تبلیغات در متاورس به چه صورت انجام می شود؟

در این مقاله راه‌های تبلیغات در متاورس و نکات مهم در این خصوص را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
دوشنبه، 1 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تبلیغات در متاورس به چه صورت انجام می شود؟

متاورس، فضایی پرپتانسیل برای جذب مشتری

همزمان با سرعت برق‌آسای پیشرفت تکنولوژی، فضای پرکاربرد اینترنت و به دنبال آن فناوری نسبتا نوظهور بلاک‌چین به یکی از مهم‌ترین اهداف کسب‌وکارها برای تبلیغات و جذب مشتری تبدیل شده‌است.

بسیاری از شرکت‌ها بخش قابل‌توجهی از بودجه خود را صرف تبلیغات در متاورس کرده‌اند؛ چرا که امروزه پلت‌فرم‌های نوآورانه بر پایه بلاک‌چین همانند متاورس، این امکان را برای شرکت‌ها فراهم آورده‌اند تا از این طریق، مخاطبان و مشتریان تازه‌ای را بدست آورند.

دنیای جذاب متاورس، این‌روزها در میان کاربران بلاکچین توجه زیادی را به خود جلب کرده و شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری متاورس را به‌عنوان تارگت اصلی تبلیغاتی خود قرار داده‌اند. اما تبلیغات در متاورس به چه صورت امکان‌پذیر است؟ آیا بازدهی قابل توجهی را به‌همراه دارد؟ چه نکاتی را برای تبلیغات در متاورس می‌بایست مدنظر قرار دهیم؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله زیر و بم تبلیغات در متاورس را مورد بررسی قرار دهیم.
 

بررسی متاورس از دید بازاریابی

متاورس یک دنیای مجازی پایدار است که کاربران در آن از طریق آواتارها امکان ارتباط و تعامل مستمر با یکدیگر را دارند. این فضای مجازی سرشار از آواتارها، به‌عنوان آینده اینترنت معرفی می‌شود و جاییست که مردم خرید می‌کنند، معاشرت می‌کنند و به بازی و تجارت می‌پردازند.

درحقیقت متاورس را می‌توان توسعه‌ای از دنیای حقیقی دانست که امکان تعامل مجازی را برای کاربران فراهم می‌کند و رشد آن می‌تواند به‌ معنای پایان کمپین‌های تبلیغاتی سنتی و ظهور سبک جدید بازاریابی باشد.

این امکانات باعث به‌وجود آمدن فضایی برای برندها می‌شود تا تاکتیک‌های بازاریابی و فروش خود را اجرایی نمایند. دنیای مجازی جذابی را درنظر بگیرید که همانند یک بازی کامپیوتری، در آن امکان بازگشایی یک فروشگاه بزرگ یا کوچک را دارید.

سایر کاربران حقیقی، از طریق این دنیای مجازی می‌توانند ضمن مشاهده تبلیغات و آشنایی با برند شما، محصولات آزمایشی‌تان را به‌صورت مجازی مشاهده کرده و برای خرید آن اقدام نمایند. درحقیقت برندینگ محصولات یا خدمات در دنیای مجازی متاورس می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای تشویق مشتریان بالقوه به آزمایش محصولات به‌ شکل مجازی و خرید اقلام واقعی درنظر گرفته‌شود

تغییر معادله تبلیغات با ظهور بلاک‌چین

بدون شک یکی از اصلی‌ترین اهداف تمام استراتژی‌های بازاریابی، ارتباط با مخاطبان و مشتریان جدید است و دنیای متاورس نیز از این مورد مستثنی نیست. اما بیشتر کاربران متاورس نسبت به تبلیغات سنتی بدبین بوده و بر حفظ حریم خصوصی بسیار حساس نشان داده‌اند.

کاربران در متاورس می‌توانند تصمیم بگیرند که چه داده‌های خصوصی را با شما درمیان می‌گذارند. در این ساختار غیرمتمرکز، هیچ‌گونه داده شخص ثالث یا شخص اول وجود ندارد و تنها داده موجود، به‌نوعی داده شخص صفر به‌حساب می‌آید. این مورد، پروسه تبلیغات در متاورس را با چالش‌هایی روبرو می‌کند؛ اما بلاک‌چین می‌تواند در غلبه بر این چالش‌ها به ما کمک کند.


زمانی که کاربران با اشتراک‌گذاری داده‌های خود از طریق فناوری بلاک‌چین موافقت می‌کنند، برند‌های فعال در متاورس می‌توانند تشخیص دهند که کدام‌یک از کاربران با تبلیغات آن‌ها تعامل داشته است. این به معنی ردیابی تعداد کلیک‌ روی تبلیغات همانند سایت‌های اینترنتی نیست و معنایی فراتر از این دارد.

