ترس

در سال 1998 در يك دبيرستان واقع در تنسي ،معلمي از يكي از كلاسهاي دبيرستان ،شروع به شكايت از يك بوي شبيه به نفت و بنزين كرد . خيلي زود پس از آن بانوي معلم بر بستر بيماري افتاد آن هم با علائمي چون سردرد و سرگيجه ، تنگي نفس و حالت تهوع . اما پس از آن و تقريباً بلافاصله چند دانش آموز در كلاس او هم شروع به
چهارشنبه، 31 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترس

ترس
ترس


 






 

يك اتفاق نادر(ترس ازبو)
 

در سال 1998 در يك دبيرستان واقع در تنسي ،معلمي از يكي از كلاسهاي دبيرستان ،شروع به شكايت از يك بوي شبيه به نفت و بنزين كرد . خيلي زود پس از آن بانوي معلم بر بستر بيماري افتاد آن هم با علائمي چون سردرد و سرگيجه ، تنگي نفس و حالت تهوع . اما پس از آن و تقريباً بلافاصله چند دانش آموز در كلاس او هم شروع به تجربه علائمي شبيه او كرده و زمان زيادي نگذشته بود كه بقيه افراد مدرسه هم بر بستر بيماري افتادند.
خيلي زود مقامات ساختمان را تخليه كرده و ماموران آتش نشاني ، آمبولانس و ماموران پليس هم به صحنه رسيدند تا به بيماران كمك كنند . عصر آن روز ، بخش اورژانس در بيمارستان محل 80 دانش آموز و نوزده تن از كارمندان مدرسه را پذيرفت ، ضمن آنكه 39 نفر هم شب را در بيمارستان گذراندند.اما آن گازسمي مرموز چه بود كه چنين مشكلات عظيمي را بوجود آورده بودند؟
درواقع چند تحقيق و پژوهش كه توسط نهادهاي دولتي انجام شد به هيچ نتيجه اي نرسيد.
ازسوي ديگر آزمايشهاي خوني كه انجام گرفت هم نمايانگر مشكل مشخصي نبود. حتي يكي از كارشناسان بيماري هاي اپيدميك ،اعلام كرد كه اين ترس از مسموم شدن بوده كه باعث بروز علائم آن در اشخاص شده بود. مدت كوتاهي پس از آن در ژورنال پزشكي نيوانگلند چنين درج شده بود كه بيماري عجيبي پديده اي بوده كه در اصطلاح به آن «بيماري عجيب پديده اي بود كه دراصطلاح به آن «بيماري رواني دسته جمعي يا گروهي» گفته مي شود. اين پديده زماني عارض مي شود كه ترس از يك آلودگي هم دقيقاً مانند بيماري عفوني در ميان افراد يك گروه ،رد و بدل مي شود . به عبارت ديگر درست مانند ويروس متعلق به بيماري كه در بين اشخاص در حركت است . ترس از همان بيماري هم از ذهني به ذهن ديگر درافراد يك گروه حركت مي كند. اتفاقاً علائم اين ترس رواني مانند علائم خود بيماري است .جريان اتفاق افتاده در تنسي ،نشان مي دهد كه انسان اين امكان را دارد كه دچار ترس شود تاآنجا كه حتي دچار بيماري شود. حتي بدون آنكه خطر واقعي هم حاضر باشد . اما باز هم اين پرسش به ذهن خطور مي كند كه چه چيزي ما را مي ترساند؟

ازچه مي ترسيم؟
 

كسي كه روي اين پرسش به تحقيق در طي چند سال اخير پرداخته همانا دكتر اميلي هولمزاستاد رشته روانشناسي كلينيكي در دانشگاه آكسفورد مي باشد. او در آزمايشگاه خود قطعاتي از لحظات ترسناك در فيلم ها را نگه مي دارد و با نشان دادن اين فيلم ها به افراد مختلف درجه استرس ايجاد شده در آنها را اندازه گيري مي كند. دكتر هولمز در اين خصوص مي گويد كه از جمله خصوصيات يك تجربه ترسناك واقعي اين است كه شخص پس از تجزيه ،درموارد مختلف آن را به ياد مي آورد و حتي بدون آنكه آن را شخصاً تجربه كند ، دچار استرس و ترس مي شود .درمورد تجربه ترس در فيلم دكترهولمز ،تنها نيست.
در دانشگاه ويسكانسين پروفسور جوآن كانتور ، ده سال اخير را روي اين موضوع به تحقيق پرداخت كه چگونه تجربه ديدن يك فيلم ترسناك يا لحظه اي ترسناك در يك فيلم تا مدتها بعد از تماشاي آن هم در انسان باقي مي ماند. و سرانجام پروفسور كانتور به اين نتيجه رسيد كه سه آيتم در فيلم ها تماشاگران را بيشتر از همه مي ترساند . صحنه هاي آزار دهنده ،درخطر قرار داشتن و عدم كنترل شخص روي خطراتي كه او را تهديد مي كنند.
پروفسور كانتور از افراد مختلف خواست تا درباره ترسناك ترين فيلم يا فيلم هايي كه مشاهده كرده اند،تجربه هاي خود را يادداشت كنند.و درمطالعه يادداشت ها بود كه پروفسوركانتور متوجه شد كه نخستين احساس ترسي كه در هنگام مشاهده صحنه يا فيلم ترسناك براي اولين بار درآدمي ايجاد مي شود . آنگاه دو بار در شرايط مختلف ، بدون اينكه حتي فيلم دوباره ديده مي شود . تنها باياد آوردن صحنه يا فيلم در آدمي تكرار مي شود .درحقيقت افراد كه كانتور روي آنها به مطالعه اقدام كرده بود. به قدري تحت تاثيرصحنه هاي ترسناك در فيلم ها قرار گرفته بودند كه بسياري از آنها طي مدتهاي طولاني پس از تماشاي فيلم هم دچار فوبيا(ترس) شده و با مشكل كمبود خواب يا بيخوابي مواجه شده بودند.

