نکته های مهم درانتخاب سرویس مناسب برای مدرسه

برخی از والدین به علت دور بودن مسیر خانه شان از مدرسه ناگزیر هستند که خودشان ، کودکانشان را به مدرسه ببرند. اما به دلیل مشغله های گوناگون نمی توانند همه روزه خود آنها را به مدرسه برسانند بنابراین ترجیح می دهند برای او سرویس بگیرند. انتخاب سرویس مدرسه بر عهده والدین است. والدین باید در انتخاب سرویس مدرسه کودکان بی نهایت سخت گیری کرده و به سادگی از کنار نکاتی که به ظاهر بی اهمیت هستند نگذرند تا فردا روز دچار افسوس و پشیمانی نشوند.
پنجشنبه، 30 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نکته های مهم درانتخاب سرویس مناسب برای مدرسه
انتخاب سرویس مدرسه هر سال برای والدین شاغل، یک مبحث مهم است. بیشتر پدر-مادرانی که شاغل هستند یا منزلشان با مدرسه فاصله زیادی دارد، مجبور به استفاده از سرویس مدارس می‌شوند. شاید شما هم یکی از این پدر-مادر‌ها باشید.

ما می‌دانیم که چه مشکلاتی برای انتخاب راننده معتمد دارید. در این مقاله به ویژگی های راننده سرویس خوب و راه‌های انتخاب بهترین راننده اشاره کرده‌ایم. برای دانستن این نکات مهم حتما تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.
 

اصول مهم در انتخاب سرویس مدرسه

می توانید راننده ی خانم برای فرزندتان انتخاب کنید

والدین دانش آموزان دختر، نگرانی بیشتری در مورد فرزندشان دارند، به همین دلیل ترجیح می دهند که دخترشان با راننده ی متعهد خانم به مدرسه برده شود.
 

خودرو باید تمیز و ظاهر خوبی داشته باشد

سرویس مدرسه فرزندتان باید از پاکیزگی و راحتی برخوردار باشد و ظاهر تمیزی داشته باشد.
 

خودرو باید بیمه باشد

همه رانندگان و خودرو های سرویس مدارس باید بیمه باشند تا اگر خدایی نکرده اتفاقی هنگام ایاب و ذهاب دانش آموزان بیفتد، به راحتی قابل پیگیری و جبران باشد.
 

سرویس مدرسه باید دارای معاینه فنی باشد

سرویس مدرسه حتما باید دارای معاینه فنی بوده و نقص فنی نداشته باشد. والدین باید در خصوص صلاحیت راننده و نیز داشتن برچسب خودرو و کارت سرویس مدرسه راننده اطمینان حاصل کنند. چنانچه سرویس مدرسه فاقد مجوز است والدین باید هرچه سریعتر موضوع را به پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاع دهند. قانون خودروهای فاقد برچسب سرویس مدارس 30 هزار تومان جریمه خواهند شد.
 

راننده نباید بیش از حد مجاز دانش آموز سوار کند

والدین باید دقت داشته باشند که راننده بیش از حد مجاز خودرو، دانش آموز سوار نکند زیرا سوار کردن سرنشین اضافه به معنی محرومیت دانش آموزان از کمربند ایمنی است و والدین در برخورد با این تخلف باید جدی باشند.
 

از راننده بخواهند در محل مناسبی فرزندشان را پیاده کنند

پانیذ تاکسی مهر توصیه می کند تا والدین باید از راننده خودرو بخواهند ، خودرو را در محل مناسبی پارک کرده و دانش آموزان را تا درب مدرسه همراهی کند.سوار و پیاده کردن دانش آموزان در حالت پارک دوبله به معنی عبور دانش آموزان از میان خودروها است.
 

 انتخاب راننده قابل اعتماد

کسی که شما به‌عنوان راننده انتخاب می‌کنید، باید کاملا مورد اعتمادتان باشد. فرزند شما به همراه ایشان تا مدرسه می‌رود و بر‌میگردد؛ بنابر‌این باید آدم مطمئنی را انتخاب کنید. برای این‌کار می‌توانید نگاهی به رزومه راننده بیندازید تا در مورد سابقه ‌کاری او اطلاعات کاملی داشته باشید.
 

باتجربه‌ بودن در رانندگی

بهتر است راننده‌ای را انتخاب کنید که در رانندگی سابقه خوبی دارد. این نوع راننده‌ها می‌توانند به‌خوبی خودرو را کنترل کنند. همچنین اگر مشکلی پیش آمد، به‌سادگی می‌توانند با آن برخورد کنند. احتمال تصادف زمانی که راننده خودرو باتجربه باشد، کم‌تر است.

