طرز تهیه کیک سوپر کرامب قهوه

در این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را با طرز تهیه یک نوع کیک قهوه بسیار لذیذ و خوشمزه آشنا کنیم.
چهارشنبه، 10 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک سوپر کرامب قهوه

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره، برای آرد پاشی قالب یک قاشق غذا خوری
آرد همه منظوره (الک شده) دو پیمانه
شکر گرانول سفید یک پیمانه + دو قاشق غذا خوری
نمک یک قاشق چای خوری
کره بدون نمک سفت و سرد ده قاشق غذا خوری (یک و یک چهارم چوب)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
دوغ، به دمای اتاق رسیده سه چهارم پیمانه
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده یک عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده دو سوم پیمانه
دارچین آسیاب شده دو قاشق چای خوری


طرز تهیه کیک سوپر کرامب قهوه

کیک کرامبل یکی از انواع کیک هایی است که دارای روکش حاوی ترکیبی از شکر قهوه ای، کره  دارچین مغزیجات و… می باشد. این کیک بسیار خوشمزه و لذیذ است و مطمئنا عاشق طعمش می شوید. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همره ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به سه ساعت زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، پنجاه و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای هشت الی ده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه سخاوتمندانه یک قالب فنری (کمربندی) 9 اینچی را با اسپری پخت و پز یا کره چرب می کنیم. سپس کف قالب یک قاشق غذا خوری آرد می پاشیم و اضافه آن را می گیریم و قالب را کنار می گذاریم.

مرحله دوم: آماده کردن مخلوط کره و آرد
در این مرحله دو پیمانه آرد، یک پیمانه شکر و یک قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند.
سپس ده قاشق غذا خوری کره را به ترکیب آرد و شکر اضافه می کنیم و با استفاده از مخلوط کن شیرینی پزی به قطعات بسیار کوچک برش می دهیم یا با چنگال له می کنیم تا مخلوطی با تکه های درشت حاصل شود.
حالا یک پیمانه از مخلوط کره و آرد را در یخچال قرار می دهیم تا در مرحله ۴ آماده استفاده کنیم.

مرحله سوم: آماده کردن مایه کیک
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر و یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را باهم مخلوط کرده و باقی مانده مخلوط کره و آرد را اضافه و ترکیب می کنیم.
در ادامه سه چهارم پیمانه دوغ، یک عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری وانیل که همه را به دمای اتاق رسانده ایم به موادمان اضافه می کنیم و با سرعت متوسط ​​هم می زنیم تا یکدست شوند.
نکته: مایه کیک بسیار غلیظ است.

مرحله چهارم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک را با قاشق در قالب فنری که از قبل آماده و چرب کرده ایم می ریزیم و روی آن را صاف می کنیم.
سپس دو سوم پیمانه شکر قهوه ای و دو قاشق چای خوری دارچین را به مخلوط کره و آردی که در یخچال گذاشته ایم اضافه می کنیم و با چنگال هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند. رویه استروزل را روی مایه کیک می ریزیم و به طور یکنواخت پخش می کنیم و کمی فشار می دهیم تا بچسبند.

مرحله پنجم: پخت کیک
قالب را داخل فر می گذاریم و کیک را به مدت 45 تا 55 دقیقه یا تا زمانی که مغز پخت شود می پزیم.
نکته: برای تست پخت از خلال دندان استفاده می کنیم، به این صورت که خلال را در مرکز کیک فرو می بریم اگرتمیز بیرون بیاید کیک پخته است.
نکته: زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است، بنابراین بعد از گذشت 45 دقیقه شروع به بررسی کنید، اگر زمان پخت کیک شما بیشتر طول کشید، نگران نباشید. (کیک من معمولاً 55 دقیقه کامل طول می کشد تا بپزد)

مرحله آخر: خنک کردن و سرو کیک
بعد از اتمام زمان پخت، کیک را از فر بیرون می آوریم و به هماه قالبش به مدت 10 دقیقه روی توری سیمی قرار می دهیم تا کمی خنک شود. وقتی کیک خنک شد با یک چاقو دور تا دور کیک را از قالب جدا می کنیم و به یک ظرف مناسب انتقال می دهیم.
کیک را برش زده و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم.
نکته:  برای داشتن برش های منظم و طعم بهتر، کیک را قبل از سرو در دمای اتاق کاملا خنک کنید.

طرز تهیه کیک سوپر کرامب قهوه

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورات آماده کردن کیک از قبل و انجماد: بعد از گذشت یک تا دو روز از پخت کیک، بهترین طعم را خواهد داشت. کیک را می توانید از 1 روز قبل درست کنید و تا 1 هفته در دمای اتاق نگهداری کنید. همچنین کیک را می توانید تا 2 ماه منجمد کنید و برای یخ زدایی کافی است یک شب در یخچال قرار دهید.

دوغ: برای این دستور پخت دوغ لازم است. اگر به دوغ دسترسی ندارید می توانید آن را در خانه درست کنید. برای انجام این کار، کافی است یک و نیم قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیموی تازه را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید و به اندازه کافی شیر کامل یا 2 درصد اضافه کنید تا به سه چهارم پیمانه برسد. اجازه دهید مخلوط به مدت 5 دقیقه بماند، سپس در دستور پخت استفاده کنید. در مقادیر کم می توانید شیرهای کم‌ چرب یا غیرلبنی را به جای شیر کامل استفاده کنید، اما طعم کیک آن‌ قدرها غنی و مرطوب نخواهد بود.

رویه کرامب: اگر کره کرامب به اندازه کافی سرد و سفت نباشد، رویه کرامب داخل کیک می رود. مطمئن شوید که کره سرد است. حتی می توانید از کره یخ زده استفاده کنید و آن را با مخلوط کن شیرینی پزی خرد کنید.

قالب کمربندی: اگر قالب فنری نداشته باشید می توانید از یک قالب پخت مربعی 9 اینچی (نه 8 اینچی) استفاده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.