همسر تحقیرگر و سرزنش گر؛ روش برخورد

تحقیر در رابطه، اتفاق تلخی است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. زمانی که ما با کسی رابطه برقرار می‌کنیم، انتظار داریم که او به ما احترام و ارزش بدهد و همچنین با محبت و توجه نسبت به ما رفتار کند. اما احتمالاً گاهی این امر رخ نمی‌دهد و همسر ممکن است با کلام‌ها یا رفتارهایی ما را تحقیر کند. این مسئله می‌تواند برای ما بسیار آزاردهنده و ناخوشایند باشد.
يکشنبه، 16 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
همسر تحقیرگر و سرزنش گر؛ روش برخورد
اگر با تحقیر در رابطه مواجه هستید، باید به خودتان اهمیت دهید و به خودتان ارزش بدهید. این تجربه می‌تواند بر عمق رابطه‌تان تأثیر بگذارد و به موضوع ترک رابطه فکر کنید، اما قطعاً نباید عجله کرد و این تصمیم را به صورت عجولانه گرفت.

بهتر است در ابتدا با همسرتان در مورد احساساتتان صادقانه صحبت کنید و تلاش کنید تا به مشکلات و نگرانی‌هایتان رسیدگی شود. شاید همسرتان از نحوه بیان کلام‌ها یا رفتارهایش خبر ندارند و با بیان این مسئله، می‌تواند بهبودی در رابطه‌تان ایجاد شود.

به‌علاوه، بررسی نشانه‌هایی که ممکن است نشان‌دهنده تحقیر همسرتان باشند، نیز اهمیت دارد. اگر همسر شما به طور مکرر شما را تحقیر کند، ممکن است این نشانه‌ها شامل از دست دادن احترام به شما، نادیده گرفتن نیازها و احساسات شما، انتقاد ناپذیری و یا عدم توجه به شما باشد. این مسائل را نباید نادیده گرفت و با همسرتان در مورد آنها صحبت کرد.
 

دلایل تحقیر همسر

گذشته تلخ

بسیاری از کسانی که دست به تحقیر دیگران می‌زنند خود، قربانی تحقیر هستند. این افراد به دلیل خشم فروخورده‌ای که دارند ناخواسته با دیگران همان‌طور برخورد می‌کنند که با آن‌ها رفتار شده است. در این شرایط فرد یاد می‌گیرد که وقتی از دیگران ناراحت است اجازه دارد بر سرشان داد بزند یا آن‌ها را کوچک کند.
 

تحقیر همسر به دلیل بلد نبودن ارتباط صحیح

گاهی اوقات تحقیر همسر به این خاطر اتفاق می‌افتد که طرف مقابل شما رفتار صحیح با دیگران را بلد نیست. کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند معمولاً بلد نیستند احساسات خود را به شکلی مناسب بیان کنند یا هیجانات خود را کنترل کنند. به همین خاطر معمولاً خواسته خود را با عصبانیت و فریاد یا با تمسخر دیگران بیان می‌کنند.
 

شخصیت خودشیفته

شخصیت‌های خودشیفته همیشه خود را بهتر از دیگران می‌دانند؛ به همین خاطر مسخره کردن دیگران برایشان موضوع خاصی نیست. آن‌ها به دلیل احساس کاذب بی‌نقص بودن فرض می‌کنند اجازه دارند هر طور دل‌شان می‌خواهد با دیگری رفتار کنند. به‌علاوه احساس می‌کنند همیشه آنچه می‌گویند و انجام می‌دهند از دیگران بهتر است و به همین خاطر هر جا که رفتار دیگران مطابق میل‌شان نبود اجازه دارند آن را بیان کنند.
 

تحقیر همسر به دلیل کمال‌گرایی

افراد کمال‌گرا دوست دارند همه‌چیز را تمام و کمال و بدون عیب و نقص داشته باشند. به همین خاطر معمولاً تلاش‌های دیگران به چشم آن‌ها نمی‌آید؛ مهم نیست که شما برای یک موضوع چقدر زحمت کشیده باشید اگر آن را به‌طور صد در صد تحویل شخصیت کمال‌گرا ندهید، باید انتظار تحقیر شدن از جانب او را داشته باشید.

