عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به نماز در مدرسه

هنگامی که نوجوانان در موقعیت های مختلف اوقات تحصیلی و هنگام شنیدن اذان مشاهده می کنند که معلمان و مربیان بی هیچ تکلفی مشتاقانه به سوی نماز می شتابند . در اثر احساس همانند سازی به شوق و رغبت در می آیند و به اقامه نماز گرایش فزون تری پیدا می کنند. بهتر است در مدرسه قبل از شروع نماز یا حتی قبل از رفتن به نماز
پنجشنبه، 22 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به نماز در مدرسه

عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به نماز در مدرسه
عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به نماز در مدرسه


 






 
هنگامی که نوجوانان در موقعیت های مختلف اوقات تحصیلی و هنگام شنیدن اذان مشاهده می کنند که معلمان و مربیان بی هیچ تکلفی مشتاقانه به سوی نماز می شتابند . در اثر احساس همانند سازی به شوق و رغبت در می آیند و به اقامه نماز گرایش فزون تری پیدا می کنند. بهتر است در مدرسه قبل از شروع نماز یا حتی قبل از رفتن به نماز جمعه برنامه هایی تدارک دیده شود. که زمینه ساز احساس خوشایند برای دانش آموزان باشد تا عزم و اراده و رغبت و انگیزه ی لازم برای انجام این فریضه با طیب خاطر در آنان پدید آید هر قدر شخصیت الگوهای تربیتی و پرورشی برای دانش آموزان محبوب و دوست داشتنی تر باشد تاثیر پذیری آن ها افزایش می یابد .
روشن است که هرگز نباید با اجبار و تحمیل دانش آموزان را به انجام فریضه نماز وادار کنیم در عوض شایسته است بیش از هر چیز جاذبه های رفتار خود را در بیان ارزش ها با فراهم کردن مقدمات نماز افزایش دهیم اگر چنین فضایی در مدارس حاکم باشد روحیه معنوی دانش آموزان افزایش می یابد و در نماز خانه مدرسه ارتباط شوق آمیز همسالان گسترش پیدا می کند سالن نمازخانه مدرسه که مثلا" با موکت سبز رنگی آراسته شده ، تمیزی ، سادگی و زیبایی در آن موج می زند محیط مناسب و دلپذیری برای اقامه نماز فراهم می سازیم.
استشمام بوی گلاب و عطر و نور پردازی جالب با رنگ های سبز و پخش نوای ملایم و گوش نواز تواشیح مربوط به اسماء الله ، قبل از شروع نماز محیط را سرشار از حال و هوای معنوی و روحانی می کند . بیان قصه های لطیف و خاطره انگیز با زبانی شیرین و دوست داشتنی برای ارائه احکام و روش های اخلاقی و نماسازی و تصویر سازی از ارزش ها و رفتار انسان های وارسته و رهبران و اسوه های مذهبی ، تاثیرات زیادی در یادگیری و گرایش و پایبندی نسبت به ارزش های مذهبی و فهم درست از اقامه حقیقی نماز در بین دانش آموزان به جای خواهد گذاشت.
توجه به سرویس های بهداشتی و وضوخانه مدارس و پاکی و تمیزی آن برای ترغیب دانش آموزان به گرفتن وضو و شرکت در جمع دانش آموزان در نمازخانه مدرسه ، برخورد با چهره گشاده و باز در این هنگام ، همه و همه زمینه های آماده سازی ، تقویت و افزایش گرایش به نماز را در دانش آموزان فراهم می کند . در خانواده بزرگ مدرسه ، قدرت تحمل و صبر و حوصله مدیر ف ناظم ، مربی پرورشی و معلم راهنما برای برپایی نماز باید بالا باشد و از سخت گیری های بی مورد و تحقیر دانش آموزان ، در فراخوانی به این امر اللهی جدا" باید خودداری کرد. صبر و بردباری و رفتار متین و معقول مسئولان مدرسه اگر همراه با عطوفت و مهربانی باشد در دانش آموزان احساس و نگرشی مثبت نسبت به اقامه نماز پدید می آورد.
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : esfahaniran88



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.