نکته های مهم درانتخاب سرویس مناسب برای مدرسه
 

ویژگی های راننده سرویس خوب چه چیز هایی هستند؟

پیش از این به نکاتی که باید هنگام انتخاب سرویس مدارس به آن‌ها دقت می‌کردید پرداختیم. اکنون قصد داریم در مورد ویژگی های راننده سرویس خوب توضیح دهیم. در ادامه به ۸ مورد از این ویژگی‌ها اشاره کرده‌ایم.

وقت‌شناسی

وقت‌شناس‌بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های راننده سرویس باید باشد. او هر روز باید در زمان مشخص فرزند شما را از خانه تا مدرسه و از مدرسه تا خانه برساند. اگر راننده سرویس وقت‌شناس نباشد، ممکن است فرزندتان به کلاس‌هایش دیر برسد یا مدتی را در مدرسه منتظر سرویس بماند.
 

دستمزد مناسب

به احتمال زیاد رانندگان سرویس از جانب مدرسه به شما معرفی می‌شوند و شما باید مبلغ را به مدرسه دهید. به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب سرویس مدرسه، مبلغی را تعیین کنید که بعدها مشکلی به وجود نیاید. شما می‌توانید با شرکت‌های حمل‌و‌نقل‌ مختلف در مورد قیمت مشورت کنید تا هزینه سرویس مدارس دستتان بیاید.
 

رعایت ایمنی

فردی که قرار است فرزند شما را تا مدرسه همراهی کند باید نکات ایمنی را در نظر داشته باشد. در واقع این مورد یکی از ویژگی های راننده سرویس خوب است. استفاده‌ از کمربند ایمنی مهم‌ترین گزینه این نکات است. همچنین راننده نباید با سرعت زیاد رانندگی کند؛ چون ممکن است اتفاق ناخوشایندی پیش بیاید. طبق قوانین، راننده سرویس مدارس نباید کودکان زیر ۱۲سال را در صندلی جلوی ماشین بنشانند.
 

عدم استفاده از دخانیات

راننده سرویس نباید از دخانیاتی همچون سیگار در هنگام حضور دانش‌آموزان در ماشین استفاده کند. همچنین رانندگان به‌طور معمول اجازه مصرف مواد مست‌کننده را ندارند. بهتر است قبل از انتخاب سرویس مدرسه، از اعتیادنداشتن او مطمئن شوید.
 

رفتار درست با دانش‌آموزان

راننده سرویس نباید با دانش‌آموزان با عصبانیت برخورد کند. همچنین باید حریم‌ شخصی آن‌ها را رعایت کند. بهتر است به فرزندتان بسپارید اگر رفتار غیر‌عادی از راننده سرویس دید، حتما به شما اطلاع دهد. زمان انتخاب سرویس مدرسه فرزندتان، به‌شدت به این نکته دقت کنید.
 

داشتن صبر و حوصله

صبور و با‌حوصله‌بودن از ویژگی‌های راننده‌سرویس‌هاست؛ چراکه آن‌ها با کودکان زمان خود را می‌گذارنند و مجبور هستند با‌حوصله باشند. همچنین گاهی لازم است چند دقیقه‌ای منتظر دانش‌آموزان بمانند؛ در نتیجه باید فردی صبور باشند.
 

تسلط به مسیر

آن‌ها باید به‌خوبی مسیر‌ها را بدانند. رانندگان سرویس مجبور هستند مدت زیادی را صرف جابه‌جایی دانش‌آموزان کنند؛ به همین دلیل هم اکثر مسیر‌ها را می‌دانند. هرچقدر تسلط آن‌ها به مسیر‌ها و خیابان‌ها بیشتر باشد، در زمان مناسب‌تری می‌توانند دانش‌آموزان را به مدرسه برسانند.
 

مسئولیت‌پذیری

در کل همکاری با افراد مسئولیت‌پذیر لذت‌بخش است. یکی از بهترین ویژگی ‌های راننده سرویس خوب همین مورد است. آن‌ها باید به‌خوبی مسئولیت کار خودشان را بپذیرند و اشتباه را به گردن دیگری نیندازند.

نکته های مهم درانتخاب سرویس مناسب برای مدرسه
 

باید ها ونباید های سرویس مدرسه

به نحوه برخورد راننده دقت کنند

والدین باید از فرزندشان بخواهند که نحوه رفتار راننده در سرویس،حرکات نمایشی، سرعت و ... را به آنها اطلاع دهند و باید پیگیر تخلفات راننده باشند. دانش آموزان باید نقش همیاران پلیس را داشته باشند و در صورت دیدن تخلفاتی نظیر صحبت با تلفن همراه و نبستن کمربند ایمنی، خوردن و آشامیدن، یا استعمال دخانیات و ... مودبانه و محترمانه این تخلفات را به راننده تذکر دهند.

رانندگان سرویس مدارس، معلمان کلاس سیار ترافیک هستند و نقش آنان در تعلیم مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.رانندگان سرویس های مدارس باید با رانندگی ایمن به سلامت دانش آموزان توجه ویژه ای داشته باشند.
 