کسانی که دچار کمال‌گرایی هستند فکر می‌کنند دیگران هم باید مثل آن‌ها همیشه به دنبال موفقیت‌های صددرصدی باشند.
 

تحریک‌پذیری و بیماری‌های روحی

یکی از دلایل تحقیر یا پرخاش تحریک‌پذیری بالا است. بیماری‌های روحی یا شرایط سخت زندگی گاهی باعث می‌شوند که طرف مقابل شما ازنظر روحی خسته باشد. در این شرایط اکثر ما بهانه‌گیر می‌شویم و ممکن است بی‌دلیل دست به تحقیر طرف مقابل بزنیم. در چنین شرایطی معمولاً توصیه می‌شود به‌جای درمان تحقیر کردن، راهکاری برای درمان تحریک‌پذیری پیدا کنید.
 

اثبات قدرت

بسیاری از کسانی که همسر خود را تحقیر می‌کنند از درون احساس کمبود می‌کنند. این افراد معمولاً می‌خواهند با ایراد گرفتن یا مسخره کردن همسرشان به او و دیگران بگویند که از همسرشان بالاتر هستند. این درحالیست که آن‌ها از درون عمیقاً احساس ضعف می‌کنند و این رفتار هرگز نمی‌تواند آرامش را به آن‌ها برگرداند.

همسر تحقیرگر و سرزنش گر؛ روش برخورد
 

رفتار مناسب در مقابل تحقیرهای همسر عبارتند از:

علت را کشف کنید

اگر همسرتان رفتار تحقیر آمیزی را با شما پیش گرفته و رفتارهای او موجب اذیت و آزار شما می‌شود، این رفتارها را بدون قضاوت بررسی کرده تا بدانید این رفتارهای همسرتان چه علتی دارد.

در صورتی که علت رفتار همسرتان را بیابید بهتر می‌توانید در مقابل این رفتارها واکنش نشان دهید و به مرور زمان این رفتارها را در همسرتان کاهش دهید. می‌توانید علت رفتار همسرتان را از خود ایشان جویا شوید.
 

به رفتار خودتان نیز توجه کنید

برای اینکه بتوانید علت رفتارهای تحقیرآمیز همسرتان را بفهمید، به رفتار خودتان نیز توجه کنید و بیاندیشید او چه مواقعی این رفتارها را از خود نشان می‌دهد و آیا این رفتار او ارتباطی با رفتارهای شما دارد؟

اگر بدانید علت رفتار بد همسرتان از خستگی و یا سماجت‌های شماست، می‌توانید آرامش را در خانه برقرار نمائید و روی حساسیت‌های همسرتان دست نگذارید تا این رفتار بد در او کاهش یابد.
 

از خود دفاع کنید

اگر همیشه در مقابل توهین و تحقیرهای همسرتان سکوت اختیار کرده‌اید این بار، از حق خود دفاع کنید. زیرا تا زمانی که شما در مقابل رفتارهای زشت همسرتان سکوت کنید، او می‌پندارد رفتار درستی دارد و نیازی به تغییر رفتارش ندارد.

پس قاطعانه و در کمال آرامش و با حفظ حرمت، مقابله مثبت کنید و از موضع خواسته‌های منطقی خود کوتاه نیایید. یادتان باشد هیچ گاه برای دفاع کردن از خود رفتارهایی مانند عصبانیت، تهدید، قهر، انتقاد کوبنده را از خود نشان ندهید.
 

قابلیت‌هایتان را بازگو کنید

اگر همسرتان از زحمات شما تشکر و قدر دانی نمی‌کند شما می‌توانید با رفتار خود به تدریج این رفتار را در همسر خود تغییر دهید و با تغییر سبک زندگی و ارتباط‌تان و بیان جملات و عباراتی، او را به تفکر وا دارید تا به تدریج به انجام رفتاری جدید عادت کند.

مثلاً اگر از شما برای پخت یک غذای خوشمزه تشکر نمی‌کند، به او بگویید: «غذای امروز خیلی خوشمزه شده بود!» یعنی خود وارد عمل شوید و قابلیت‌هایتان را بازگو کنید. اگر مداوم این تمرین را انجام دهید، می‌توانید همسرتان را تسلیم بر اظهار نظر کنید.

