرفی کرده‌اند. در دنیای فراواقعی شما می‌توانید بخش‌های مختلف هتل مورد نظر خود را به شکل سه‌بعدی و واضح ببینید. همچنین می‌توانید چرخی در اتاق‌ها و سوئیت‌های آن بزنید و اتاق‌های رو به مناظر مختلف را ببینید. حالا می‌توانید با اطمینان خاطر سوئیت مورد نظر خود را رزرو کنید.

15- خدمات الکترونیک:

بسیاری از خدمات الکترونیک که نیاز به احراز هویت دارد را هم می‌توان در دنیای واقعیت مجازی انجام داد. فراهم آوردن زمینه انجام خدمات الکترونیک در این پلتفرم‌ها باعث کاهش رفت‌وآمدهای شهری می‌شود.

16- ورزش و مسابقه:

اگر می‌خواهید بدانید کاربرد دیگر متاورس چیست باید به ورزش و مسابقه در آن اشاره کنیم. شما دوستدار هر ورزش و مسابقه‌ای که باشید، می‌توانید افراد دیگری که به این بازی علاقه دارند را در این پلتفرم پیدا کنید. به این ترتیب امکان بازی کردن و مسابقه دادن با آنها برای شما فراهم می‌شود.

برای مثال شاید شما به ورزش مبارزه‌ای بوکس علاقه دارید و امکان آن در دنیای واقعی برایتان فراهم نیست. در این صورت به سادگی افراد دیگری را در این فضا پیدا می‌کنید که آنها هم همین ورزش را دوست دارند. حالا به مبارزه می‌پردازید و از آن لذت می‌برید. امکان پرداختن به ورزش‌ها و مسابقه‌های گروهی نیز در این پلتفرم برای شما فراهم شده است. به راحتی می‌توانید با آواتارهای افراد دیگر وارد مسابقه دوچرخه‌سواری شوید و روز خود را با دوچرخه‌سورای به شب برسانید.

راه ورود به دنیای متاورس چیست؟


برای ورود به متاورس باید از چند مرحله گذر کنید. البته پیش از وارد شدن به این دنیا، باید ابزار ورود و استفاده از دنیای واقعیت مجازی که هدست و عینک آن است را هم تهیه کنید. مراحل مختلف ورود به این دنیای فراواقعی را با هم مرور می‌کنیم:

1- انتخاب شبکه:

شبکه‌های متاورس مختلفی در حال حاضر به فعالیت مشغول هستند که شما می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. پیش از انتخاب هریک از این شبکه‌ها، بهتر است درباره آنها کمی بخوانید و بدانید. با انتخاب یک شبکه مناسب شما می‌توانید به ساخت آواتار، خرید زمین، ثبت دارایی‌های دیجیتال و برقراری ارتباط با دیگران بپردازید.

از ویژگی‌هایی که باید در انتخاب این شبکه‌ها در نظر داشته باشید، محبوب و پرکاربرد بودن آن است. توجه داشته باشید که بیشتر کاربران به پلتفرم‌هایی وارد می‌شوند که معروف هستند. به این ترتیب برای تعامل با کاربران دیگر بهتر است شبکه‌هایی را انتخاب کنید که کاربران بسیاری در آن حضور دارند. خرید و فروش زمین و آینده‌دار بودن آن در هریک از این شبکه‌ها به پرطرفدار بودن آنها بستگی دارد.

خرید زمین در یک پلتفرم ارزان و کم‌طرفدار ممکن است آینده‌ای برای شما نداشته باشد. سند باکس (Sand Box) و دیسنترالند (Decentralized) از پلتفرم‌های پرکاربرد این شبکه هستند.

2- مطالعه و قبول کردن قانون‌های آن:

برای اینکه بدانید مرحله بعد از انتخاب پلتفرم متاورس چیست باید قوانین و مقررات آن را مطالعه کنید. در ابتدای ورود به هریک از شبکه‌ها در فضای مجازی، این قوانین در اختیار شما قرار می‌گیرند. البته بیشتر کاربران بدون خواندن آنها فقط بر روی گزینه قبول کلیک می‌کنند. برای آگاهی بهتر از قوانین و مقررات این دنیای مجازی بهتر است همه آنها را با دقت بخوانید. دانستن این قانون‌ها و عمل به آنها باعث می‌شود تا در زمان حضور در این فضا مشکلی برای شما پدید نیاید.

3- انتخاب کیف پول ارز دیجیتال:

اکنون شما نیاز به یک کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری برای نگه داشتن ارزهای دیجیتال خود دارید. کیف پول دیجیتال شما باید از شبکه متاورس مورد نظر و NFT پشتیبانی کند. از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلفی می‌توانید استفاده کنید که متامسک یکی از آنها است. کیف پول سخت‌افزاری هم برای شما قابل استفاده است. کیف پول‌های سخت‌افزاری را باید از فروشگاه‌ها خریداری کنید و به شبکه مورد نظر خود وصل کنید.

اکنون کیف پول خود را نصب و راه‌اندازی می‌کنید و وارد مرحله بعدی می‌شوید. شما می‌توانید همه دارائی‌های دیجیتال و NFT های خود را در این کیف پول نگهداری کنید. برای مثال زمینی که خریداری کرده‌اید را مانند یک NFT در کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خود ذخیره می‌کنید.

4- برقراری ارتباط بین کیف پول با بازار مجازی شبکه متاورس انتخاب‌شده:

اکنون کیف پول خود را به پلتفرم انتخابی خود متصل کنید. حالا می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتالی که خریداری می‌کنید، به خرید و فروش زمین یا دارائی‌های دیگر بپردازید.

