3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010

1) 3آبان ماه سال1357هجري شمسي: در ادامه مبارزات مردم مسلمان و انقلابي ايران عليه رژيم ستمشاهي پهلوي دانشجويان دانشگاهها در سراسر كشور به عنوان اعتراض به عملكرد غيرانساني عُمّال رژيم درسركوبي مبارزات مرم در دانشگاهها تحصين اختياركردند. همچنين در اين روز به موازات اوج‎گيري مبارزه حق‎جويانه امت مسلمان
چهارشنبه، 28 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010

3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010


 

 
1) 3آبان ماه سال1357هجري شمسي: در ادامه مبارزات مردم مسلمان و انقلابي ايران عليه رژيم ستمشاهي پهلوي دانشجويان دانشگاهها در سراسر كشور به عنوان اعتراض به عملكرد غيرانساني عُمّال رژيم درسركوبي مبارزات مرم در دانشگاهها تحصين اختياركردند. همچنين در اين روز به موازات اوج‎گيري مبارزه حق‎جويانه امت مسلمان ايران بيش از 1100تن از زندانيان سياسي از جمله مرحوم آيت الله طالقاني از زندانهاي مخوف شاه مخلوع آزاد گرديدند و با استقبال پرشكوه مردم روبرو شدند.
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 20102) انتصاب "رضاخان ميرپنج" به نخست وزيري توسط "احمدشاه قاجار" (1302 ش) : هنگامي كه مشيرالدوله از سوي احمدشاه قاجار به نخست وزيري منصوب گرديد، رضاخان با سمت وزارت جنگ در هيئت دولت حضور يافت. پس از چندي، رضاخان كه در پي فرصتي براي قدرت بيشتر و جولان در كشور بود، نخست وزير را تهديد كرد و موجبات ترس و سپس استعفاي او را پديد آورد. از آن سو، طرفداران سردار سپه نيز با غوغا سالاري در مطبوعات، رضاخان را بهترين گزينه براي رياست دولت معرفي كردند به طوري كه به خود احمد شاه نيز فهمانده شد كه فعلاً مرد ميدان ايران، فقط سردار سپه است. مشيرالدوله نيز مي‏دانست اگر شاه به اروپا برود، او قادر به كنار آمدن با سردار سپه و طرفداران او نخواهد بود. لذا در اواخر مهرماه نزد احمد شاه رفت و به هر ترتيب كه بود، او را راضي ساخت تا استعفايش را بپذيرد. شاه ناگزير تن بدين كار داد و با وجود مخالفت آيت‏اللَّه سيدحسن مدرس و ياران او، در تاريخ سوم آبان 1302 ش سردار سپه را به عنوان رييس الوزرا معرفي و منصوب كرد و پس از يك هفته، خود، راهي اروپا شد و رضاخان را يكه‏تاز ميدان نمود.با خروج احمد شاه از ايران، رضاخان همه كاره كشور شد و از آن پس، مقدمات تغيير نظام حكومتي را در سر پروراند. احمدشاه‏در حالي كه كشور را ترك مي‏گفت كه نمي‏دانست بازگشتي برايش متصور نيست و در اين سفر، تاج و تختش را از دست خواهد داد و رضا مير پنج حكومتي ديگر بنيان خواهد نهاد.
 