تنها در این مورد توجه کنید بازگو کردن این صحبت‌ها باید طوری باشد که او احساس نکند شما بر سر او منت می‌گذارید و از او برتر هستید.
 

باز بینی کنید

مدیریت کلامی و رفتاری تضمین کننده سلامت رابطه‌تان است بنابراین بعد از اینکه همسرتان شروع به بروز این رفتار ناپسند می‌کند، بررسی کنید که قبل از آنچه گفت‌وگوها و بحث‌هایی بین شما پیش آمده که او را به هم ریخته است، برای جلوگیری از این رفتار همسر خود روی این مسئله تمرکز بیشتری نمائید و این بحث‌ها را با همسرتان کاهش دهید.
 

او را همراهی نکنید

اگر همسرتان در مقابل خانواده اش به شما توهین نمود و شما را تحقیر کرد، به او بگویید دیگر با او به دیدار خانواده‌اش نمی‌روید تا رفتار خود را اصلاح نکند. همچنین به او بگویید که این رفتار شما از تاوان رفتار خودش است. در صحبت با همسرتان برای اینکه مشکلات شما بیشتر نشود، از نشان دادن رفتارهایی مانند فریاد، فحاشی، تهدید به طلاق، خیانت بپرهیزید.
 

همسر تحقیرگر چه نشانه های دارد؟

همسر تحقیرگر فردی است که در رابطه با شما، به نحوی کلام‌ یا رفتارش احساس کم‌ارزشی به شما القا می‌کند. این نوع رفتارها می‌تواند برای شما آزاردهنده و ناخوشایند باشد و ممکن است تأثیرات منفی بر روابط شما داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود به مقاله عذرخواهی از همسر مراجعه فرمایید.

همسر تحقیرگر ممکن است احترام و ارادت به شما را کم کند و احساس کنید که شما در چشم او ارزش ندارید. او ممکن است به نیازها و احساسات شما بی‌توجه باشد و به شما به‌عنوان فردی با اهمیت نگاه نکند. این نوع همسر ممکن است با کلام‌ها و عبارات تحقیرآمیز شما را آزار دهد و نقدهای بی‌انتهایی به شما وارد کند.
 

قطع کردن صحبت شما

یکی از نشانه‌های مهم و بدیهی رفتار همسر تحقیرگر، مداوم قطع کردن صحبت‌های طرف مقابل است. این رفتار نشان‌دهنده عدم اهمیت‌دهی به نظرات و افکار شما توسط همسرتان است. وقتی همسر شما به‌طور مداوم صحبت‌های شما را قطع می‌کند، این می‌تواند حس تحقیر و کم‌ارزشی به شما القا کند.

در این موقعیت، شما احساس می‌کنید که همسرتان به نظرات و دیدگاه‌های شما احترام نمی‌گذارد و ارزش آنها را نمی‌شناسد. این موضوع می‌تواند بر روابط شما تاثیر مخربی داشته باشد و باعث ایجاد فاصله‌ها و ناهماهنگی‌ها بین شما و همسرتان شود.
 

خودش را باهوش تر می داند

یکی از نشانه‌های دیگری که همراه با قطع کردن صحبت‌های شما بروز می‌کند، اعتقاد همسرتان به باهوش‌تر بودن از شما است. این ممکن است نشان‌دهنده روحیه‌ای غرور آمیز به خودشان باشد که باعث می‌شود در موقعیت‌های مختلف خودشان را بهتر و باهوش تر از دیگران بداند.

همسرتان احتمالاً از این اعتقاد برخوردار است و بر اساس آن عمل می‌کند. او ممکن است قطع صحبت‌های شما یا نادیده گرفتن نظرات شما را به عنوان یک راه برای ابراز این اعتقاد به باهوش‌تر بودن از شما در نظر بگیرد. این موضوع می‌تواند برای شما ناخوشایند باشد و حس تحقیر یا کم‌ ارزشی را در شما به وجود آورده و ارتباط شما با همسرتان را تحت تاثیر قرار دهد.
 