5- خرید ارز دیجیتال و انتقال آن به کیف پول:

برای خرید ارز دیجیتال و انتقال آن به کیف پول خود باید به صرافی‌های آنلاین مراجعه کنید. برای این منظور مراحل زیر را بپیمایید:
* وارد سایت یک صرافی معتبر ارز دیجیتال شوید و یک حساب کاربری در آن افتتاح کنید.
* با پول ریالی اعتبار بخرید.
* ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید. کار شما تمام نشده و باید ارز دیجیتال خریداری‌شده را به کیف پول خود انتقال دهید.

روش انتقال ارز به کیف پول:

برای انتقال رمز ارزهای خود به کیف پولتان مراحل زیر را دنبال کنید:

* کیف پول خود را باز کنید و گزینه Receive یا Deposit را پیدا کنید.
* نشانی کیف پول خود را کپی کنید.
* وارد سایت صرافی، و وارد قسمت کیف پول یا Wallet شوید.
* اگر نیاز بود نوع دارایی را وارد کنید، گزینه Crypto را انتخاب کنید. پس از آن نام ارز دیجیتال خریداری‌شده را انتخاب کنید.
* نوع شبکه انتقال پول را انتخاب کنید. ارزهای دیجیتال در بستر شبکه‌های بلاک چین مختلف انتقال داده می‌شوند و هر شبکه کارمزد خود را دارد.
* ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید و آن را به کیف پولتان انتقال دهید.
* در آخرین مرحله و برای تایید نهایی با Security Verification روبه‌رو می‌شوید.

6- ورود به متاورس:

نخستین فضایی که وارد آن می‌شوید، لابی فضای واقعیت مجازی است. اگر می‌خواهید بدانید لابی متاورس چیست باید بگوییم که لابی فضایی است که می‌توانید آموزش‌های ابتدایی را برای ورود به دنیای واقعیت مجازی یاد بگیرید. اکنون شما می‌توانید وارد همه مکان‌های عمومی شوید و ساختار این دنیای فراواقعی را بهتر بشناسید.

7- ساخت آواتار:

اما آواتار متاورس چیست؟ آواتار شخصیتی است که شما برای خودتان می‌سازید تا در این شبکه استفاده کنید. آواتار شما می‌تواند شخصیت دیجیتالی شبیه به اندام و چهره شما باشد. همچنین می‌تواند شخصیتی فانتزی باشد. با استفاده از عناصر مختلفی که شبکه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌دهد، شما می‌توانید شخصیت خودتان را بازسازی کنید. البته قدرت انتخاب شما در محدوده‌ای است که آن پلتفرم برایتان فراهم کرده است.
نکته جالب این است که در همین فضا طراحان مدی هستند که می‌توانند شخصیت دل‌خواه شما را برایتان طراحی کنند. برای این کار شما باید طرح مورد نظر را از یک طراح فضای واقعیت مجازی و با استفاده از توکن‌های آن خریداری کنید.

8- یادگیری فعالیت در متاورس:

اگر به‌خوبی با دنیای واقعیت مجازی آشنا نیستید، بهتر است دوستانی در این فضا بیابید که قدیمی و آشنا به آن باشند. این افراد بهتر می‌توانند شما را با اینکه متاورس چیست و روش کار آن چگونه است، آشنا کنند. بازی کردن با افراد حاضر در این شبکه هم به شما کمک می‌کند تا با فضای آن بیشتر آشنا شوید. بازی‌های زیادی در فضای متاورس طراحی شده‌اند که کاربران این شبکه آنها را ساخته‌اند. بازی کنید و به آینده‌ای نگاه کنید که شاید شما هم یکی از طراحان بازی در این دنیای مجازی باشید.

9- خرید:

اگر دوست دارید در فضای واقعیت مجازی زمینی خریداری کنید، زمان آن فرا رسیده است. البته شما بدون خرید زمین هم می‌توانید در فضای واقعیت مجازی حضور داشته باشید و به فعالیت بپردازید. قیمت زمینی که در این فضا خریداری می‌کنید می‌تواند از چند دلار تا چند هزار دلار باشد. قیمت زمین بستگی به متراژ و مکان آن دارد.
خرید یک قطعه زمین امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. پس در واقع اگر بخواهید بدانید دلیل خرید زمین در متاورس چیست باید بگوییم ساخت‌وساز یک خانه می‌تواند نخستین دلیل آن باشد. شما می‌توانید یک خانه باشکوه یا کاخ، یک دفتر کار بزرگ یا هر ساختمان دیگری بسازید و کسب‌وکار خود را در دنیای فراواقعی آغاز کنید.


یک روز زندگی در دنیای متاورس:


برای اینکه تجسم کنید زندگی در دنیای متاورس چیست و چگونه است، بد نیست نگاهی به یک بازی آنلاین کامپیوتری بیندازیم. در بازی‌های کامپیوتری فعلی، شما در برابر یک نمایشگر می‌نشینید و نقش شخصیتی را بازی می‌کنید. با کنترلی که در دست دارید او را حرکت می‌دهید. مبارزه می‌کنید. فرار می‌کنید. می‌کشید یا کشته می‌شوید.

اما همین بازی در دنیای متاورس به شکل دیگری اتفاق می‌افتد. با استفاده از هدست و عینک واقعیت مجازی شما از دنیای واقعی پیرامون خود خارج می‌شوید و پا به این دنیای جدید می‌گذارید. حضور شما در این فضا واقعی می‌شود و شما خود را در قالب آواتاری که ساخته‌اید، در حال گشت‌وگذار، مبارزه، حرکت یا خرید می‌بینید.

اکنون تصور کنید صبح یک روز شما در برابر لپتاپتان می‌نشینید و عینک و هدست واقعیت مجازی را به چشم‌ها و گوش‌های خود می‌زنید. اکنون در قالب آواتار خود به راه می‌افتید. به سر کار خود می‌روید و در آنجا به کسب‌وکار مشغول می‌شوید. پس از پآیان کار از فروشگاه‌هایی در دنیای فراواقعی دیدار می‌کنید و اشیاء مورد نظر خود را خریداری می‌کنید.