3) افتتاح بي‏سيم امواج كوتاه در ايران (1339 ش)
4) آزادي تعدادي از زندانيان سياسي در پي گسترش نهضت اسلامي مردم (1357 ش)
5) عمليات جاده ماهشهر، به طور مشترك به فرماندهي ارتش (1359 ش)
6) رحلت عالم فاضل و پرهيزگار آيت‏اللَّه "ميرزا جواد آقا تهراني" (1368 ش) آيت‏اللَّه ميرزا جواد آقا تهراني در سال 1283ش (1322ق) در تهران در خانواده‏اي مذهبي به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي در تهران و قم، راهي نجف اشرف گشت و از محضر حاج شيخ مرتضي طالقاني و محمدتقي آملي كسب فيض نمود. ميرزاي تهراني پس از دو سال توقف در نجف به تهران بازگشت و پس از مدتي در مشهد از درس بزرگاني همچون ميرزاي اصفهاني و شيخ مجتبي قزويني بهره برد تا به مقامات والا در علم و اخلاق دست يافت. آيت‏اللَّه تهراني علاوه بر مهارت در فلسفه و تفسير، در فقه و اصول تبحر داشت و معتقد بود كه حقيقت را بايد از سرچشمه پاك و زلال كلام وحي و بيان معصوم گرفت. بُعد اخلاقي اين عالم رباني، نسبت به همه خصوصيات برجسته و ممتازي كه داشت، بيشتر نمود پيدا كرده بود، چرا كه در نهايت خضوع و تواضع و اخلاص مي‏زيست و آداب تربيتي اسلام، حقوق اسلامي خانواده و حق كودك را دقيقاً مراعات مي‏كرد. وي در مسائل اجتماعي و گره‏گشايي و حل و فصل كارهاي مردم نيز بسيار كوشا بود و در اين راه تلاش وافري از خود نشان مي‏داد. آيت‏اللَّه تهراني در دوران دفاع مقدس، با وجود كهولت سن، بارها در جبهه‏هاي نبرد شركت نمود و با پوشيدن لباس بسيجي و رفتن به خطوط مقدم جبهه، روحيه‏اي بسيار قوي و نشاطبخش در رزمندگان ايجاد مي‏كرد. از اين استاد اخلاق آثاري برجاي مانده كه فلسفه بشري و اسلامي، ميزان المطالب در 2 جلد و آيين زندگي و درس‏هاي اخلاقي از آن جمله‏اند. سرانجام اين عالم عامل در سوم آبان 1368ش برابر با بيست‏وسوم ربيع‏الاول 1410ق در هشتاد و پنج سالگي در مشهد مقدس جان به جان آفرين تسليم كرد و در همان شهر به خاك سپرده شد.
 
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 7) درگذشت اديب، شاعر و مترجم شهير معاصر، استاد "ابوالقاسم حالت" (1371 ش) ابوالقاسم عبداللَّه فرد متخلّص به حالت، در سال 1293ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از اتمام دوران دبيرستان به شاعري روي آورد و وارد انجمن ادبي ايران گرديد. ايشان از سال 1317 در هفته‏نامه فكاهي "توفيق" سردبيري را به عهده گرفت و تا 1330 به سرودن اشعار و نوشتن مقالات فكاهي پرداخت. ابوالقاسم حالت علاوه بر آن كه با برخي جرايد و هفته‏نامه‏ها همكاري مي‏كرد، در اشعار غير فكاهي نيز موفق بود. فعاليت‏هاي او بسيار گسترده و شامل سرودن شعر و ترانه، نويسندگي و ترجمه و... مي‏شد. شعر فارسي در دوران معاصر، شايد كمتر كسي چون استاد حالت را به خود ديده باشد. وي در اشعار طنز و فكاهي، سرآمد طنز سرايان متأخر بود و بحر طويل را او ابداع كرد. حالت، شاعري قدرتمند و توانا و دانشمندي محقق و مترجمي زبردست و ماهر بود كه به زبان‏هاي انگليسي، فرانسه و عربي تسلط و آشنايي كامل داشت. او در سرودن انواع شعر از قصيده و غزل و مثنوي و قطعه، هنر خود را نشان داده و او را بايد يكي از شعراي برجسته و نامور تاريخ ادبيات معاصر ايران به شمار آورد. استاد حالت، سراينده نخستين سرود ملي جمهوري اسلامي ايران بود كه بيش از سيزده سال به گوش مردم ايران و جهان رسيد. ديوان حالت، تذكره شاهان شاعر، فكاهيات حالت و ديوان ابوالعينك و... از جمله آثار متعدد اين اديب ايراني مي‏باشد. استاد ابوالقاسم حالت سرانجام در سوم آبان 1372 ش در هفتادوهشت سالگي بر اثر سكته قلبي دارفاني را وداع گفت.
 