علائم ترس
 

در ميان علائم ترس در وجود ما انسانها آنچه كه كانتور آن را كشف كرده است ، بخشي از مغز است كه با نام «آمي گدالا» شناخته شده است . زماني كه ما دچار ترس مي شويم . در اسكن ها ديده شده كه اين بخش بسيارفعال شده است . مكان آن در بخش پاييني مغز است كه در تاريخ تكامل ما انسانها دردوران اوليه شكل گرفته است .درواقع در آن دوران به كمك اين بخش انسان بر اثر ترس بيش از حد خود را از اينكه به شكار حيوانات وحشي تبديل شود نجات مي داده است . و بعد هم علائم ويژه ترس كه با همه ما همراه است ،بالارفتن ضربان قلب ،افزايش فشارخون ،عرق کردن و توجه كردن و مراقب اوضاع بودن . به علائم ياد شده در مجموع پاسخ ترس هم مي گويند .زماني كه آدمي ، تهديدي را احساس مي كند،بلافاصله آمي گدالا،واكنش هاي لازم را تحريك مي كند و در ميزان توليد هورمون هم افزايش ايجاد مي كند . ضمن آنكه علائم مذكور ، ارتباطي هم با بخش هيپوكمپوس در مغز ايجاد مي كند كه اين بخش ويژه سپردن به خاطره است تا اگر در زمان ديگري هم باهمان تهديد انسان مواجه شود ،به ما يادآور مي شود كه بايد بترسيم.
ترسناك ترين فيلم هاي موجود در خاطرات انسان
خانم پروفسور كانتور ،درضمن تحقيقاتي كه از مردم به عمل آورده و از آنهادرباره ترسناك ترين فيلم هاي موجود در خاطره آنها پرسش به عمل آورده ،به پنج فيلم برخورد كه بهترين ميزان ترس را در مشاهده كنندگان خود باعث شده اند. فيلم هاي مذكور عبارتند از :
روح
هيچكاك در فيلم روح فعاليت هاي عادي آدمي را كه به صورت روزمره و بدون هيچ ترس وواهمه اي آنها را انجام مي دهد ، گرفته و آن را تبديل به برخي از وحشتناك ترين صحنه هاي تاريخ سينما كرده است .حمله به يك زن بيگناه با ضربات چاقو و همراه با موسيقي كوبنده اي كه هيچگاه از ياد نمي رود .خانم پروفسور كانتور مي گويد كه بسياري از بيماران او كه زن هستند ، پس از مشاهده فيلم روح ،‌از تنها بودن حتي درهنگام روز هم واهمه دارند.
آن
آن فيلمي است درباره يك دلقك كه كودكان را در شرايط مختلف مورد حمله قرار مي دهد . خانم كانتور مي گويد كه بسياري از كودكاني را كه به نزد او آورده بودند ، پس از مشاهده فيلم «آن» حتي از تنها به توالت رفتن هم واهمه دارند.درضمن بدتر اينكه براي بسياري از اين كودكان وحشت از دلقك ها ،حتي به سنين بزرگسالي هم كشيده مي شود.

كابوس شبانه در خيابان الم
 

فردي نام شخصيت وحشت آور دراين فيلم مشهور است كه در هنگام نمايش نخستين قسمت ،ميزان موفقيت و فروش آن به حدي بودكه كمپاني سازنده ،چهارقسمت ديگر را هم تهيه و روانه پرده هاي سينما كرد ،اما هيچكدام موفقيت اولين قسمت را پيدا نكرد. اما تفاوت عمده فردي با سايرشخصيت هاي وحشتناك در فيلم ها اين بود كه فردي تنها در خواب و كابوس به سراغ انسان مي آيد ، بنابراين تنها دفاع آدمي در برابر او اين است كه همواره بيدار بماند!و اتفاقاً خانم پروفسور كانتور گزارش داده كه بسياري از بيماران او پس از مشاهده فيلم فردي ، در مقابل به خواب رفتن وحشت عجيبي نشان دادند.