تبلیغ‌کنندگان قادر هستند تا میزان تعامل و واکنش‌های احساسی به محصولات را مشاهده و اندازه‌گیری کرده و متناسب با این داده‌های ارزشمند، پیشنهادات مرتبط با علایق کاربران را به آنان ارائه کنند. این تبلیغات، به‌نوعی تبلیغات شخصی‌سازی شده براساس علایق کاربر به‌حساب می‌آید و به وقت بهره‌برداری می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی ابتدا داده‌ها از کاربر جمع‌آوری می‌شود و برای ارائه آگهی متناسب با نیازهای مشتری، در زمان مناسب استفاده می‌شوند.


 
تبلیغات در متاورس به چه صورت انجام می شود؟
تبلیغات در متاورس

مزایای تبلیغات در متاورس

باتوجه به موارد مذکور، احتمالا فکر می‌کنید تبلیغات در متاورس کاری بزرگ و پیچیده است. اما لزومی بر پیچیدگی آن وجود ندارد. در دنیای متاورس همانند دنیای واقعی، افراد در حین تعامل با سایر کاربران در هنگام خرید، معاشرت، حضور در رویدادها و... با تبلیغات مواجه می‌شوند.

اخیرا برندهای مطرح بسیاری به شکلی فزاینده، مشتاق به سرمایه‌گذاری برای تبلیغات در متاورس هستند. اما دلیل این اشتیاق چیست و تبلیغات در متاورس چه مزایایی را برای سرمایه‌گذاران به‌همراه دارد؟

در حال حاضر مهم‌ترین مزیت برای شرکت‌ها، امتیاز اولین بودن است. زمانی که شما از اولین بیزینس‌های حاضر در دنیایی همانند متاورس شناخته شوید، تمام تبلیغات بین کاربران حول محور شما می‌چرخد.

چرا که بیزینس شما از اولین‌هایی‌ست که در خط مقدم تکنولوژی حضور داشته‌است. اما دیگر مزیت مهم تبلیغات در متاورس این است که به عنوان یک تبلیغ کننده، امکان دستیابی به مخاطبان نامحدود در هر زمان و مکان برای شما وجود دارد. علاوه‌براین، قوانین فیزیک دست و پای شما را در تبلیغات نمی‌بندد و برای به‌کارگیری خلاقیت در تبلیغات، می‌توانید تا جای ممکن از تخیلات خود استفاده کنید.

نکات مهم در تبلیغات در متاورس

تبلیغات مجازی و دیجیتال پیش ‌از این نیز وجود داشته‌اند؛ اما اگر برند‌ها قصد ایفای نقش در متاورس را داشته باشند، می‌بایست رویکردی جدید اتخاذ کنند که خلاقیت را در اولویت قرار داده و تجربه جدیدی را برای کاربر به ارمغان بیاورد.

به‌عنوان یک بیزینس، برای استفاده بهینه از فرصت متمایز تبلیغات در متاورس، می‌بایست از بهترین شیوه‌ها استفاده کرد تا این تبلیغات در متاورس، نتایج خوبی را به‌همراه داشته باشد. در ادامه چند مورد از نکات کلیدی در شیوه‌های مختلف تبلیغات در متاورس را با هم بررسی خواهیم‌کرد.
 

شخصی سازی

متاورس دنیایی فراگیر و بسیار فراتر از یک بازی کامپیوتری‌ست و بدون درنظر گرفتن قومیت، مذهب، سن یا محل زندگی، استفاده از آن برای تمام کاربران آزاد است. این بهترین فرصت است که برای کاربران این امکان فراهم شود تا تجربیات شخصی خود را دنبال کنند.

برای انجام این کار، برندها می‌بایست کاربر را در مرکز استراتژی خود قرار دهند. برخی از کاربران ترجیح می‌دهند تا خود را به دست موج سپرده و به سرعت و به خودی خود به کاوش بپردازند. از سوی دیگر کاربرای هستند که خواهان تعامل معنادار و رضایت‌بخش‌تر بوده و چیزی را می‌خواهند که مطابق سلیقه آنهاست.

شخصی‌سازی با اتکا به کاربرانی انجام می‌شود که داده‌های خود را به‌صورت داوطلبانه به اشتراک می‌گذارند. کافیست به آنها اطمینان دهید که این سفارشی‌سازی به بهترین شکل انجام خواهد شد و از اشتراک‌گذاری اطلاعات به بهترین شکل بهره خواهند برد.

