پارگي پرده گوش ، آدم را کر نمي‌کند!

بعضي از والدين در مورد گوش بچه‌هايشان و اينکه مبادا عفونت کند يا پرده گوش آنها پاره شود،‌ به صورت اغراق‌آميزي نگران هستند. اين نگراني در فصل تابستان که بچه‌ها بيشتر به استخر مي‌روند، اوج مي‌گيرد. با اينکه ازدحام و شلوغي استخرها و در برخي موارد عدم رعايت نکات بهداشتي امري جدي و قابل توجه است اما اينکه دستکاري
يکشنبه، 4 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پارگي پرده گوش ، آدم را کر نمي‌کند!

پارگي پرده گوش ، آدم را کر نمي‌کند!
پارگي پرده گوش ، آدم را کر نمي‌کند!


 

نویسنده : دکتر کامران کامروا ، متخصص گوش ، حلق و بيني




 
بعضي از والدين در مورد گوش بچه‌هايشان و اينکه مبادا عفونت کند يا پرده گوش آنها پاره شود،‌ به صورت اغراق‌آميزي نگران هستند. اين نگراني در فصل تابستان که بچه‌ها بيشتر به استخر مي‌روند، اوج مي‌گيرد. با اينکه ازدحام و شلوغي استخرها و در برخي موارد عدم رعايت نکات بهداشتي امري جدي و قابل توجه است اما اينکه دستکاري گوش توسط والدين چه براي خودشان و چه بچه‌ها صورت گيرد، نکته مهمي است و بايد از آن بپرهيزند. يک توصيه ساده براي کاهش نگراني شما آن است که قبل از رفتن به استخر، قسمت خارجي گوش را با کمي وازلين چرب کنيد تا آب داخل گوش نرود.
به صورت طبيعي، همان‌طور که بعضي از افراد پوست‌هاي چرب يا موهاي چرب دارند،‌ ترشحات گوش هم مي‌تواند به لحاظ حجم و قوام آن متغير باشد و اين حالت، بيماري محسوب نمي‌شود اما همان‌طور که پيش از اين هم در يادداشت‌هايم در «سلامت» گفته بودم،‌ نبايد با استفاده از گوش پاک‌کن، حوله و يا هر چيز ديگري گوشتان را پاک کنيد و در کتاب‌هاي تخصصي ما آمده است که: «چيزي کوچک‌تر از آرنج خودتان را در گوش وارد نکنيد!» جرم گوش به‌طور طبيعي بايد وجود داشته باشد و خداوند آن را طوري قرار داده است که شامل 2 بخش اسيدي و چرب است. قسمت اسيدي آن مانع ورود ميکروارگانيسم‌هايي مانند باکتري و قارچ‌ها مي‌شود و بخش چرب هم از ورود آب و بخار ممانعت مي‌کند.
اگر به هر دليلي اين جرم پاک شود، التهاب مجراي گوش اتفاق مي‌افتد که به کاهش شنوايي منجر مي‌شود و در صورت درمان نشدن حتي مي‌تواند به عفونت مزمن مجاري گوش خارجي منجر شود. پس اگر جرم گوش شما زياد است،‌ بايد از سوي پزشک با تکنيک‌هايي خاص و با مواد محلول در روغن که جرم را حل و خارج مي‌کند،‌ تخليه شود. توصيه مي‌کنم که کيپ شدن گوش خودتان را که به دنبال دوش گرفتن رخ مي‌دهد، جدي بگيريد و با متخصص گوش و حلق و بيني مشورت کنيد. راجع به پرده گوش هم اغراق‌آميز فکر نکنيد. پرده گوش وسيله‌اي محافظتي محسوب مي‌شود که مواد خارجي به گوش مياني و داخلي نروند و عفونت نکنند؛ وگرنه تاثير پرده گوش روي شنوايي خيلي نيست (تنها در حد 30 دسي‌بل موثر است) و پاره شدن پرده به کري منجر نمي‌شود؛ بلکه به کاهش شنوايي مي‌انجامد. کري زماني رخ مي‌دهد که حلزون شنوايي يا عصب صدمه ببيند. اما دليل اينکه به شما مي‌گوييم از وارد کردن هر چيزي به گوش بپرهيزيد تا پرده گوشتان آسيب نبيند، اين است که پرده، عامل دفاعي مهمي براي جلوگيري از عفونت‌هاي گوش مياني است و اگر نباشد و عفونت اتفاق بيفتد، مي‌تواند عوارضي چون ماستوئيديت (التهاب استخوان ماستوئيد)، التهاب‌هاي مننژ، آبسه مغز و حتي موارد خطرناک‌تر را در پي داشته باشد.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.