8) راه اندازي شبكه اطلاع رساني نمايه (1374 ش)
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 9) تبعيد حضرت امام موسي كاظم(ع) از مدينه به عراق(179 ق) حضرت امام موسي كاظم(ع) هفتمين پيشواي معصوم، به دستور هارون الرشيد، خليفه‏ي ستمكار عباسي درمدينه دستگير و به بصره تبعيد شد. گويند آن حضرت در هفتم ذيحجّه‏ي سال 179 ق وارد آن شهر گرديد و به زندان فرستاده شد. امام، مدتي در زندان عيسي بن جعفر، حاكم بصره، بود؛ اما وي به هارون نامه‏اي نوشت و درخواست كرد كه امام رابه فردي ديگر بسپارد، زيرادر تمام اين مدت، سَنَدي بر ضد او نيافته است. هارون نيز امام را به بغداد تبعيد كرد و از وزير خود فضل بن ربيع خواست كه آن حضرت را به شهادت برساند، اما او نپذيرفت. سرانجام سِنْدي بن شاهِك به دستور يحيي بن خالد برمكي، وزير دربار عباسي و به خواست هارون، امام كاظم(ع) را به شهادت رساند.
 
10) درگذشت "ميرزا شرف جهان قزويني" شاعر ايراني(968 ق)
11) شهادت حاج "ملامحمد تقي شهيد ثالث" فقيه بزرگوار شيعه(1264 ق) ملامحمد تقي بن محمد، معروف به شهيد ثالث، از بزرگان علماي شيعه مي‏باشد. او در برغان به دنيا آمد و در قزوين به تحصيل پرداخت. سپس در قم و اصفهان به ادامه‏ي دروس خود روي آورد و پس از آن راهي عتبات گرديد. در محضر عالم بزرگ، شيخ جعفر كاشف الغطاء و نيز سيد مجاهد كسب علم كرد و به مقامي رفيع در دانش رسيد. اوقات عمر وي در ترويج احكام دين و ريشه كنيِ اساسِ بدعت گذاران در دين گذشت. عيون الاصول، مجالس المؤمنين و منهج الاجتهاد از آثار اوست. در سال 1264 ق كه اوايل ظهور مذهب بابيه بود، بر اثر افشاگري‏هايش در ردّ اين فرقه، از طرف هواداران اين گروه زخمي شد و به همان زخم‏ها درگذشت.
 
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 12) ترور "ناصرالدين شاه قاجار" در حرم عبدالعظيم توسط ميرزا رضاكرماني(1313ق) ناصرالدين شاه قاجار كه پس از مرگ محمدشاه، در سن شانزده سالگي به سلطنت رسيده بود، به مدت پنجاه‏سال در مقام پادشاهي ايران قرار گرفت و در دوران سلطنتِ بلند مدت وي تحولات مثبت و منفي گوناگون در كشور به وجود آمد. سرانجام ميرزارضا كرماني در آستانه‏ي آغاز جشن پنجاهمين سالگرد پادشاهي ناصرالدين شاه، با اشارت سيد جمال الدين اسد آبادي، با شليك چند گلوله در زيارتگاه حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به عمر شاه 66 ساله‏ي قاجار پايان داد. پس از ناصرالدين‏شاه، پسر 45 ساله‏اش مظفرالدين شاه كه چهل سال وليعهد ناصرالدين شاه بود، به سلطنت رسيد.
 