این اصل به‌نوعی کلید موفقیت در متاورس به‌شمار می‌رود و پتانسیل این را دارد که در آینده برای شرکت‌ها به الزامی قانونی در دنیای متاورس تبدیل شود. شخصی‌سازی، کاربران را به محتوای فردی متصل می‌کند تا تجربیاتی کاملا شخصی، نوآورانه، ایمن و قابل اعتماد را برای آنان به همراه داشته باشد.


 
تبلیغات در متاورس به چه صورت انجام می شود؟
شخصی‌سازی در تبلیغات متاورس

جامعه مشتریان و امکان مشارکت

در یک جامعه مشتریان، همه در موفقیت سهم دارند و از آنجایی که این موارد شامل مشوق‌های مالی نیز می‌شود، دلیل موجهی برای همگان وجود دارد تا برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند.

کافیست برند ما در این زمینه هوشمندانه عمل کرده و با ایجاد یک جامعه مشتریان و ارائه NFTهایی تحت برند خود در ازای مشارکت، نام خود را در دنیای متاورس بر سر زبان‌ها بیاندازد. گروهی قوی از طرفداران یک برند را درنظر بگیرید که به‌شکلی منظم ازطریق گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند.

این تعاملات درنهایت به بزرگ‌تر شدن این جامعه و ارزشمندتر شدن NFTهای تحت برند شما می‌انجامد و انگیزه اعضای جامعه برای فعالیت در جهت تبلیغ برند بیزینس شما، روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

همچنین این مشارکت‌ها می‌تواند درجهت تدوین استراتژی‌های آینده شرکت قدم بردارد و به‌نوعی می‌توان این امکان را برای جامعه مشتریان فراهم کرد تا روند توسعه محصولات را هدایت کنند.

خلاقیت در تدوین استراتژی برای تبلیغات در متاورس

در حال حاضر متاورس یک هدف مقرون‌به‌صرفه برای تبلیغات به‌شمار می‌رود و قیمت‌ها هنوز برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نسبتا پایین است. به‌همین دلیل، تبلیغات در متاورس به عنوان یک فرصت بالقوه سودآور برای هدف قرار دادن مخاطبان جدید شناخته می‌شود.

اما تجربه تبلیغات در متاورس، مناسب تبلیغ‌کنندگانی است که رویکردی مصمم و استراتژی‌هایی همه‌جانبه دارند. دنیای متاورس، یک فناوری درحال رشد با سرعتی باورنکردنی‌ست و بالطبع استراتژی‌های بازاریابی سنتی در این فضا کارآمد نخواهند بود.

فرآیند تبلیغات در متاورس نیازمند خلاقیت بیشتری‌ست و داستان‌سرایی در این روند، می‌بایست پویاتر باشد. به‌طور کلی استراتژی تبلیغاتی شرکت‌ها برای تبلیغات در متاورس باید با این محیط چندبعدی مطابقت داشته باشد و به‌نوعی استراتژی تبلیغاتی خوب، کلیدی برای موفقیت در این راه به‌حساب می‌آید.
 

تبلیغات هوشمندانه

نوع تبلیغات در متاورس باید با فرهنگ مخاطب همخوانی داشته‌باشد تا تعامل مشتری را جذب کرده و پیام برند را به بهترین شکل ممکن بازتاب دهد. به‌عنوان مثال، یک برند ورزشی را درنظر بگیرید که با بیلبوردهای دیجیتالی اطراف یک رویداد ورزشی مجازی، اقدام به تبلیغات در متاورس نموده و مخاطبان رویداد ورزشی ازطریق این بیلبورد دیجیتالی، امکان ورود و دسترسی به فروشگاه مجازی برند موردنظر را داشته باشند. به‌همین سادگی تعداد قابل توجهی از مشتریان، جذب برند موردنظر می‌شوند و نمونه موفقی از تبلیغات در متاورس شکل می‌گیرد.

 یکی از نکات مهمی که نیاز است تا برای تبلیغات در متاورس موردتوجه برندها قرار بگیرد این است که تبلیغات همواره باید در راستای تمایلات کاربر و بخشی از تجربه سرگرمی او باشد تا هرگز فعالیت کاربران را مختل نکند.

برندها باید بدانند که متاورس، چیزی بیش از یک پلتفرم دیجیتالی بوده که در آن، مصرف‌کنندگان به سوی تعامل اجتماعی جذب می‌شوند و تبلیغاتی در این فضا به موفقیت می‌رسد که در جهت تقویت این تعاملات قدم بردارد. کاربران متاورس به‌جای مشاهده بیلبورد و بنرهای خشک و خالی، بیشتر تمایل دارند تا زمان خود را در یک فضای چالش‌برانگیز سپری کنند.