آرواره ها
 

در اولين صحنه نشان داده مي شود كه يك كوسه آنهم در شب هنگام ، يك شناگر از همه جا بي خبر را آنهم در نزديكي ساحل مورد حمله قرار مي دهد و تكه چندان بزرگي از او باقي نمي ماند. خانم پروفسور كانتور مي گويد كه بسياري پس از ديدن فيلم ، ازرفتن به درون دريا حتي در روز هنگام ودر حضور هزاران نفر ديگر واهمه دارند.

پولترگايست
 

اين فيلمي است كه تمامي علائق معمول كودكان را گرفته و از هر كدام ، يك عامل وحشتناك را بيرون آورده است .براي مثال يك عروسك تبديل به يك غول وحشتناك مي شود. يك درخت تبديل به يك جانور وحشتناك مي شود. از همه بدتر اينكه در اين فيلم از كاراكتورهاي پدر و مادر نه هيچ كمكي بر نمي آيد و نه تنها آنها قادر به حمايت از كودكان خود نيستند ،بلكه خودشان هم دچار وحشتي مي شوند كه واكنش هاي بدتر از كودكان را در آنها بوجود مي آورد!خانم پروفسور كانتور مي گويد كه پس از ديدن پولترگايست تعداد مراجعين به او كه كودكاني وحشت زده در مقابل عروسك هاي خود مي باشند ، افزايش يافته است.