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 13) رحلت مرجع عالي‏قدر آيت‏اللَّه حاج "شيخ عبدالكريم حائري يزدي" مؤسس گرانقدر حوزه‏ي علميه‏ي قم(1355 ق) آيت‏اللَّه حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي فرزند شيخ جعفر مهرجردي در سال 1276 ق در ميبد يزد چشم به دنيا گشود. مقدمات و سطوح را نزد علماي آن روز يزد فراگرفت و سپس راهي عتبات مقدسه شد. در نجف در محضر اساتيد بزرگي مثل محمد فشاركي‏اصفهاني، ميرزاي شيرازي، شيخ فضل اللَّه نوري، ميرزا ابراهيم محلاّتي و آخوندخراساني حضور يافت و علوم اسلامي را فرا گرفت و به درجه‏ي بالايى در علم دست يافت. در سال 1332 ق بنابه دعوتي، به اراك مهاجرت و حوزه‏اي در آن‏جا تاسيس نمود. سپس طي سفري به قم، بحث از ماندن ايشان و تاسيس حوزه‏ي علميه به ميان آمد و با اصرار علما از جمله آيت‏اللَّه‏بافقي و انجام استخاره در سال 1340 ق، هجرت به قم را تقبل نمود. ايشان در آن دورانِ سياهِ خفقان، با خون‏دل اين حوزه را حفظ كرد. آثار بابركت اقامت آيت اللَّه حائري در شهر مقدس قم عبارتند از: تاسيس حوزه‏ي علميه و شروع درس‏هاي علمي با 600 نفر از فضلا و طلاب، بناي دارالاطعام، تاسيس مريض‏خانه، ساختن قبرستان نو، تعمير مدرسه‏ي دارالشفاء و فيضيه و ساختن بيمارستان فاطمي در قم. از ايشان تاليفات و آثار ارزشمندي به جاي مانده است كه برخي از آنها عبارتند از: دُرَرُالفوائد، الرضا، الصلوة، المواريث، النكاح. شاگردان ارزنده ايشان از 80 تن متجاوزند و حضرات آيات عظام: حاج آقاروح‏اللَّه كمالوند، ملاعلي همداني، سيد شهاب‏الدين نجفي مرعشي، سيد محمدرضا گلپايگاني، سيدمحمدتقي خوانساري، سيدمحمد حجت كوه كمره‏اي، سيدصدرالدين صدر، محمدعلي اراكي و حضرت امام خميني از آن جمله‏اند. آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي سرانجام در شب دهم بهمن 1315 ش در 80 سالگي دار فاني را وداع گفت و در جوار حضرت معصومه به خاك سپرده شد.
 
14) 25اكتبرسال 1917ميلادي: درجريان مبارزات مردم روسيه عليه حكومت تزارها، بلسِويك‎ها در اين كشور به قدرت رسيدند. مردم روسيه به سبب ستم تزارها و حكومت استبدادي آنها قيام خود را آغاز كردند و به تدريج اين مبارزات و حركتهاي اعتراض‎آميز مردم درميان تمام طبقات محروم روسيه به ويژه كارگران و دهقانان گسترش يافت. اما درپايان بلشويك‎ها با تصرف مراكز و تأسيسات دولتي قدرت را بدست گرفتند. قابل توجه است كه پس از گذشت حدود 8 دهه از بروز انقلاب دراين كشور با آغاز دهه 90 ميلادي نظام كمونيستي در اين سرزمين از هم پاشيده شد و هريك از جمهوريهاي تحت فرمان حكومت مركزي استقلال خود را باز يافتند.
 
15) 25 اكتبرسال1711ميلادي: دهقاني ايتاليايي نخستين آثار و نشانه هاي ويرانه هاي دو شهر پُمپِئي و هركولانوم را كشف كرد. شهر پمپئي دراوايل قرن ششم قبل ازميلاد به دست اقوام اوسكان بِنا شد و تا قرن اول ميلادي بندري پررونق و تفرجگاهي مجلل بود. اين شهر درسال79ميلادي براثر آتشفشاني كوه «وِزوو» درزير مواد مذاب و خاكست مدفون شد. پس ازكشف نخستين آثار اين شهر باستانشناسان اقدامات اكتشافي خود را وسيع تركردند و سرانجام درسال1748ميلادي اين شهر را از دل خاك بيرون آوردند.
 