راننده سرویس باید گواهینامه داشته باشد

برای آنکه راننده ای بتواند به عنوان سرویس مدرسه فعالیت کند باید حتما دارای گواهی نامه پایه 3 بوده که دو سال از دریافت آن گذشته باشد.
 

راننده بهتر است متاهل باشد

راننده سرویس باید 23 سال تمام داشته باشد و اگر راننده مرد است باید متأهل باشد اما شرطی برای تأهل رانندگان زن وجود ندارد.
 

باید دانش آموزان زیر 12 سال را روی صندلی جلو سوار نکند

سوار کردن دانش آموزان کمتر از 12 سال روی صندلی جلو خودرو ممنوع است و در صورت مشاهده پلیس با آن برخورد خواهد کرد. ظرفیت خودروهای سواری باید چهار نفر باشد و اگر خودرویی بیشتر از ظرفیت مجاز خود اقدام به سوار کردن دانش آموزان کند پلیس با آن برخورد می کند.
 

ایستگاه انتظار

 مکان انتظار کشیدن فرزندان به خصوص کودکان برای سرویس، باید مکانی امن باشد. این مکانها باید از نور خوبی برخوردار باشند بویژه در روزهای زمستانی که صبح ها هوا دیرتر روشن می شود. همچنین ورود و خروج به این ایستگاهها باید آسان باشد و از خیابان اصلی به اندازه کافی فاصله داشته باشند. همچنین هنگام بارش برف باید ایستگاهها تمیز و قابل تردد باشند و کودکان مجبور نباشند برای ورود یا خروج به این ایستگاهها از تپه های برفی عبور کنند.
 

قابل رویت بودن و دیده شدن

هنگامی که یک کودک منتظر سرویس مدرسه است باید از فاصله دور قابل رویت باشد. معمولا برای این منظور لباس ها یا پوشش های رنگی خاصی تن بچه ها می کنند به طوری که این پوشش قادر باشد نور چراغ اتومبیل ها را به خوبی منعکس کند و در نتیجه از چندین ده متری قابل رویت باشد.
 

سوار و پیاده شدن بی خطر کودکان

هنگامی که سرویس مدرسه در حال نزدیک شدن به ایستگاه است بچه ها باید تا زمان توقف کامل سرویس و باز شدن درب ورودی آن در جای خود در درون ایستگاه سرویس بایستند. وقتی که راننده درب را باز کرد زمان مناسب برای سوار شدن بچه ها فرا رسیده است. به بچه ها یادآور شوید که هیچ وقت برای سوار یا پیاده شدن از سرویس با یکدیگر مسابقه و رقابت نداشته باشند.
 

نشستن در سرویس مدرسه

عموما سرویسهای مدرسه فاقد کمربند ایمنی هستند. بنابراین لازم است تمام بچه ها تا زمان رسیدن سرویس به مدرسه و توقف کامل آن در جای خود نشسته باشند. همچنین باید به بچه ها آموزش داده شود که هنگام بروز خطر یا ترمز ناگهانی چگونه از خود واکنش نشان دهند. آنها باید بدانند در صورت بروز تصادف و باز نشدن درب اصلی سرویس پنجره یا درب اضطراری سرویس کجا قرار دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد.
 

خروج از سرویس مدرسه

هنگام پیاده شدن از سرویس مدرسه لازم است بچه ها از پله های احتمالی سرویس به آرامی پایین بیایند و هنگام پیاده شدن کاملا مواظب باشند که بند کیف یا لباس آنها به چیزی گیر نکند. همچنین به محض پیاده شدن، از سرویس فاصله بگیرند تا راننده متوجه خروج آنها شود. در غیر اینصورت ممکن است راننده زودتر شروع به حرکت کند و بچه ها به پایین سقوط کنند. همچنین آنها باید از راه رفتن در کنار بدنه سرویس خودداری کنند زیرا این ناحیه نقطه کور محسوب می شود و حضور در آنجا به هنگام حرکت اتومبیل برای کودکان خطرناک است.
 

در پایان

در انتخاب سرویس مدرسه، باید به عوامل مختلفی توجه کنید. اولاً، باید مطمئن شوید که سرویس انتخابی شما امکانات مناسبی برای فرزندتان فراهم می‌کند و از نظر امنیتی و بهداشتی هم گزینه مناسبی است.
به طور کلی، انتخاب سرویس مدرسه باید با دقت و توجه به نیازهای دانش‌آموزان و محدودیت‌های بودجه‌ای صورت گیرد تا بهترین نتیجه را برای آن‌ها به ارمغان آورید.
 

منابع

https://snapp.market/blog/choosing-a-school-service
https://iranian-today.ir/an-overview-of-important-and-practical-points-for-choosing-the-right-school-service
https://namnak.com
http://newmethod.blogfa.com/post/136


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.