شاید هم روزی تعطیل را در متاورس بگذرانید. در ابتدای روز سری به یک اثر تاریخی می‌زنید و بخش‌های مختلف آن را با دقت نگاه می‌کنید. موزه‌ای هم در آن نزدیکی است. موزه معروفی در دنیا که با تهیه بلیط آن می‌توانید تمام بخش‌ها و اشیاء آن را بینید.

پس از آن با بلیطی که از قبل تهیه کرده‌اید به تماشای کنسرتی می‌نشینید که در آمریکا برگزار می‌شود. آواتار شما در این کنسرت در کنار هزاران یا میلیون‌ها آواتار دیگر به تماشای اجرای خواننده مورد علاقه خود می‌پردازد. شاید هم پیش از بازگشت به خانه سری به زیبایی‌های طبیعی یک قاره دیگر بزنید. اکنون خسته و گرسنه‌اید و باید به دنیای واقعی برگردید. اما مالکیت چیزهایی که خریداری کرده‌اید و در برابر آنها توکن‌هایی پرداخته‌اید، به شما انتقال یافته است.

بهترین پلتفرم‌های متاورس چیست؟


پلتفرم‌های مختلفی در این شبکه‌‌ها به فعالیت مشغولند که بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کنند. چند مورد از این شبکه‌ها شناخته‌شده‌تر از دیگران هستند و کاربران زیادی دارند:

1- دیسنترالند (Decentraland):

دیسنترالند یکی از پلتفرم‌های معروف متاورس است. شما با زدن عینک‌های مخصوص وارد دنیای دیسنترالند می‌شوید. این دنیای واقعیت مجازی به شما امکان خرید و فروش زمین و املاک را می‌دهد. برای خرید و فروش در این دنیای مجازی شما نیاز به ارزهای دیجیتال دارید. توکن بومی این پروژه لند (LAND) است، اما شما باید با ارز دیجیتال مانا (MANA) اقدام به خرید لند کنید.

توجه داشته باشید که توکن‌های لند از نوع توکن‌های NFT یا غیرمثلی هستند و مالکیت شما در این فضا با استفاده از این توکن‌ها تثبیت می‌شود. شما با توکن‌های لند در این شبکه به خرید زمین می‌پردازید و می‌توانید به آباد کردن آن اقدام کنید. نکته جالب این است که ساختن ملک در این زمین‌ها و آباد کردن آنها، همانند دنیای واقعی بر ارزش آنها اضافه می‌کند. همانند دنیای واقعی، شما می‌توانید این املاک آباد‌شده را بفروشید و از آن به کسب درآمد بپردازید.

2- سند باکس (Sandbox):

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که نقش سند باکس در متاورس چیست. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که این پلتفرم هم پروژه‌ای شبیه به دیسنترالند است. پروژه سند باکس بر بستر اتریوم به فعالیت مشغول است. سند باکس یک بازی در دنیای واقعیت مجازی است که بازیکن‌های آن می‌توانند با استفاده از توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT به آفرینش دنیای دل‌خواه خود بپردازند.

توکن اختصاصی بازی سند باکس سند (SAND) نام دارد. البته توکن‌های دیگری نیز در این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از آنها توکن لند است. در این پلتفرم شما می‌توانید با استفاده از توکن‌های مورد قبول پروژه به خرید زمین و ملک بپردازید. در سند باکس شما می‌توانید اشیاء سه‌بعدی، انسان، حیوان، وسایل نقلیه و وسایل دیگری بسازید و آنها را به حرکت درآورید.

3- ناکاموتو (Nakamoto):

برای اینکه بدانید ناکاموتو در متاورس چیست باید نگاهی به پلتفرم دیسنترالند داشته باشید. کاربران در این فضا هم به خرید و فروش زمین می‌پردازند و این فضا نیز محیطی برای سرمایه‌گذاری است. توکن‌های مورد نیاز برای خرید و فروش در بازی ناکاموتو، ناکا (NAKA) نامیده می‌شوند.

4- اکسی اینفینیتی (Axie Infinity):

بازی آنلاین اکسی اینفینیتی از بازی‌های مورد علاقه بسیاری از کاربران اینترنتی است. کاربران در بازی اکسی اینفینیتی شخصیت‌های رنگی که شبیه هیولا هستند را خریداری می‌کنند و آنها را پرورش می‌دهند. کاربران بازی اکسی اینفینیتی با استفاده از این موجودات در نبردهای مختلف شرکت می‌کنند و در صورت برنده شدن توکن‌های SLP دریافت می‌کنند.

کاربران از این توکن‌ها برای پرورش اکسی‌ها استفاده می‌کنند و آنها را در بازارهای این پلتفرم به دیگران می‌فروشند. کاربران اکسی از فروش این موجودات در فضای متاورس به کسب درآمد می‌پردازند. این کار می‌تواند درآمدی تا 1000 دلار را برای آنها داشته باشد.

5- Second Life:

پلتفرم یا بازی سکند لایف فضایی دیجیتالی و چندرسانه‌ای است. در این پلتفرم، آواتارهایی که نماد کاربران بازی هستند، برای خرید و فروش کالاهای کلکسیونی به فعالیت می‌پردازند. بازیکنان در این بازی اشیاء و محتواهای مختلفی تولید می‌کنند و از راه فروش آنها به کسب درآمد می‌پردازند. برای خرید و فروش در این فضا نیز بازار دیجیتالی طراحی شده و آواتارها پول کالاهای خریداری‌شده را در آن می‌پردازند.

شاید برای توضیح اینکه فضای سکند لایف در متاورس چیست باید گفت فضایی است که برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست. این فضا به‌گونه‌ای طراحی شده است تا کاربران بتوانند هر کاری را که در زندگی واقعی نمی‌توانند انجام دهند، در آن عملی کنند. انجام بسیاری از این کارها برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال مناسب نیست.