16) تصرف سرزمين "ويرجينيا" به عنوان مستعمره امريكا (1584م)
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 17) مرگ "دنيس ديدِرو" دانشمند فرانسوي و مؤلف اولين دايرةالمعارف جهان (1784م) دنيس ديدِرو فيلسوف و دانشمند فرانسوي در 20 فوريه سال 1713 در شهر لانگِر فرانسه به دنيا آمد. وي بي‏آنكه تحصيلاتي در رشته مشخصي داشته باشد، بر اثر همت و پشتكار خود، به زبان‏هاي لاتين، انگليسي، ايتاليايى و علم رياضيات تسلط يافت و در فلسفه، هنر و ادبياتْ صاحب نظر گرديد. وي در قوت بيان وسرعت انتقال و درك مسائل مشكل و دريافتن مطالب تازه، كمتر نظير داشت و از جواني با پژوهش و تحقيق آشنايى يافت. ديدرو در جواني به جرم نگارش مقالاتي درباره تكامل، كه حدود يك قرن بعد توسط چارلز داروين، طبيعي‏دان انگليسي كامل و اثبات شد، محكوم به زندان گرديد و پس از آزادي از حبس، تصميم گرفت با همكاري عده‏اي از نويسندگان فرانسوي، دايرةالمعارفي را بنگارد. غرض او و ساير نويسندگان اين كتاب، بيش از همه، آشنا كردن عامه به معارف عمومي و تربيت افكار و اذهان ايشان بود. هرچند ديدرو در مسائل مذهبي، از عقايد عامه تجاوز نمي‏كرد، ليكن در تقرير مسائل علمي و اجتماعي، مقالات را طوري ترتيب مي‏داد كه راه بحث و نظر بر عموم خوانندگان در خصوص اوضاع زمان باز باشد و اساس تقليد كوركورانه، تزلزل پذيرد. به منظور آن‏كه دايرةالمعارف مزبور شامل مطالب واقعي با جنبه‏هاي متعدد باشد، قسمت‏هاي عمده‏اي از انديشه‏هاي فلسفي كه مخالف رهبران كليسا بود در آن چاپ شد كه پس از انتشار جلد اول آن، چاپ مجدد و ادامه كار آن ممنوع گرديد. با اين حالْ ديدِرو با سختي و زحمت و به تنهايى به مدت بيست سال به تكميل اين دايرةالمعارف پرداخت و آن را به طور پنهاني چاپ و منتشر ساخت. دايرةالمعارف ديدرو به عنوان اولين دايرةالمعارف جهان، آكنده از آزادي خواهي و مخالفت با زياده‏روي‏هاي مقامات كليسا، دستگاه قضايى و حكومت وقت بود و نويد استقلال، آزادي، مشروطيت و حقوق مي‏داد. انتشار دايرةالمعارف ديدرو در ايجاد افكار آزادي خواهانه نقشي اساسي و ارزش‏مند ايفا كرد، به طوري كه آن را از علل بروز انقلاب كبير فرانسه در سال 1789م دانسته‏اند. اما دنيس ديدرو پنج سال قبل از بُروز انقلاب، در 25 اكتبر 1784م در 71 سالگي درگذشت. ديدرو در تفكرات فلسفي خود، بيشتر از نظريات شكاكانه در باب حيات پيروي مي‏كرد نه عقايد جزمي. وي بر اين عقيده بود كه هيچ چيز را براي هميشه نمي‏توان حقيقت مطلق انگاشت. دنيا دائماً در حال تغيير است و دريچه ذهن ما بايد به روي همه وجوه مختلف اين تغييرات باز باشد. پس بايد پاي‏بند عقل و استدلال نشد و در مورد ايمان خويش نيز به احتياط عمل كرد. دنيس ديدِرو به سبب قدرت خلاقه شگرف و انديشه‏هاي بديع و افكار علمي و فلسفي تازه و نو، يكي از نوابغ عالم ادب به شمار مي‏رود. وي هم‏چنين پديد آورنده نقد هنري است.
 