همدلی ندارد

یک فرد تحقیرگر نمی‌تواند همدلی مناسبی با شما داشته باشد. او هنگامی که شما با مشکلات مهمی روبرو می‌شوید و به دنبال یک کمک همدلانه می‌گردید، به جای حمایت و ارتقاء احساسات شما، شما را سرزنش می‌کند. به عبارت دیگر، او احساسات شما را نادیده می‌گیرد و از شما می‌خواهد که به مسائل روبرویی خود کمتر اهمیت دهید و آنها را به‌عنوان چیزهای ساده و ناچیز قلمداد کنید.
 

هوش عاطفی ضعیفی دارد

همسر تحقیرگر به دلیل کمبود هوش عاطفی، قابلیت درک احساسات دیگران را به خوبی ندارد. این نوع افراد عمدتاً تنها به احساسات و نیازهای خود توجه می‌کنند و نمی‌توانند به درستی احساسات دیگران را درک کنند و به آنها توجه کنند.

به عبارت دیگر، همچون احساسات افراد عمومی، احساسات و نیازهای دیگران برای فرد تحقیرگر مهم نیست و او اغلب از چشم‌انداز و نگرش خود برای تفسیر واکنش‌ها و رفتارهای دیگران استفاده می‌کند که ممکن است با منطق یا واقعیت‌ها همخوانی نداشته باشد.
 

شما را کافی نمی داند

یکی از نشانه‌های جدی رفتار تحقیرگرانه، رویکردی است که همسرتان به شما نشان می‌دهد و باعث می‌شود احساس کنید کافی نیستید. به‌عبارت دیگر، او از شما انتظار دارد که توانایی‌ها و خصوصیات خود را به مراتب بالاتر از آنچه هست در نظر بگیرید و احساس کم‌ارزشی را برای شما ایجاد می کند.

این نوع رفتار می‌تواند باعث شکست‌ها و ناهماهنگی‌های شدید در رابطه‌تان شود و اثرات منفی بر شما داشته باشد.
 

دیگران را تحقیر می کند

نشانه دیگری که می‌تواند به شما کمک کند تا همسر تحقیرگر را شناسایی کنید، رفتار او با دیگران است. افراد تحقیرگر، به‌عنوان یک ویژگی نادرست از خودشان، دیگران را پایین‌تر از خود تصور می‌کنند و احتمالاً به همین دلیل برخوردی تحقیرآمیز با آنها دارند.

ممکن است همسر تحقیرگر نسبت به دیگر افراد به شما احترام و ارزش کمتری بدهد، احساسات و نیازهای دیگران را نادیده بگیرد یا حتی آنها را بی‌اهمیت بداند. این نوع رفتار ممکن است باعث تحمل ناکافی احترام و نقض حقوق دیگران شود و به منجر به تحقیر دیگران شود.
 

نظر شما برایش مهم نیست

یکی از ویژگی‌های نادرست همسر تحقیرگر این است که در تصمیم‌گیری‌ها، بدون درخواست و احترام به نظر شما، تصمیم‌های خود را اجرا می‌کند. به‌عبارت دیگر، او به‌خاطر اعتقاد نادرست به برتری و هوش فردی، نظر شما را کم اهمیت می‌داند و در تصمیم‌گیری‌هایی که باید به صورت مشترک گرفته شوند، اغلب بدون اطلاع‌رسانی به شما یا با بی‌توجهی به نظرتان، تصمیمات خود را اجرا می‌کند.
 

در پایان

سرزنش کردن همسر رفتاری سمی برای هر رابطه ای است. اعتماد هر رابطه ای را پایدار می کند. اگر همسرتان دائما شما را سرزنش می کند، مشکل می تواند ناشی از کمبود اعتماد به نفس، عدم احترام به همسر یا ایده آل گرایی باشد. انگیزه همسرتان را از سرزنش کردن بیابید و سعی کنید روی آن کار کنید.

وجود مشکل در خانواده، محل کار، مسائل مالی و نگرانی های فردی نیز می توانند دلیلی برای سرزنش کردن همسر باشند. زمانی که فرد کاری برای حل مشکل از دستش برنمی آید، متهم کردن دیگران امری رایج است. با یافتن دلیل اصلی و کمک به حل آن می توانید از سرزنش های همسرتان رهایی پیدا کنید.
 

منابع

https://bornaandishan.ir
https://newmiind.com
https://www.imna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.