عامل ترس در سرزمين هاي گوناگون
 

حال با توجه به آنچه كه شرح داده شده و با توجه به اينکه ژن ترس در برخي بيشتر از ديگران مي باشد ،بنابراين ممكن است اين پرسش به ذهن برخي خطور كند كه چه مناطقي و چه كشورهايي در جهان وحشتناك تر از ديگران مي باشند و ميزان جرم و جنايت و ميزان حملات به انسان ها در چه مناطقي بيشتر از ساير سرزمين ها است و در نتيجه در هنگام سفر و تعطيلات بايد از چه كشورهايي اجتناب كنيد .در ابتدا كشورها بر اساس جرايم مختلف شناسايي مي شوند . ناگفته نماند كه آمار به دست آمده از سوي منابع رسمي در كشورها بوده است .
حمله به انسان :بايد بررسي كنيم كه تا چه اندازه اين احتمال وجود دارد كه در كشوري مورد حمله خشونت بار از جانب كسي يا عده اي قرار گيريد .عدد به دست آمده در واقع بر مبناي حمله به هر هزار نفر از جمعيت كشور مورد نظر ، محاسبه شده است.
1 ـ آفريقاي جنوبي ـ 12/1 ـ حمله در هزار نفر جمعيت
2 ـ مونتسرات ـ 10/3 ـ (جزيره اي در اقيانوس اطلس ـ قاره آمريكا و مستعمره انگلستان)
3 ـ جزاير موريس ـ 8/8 (قاره آفريقا ـ اقيانوس هند)
4 ـ جزاير سشل ـ 8/6 ـ (قاره آفريقا ـ اقيانوس هند)
5 ـ زيمبابوه ـ 7/7 (قاره آفريقا)
6 ـ آمريكا ـ 7/6
7 ـ نيوزلند ـ 7/5
8 ـ انگلستان ـ 7/5 9 ـ كاناداـ 7/1
10 ـ استراليا ـ -/7
* آدم ربايي :اگر شما براي تعطيلات به مسافرت برويد ،شانس اينكه شما را آدم ربايان ،دزديده وازكسان شما اخاذي كنند ، تا چه ميزان است ؟ رقم ارائه شده بر مبناي تعداد آدم دزدي انجام شده در هر يك مليون ازجمعيت آن كشور مي باشد .
1 ـ بلژيك ـ 103/6 ـ مورد آدم دزدي در هر ميليون از جمعيت كشور
2 ـ كانادا ـ 97/1
3 ـ كويت ـ 90/9
4 ـ آفريقاي جنوبي ـ 70/3
5 ـ نيوزلند ـ 66/6
6 ـ تونس 60/ـ ـ
7 ـ انگلستان ـ 59/3
8 ـ لوكزامبورگ ـ 51/7
9 ـ پرتغال ـ 45/5
10 ـ سوئيس ـ 29/4
*تقلب و فساد دولتي :يك دولت تا چه اندازه در دست داشتن حكومت سوء استفاده مي كند و مرتكب تقلب مي شود ؟رقم به دست آمده ازاضافه كردن تعداد موارد سوء استفاده از آزادي هاي سياسي و فردي به موارد فساد دولتي تدوين يافته است.
1 ـ برمه ـ 1/8
2 ـ آنگولاـ 2
3 ـ سودان ـ 2/1
4 ـ عراق ـ 2/2
5 ـ كنگو ـ 2/3
6 ـ گرجستان ـ 2/4
7 ـ افغانستان ـ 2/5
8 ـ گويان ـ 2/5 (كشوري در آمريكاي جنوبي)
9 ـ ليبي ـ 2/5 10 ـ سومالي ـ 2/6
*تروريسم : تا چه اندازه مرگهاي اتفاق افتاده در يك كشور در طول سال بر اثر اعمال تروريستي بوده است ؟ آماري را كه مشاهده مي كنيد ، از تعداد مرگهاي كه بر اثر تروريسم در هر كشور بين سال 1968 تا 2006در هر ميليون نفر از جمعيت اتفاق افتاده ،به دست آمده است .
1 ـ عراق ـ 439
2 ـ لبنان ـ 329
3 ـ باربادوس ـ 260(كشوري در آمريكاي مركزي )
4 ـ اسراييل ـ 229
5 ـ فلسطين ـ 228
6 ـ جبل الطارق ـ 107(تنگه اي ميان اروپا و آفريقا در مديترانه )
7 ـ كلمبيا ـ 32
8 ـ قبرس ـ 31
9 ـ الجزاير ـ 30 10 ـ آنگولا ـ 29
* مجازات : تا چه اندازه مجازاتها در كشورها سخت و غير قابل تحمل مي باشند. آمار به دست آمده بر اساس تعداد اعدام در هر كشور درهريك ميليون نفر جمعيت در سال تدوين شده است .
1 ـ باهاس ـ 6/6(كشوري در آمريكاي مركزي ـ جزيره)
2 ـ‌ سنگاپور ـ 6/3
3 ـ سيرالئون ـ 4/1
4 ـ بلوروس ـ3/2
5 ـ‌روآندا ـ 2/8
6 ـ كويت ـ 2/6
7 ـ‌عمان ـ 1/9
8 ـ‌كنگو ـ 1/6
9 ـ اردن ـ 1/5
10 ـ تايوان ـ 1/4
*حمله حيوانات : مرگ انسان بر اثر حملات حيوانات كه البته خزندگان و جانوران سمي مانند عقرب ،مار،مارمولك و عنكبوت هاي سمي و امثال آن هم محاسبه شده اند .رقم به دست آمده از تعداد مرگ انسان در طي سال بر اثر حملات هر گونه حيوان ، حشره و خزنده خبر مي دهد.
1 ـ پاناما ـ 4777
2 ـ‌ نيكاراگوئه ـ 4026
3 ـ بليزـ 3558 (در آمريكاي مركزي نام ديگر «هندووراس بريتانيا»)
4 ـ اكوادور ـ 2469
5 ـ كلمبيا ـ 1932
6 ـ ونزوئلا ـ 1616
7 ـ‌ مكزيك ـ 1563
8 ـ مصر ـ 1187
9 ـ كستاريكاـ 996
10 ـ دومينيكن ـ 773
*جنايت : به غير از حيوانات ، انسان بايد در خصوص همزاد خويش هم نگران باشد ! آمار به دست آمده از تعداد جنايت در هر هزارنفردرطول سال خبر مي دهند
1 ـ كلمبيا ـ 0/6
2 ـ آفريقاي جنوبي ـ 0/5
3 ـ جامائيكا ـ 0/3
4 ـ ونزوئلاـ 0/2
5 ـ‌روسيه ـ 0/2
6 ـ مكزيك ـ 0/1
7 ـ استوني ـ 0/1
8 ـ لتوني ـ 0/1
9 ـ ليتواني ـ 0/1 10 ـ بلوروس ـ 0/1

ترسناك ترين كشورها
 

و سرانجام در مجموع مي توانيم ترسناك ترين كشورها را با توجه به جميع جهات شناسايي كنيم .حال اگر در هر رشته از ده تا يك امتياز به كشورهاي اول تا دهم بدهيم ، آنگاه مي توانيم درمجموع ترسناك ترين كشورها را محاسبه كنيم كه عبارتند از :
نام كشور امتياز ترسناك بودن
1 ـ آفريقاي جنوبي 26
2 ـ كلمبيا 20
3 ـ عراق 17
4 ـ ونزوئلا 12
5 ـ كانادا 11
6 ـ بلژيك 10
7 ـ برمه 10
8 ـ پاناما 10
9 ـ باهاماس 10
منبع:نشريه اطلاعات هفتگي،شماره 3426



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.