شرکت‌های فعال در حوزه متاورس:


شرکت‌های مختلفی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند:

1- متا (Meta):

شرکت متا یا همان فیس‌بوک از بزرگترین شرکت‌هایی است که در حوزه متاورس سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت تاکنون بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه برای پیشبرد اهداف این شبکه اختصاص داده است.

2- مایکروسافت (Microsoft):

شرکت مایکروسافت را همگان می‌شناسند. این شرکت با هدف افزودن هولوگرام‌ها و آواتارهای مجازی به شبکه شروع به کار کرد. ترکیب دنیای واقعی و مجازی، و دستیابی به واقعیت افزوده هدف دیگر این کمپانی بزرگ جهانی است. مایکروسافت بودجه‌ای هفت میلیارد دلاری برای پیشرفت فناوری فراواقعیت اختصاص داده است. البته ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت معتقد است فقط یک متاورس وجود نخواهد داشت.

3- اپیک گیمز (Epic Games):

شرکت اپیک گیمز هم از توسعه‌دهندگان متاورس است. بازی فورت نایت را این شرکت ساخته و نکته جالب این است که هنرمندان زیادی در این پلتفرم به برگزاری کنسرت پرداخته‌اند. آریانا گرنده از جمله هنرمندان مشهوری است که به اجرای کنسرت مجازی در این شبکه پرداخته است. بازسازی سخنرانی مارتین لوترکینگ در بازی فورت نایت نیز یکی از فعالیت‌های سازندگان این پلتفرم بوده است.

4- شرکت Nvidia Crop:

شرکت Nvidia Crop تولیدکننده چیپ‌های گرافیکی است. این شرکت در نظر دارد سامانه‌ای به نام Omniverse در فضای فراواقعی ایجاد کند. یک برنامه نرم‌افزاری به نام Unity Software قرار است پایه‌گذار ساختار متاورس در این شرکت باشد.

وب 3 و ارتباط آن با متاورس چیست؟


وب 3 یا Web 3.0 اینترنت نسل سوم است. برای دانستن اینکه ارتباط وب 3 با متاورس چیست، ابتدا باید این نوع اینترنت را بشناسیم. وب 2 همین اینترنتی است که ما و میلیاردها نفر دیگر در سراسر دنیا با آن سروکار داریم. تلفن‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و خدمات ابری لایه‌های مختلف وب دو هستند. وب 3 جهش بزرگی نسبت به وب 2 داشته است و از منابع باز ساخته می‌شود. نرم‌افزارها و داده‌های وب 3 برای همه مردم جامعه قابل‌دسترسی است.

از دیگر ویژگی‌های وب 3 آن است که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد به‌صورت خصوصی یا عمومی و بدون اعتماد به شخص ثالث با یکدیگر به تعامل بپردازند. ویژگی دیگر وب 3 این است که فعالیت در آن بدون نظارت شخص یا نهادی صورت می‌گیرد.

اما ارتباط وب 3 و متاورس چیست؟ در واقع وب 3 نوعی اینترنت غیرمتمرکز است که قدرت‌ها نمی‌توانند بر آن اعمال نفوذ کنند. از این نوع اینترنت می‌توان برای پیشبرد اهداف فضای واقعیت مجازی استفاده کرد و آن را توسعه داد. وب 3 و متاورس شباهت‌هایی به یکدیگر دارند. برای مثال هر دوی آنها امکان ساخت NFT و کسب درآمد از آثار دیجیتال را در اختیار کاربران می‌گذارند. اما مفهوم این دو با یکدیگر متفاوت است.

آینده متاورس چیست؟


اینترنت نسل دو ارتباط بین انسان‌ها را در سراسر دنیا برقرار کرده است. شما در این سر دنیا در هر زمان و هر لحظه‌ای که بخواهید می‌توانید با فرد یا افراد دیگری در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنید. اما فضای فراوقعی درهای دنیای جدیدی را به روی کاربران باز می‌کند.

اکنون افراد زیادی این دنیای فراواقعی را نمی‌شناسند، چرا که زیرساخت‌های آن در همه کشورهای دنیا آماده نیست. همچنین امکان فعالیت گسترده در این شبکه وجود ندارد. اما بسیاری از کارشناسان فضای مجازی عقیده دارند دنیای واقعیت مجازی دنیای آینده است. فعالان واقعیت مجازی درباره اینکه آینده متاورس چیست عقیده دارند در آینده فضاهای زیادی بیشترین تاثیر را از این شبکه خواهند گرفت.

فاکتورهای هدایتگر آینده متاورس چیست؟


عوامل مختلفی آینده این پدیده را تعیین می‌کنند و برای اینکه بدانیم آینده متاورس چیست باید نگاهی به آنها داشته باشیم:

1- استانداردسازی:

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در آینده فضای وافراقعی دخالت دارند، استانداردسازی در آن است. در این راستا پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی مطح است:

* آیا سطح امکانات متاورس در کشورهای دنیا مانند هم است؟ برای مثال آیا سطح آن در ایران مانند سطح این امکانات در کشور آمریکا است؟
* پلتفرم‌های مختلف تا چه اندازه‌ای امکان همکاری با یکدیگر را خواهند داشت؟
* در صورت همکاری پلتفرم‌های گوناگون، آیا امکان حکمفرمایی اقتصادی یگانه بین آنها وجود خواهد داشت؟
* در صورت خرید کالایی در یکی از شبکه‌های متاورس، آیا امکان استفاده از آن در شبکه دیگر آن وجود خواهد داشت؟
* آیا هویت افراد در شبکه‌های مختلف این پدیده بدون تغییر خواهد بود؟
* آیا استانداردهایی برای برنامه‌نویسی و طراحی بخش‌های مختلف متاورس وجود خواهد داشت؟

2- توجه به بازار:

یکی دیگر از گزینه‌های مطرح در آینده این شبکه، بازار است. در این زمینه نیز باید به پرسش‌های مختلفی پاسخ داده شود:
* رهبر بازار در آینده دنیای متاورس چیست و این بازار چند رهبر خواهد داشت؟ همچنین بازار آینده این پلتفرم چه کاربردهای تجاری و مصرفی خواهد داشت؟
* رقابت بازار این پلتفرم چگونه خواهد بود؟
* آیا بازار این شبکه دارای ثبات خواهد بود؟
* آیا کاربردهای این فضای فراواقعی در شبکه‌های گوناگون یکسان خواهد بود؟

3- قوانین حکومت‌ها:

* در دنیای کنونی هم می‌بینیم حکومت‌ها در کشورهای در حال توسعه مقررات مختلفی برای استفاده از اینترنت طراحی و تصویب می‌کنند. حتی بسیاری از بازی‌ها در کشورهای مختلف فیلتر می‌شوند. در نگرشی به این که آینده متاورس چیست این پرسش مطرح می‌شود که آیا حکومت‌ها اجازه دسترسی به این پلتفرم را خواهند داد؟
* آیا قانونی خواهد بود که بر دارایی افراد در این پلتفرم‌ها نظارت کند و در صورت ایجاد تخلف پیگیری نماید؟
* تراکنش‌های این پلتفرم تا چه اندازه ایمن و مورد اعتماد خواهند بود؟
* آیا مالیاتی برای این شبکه وضع خواهد شد؟ مسائل قانونی آن چگونه مدیریت خواهد شد؟

4- رابط کاربری:

اکنون پاسخ اینکه دنیای متاورس چیست برای همه ما روشن است. اما درباره رابط کاربری در دنیای واقعیت مجازی سوالات مختلفی مطرح می‌شود:
* آیا رابط‌های کاربری این پدیده اجازه جابه‌جایی بی‌درنگ بین دنیای حقیقی و مجازی را خواهند داد؟
* بهره بردن از رابط‌های کاربری تا چه اندازه برای کاربران راحت خواهد بود؟
* این رابط‌های کاربری زندگی در عالم فراواقعی را تا چه حدی برای ما قابل لمس خواهند کرد؟

آینده متاورس در جهان چیست؟


بسیاری از کارشناسان وب 3 عقیده دارند آینده فناوری واقعیت مجازی در دنیا شبیه به زندگی کنونی ما خواهد بود. آینده‌ای که در آن بسیاری از فعالیت‌ها در این شبکه متمرکز خواهند شد. در واقع عالم واقعیت مجازی در بسیاری از فعالیت‌ها جایگزینی برای دنیای واقعی خواهد شد. شاید ورود کمپانی‌های بزرگ دنیا به این فناوری بتواند گسترش آینده این فضا را برای همگان توجیه کند.

آینده متاورس در ایران چیست؟


متاورس در ایران دوستدارانی دارد، اما در بین بیشتر مردم شناخته‌شده نیست. برای اینکه بدانید یکی از دلایل استقبال ایرانی‌ها از متاورس چیست باید به مقوله کسب درآمد در این پلتفرم اشاره کنیم. البته عامه مردم هنوز این پلتفرم را به‌صورت واقعی نشناخته‌اند. برای مردم ما هنوز این نکته جا نیفتاده که چرا باید در سرزمینی غیرواقعی زمین بخریم. اصولا چرا باید پول خود را در جایی خرج کنیم که سودی در دنیای فیزیکی ما ندارد؟

از طرف دیگر، در وضعیت کنونی، ایران محدودیت‌های خاص خود را دارد. برای مثال ما نمی‌دانیم دید حکومت نسبت به این مقوله چگونه است و آیا این شبکه را مانند بسیاری از شبکه‌های دیگر فیلتر خواهد کرد؟ البته نکته دیگری نیز در اینجا مطرح می‌شود. آیا همان‌طور که ایرانی‌ها به‌دلیل تحریم‌ها اجازه فعالیت قانونی در بازار کریپتو را ندارند، در این فضا نیز اجازه فعالیت نخواهند داشت؟
شاید اکنون زمان مناسبی برای پیش‌بینی آینده متاورس در ایران نباشد و برای این کار باید صبر بیشتری داشته باشیم.

فضاهایی با بیشترین تاثیر از آینده متاورس:


کارشناسان واقعیت مجازی بسیاری از فعالیت‌های مختلف دنیای آینده را متاثر از این پدیده می‌دانند.

1- آینده آموزش در متاورس:

کارشناسان فضای واقعیت مجازی عقیده دارند آموزش یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آینده این پلتفرم خواهد بود. کلاس‌های آموزشی در این شبکه به‌گونه‌ای برگزار خواهند شد که شما بدون نیاز به دانستن زبان بتوانید در هر دوره آموزشی شرکت کنید. هوش مصنوعی به‌کاررفته در این شبکه به شما کمک می‌کند تا صحبت استادان و آموزگاران را به آسانی متوجه شوید. پس در دنیای آینده یک دانش‌آموز در ایران می‌تواند در یک مدرسه اروپایی یا آمریکایی تحصیل کند.

چنین دستاوردی آینده دانش را در سطح دنیا متحول خواهد کرد. رشد علم و تکنولوژی هر لحظه رو به افزایش است و متاورس آینده علم را از راه توسعه آموزش و در دسترس قرار دادن آن در دنیا دگرگون خواهد کرد.

2- آینده تولید محتوا در متاورس:

در متاورس امکانات تولید محتوا بیشتر از اکنون خواهد بود. اکنون تولید محتوای متنی و نمایشی بخش بزرگی از تولید محتوا در دنیا را به خود اختصاص داده است. کسب‌وکارهای مختلف از راه تولید محتوای متنی و غیرمتنی به معرفی خود در فضای اینترنت می‌پردازند. تولید محتوای داستانی هم بخش مهمی از سرگرمی مردم را تشکیل داده است. ساخت فیلم‌های سینمایی، مستند و آموزشی نیز بخش عمده‌ای از تولید محتوا را در اختیار گرفته است.