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 18) تولد "پابْلو پيكاسو" مشهورترين نقاش قرن بيستم و بنيان‏گذار كوبيسم (1881م) پابْلو روئيز پيكاسو، نقاش، مجسمه ساز، كنده‏كار و سراميست اسپانيايى در 25 اكتبر سال 1881م در مالاگا در اسپانيا به دنيا آمد و از كودكي به نقاشي روي آورد. وي در سال 1901م، در 20 سالگي اولين نمايشگاه آثار خود را به راه انداخت و قدم در راه موفقيت و شهرت نهاد، با اين حال زندگي را در نهايت فقر سپري مي‏نمود. تشريح و تجزيه اشكال به دست پيكاسو، در سال 1909م منجر به پيدايش سبكي در نقاشي گرديد كه به كوبيسم شهرت يافت. اساس كوبيسم اين بود كه يك تابلو يا مجسمه كوبيستي، يك رويداد يا اثر تجسمي است كه در نفس خود، مجرد از طبيعت و مستقل از محدوديت‏هاي اشكال طبيعي باشد. در كوبيسم، خطوط و شكل‏هاي طبيعي معمول، در هم ريخته شده، يا از هم گسيخته‏اند و شكل‏هاي غالباً هندسي تازه‏اي به وجود مي‏آيد كه بيشتر نمودار ذهنيات نقاش است، هرچند كه هدف از آن، رسيدن به نوعي عينيت در هنرهاي تجسمي بود. كوبيسم به سرعت در ميان گروهي از نقاشان فرانسوي نفوذ كرد و نخستين تابلوي كوبيسم، توفاني در محافل هنري برانگيخت. تلاش و جستجوي پرشور پيكاسو در زمينه‏هاي گوناگون همچنان ادامه يافت و بدون پاي‏بندي به يك شيوه خاص، از شكل‏ها و روش‏هاي مختلف الهام مي‏گرفت. پيكاسو داراي هزاران تابلوي نقاشيِ رنگ و روغن، سياه قلم، مجسمه، كنده‏كاري و... بود و آثار هنري فراواني از ديگر هنرمندان نيز جمع‏آوري كرد. پيكاسو به مدت بيش از هفتاد سال به خلق آثار هنري گوناگون پرداخت و تا نود سالگي همچنان پركار و پرنشاط بود. پابلو روئيز پيكاسو سرانجام در سال 1973م در 92 سالگي درگذشت.
 
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 19) مرگ "پيوتر چايْكوفْسْكي" آهنگ‏ساز برجسته روسي (1893م) پيوتر ايليچ چايْكوفْسْكي آهنگ‏ساز برجسته روسي در هفتم مه 1840م به دنيا آمد و در مدرسه حقوق، به تحصيل پرداخت. وي پس از طي تحصيلات خود به شغل دولتي روي آورد، ولي كم‏كم در باطن، عشق موسيقي سراسر وجودش را فرا گرفت. از اين رو، به تحصيل موسيقي روي آورد و از سال 1863م تمام وقت خود را صرف موسيقي نمود. تلاش چايكوفسكي و موفقيت وي در اين عرصه باعث شد كه سه سال بعد رياست كنسرواتور مسكو به او سپرده شود. هر چند نخستين اپراي چايكوفسكي توفيقي نصيب وي نساخت با اين حال از كوشش باز نايستاد و راه خود را در اين زمينه ادامه داد. چايكوفسكي سپس با آهنگ‏سازان پيشرو آشنايى يافت ولي شيوه و اسلوب آنها را نپذيرفت. وي از آن پس به مسافرت روي آورد و به ساختن آهنگ‏هاي مختلف مشغول گرديد. در واقع تمامي آثار معروف چايكوفسكي در همين ايام ساخته شد كه برخي از آنهاعبارت است از: سمفوني پنجم، دوشيزه ورلئان، درياچه قو و فندق شكن. آثار وي پر از ملودي‏هاي زيباست و رقّت و شكفتگي خاصي در آنها احساس مي‏شود. كيفيت آثار چايكوفسكي باعث شده تا وي را در شمار بزرگ‏ترين آهنگ‏سازان رمانتيك قرار دهند. پيوتر چايكوفسكي سرانجام در 25 اكتبر 1893م در 53 سالگي به علت ابتلا به بيماري وبا درگذشت و آن قدر زنده نماند تا ستايش اهل موسيقي درباره آثارش را ببيند و توصيف آنها درباره آهنگ‏هايش را بشنود.
 