بنابراین لازم است تا برندها در انتخاب راه‌های تبلیغات در متاورس، این نکته را درنظر داشته باشند که همیشه و حتی در ابتدایی ترین شیوه‌های تبلیغات در متاورس مانند بیلبوردها، ارائه تجربه‌ای جذاب، مساوی‌ست با جذب مشتری.

راه‌های تبلیغات در متاورس

روایت‌های وسوسه‌کننده زیادی از تبلیغات موفقیت‌آمیز شرکت‌ها و حتی هنرمندان در متاورس وجود دارد که شنیدن آن‌ها، هر سرمایه‌دار یا صاحب کسب‌وکاری را به سوی تبلیغات در متاورس سوق می‌دهد. اما چه راهی را برای تبلیغات در متاورس انتخاب کنیم؟ با ما همراه باشید تا راه‌های مختلف تبلیغات در متاورس را بررسی کنیم.

تبلیغات بیلبورد

همانند دنیای واقعی، می‌توان در فضای متاورس نیز از بیلبوردها برای تبلیغات استفاده کرد و این کار، راهی عالی برای جلب‌نظر مصرف‌کنندگان به‌شمار می‌رود. تنها با چند کلیک می‌توانیم برند بیزینس خود را در سطح جهانی در معرض نمایش عموم قرار دهیم و این شانس را داشته باشیم تا افرادی از هرکجای دنیا، آگهی ما را ببینند و برای اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کنند. این روش یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین استراتژی‌های بازاریابی تبلیغاتی در متاورس به‌شمار می‌رود.
 

برگزاری رویداد

یکی از راه‌های بی‌نظیر برای درگیر کردن مخاطبان با برند و به دنبال آن تبلیغات، میزبانی یک رویداد در متاورس است. برگزاری رویداد نه‌تنها کاربران نسبتا قدیمی متاورس ، بلکه تازه‌واردان این دنیای جذاب که مشتاق تجربه حضور در دنیای مجازی هستند را نیز جذب تبلیغات ما خواهد کرد.

برای برگزاری رویداد نیازی به داشتن زمین در متاورس نیست و بسیاری از مالکان، زمین‌های خود را برای برگزاری رویدادهای خاص و یا به‌طور ماهیانه به شرکت‌ها اجاره می‌دهند. صاحبان بیزینس بسته به نوع رویداد می‌توانند زمین‌های بزرگ یا کوچک را از مالکان اجاره کنند.

همچنین می‌توان برگزاری این رویداد را با خلاقیت همراه کرد تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب نماید. درحقیقت برندها با ایجاد رویدادهای بزرگ مجازی، همزمان بر روی افزایش آگاهی جامعه مصرف‌کننده از برند خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 

ارائه تجربیات خلاقانه به مشتری

با اختصاص بودجه‌ای نسبتا بیشتر و داشتن تیمی خلاق و همچنین پشتوانه فنی قابل قبول، می‌توانید تجربیات تعاملی و همه‌جانبه‌ای را به مخاطب ارائه کرده و ژانری جدید از تبلیغات در متاورس را تجربه کنید. قطعا تجربه‌های جالب و جدید، تاثیر ویژه‌ای بر مشتریان خواهد داشت و در صورتی که به شکلی مناسب اجرا شود، احتمالا بازگشت مالی قابل‌قبولی را به‌همراه دارد.

بسته به نوع فضایی که انتخاب می‌کنید و ویژگی‌های مدنظر شما برای ارائه به مخاطب، راه‌های بسیار زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. به‌طور کلی برندها با تمرکز بر روی ایجاد یک جامعه مجازی، تلاش می‌کنند تا تعامل مصرف‌کننده را افزایش دهند.

بسیاری از برندها در حال ایجاد پروژه‌های ترکیبی هستند و پلی بین محصولات، خدمات و رویدادهای واقعی و VR/AR ایجاد می‌کنند. به‌عبارت دیگر، آنچه در متاورس اتفاق می‌افتد، همیشه در متاورس باقی نمی‌ماند. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت ویژه‌ای دارد، شرکت معروف دیزنی بوده که به دنبال ایجاد یک تجربه داستان‌سرایی ترکیبی است.

برای مثال در حالی که گروهی ممکن است با میکی‌موس ارتباط برقرار کنند، عده‌ای می‌توانند با سیندرلا و راپونزل به احوال‌پرسی بپردازند.