برای اینکه بدانید آینده تولید محتوا در متاورس چیست بهتر است مثالی بزنیم. تولید محتوای آینده در دنیای واقعیت مجازی می‌تواند به شکل سرزمینی خیالی باشد. برای نمونه نویسنده یک داستان می‌تواند سرزمینی شبیه به داستانی که نوشته، پدید آورد و آنها را جزو دارایی‌های دیجیتال خود قرار دهد. همین سرزمین و اجزای آن می‌تواند به فروش برسد و زمینه‌ای برای کسب درآمد نویسنده گردد.

3- آینده طراحی مد در متاورس:

دنیای مدِ امروز جهان نیاز به کارگاه‌های خیاطی، مدل‌های زنده و امکانات بسیار دیگری دارد. اما اگر می‌خواهید بدانید آینده مد و طراحی لباس در متاورس چیست باید یک کت واک مجازی با آواتارهایی به‌عنوان مدل را برای خود مجسم کنید. در کت واک واقعیت مجازی شما نیازی به مدل‌های زنده ندارید. کارگاه‌های دوخت بزرگی نیز نیاز ندارید. سالنی هم برای ارائه نمایش نباید اجاره کنید.

کافی است ذهن خلاق خود را به کار بگیرید و لباس طراحی‌شده خود را بر تن مدلی مجازی بپوشانید. مدل‌ها یا آواتارهای مختلف که در این فضا مانکن‌های شما به شمار می‌روند، مدل‌های لباس شما را می‌پوشند و وارد نمایش مد پوشاک می‌شوند. هم‌زمان خریداری از آن سوی دنیا مدل لباس شما را می‌خرد و پول آن را با پرداخت توکن به شما می‌پردازد. در اینجا توجه به یک نکته نیز ضروری است. طراحی مد شما بر روی هویت دیجیتال شما نیز ثبت می‌شود و مالکیت لباس‌های طراحی‌شده فقط متعلق به شما خواهد بود.

4- آینده دنیای موسیقی در متاورس:


یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های دنیای واقعی این است که حتی با داشتن ثروت و پول کافی نمی‌توانید در هر کنسرتی که دوست دارید، شرکت کنید. شما نمی‌توانید در هر زمان کار و زندگی خود را رها کنید و به کشوری دیگر بروید تا کنسرت مورد علاقه خود را ببینید. حال تصور کنید با رواج این فناوری در همه جامعه‌ها آینده کنسرت‌های موسیقی چگونه خواهد بود.

مثالی ساده برای اینکه بدانید آینده موسیقی در متاورس چیست توجه به استقبال ده میلیونی از کنسرت آریانا گرنده در پلتفرم بازی فورت نایت است. در آینده شما با دسترسی به فناوری واقعیت مجازی نیازی به سفر به کشورهای دیگر برای تماشای کنسرت ندارید. با آرامش تمام در خانه خود می‌نشینید و بلیط کنسرت مجازی که بسیار ارزان‌تر از کنسرت دنیای واقعی است را خریداری می‌کنید. پس از آن تماشاگر و شنونده این کنسرت خواهید بود و خاطره آن برای همیشه برایتان ماندگار خواهد شد.

5- آینده مشاوران املاک در متاورس:

اگر فکر می‌کنید خرید و فروش زمین‌های مجازی نیاز به مشاور املاک ندارد، سخت در اشتباه هستید. پیدا کردن و خرید زمین‌ها و ساختمان‌های آینده‌دار و قابل‌پیشرفت در فضای متاورس هم نیاز به مشورت افراد کاردان دارد. در آینده‌ای نه‌چندان دور افرادی که زمان بیشتری در این پلتفرم‌ها صرف می‌کنند، راهنمای افراد دیگر برای خرید ملک خواهند شد. این افراد با خرید و فروش زمین و سازه‌های مختلف در این پلتفرم‌ها به درآمد هم دست می‌یابند.

مشاوران املاک آینده اطلاعات کاملی از موقعیت و شرایط زمین‌ها و املاک آن دارند. آنها بهترین راهنما برای تازه‌واردانی خواهند بود که دوست دارند در متاورس ملکی خریداری کنند. پس یادتان باشد برای خرید زمین سری به بنگاه املاک این مشاوران در دنیای فراواقعی بزنید.

6- آینده برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها:

کرونا به مردم دنیا نشان داد می‌توانیم در خانه بنشینیم و کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم. همچنین می‌توانیم در خانه باشیم، در یک ورک شاپ مجازی شرکت کنیم و چیزهای زیادی یاد بگیریم. پس عجیب نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور همایش‌ها و سخنرانی‌ها در این فضا برگزار شوند. چنین رویدادی زمینه کسب‌وکار برای طراحان فضای متاورس را هم فراهم خواهد کرد.

طراحان برای بهتر برگزار شدن این همایش‌ها و سخنرانی‌ها می‌توانند به طراحی فضاهای بهتر و زیباتر برای این برنامه‌ها بپردازند. مدیریت این برنامه‌ها هم باید به دست افرادی باشد که با فضای واقعیت مجازی آشنایی کامل داشته باشند. موسیقی نیز می‌تواند به کمک برگزارکنندگان همایش‌ها و سخنرانی‌ها بیاید و برنامه را دل‌نشین‌تر و دل‌چسب‌تر کند.

برخی عقیده دارند در آینده جشن‌های عروسی و تولد نیز می‌تواند در این شبکه برگزار شود. برگزاری تشییع جنازه نیز در این فضا امری دور از ذهن نیست. دادن هدایا و کادوهایی به شکل توکن‌های NFT هم می‌تواند این رویدادها را کامل‌تر کند. اما اینکه قطعیت برگزاری جشن‌های عروسی، تولد و سوگواری در متاورس چیست را باید صبر کنیم تا ببینیم.