20) آغاز انقلاب اكتبر روسيه عليه حكومت تزاري (7 نوامبر در تاريخ جديد روسيه) (1917م) در حالي كه جنگ جهاني اول به شدت ادامه داشت، ضعف رژيم تزاري روسيه در برابر دشمنان خارجي و نيز استبداد و فساد شديد اين حكومت باعث نارضايتي شديد مردم شده بود. به همين علت در 15 مارس 1917، تزار نيكلاي دوم از پادشاهي روسيه استعفا كرد و كرنْسكي، دولت موقت را تشكيل داد. در اين هنگام بود كه بلشويك‏ها با شعار صلح، نان و تقسيم زمين افكار عمومي را به سوي خود جلب كردند. در نهايت، با مقدماتي كه فراهم آمده بود، قيام مسلحانه يا انقلاب بلشويكي، از نخستين ساعات بامداد روز هفتم نوامبر 1917م (برابر با 25 اكتبر در تاريخ قديم روسيه) آغاز شد. در اولين مرحله عمليات، گاردهاي سرخ، مراكز حساس دولتي و حكومتي را اشغال كردند و مقر دولت موقت را به محاصره خود درآوردند. با سقوط دولت موقت، لنين رهبري عمليات را شخصاً در دست گرفت و طي نطقي كه در مقام رهبر انقلاب بلشويكي روسيه در كنگره شوراها ايراد كرد، حكومت بلشويكي خود را حكومت شوراها يا حكومت شوروي خواند. او در اين سخنراني چنين وانمود كرد كه هدف قيام مسلحانه بلشويك‏ها، تفويض اختيارات حكومت به شوراها بوده است. لنين نام دولت خود را شوراي كميسرهاي خلق گذاشت و وزيران خود را كه كميسر خلق نام داشتند، در فرداي آن روز معرفي كرد. كمونيست‏هاي روسيه پس از به قدرت رسيدن، با آلمان پيمان صلح امضا كردند و سپس به سركوب نيروهاي وفادار به تزار پرداختند. پيروزي كمونيست‏هاي روسيه به رهبري لنين سرآغاز ديكتاتوري هفتاد و چهار ساله‏اي شد كه بزرگ‏ترين كشور جهان را به انحطاط كشانيد و منشاء و محرك بسياري از جنگ‏ها، كشتارها و آوارگي‏ها در نقاط مختلف جهان گرديد. اين امپراتوري بزرگ سرانجام طي روند پيچيده‏اي در سال 1991 فروپاشيد.
 