 
تبلیغات در متاورس به چه صورت انجام می شود؟
تجربه تعاملی مخاطبان دیزنی
 

جوایز

یکی از تاکتیک‌های شناخته‌شده در دنیای بازاریابی، تشویق و ترغیب مشتریان با ارائه پاداش است و این امر در دنیای متاورس جایگاه ویژه‌ای دارد. پاداش‌ها در این فضا می‌تواند به شکل NFT و همچنین نشان شرکت در رویدادهای خاص یا POAP باشد. POAPها نوعی NFT هستند که به شرکت‌کنندگان رویدادهای متاورس داده می‌شود و نشان می‌دهد که شما در آن رویدادها شرکت کرده‌اید.

این نشان‌ها کاملا منحصر به‌فرد بوده و برای افرادی که علاقمند به مستندسازی تجربیات مجازی خود هستند بسیار جذاب است. به‌طور کلی ارائه NFT خصوصا به تازه‌واردان این حوزه، می‌تواند راهی بسیار الهام‌بخش برای پیوستن به یک رویداد باشد و تاثیرات بی‌نظیری را به عنوان تبلیغات در متاورس به‌همراه دارد.
 

بازاریابی طرفداری در متاورس

در این شیوه از تبلیغات در متاورس، صاحبان برند مشتریان و مخاطبان را به اشتراک‌گذاری تجربیات و اشتیاق خود نسبت به برند ترغیب می‌کنند. معمولا به دلیل اعتماد بالای مشتریان به تجربه‌های خرید مشتریان پیشین، بازاریابی دهان به دهان تا حد بالایی موثر واقع می‌شود.

به‌ همین دلیل این نوع تبلیغات در متاورس، روشی بسیار موثر برای افزایش آگاهی جامعه مصرف‌کننده و بهبود اعتبار برند به‌شمار می‌رود.
 

گیمیفیکیشن یا بازیکاری

امروزه برندها به استفاده از روش بازاریابی گیمیفیکیشن یا بازیکاری ازطریق تجربه‌های مجازی تمایل زیادی دارند. گیمیفیکیشن یکی از تکنیک‌های بازاریابی است که در آن با روندی بازی‌گونه و مشارکت مشتریان در این روند و تعامل با آن، فرصتی برای برند وجود دارد تا پیام خود را به روش‌های مختلف نشان دهد و وفاداری مشتریان را به‌دست آورد.

برای مثال "نایک‌لند" دنیای مجازی بازسازی شده برند نایک است که دفتر مرکزی واقعی این برند را در دنیای متاورس بازسازی می‌کند. این مرکز مجازی شامل ساختمان‌ها و استادیوم‌هایی است که در آن کاربران می‌توانند آواتارهای خود را ایجاد کنند و با آن‌ها محصولات نایک را پوشیده و با سایر کاربران در موارد مختلف به رقابت بپردازند.

این یک تجربه فوق‌العاده برای کاربر است که درنهایت به وفاداری او نسبت به برند نایک می‌انجامد. تبلیغات در متاورس می‌تواند به همین اندازه خلاقانه و موثر باشد. همه‌چیز بستگی به استراتژی بازاریابی یک شرکت و میزان بودجه اختصاص داده شده در این مسیر دارد.


 
تبلیغات در متاورس به چه صورت انجام می شود؟
نایک‌لند در متاورس
 

سخن پایانی

هرچند دنیای متاورس پتانسیل بسیار زیادی را برای تبدیل شدن به یک ابزار تبلیغاتی جذاب و پر سود به نمایش می‌گذارد؛ اما برای تجربه تبلیغات موفق و سودآور در آن، هر برند و هر شرکت بزرگ یا کوچکی نیازمند یک تیم قوی و رویکردی استراتژیک و هدفمند و خلاقانه است.

صاحبان بیزینس برای استفاده تبلیغاتی از این دنیای جذاب، پیش از هرچیز می‌بایست درجهت آگاهی از ماهیت متاورس و شناخت پتانسیل‌های موجود در این فضا قدم بردارند تا متناسب با فرصت‌ها و محدودیت‌های پیش‌‌رو، استراتژی‌های خود را برای تبلیغات در متاورس، به بهترین شکل تدوین نمایند. به‌یاد داشته باشید که پشت تمام نمونه‌های موفق تبلیغات در متاورس، تیمی متخصص با پشتوانه علمی و البته مالی وجود داشته‌است و نتایج خیره‌کننده این تبلیغات، یک شبه و بدون زحمت به‌دست نیامده‌اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.