7- آینده امنیتی متاورس:

آیا می‌دانید پلیس متاورس چیست و چه نیازی به نیروهای امنیتی در این فضا است؟ عجیب، ولی واقعی این نکته است که کاربران زیادی در این شبکه به آزار و اذیت دیگران می‌پردازند. وجود پلیس و نیروهای امنیتی مجازی می‌تواند از انجام تخلف در این فضا جلوگیری کند. نکته جالب این است که برای نزدیک نشدن افراد ناشناس به کاربران، تدبیری در متا اندیشیده شده است. افراد ناشناس در این پلتفرم‌ها باید فاصله چهار فوتی را با دیگر کاربران حفظ کنند.

متا با گذاشتن چنین قابلیتی، از کاربران خواسته است تا این ویژگی را برای افرادی که نمی‌شناسند، فعال کنند. پیش‌بینی‌ها تاثیر پلیس و سیستم‌های امنیتی را در آینده متاورس چشمگیر و گسترده می‌داند.

روش کسب درآمد از متاورس چیست؟


برای بسیاری این پرسش مطرح است که کسب درآمد از متاورس چیست و آیا اصولا می‌توان از این پلتفرم به کسب درآمد پرداخت؟ درآمدزایی از این شبکه روش‌‌های مختلفی دارد که بد نیست نگاهی به چند روش آن بپردازیم:

1- بازی کردن:

یکی از راه‌های معمول برای به دست آوردن درآمد در این شبکه بازی کردن است. در بازی‌های مختلف، شما می‌توانید در برابر شکست دادن رقیبان خود ارز دیجیتال به دست بیاورید. البته گاهی هم جایزه برنده شدن شما در این بازی‌ها توکن‌های NFT است. گاهی این توکن‌ها ارزش زیادی پیدا می‌کنند و شما با فروش آنها به درآمد زیادی دست پیدا می‌کنید. این روش درآمدزایی نیاز به سرمایه اولیه ندارد.

2- سرمایه‌گذاری در شبکه اصلی متاورس:

بسیاری از شبکه‌های فناوری واقعیت مجازی بر بستر اتریوم ساخته شده‌اند. یکی از راه‌های کسب درآمد سرمایه‌گذاری روی گسترش این شبکه‌ها است. برخی از کاربران با خرید توکن‌های شبکه واقعیت مجازی و ذخیره آنها به سرمایه‌گذاری می‌پردازند. بهترین توکن‌های متاورسی گالا، انجین، لند، بلاکتوپیا، سند و اکسی است. کاربران با خرید این توکن‌ها و ذخیره آنها در کیف پول خود منتظر پیشرفت ارزش آنها در آینده می‌مانند.

3- خرید و اجاره دادن ملک:

زمین‌های خالی زیادی در پلتفرم‌های مختلف متاورس وجود دارد. شما می‌توانید این زمین‌ها را بخرید و به ساخت هتل، سینما، موزه و ساختمان‌های مختلف دیگر بپردازید. ساخت و فروش این ساختمان‌ها نوعی سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است. توجه داشته باشید که خرید زمین و ساخت آن در دنیای واقعیت مجازی شبیه به دنیای واقعی است. برای نمونه باید از هتلی نام ببریم که در این دنیای فراواقعی به قیمت 200 میلیون دلار فروخته شد.

زمینی که شما در دنیای واقعی مجازی انتخاب می‌کنید، باید ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد. به همین دلیل یکی از شغل‌هایی که در آینده متاورس پیش‌بینی می‌شود، شغل مشاور املاک است. بسیاری افراد زمینی را خریداری می‌کنند و به امید بالا رفتن ارزش آن در آینده، آن را نگهداری می‌کنند.

4- تبلیغات در متاورس:

همان‌طور که اکنون بنرهای تبلیغاتی را در هر صفحه پرکاربر اینترنتی می‌بینید، تا چندی بعد این آگهی‌ها دنیای فراواقعی را هم به خود اختصاص خواهند داد. بسیاری از افراد از الان ایده در دست گرفتن تبلیغات را در این فضا پرورش می‌دهند. طراحی بنرهای تبلیغاتی سه‌بعدی در پلتفرم‌های این شبکه می‌تواند یکی از بهترین راه‌های درآمدزایی در دنیای واقعیت مجازی باشد. معرفی محصولات و خدمات مختلف دنیای واقعی و مجازی در متاورس یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از این پلتفرم است.

5- اجاره دادن ملک در متاورس:

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، راه دیگری برای رسیدن به درآمد در دنیای واقعیت مجازی، خرید زمین و ساخت آن است. ساخت حرفه‌ای زمین در این پلتفرم می‌تواند شما را به هدف برساند. ساخت ملک در این شبکه می‌تواند فضایی برای فعالیت‌های مختلف فراهم کند که شما با اجاره دادن آن بتوانید درآمدزایی کنید. البته شما برای اجاره دارن ملک باید به دنبال ایده‌ای خلاقانه برای ساخت باشید.

برای مثال ممکن است شما استادیومی بسازید که بتوان در آن مسابقات ورزشی برگزار کرد. یا سالنی مجهز و با همه امکانات بسازید و آن را برای کنسرت‌های مختلف اجاره دهید. ساخت یک سینمای مجهز و با امکانات بسیار نیز می‌تواند امکان اجاره دادن آن را برای شما فراهم کند. پس اگر به دنبال این باشید که بدانید راه کسب درآمد از اجاره دادن ملک در متاورس چیست، باید به دنبال ساخت فضایی خاص، نوآورانه، زیبا و با کاربری پیچیده باشید.

6- فروش آثار هنری و دیجیتالی:

در سال‌های اخیر بسیاری از هنرمندان با ساخت آثار هنری دیجیتال و فروش آنها در متاورس توانسته‌اند به کسب درآمد بپردازند. هنرمندانی که در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند، می‌توانند شانس خود را برای دستیابی به سود در دنیای واقعیت مجازی امتحان کنند. از نمونه آثار هنری که می‌توان در این فضا به فروش آن پرداخت، موسیقی و کالاهای صوتی است. ساخت و فروش فیلم‌های ویدئویی نیز راه دیگری برای کسب درآمد هنری است.