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 21) آغاز راهپيمايي فاشيست‏ها به طرف رم پايتخت ايتاليا به دستور موسوليني (1922م) بنيتو موسوليني پس از آن كه حزب فاشيست ايتاليا را در سال 1919م تأسيس كرد و توانست در انتخابات پارلمانيِ سال 1921م پيروز شود، درصدد به‏دست‏گيري هرچه بيشتر قدرت برآمد. اين تصميم در زماني كه ايتاليا درهرج و مرج ناشي از اخلالگري‏هاي حزب فاشيست قرار داشت عملي شد و موسوليني در 24 اكتبر 1922م، به كليه اعضاي اين حزب در سراسر ايتاليا فرمان آماده باش داد. از فرداي آن روز در 25 اكتبر، به دنبال فرمان موسوليني تظاهراتي در سراسر ايتاليا برپا شد و به دنبال آن فرمان حركت به سوي رم پايتخت اين كشور صادر گرديد. ده‏ها هزار نفر از نقاط مختلف ايتاليا راهپيمايى خود را به سمت رم آغاز كردند و موسوليني كه در ميلان، رهبري عمليات را برعهده داشت شرايط خود را براي به دست گرفتن قدرت، ابلاغ كرد. او با توافق قبلي با فرماندهان نظامي، شرط آن‏ها را براي بقاي رژيم سلطنتي پذيرفته و خواهان يك دگرگوني اساسي، بدون تغيير رژيم سلطنتي بود. وي هم‏چنين به فرماندهان نظامي ايتاليا وعده داد كه در صورت به دست گرفتن قدرت، مقامات مهمي به آنان واگذار خواهد كرد. پس از ورود فاشيست‏ها به رم در 28 اكتبر 1922م، پادشاه ايتاليا شخصاً با موسوليني تماس گرفت و وي را براي احراز مقام نخست وزيري دعوت كرد. در دوران 21 ساله زمام‏داري موسوليني، تمامي مخالفان وي سركوب شدند و با ورود ايتاليا به جنگ جهاني دوم، خسارات بي‏شماري بر اين كشور وارد آمد تا اين‏كه وي در سال 1943م از نخست وزيري عزل شد. (ر.ك: 29 اكتبر)
 
22) مداخله نظامي امريكا در جزيره گرانادا در امريكاي مركزي (1983م) در 13 مارس 1979م كودتاي انقلابي خلق و چپ‏گرا به رهبري موريس بيشاپ در كشور گرانادا واقع در حوزه درياي كارائيب در امريكاي مركزي روي داد و در طي آن دولتي كمونيستي بر سر كار آمد. سياست سوسياليستي بيشاپ، امريكا را رو در روي گرانادا قرار داد؛ از اين رو، امريكا براي فلج كردن و سرنگوني دولت بيشاب، پس از سقوط دولت وابسته به خود در اين جزيره واكنش نشان داد و به بهانه حفاظت از اتباع خود در گرانادا، دست به اقداماتي وسيع زد. امريكا در ابتدا به برقراري تحريم‏هاي اقتصادي و تجاري مبادرت نمود و پس از چندي، برنامه براندازي حكومت گرانادا را بر اساس طرح سازمان سيا در دستور كار خود قرار داد. در اين زمان موريس بيشاپ كه در داخل، از جانب گروه‏هاي چپ افراطي نيز تحت فشار بود طي كودتايى نظامي از كار بر كنار شد و در نوزدهم اكتبر 1983م به قتل رسيد. امريكايى‏ها كه از سرنگوني بيشاپ خوشحال و از روي كار آمدن نظاميان افراطي چپ‏گرا ناخشنود بودند، با اعزام زيردريايى‏هاي خود و با استفاده از متحدين خود در درياي كارائيب، به گرانادا حمله بردند و در 25 اكتبر آن سال نيرويى مركب از شش هزار تفنگدار نيروي دريايي خود را دراين جزيره پياده كردند. با اين مداخله نظامي، حكومت كودتايي نظاميان پس از دو هفته سقوط كرد و پس از آن، نيروهاي وابسته به غرب در مسند حكومت قرار گرفتند. امريكا براي اين حمله نظامي خود، هيچ‏گونه مجوزي از سازمان ملل يا شوراي امنيت اخذ نكرد.
 
 23) روز ملي "قزاقستان" (ر.ك: 16 دسامبر)
3 آبان 1389 / 17 ذیقعده 1431 / 25 اکتبر 2010 24) تولد ابل گانس کارگردان فرانسوی (1981-1889) م



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.