فایل‌های متنی را هم می‌توان در این فضا به فروش رساند. عکاسان نیز می‌توانند هنر خود را در این بازار عرضه کنند و به فروش آن بپردازند. کارهای نقاشی و آثار گرافیکی را نمی‌توان نادیده گرفت. فروش این‌گونه آثار هم می‌تواند شما را به درآمد برساند.

فروشگاه‌هایی که کاربران زیادی از آنها در فضای فراواقعی دیدار می‌کنند، زیاد نیستند. پس اگر می‌خواهید بدانید راه فروش آثار در متاورس چیست باید ارائه آثار خود در این فروشگاه‌ها را مورد نظر خود قرار دهید.

7- ساخت سفارشی آواتار:

اکنون می‌دانید که برای فعالیت در هر پلتفرم متاورس، شما نیاز به ساخت آواتاری برای خود دارید. تاثیر مد و فشن در زندگی انسان‌های این دوره به‌اندازه‌ای است که افراد حتی برای حضور در فضاهای مجازی هم دوست دارند ایدئال باشند. البته شما این نکته را در عکس‌های پروفایل بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی هم دیده‌اید.

برخی از افراد نوآور در این فضاها به ساخت آواتارهای حرفه‌ای و مطابق میل کاربران می‌پردازند. به این ترتیب ساخت آواتار هم راهی برای درآمدزایی است. شما حتی می‌توانید به یک طراح لباس در متاورس تبدیل شوید و از این راه به درآمد برسید. طراحی و ارائه لباس، کفش، مدل‌های مو و همه پوشیدنی‌ها می‌تواند شما را به فردی متخصص در این فضا تبدیل کند.

ادوب ایلوستریتور یکی از نرم‌افزارهایی است که با مدد از آن می‌توانید به طراحی و ساخت کفش، لباس و همه وسایل مورد استفاده آواتورها بپردازید. البته نرم‌افزارهای تخصصی‌تر دیگری هم برای طراحی وجود دارند که CLIO3D یکی از آنها است.

8- ساخت بازی در متاورس:

ساخت بازی در متاورس چیست و آیا می‌توان از این راه به درآمدزایی پرداخت؟ جواب این پرسش هم مثبت است. برخی از پلتفرم‌های فضای واقعیت مجازی مانند دیسنترالند و سند باکس امکان ساخت بازی را برای شما فراهم کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر یکی از بیشترین کاربردهای واقعیت مجازی، بازی کردن است. ساخت بازی می‌تواند شما را به درآمد میلیون دلاری برساند و زندگی شما را برای همیشه تامین کند.

شما با استفاده از موتورهای بازی در پلتفرم‌های متاورس می‌توانید به ساخت بازی‌های مختلف بپردازید. نکته جالب این است که برای ساخت بازی شما نیازی به دانش کدنویسی ندارید. البته یادگیری و ساخت بازی نیز کار ساده‌ای نیست، اما بهترین راه برای آنهایی است که ایده‌های بزرگی برای کسب‌وکار در سر دارند.

9- طراحی مکان‌های تاریخی:

در آینده امکان دیدار از نسخه دیجیتال همه ساختمان‌های تاریخی و باستانی در فضای واقعیت مجازی برای شما فراهم خواهد شد. اما تا پیش از آن باید تک‌تک این فضاها به دست افراد کاربلد و علاقه‌مند طراحی شوند. ساخت فضاهای فرهنگی، موزه‌ها، آثار باستانی و دیگر فضاهای تفریحی مناسب متاورس هم می‌تواند راهی برای کسب درآمد شما در آینده باشد.

آیا متاورس آینده اینترنت جهانی است؟


سیر پیشرفت اینترنت در دنیا در مدت‌زمان کوتاهی از انتقال نوشته به انتقال تصاویر متحرک و ردوبدل کردن فیلم ارتقا یافت. خریدهای آنلاین و نمایش فیلم هم پس از آن به این فضا اضافه شد. اینترنت دنیای کنونی تبدیل به فضایی برای برگزاری همایش‌های مجازی، کلاس‌های درسی و آموزشی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر شده است.
در این میان پرسشی برای بسیاری مطرح است و آن اینکه آینده متاورس چیست و آیا این پدیده جای اینترنت جهانی را خواهد گرفت؟

شاید برای پاسخ به این پرسش باید چند سال دیگر صبر کنیم تا پیشرفت‌های بعدی این پدیده را ببینیم. اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند متاورس آینده اینترنت جهانی را دگرگون خواهد کرد. بر اساس عقیده این کارشناسان، کاربران آینده دنیای واقعیت مجازی ترکیبی از زندگی واقعی و مجازی را در این دنیای نوظهور تجربه خواهند کرد. تجربیاتی که در برخی از فیلم‌های علمی‌تخیلی نشان داده شده است. دیدن فیلم‌هایی مانند ماتریکس می‌تواند این مفهوم را بهتر و بیشتر قابل‌درک سازد.

سخن پایانی:

متاورس دنیای جدیدی است که به‌زودی در بیشتر نقاط دنیا فراگیر خواهد شد. شاید اکنون نتوانیم به‌صورت واضح و روشنی آینده دقیق این فناوری را پیش‌بینی کنیم. اما آنچه مسلم است اینکه آینده سورپرایزهای زیادی برای ما به همراه خواهد داشت، چرا که سرعت رشد دانش و فناوری تصاعدی است. شاید در پیچ‌وخم زمانی نزدیک، امکان تجربه کردن متاورس با حس‌های دیگری غیر از شنوایی و بینایی هم برای همگان امکان‌پذیر گردد.









ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.